Sony kommer inte godkänna Playstation VR-spel under 60 fps

Robot
Sony kommer inte godkänna Playstation VR-spel under 60 fps

"Men hur ska Sonys potatis klara det då" säger säkert forumtrollen.

#uncharted-4-a-thiefs-end


Medlem
Sony kommer inte godkänna Playstation VR-spel under 60 fps

Forumtrollen? Tycker det var en rätt vettig fråga.

Medlem

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Det är korrekt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av JimtheSFN:
Skrivet av Pigge88:

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Det är korrekt.

De dubblerar fps:en genom black magic.


signatur
Medlem

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som om de hörde hemma på PS2.

Medlem

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Medlem

Härligt, grafik som Virtualboy!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?

Varför skulle de annars skriva sådär? (Ironi)

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?

Ehm? De använder sin slutledningsförmåga.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?

Ehm? De använder sin slutledningsförmåga.

Haha, det är ju nästan hela problemet med diskussioner på Internet. Folk "använder sin slutledningsförmåga" och presenterar det som sanning, utan att egentligen ha några ingångsvärden att komma till någon insikt.

Hade man testat PS VR hade man insett att grafiken inte ser ut som på PS2-tiden eller att Fruit Ninja VR är högstanivån på innehållet.


signatur
Medlem

men man kan ju se mer än 24fps /s

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

men man kan ju se mer än 24fps /s

ok?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?

Ehm? De använder sin slutledningsförmåga.

Haha, det är ju nästan hela problemet med diskussioner på Internet. Folk "använder sin slutledningsförmåga" och presenterar det som sanning, utan att egentligen ha några ingångsvärden att komma till någon insikt.
.

Fast jag skrev aldrig att det är bekräftad fakta. Jag skrev bara att vi kan "räkna ut". Jag kanske är dålig på matte och uträkningar Det återstår att se helt enkelt

Medlem

"Detsamma gäller även HTC Vive och Oculus Rift. Eftersom deras skärmar dessutom har en ännu högre upplösning kommer utvecklare att behöva göra avkall på ögongodis. Hårdvaran som kan trycka ut spel i en upplösning på 2160x1200, köra upp alla grafikinställningar på ultra och trycka ut fps över 60 finns inte hos gemene man."

Hur fasen ska jag kunna köra star citizen i ultra med VR igentligen? Måste väl vinna nån miljon så man har råd med en monsterdator ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Går det inte bara att titta på några av alla spelklipp som finns från PSVR för att få en uppfattning om hur spelen ser ut?

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?

Ehm? De använder sin slutledningsförmåga.

Haha, det är ju nästan hela problemet med diskussioner på Internet. Folk "använder sin slutledningsförmåga" och presenterar det som sanning, utan att egentligen ha några ingångsvärden att komma till någon insikt.

Hade man testat PS VR hade man insett att grafiken inte ser ut som på PS2-tiden eller att Fruit Ninja VR är högstanivån på innehållet.

Det kallas hyperbol, men självklart kommer det vara nerskalat som fan. Titta bara på deras trailers. Det är väldigt avskalat och casual.

Men visst, mitt gtx970 kommer låta mig köra spel med ray-tracing om 5 år.

MEG
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.

Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Skrivet av Kimpur:

Härligt, grafik som Virtualboy!

Haha, har ni ens testat PS VR?

Ehm? De använder sin slutledningsförmåga.

Haha, det är ju nästan hela problemet med diskussioner på Internet. Folk "använder sin slutledningsförmåga" och presenterar det som sanning, utan att egentligen ha några ingångsvärden att komma till någon insikt.

Hade man testat PS VR hade man insett att grafiken inte ser ut som på PS2-tiden eller att Fruit Ninja VR är högstanivån på innehållet.

Men skulle det inte bli ett tråkigt forum om bara de som visste skulle skriva fakta och inte att alla ska få spekulera, och visst några kanske skriver det som fakta men det är en underhållande läsning och det är väl det som är meningen?


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av brandefors:

Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv

Du ska nog inte dissa Fruit Ninja VR...

Ser grymt kul ut!

https://www.youtube.com/watch?v=r3EKpCbMGG8

Medlem

om dom blir tvugna att skala ner grafiken så kanske dom måste göra bra spel istället? så förbannat trött och less på att hacka runt i 15-25 fps i interaktiva filmer...

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

"Detsamma gäller även HTC Vive och Oculus Rift. Eftersom deras skärmar dessutom har en ännu högre upplösning kommer utvecklare att behöva göra avkall på ögongodis. Hårdvaran som kan trycka ut spel i en upplösning på 2160x1200, köra upp alla grafikinställningar på ultra och trycka ut fps över 60 finns inte hos gemene man."

Hur fasen ska jag kunna köra star citizen i ultra med VR igentligen? Måste väl vinna nån miljon så man har råd med en monsterdator ^_^

lär räcka med en dator för 65000

Medlem
Skrivet av seifuku:

om dom blir tvugna att skala ner grafiken så kanske dom måste göra bra spel istället? så förbannat trött och less på att hacka runt i 15-25 fps i interaktiva filmer...

Nej, de interaktiva filmerna får bara sämre grafik.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.

Vill du spela Donkey Kong på PS4 så lär du nog får vänta, Nintendo släpper han inte så lätt

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Det är vad Oculus och HTC påstår, eftersom att deras VR-headsets kör i 90 Hz. Jag har en DK2 som kör i 75 Hz och jag har inga som helst problem med illamående, inte ens när FPS:en går ner kraftigt, utan då känner jag mig mest bara irriterad på att min dator är sämst.

Vissa är mer känslig för illamående, och där kommer det nog inte spela någon roll om det så är 500 Hz. 90 FPS ger ju naturligtvis en mjukare upplevelse än 60 FPS, men med t.ex. timewarp så tror jag man inte kommer störa sig så himla mycket. Jag har överlevt spel som körts i 30-40 FPS med timewarp (Prepar3d), så jag tror 60 FPS kommer fungera bra med diverse mjukvarulösningar.

Sen så hoppas jag att utvecklare prioriterar FPS framför eye candy så att spelen kan flyta på i 120 FPS.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Pigge88:

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Det är vad Oculus och HTC påstår, eftersom att deras VR-headsets kör i 90 Hz. Jag har en DK2 som kör i 75 Hz och jag har inga som helst problem med illamående, inte ens när FPS:en går ner kraftigt, utan då känner jag mig mest bara irriterad på att min dator är sämst.

Vissa är mer känslig för illamående, och där kommer det nog inte spela någon roll om det så är 500 Hz. 90 FPS ger ju naturligtvis en mjukare upplevelse än 60 FPS, men med t.ex. timewarp så tror jag man inte kommer störa sig så himla mycket. Jag har överlevt spel som körts i 30-40 FPS med timewarp (Prepar3d), så jag tror 60 FPS kommer fungera bra med diverse mjukvarulösningar.

Sen så hoppas jag att utvecklare prioriterar FPS framför eye candy så att spelen kan flyta på i 120 FPS.

När jag vänder mig snabbt blir allt suddigt när den inte hänger med. Jag upplever det väldigt obehagligt under längre perioder. Högre FPS är helt klart att föredra. Samt mindre avstånd mellan pixlarna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av JimtheSFN:
Skrivet av Pigge88:

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Det är korrekt.

Nej. Minst 40+ FPS för att minska illamående. 60 FPS är rekommenderat. Genom att "blinka" LED dioderna mellan x3 eller x2 gånger så når headset upp till 75/90 FPS och då bidrar inte frekvensen till illamående. Det finns annat som bidrar också, t.ex. view/headbobbing som ingen borde använda i i spel på denna sidan av 2000 talet.

Allt utom headbobbing går att träna bort med regelbundet spelande.

Skrivet av Cybersoul:

men man kan ju se mer än 24fps /s

VISSA människor kan inte göra det, andra kan se högre frekvenser och kan rentav må dåligt av vissa lampor därav kan vissa lysrör som används på arbetsplatser en högre frekvens pg av detta.

Samma lögner sägs om hörsen att det är tvärkört att höra ljud över 20Khz. Jag hörde chirpande från fladdermöss som låg runt 23Khz när jag var liten (och inte var hörselskadad med tinnitus pg av elgitarr och trummor).

Alla kommer till världen med olika skillpoints.

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av JimtheSFN:
Skrivet av Pigge88:

Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?

Det är korrekt.

Nej. Minst 40+ FPS för att minska illamående. 60 FPS är rekommenderat. Genom att "blinka" LED dioderna mellan x3 eller x2 gånger så når headset upp till 75/90 FPS och då bidrar inte frekvensen till illamående. Det finns annat som bidrar också, t.ex. view/headbobbing som ingen borde använda i i spel på denna sidan av 2000 talet.

Allt utom headbobbing går att träna bort med regelbundet spelande.

Skrivet av Cybersoul:

men man kan ju se mer än 24fps /s

VISSA människor kan inte göra det, andra kan se högre frekvenser och kan rentav må dåligt av vissa lampor därav kan vissa lysrör som används på arbetsplatser en högre frekvens pg av detta.

Samma lögner sägs om hörsen att det är tvärkört att höra ljud över 20Khz. Jag hörde chirpande från fladdermöss som låg runt 23Khz när jag var liten (och inte var hörselskadad med tinnitus pg av elgitarr och trummor).

Alla kommer till världen med olika skillpoints.

alla människor kan see skillnad 24-30-60-140-5000-70000000fps då ögonen fungerar likadant för alla människor då ögonen inte ser is bilder per sekund utan i ljusets hastighet.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Nej. Minst 40+ FPS för att minska illamående. 60 FPS är rekommenderat. Genom att "blinka" LED dioderna mellan x3 eller x2 gånger så når headset upp till 75/90 FPS och då bidrar inte frekvensen till illamående. .

Nu blandar du ihop saker.

Att skärmen släcks mellan bilderna (low persistence) används för att få bort eftersläpningar som annars är ett problem med alla displayer. Detta i sig har inget med din FPS eller för den delen skärmens Hz att göra.

Ju högre FPS i VR desto bättre eftersom man vill att bilden ska hänga med när du rör huvudet väldigt snabbt. Om bilden släpar efter (observera att detta inte är pixlarna som släpar som low persistence avhjälper) leder det vanligen till åksjuka hos de flesta.

Det är endast en väldigt liten del av befolkningen som hyser någon större motståndskraft mot åksjuka som sådan (vestibular disconnect, vet inte vad den medicinska termen är på svenska).

Oculus och Valve förespråkar minst 90 FPS för att motverka åksjuka och få den virtuella världen att kännas solid.

Sony kör också på 90 FPS, men eftersom de är mer begränsade av hårdvaran har de ett läge där de renderar i 60 FPS och timewarpar detta till 120. Skärmen i PSVR kör i 120 eller 90 Hz och anpassar sig efter input.

12
Skriv svar