Analytiker: "8 miljoner Playstation VR första två åren"

Robot
Analytiker: "8 miljoner Playstation VR första två åren"
Medlem
Analytiker: "8 miljoner Playstation VR första två åren"

Förstår inte varför man ska köpa VR till en konsol, som dessutom har sämre hårdvara jämfört med konkurrenterna.

Medlem

24M på två år tycker jag låter mycket. Den är bra mycket billigare än OR och Vive men 399€ + kamera och kontroller för fortfarande mycket för en vanlig svensson och det är väl den publiken man måste nå för att komma upp till 24M

"IHS spår att det i slutet av 2016 finns omkring 17 miljoner datorer redo för Rift och Vita."

Glömt morgonkaffet idag?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte varför man ska köpa VR till en konsol, som dessutom har sämre hårdvara jämfört med konkurrenterna.

Spelar ju mindre roll om spelen nu är anpassade efter dess hårdvara


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Är det en teknik som kan hålla i längden? Är det något man vill lägga ner tusenlappar på för att man tror det kommer användas regelbundet?
En sak om något är häftigt, annat om det är användbart.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

24M på två år tycker jag låter mycket. Den är bra mycket billigare än OR och Vive men 399€ + kamera och kontroller för fortfarande mycket för en vanlig svensson och det är väl den publiken man måste nå för att komma upp till 24M

"IHS spår att det i slutet av 2016 finns omkring 17 miljoner datorer redo för Rift och Vita."

Glömt morgonkaffet idag?

8 miljoner PSVR skulle det stå, inget annat.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av jehuty:

24M på två år tycker jag låter mycket. Den är bra mycket billigare än OR och Vive men 399€ + kamera och kontroller för fortfarande mycket för en vanlig svensson och det är väl den publiken man måste nå för att komma upp till 24M

"IHS spår att det i slutet av 2016 finns omkring 17 miljoner datorer redo för Rift och Vita."

Glömt morgonkaffet idag?

8 miljoner PSVR skulle det stå, inget annat.

Kanske ändra i artikeln då för det står fortfarande 24 miljoner i tredje stycket, antar att det ska vara 8 miljoner där med.

Medlem

Tycker de verkar väldigt optimistiska med VR.
Mer ett sätt att få det att låta som många kommer köpa det så då måste jag också köpa den.
Är en hel del pengar att lägga ut för något som ingen vet hur eftertraktat det verkligen blir och hur bra utbudet kommer vara(menar jag spel osv. som folk är intresserade av att införskaffa).

Redaktör
Skrivet av Wolfkin:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av jehuty:

24M på två år tycker jag låter mycket. Den är bra mycket billigare än OR och Vive men 399€ + kamera och kontroller för fortfarande mycket för en vanlig svensson och det är väl den publiken man måste nå för att komma upp till 24M

"IHS spår att det i slutet av 2016 finns omkring 17 miljoner datorer redo för Rift och Vita."

Glömt morgonkaffet idag?

8 miljoner PSVR skulle det stå, inget annat.

Kanske ändra i artikeln då för det står fortfarande 24 miljoner i tredje stycket, antar att det ska vara 8 miljoner där med.

Kan inte, jag har avgått.

Vänta, nu är jag tillbaka. Fixat.


signatur
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte varför man ska köpa VR till en konsol, som dessutom har sämre hårdvara jämfört med konkurrenterna.

För att VR-hjälmen och spelen är anpassade till en specifik hårdvara och inte miljoner olika?
För att ett PS4 och allt man behöver för att spela VR-spel kostar samma som bara VR-tillbehöret till PC?
Varför köpa en Volvo när man kan skaffa en Ferrari istället?

Medlem

Låter som JÄVLIGT stor överdrift. Men man kan ju hoppas.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte varför man ska köpa VR till en konsol, som dessutom har sämre hårdvara jämfört med konkurrenterna.

Spelar ju mindre roll om spelen nu är anpassade efter dess hårdvara

Så du tror att PS4 helt plötsligt klarar 1080/60 i AAA-spel när VR släpps efter att ha misslyckats hittills?

Medlem

Många som är negativa till alla nyheter som handlar om VR.
För dyrt! Varför VR till konsol? Det är bara en fluga! osv osv..

Kommer själv inte köpa på release då jag varken har en fläskig pc eller playstation.
Men är verkligen nyfiken på att prova på, och tycker det är grymt spännande att det händer något nytt inom spelandet.

Medlem

Är lite nyfiken på om man kommer kunna utveckla till psvr som indie i tex unity/ue

Medlem
Skrivet av robbis:

Är lite nyfiken på om man kommer kunna utveckla till psvr som indie i tex unity/ue

Det borde gå:

Citat:

Tools and middleware creators

Allegorithmic
Audiokinetic
Autodesk
Amazon
Coherent Labs
CRI Middleware Co., Ltd.
Crytek
Epic Games
Firelight Technologies
Geomerics, an ARM company
Gigantic
Graphine
Live2D Inc.
Matchlock Corporation.
PopcornFX
RAD Game Tools
Silicon Studio Corporation
Umbra
Unity Technologies
Web Technology Corp.

http://metro.co.uk/2016/03/16/sony-boasts-230-developers-work...

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte varför man ska köpa VR till en konsol, som dessutom har sämre hårdvara jämfört med konkurrenterna.

Spelar ju mindre roll om spelen nu är anpassade efter dess hårdvara

Så du tror att PS4 helt plötsligt klarar 1080/60 i AAA-spel när VR släpps efter att ha misslyckats hittills?

Det är fullt möjligt - men förvänta dig inte att se det snyggaste spelet någonsin. Min poäng är att spelen anpassas. De vet vad de har att jobba med så spelen får bli därefter då.

AAA betyder inte per automatik att spelet ska ha top notch grafik som utnyttjar konsollen till det yttersta. Självklart får de göra spelen efter vad den klarar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gnällkuk

Hur lyckades du få fram 24 när det skulle vara 8?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av robbis:

Är lite nyfiken på om man kommer kunna utveckla till psvr som indie i tex unity/ue

Det borde gå:

Citat:

Tools and middleware creators

Allegorithmic
Audiokinetic
Autodesk
Amazon
Coherent Labs
CRI Middleware Co., Ltd.
Crytek
Epic Games
Firelight Technologies
Geomerics, an ARM company
Gigantic
Graphine
Live2D Inc.
Matchlock Corporation.
PopcornFX
RAD Game Tools
Silicon Studio Corporation
Umbra
Unity Technologies
Web Technology Corp.

http://metro.co.uk/2016/03/16/sony-boasts-230-developers-work...

Men är det bara att koppla in psvr i datorn då för att debugga?

Medlem

Det verkar som om många som är kritiska till både VR och VR till konsol, varken har provat VR eller ser och förstår vilka oändligt olika möjligheter som finns.

När jag för ett tag sedan bytte telefon till en Samsung S6 passade jag även på att införskaffa Gear VR för under 1000 lappen, vilket både var ett kap och en rejäl ögonöppnare.

Betänk nu att det är endast en mobiltelefon med en 5,1" skärm, utan rörelsekänsliga kontroller eller kamera som läser av min position, som driver detta...

FILM/SERIER...Jag sitter hellre i min Virtuella biosalong och tittar på film/serier än min 55" referens display i vardagsrummet.
(om man inte har sällskap förstås)
EDIT: Jag glömde nämna att även 3D filmer visas i 3D i VR Bio...:)

SPEL...Spelen som jag har testat har för det mesta varit väldigt uppslukande och engagerande, trots att grafiken inte är AAA OCH trots att jag inte ens har en handkontroll införskaffad än utan styr via Gears lilla styrplatta på huvudet. I väldigt många fall har spelen varit roligare att spela än AAA spel på både konsol och PC, eller samma spel på 2D display, just pga känslan att befinna sig där.
Man kan helt enkelt inte jämföra grafik i VR och 2D på samma sätt och känslan mellan dessa 2 är inte ens jämförbar.
(Faktum är att spelen som har haft enklare grafik i många fall har varit mer intressanta och inlevelsefulla än de med mer "realistisk" grafik)
Med tanke på att detta dessutom är "mobil" spel...så är det än mer imponerande.

PORR..självklart måste man ju prova...och WOW!
Det är bara att slänga alla hårddiskar och mappar (och som jag är säker på att de flesta har ) som ni har fyllda med 2d varianten , för, Once you go VR, you cant go back!
Detta kommer bli stort......(pun intended)

....SOCIALA MEDIER...nu har jag bara testat en beta av någon variant där man skapade sin egen avatar och hamnade på någon slumpmässig plats med slumpmässiga personer...i mitt fall en Tysk, en Kanadensare (och bellman) i en grotta i uppe någonstans på något berg...det fungerade bra och kan bli riktigt kul och intressant när de får någon fokus på det...

+ mycket mer...så de som bara ser spel som primärt användningsområde...tänker oerhört begränsat.

Och detta med bara en mobiltelefon från 2015

De som avfärdar VR, är lika visionära och kommer att ha lika mycket rätt som Ines "internet är bara en fluga" Uusman...

(PS. Jag tror inte ens jag har spenderat 25% av tiden i VR på spel...så, jag tror faktiskt inte spel ens kommer vara det primära syftet med VR.)

Medlem

vr-glasögon är en fluga som kommer försvinna .. kanske blir årets julklapp 2017, sen lika bortglömd som bakmaskinen när känslan av ny leksak tynat bort.
Däremot augmented reality kommer finnas kvar och utvecklas vidare.

Redaktör
Skrivet av tricky:

Hur lyckades du få fram 24 när det skulle vara 8?

Med lite jäkt blev 24 månader 24 miljoner.


signatur
Medlem

7 miljoner av dem kommer att damma på en hylla ca 3 veckor efter inköp.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Gnällkuk
Skrivet av Tompa:
Skrivet av tricky:

Hur lyckades du få fram 24 när det skulle vara 8?

Med lite jäkt blev 24 månader 24 miljoner.

Haha, gg!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det är nog inte lika många som tvivlar denna gång på att det kommer att funka med VR. Men tro inte att VR kommer att ha samma målgrupp. VR passar nog inte alla och det kommer nog att ta tid innan det riktigt utvecklas. Om det floppar i början=folk säger att VR är död i början så kommer det inte att satsas lika mycket pengar. Men fördelen nu är ju att det blir en kapplöpning mellan företagen. Jag själv tvivlar på att jag är så intresserad av detta eftersom jag är så låst till hur jag spelar men eftersom jag inte har prövat. Första upplevelsen är nog rätt viktig mins hur jag första gången prövade wiiu och hela tiden tryckte på fel knappar när jag prov spelade. Köpte aldrig något wiiu.

1
Skriv svar