Sony kommer inte godkänna Playstation VR-spel under 60 fps

Medlem

Den som lever får se hur spelen kommer se ut rent grafiskt. Har dock svårt att tänka mig att barnfamiljer har råd att först punga ut med 4 k för en konsol med 1 spel till, för att sen punga ut med ytterligare 5 k för att ungarna ska kunna spela VR :-/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av devilrat:

Den som lever får se hur spelen kommer se ut rent grafiskt. Har dock svårt att tänka mig att barnfamiljer har råd att först punga ut med 4 k för en konsol med 1 spel till, för att sen punga ut med ytterligare 5 k för att ungarna ska kunna spela VR :-/

All VR är rekommenderad från 12 år. Och hade man pengarna att köpa en PS4 år 1 har man troligtvis pengar att köpa en ny plattform år 2.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av devilrat:

Den som lever får se hur spelen kommer se ut rent grafiskt. Har dock svårt att tänka mig att barnfamiljer har råd att först punga ut med 4 k för en konsol med 1 spel till, för att sen punga ut med ytterligare 5 k för att ungarna ska kunna spela VR :-/

All VR är rekommenderad från 12 år. Och hade man pengarna att köpa en PS4 år 1 har man troligtvis pengar att köpa en ny plattform år 2.

Väldigt vad försvarande du är i tråden.

Avstängd

Roligt att se hur alla pcmr fjantar försöker downplaya psvr. Verkar som att dom är lite avundsjuka/osäkra över att man kan få komplett system (konsol samt vr) till nästan samma pris som vive.

Nu kommer jag ju dock få en hel del skit kastat på mig över detta och bli kallad bonde och dylikt. Men sanningen är den att jag själv är pcgamer men tycker allt detta pcmr tjafs är otroligt pinsamt och skäms över att kalla mig pcgamer i dagsläget.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Roligt att se hur alla pcmr fjantar försöker downplaya psvr. Verkar som att dom är lite avundsjuka/osäkra över att man kan få komplett system (konsol samt vr) till nästan samma pris som vive.

Nu kommer jag ju dock få en hel del skit kastat på mig över detta och bli kallad bonde och dylikt. Men sanningen är den att jag själv är pcgamer men tycker allt detta pcmr tjafs är otroligt pinsamt och skäms över att kalla mig pcgamer i dagsläget.

Din bonde (och dylikt)!

Medlem

Berättar inga fakta. Men tror knappast vi kommer få se Uncharted-grafik i 90 fps på en PS4, men eftersom alla PS-fans tror på det så får man väl hålla en tveksam tumme för detta annars säger jag det igen, go go virtualboygrafik!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av devilrat:

Den som lever får se hur spelen kommer se ut rent grafiskt. Har dock svårt att tänka mig att barnfamiljer har råd att först punga ut med 4 k för en konsol med 1 spel till, för att sen punga ut med ytterligare 5 k för att ungarna ska kunna spela VR :-/

All VR är rekommenderad från 12 år. Och hade man pengarna att köpa en PS4 år 1 har man troligtvis pengar att köpa en ny plattform år 2.

Är man 12 år är man fortfarande barn sist jag kollade
Ny plattform? Det handlar ju om ett tillbehör till redan existerande hårdvara. Tror personligen inte detta kommer slå igenom bland den breda massan, men det återstår att se som sagt.

Avstängd
Skrivet av Kimpur:

Berättar inga fakta. Men tror knappast vi kommer få se Uncharted-grafik i 90 fps på en PS4, men eftersom alla PS-fans tror på det så får man väl hålla en tveksam tumme för detta annars säger jag det igen, go go virtualboygrafik!

Originellt... Virtualboygrafik, nesgrafik, snesgrafik, Amigagrafik annars klarar ps4 inte mer än 2 fps *runka*runka*runka*... Låt mig gissa, du hänger vanligtvis på r/pcmasterrace? Ser iaf ut som att det är därifrån du hämtar materialet till dina "skämt".

Alla PS-fans tror på Uncharted-grafik i 90fps? Nope, det är bara pcmr fjantar som påstår att ps-spelare tror detta.

Sluta smutskasta pcgamers och väx upp lite tack.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Kimpur:

Berättar inga fakta. Men tror knappast vi kommer få se Uncharted-grafik i 90 fps på en PS4, men eftersom alla PS-fans tror på det så får man väl hålla en tveksam tumme för detta annars säger jag det igen, go go virtualboygrafik!

Originellt... Virtualboygrafik, nesgrafik, snesgrafik, Amigagrafik annars klarar ps4 inte mer än 2 fps *runka*runka*runka*... Låt mig gissa, du hänger vanligtvis på r/pcmasterrace? Ser iaf ut som att det är därifrån du hämtar materialet till dina "skämt".

Alla PS-fans tror på Uncharted-grafik i 90fps? Nope, det är bara pcmr fjantar som påstår att ps-spelare tror detta.

Sluta smutskasta pcgamers och väx upp lite tack.

Nej, jag lirar själv PS4 också
Har sett att de "klarar" 60 fps i medelmåttig grafik, så hur ska de klara 90?

PS: du verkar vara en riktigt trevlig typ att ha med på parmiddag.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

alla människor kan see skillnad 24-30-60-140-5000-70000000fps då ögonen fungerar likadant för alla människor då ögonen inte ser is bilder per sekund utan i ljusets hastighet.

Nej. Och det är inte ögonen som processar bilden i syncentralt längst bak i hjärnan.

Skrivet av Hullken:

Att skärmen släcks mellan bilderna (low persistence) används för att få bort eftersläpningar som annars är ett problem med alla displayer. Detta i sig har inget med din FPS eller för den delen skärmens Hz att göra.

Enligt det som presenterades om CV1 av Oculus när de först släppte information så var det exakt som jag sa som var orsaken till detta. Eftersläpningar har varit ett problem på DK1, men jag har aldrig sett några på DK2.

Citat:

Ju högre FPS i VR desto bättre eftersom man vill att bilden ska hänga med när du rör huvudet väldigt snabbt. Om bilden släpar efter (observera att detta inte är pixlarna som släpar som low persistence avhjälper) leder det vanligen till åksjuka hos de flesta.

Mycket skapas av inkonsekventa rörelser mellan det du ser och hur du rör dig. De som spelat GTA5 med VorpX och Oculus har fått spypartyn när de t.ex. stigit in/ut ur bilar då de inte är i kontroll över det de ser.

Citat:

Det är endast en väldigt liten del av befolkningen som hyser någon större motståndskraft mot åksjuka som sådan (vestibular disconnect, vet inte vad den medicinska termen är på svenska).

Jag hade problem med detta. Har det inte nu pg av långvarig exponering med diverse rollercoasters och flyganden. Finns vissa situationer som fortfarande framkallar känslan (Viewbobbing). Jag vet hur jag känner mig och jag är inte den enda som säger att exponering gör att det kan tränas bort. Googla.

Citat:

Oculus och Valve förespråkar minst 90 FPS för att motverka åksjuka och få den virtuella världen att kännas solid.

Sony kör också på 90 FPS, men eftersom de är mer begränsade av hårdvaran har de ett läge där de renderar i 60 FPS och timewarpar detta till 120. Skärmen i PSVR kör i 120 eller 90 Hz och anpassar sig efter input.

De förespråkar det ja, men 40 FPS "räcker" för att reducera effekterna. 60 FPS är vad de bör sikta på för att få någorlunda flöde på upplevelsen.

Inaktiv
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av Cybersoul:

alla människor kan see skillnad 24-30-60-140-5000-70000000fps då ögonen fungerar likadant för alla människor då ögonen inte ser is bilder per sekund utan i ljusets hastighet.

Nej. Och det är inte ögonen som processar bilden i syncentralt längst bak i hjärnan.

Skrivet av Hullken:

Att skärmen släcks mellan bilderna (low persistence) används för att få bort eftersläpningar som annars är ett problem med alla displayer. Detta i sig har inget med din FPS eller för den delen skärmens Hz att göra.

Enligt det som presenterades om CV1 av Oculus när de först släppte information så var det exakt som jag sa som var orsaken till detta. Eftersläpningar har varit ett problem på DK1, men jag har aldrig sett några på DK2.

Citat:

Ju högre FPS i VR desto bättre eftersom man vill att bilden ska hänga med när du rör huvudet väldigt snabbt. Om bilden släpar efter (observera att detta inte är pixlarna som släpar som low persistence avhjälper) leder det vanligen till åksjuka hos de flesta.

Mycket skapas av inkonsekventa rörelser mellan det du ser och hur du rör dig. De som spelat GTA5 med VorpX och Oculus har fått spypartyn när de t.ex. stigit in/ut ur bilar då de inte är i kontroll över det de ser.

Citat:

Det är endast en väldigt liten del av befolkningen som hyser någon större motståndskraft mot åksjuka som sådan (vestibular disconnect, vet inte vad den medicinska termen är på svenska).

Jag hade problem med detta. Har det inte nu pg av långvarig exponering med diverse rollercoasters och flyganden. Finns vissa situationer som fortfarande framkallar känslan (Viewbobbing). Jag vet hur jag känner mig och jag är inte den enda som säger att exponering gör att det kan tränas bort. Googla.

Citat:

Oculus och Valve förespråkar minst 90 FPS för att motverka åksjuka och få den virtuella världen att kännas solid.

Sony kör också på 90 FPS, men eftersom de är mer begränsade av hårdvaran har de ett läge där de renderar i 60 FPS och timewarpar detta till 120. Skärmen i PSVR kör i 120 eller 90 Hz och anpassar sig efter input.

De förespråkar det ja, men 40 FPS "räcker" för att reducera effekterna. 60 FPS är vad de bör sikta på för att få någorlunda flöde på upplevelsen.

Ta killzone som exempel. Det är halva upplösningen av 1080p och dippar till 45fps. Alltså motsvarande 720p@45fps. Detta är för att bara driva en ruta. I VR ska hårdvaran driva två rutor med lika många pixlar per skärm och samtidigt hålla en bilduppdatering 50% högre per skärm. Alltså ska den spela två killzone samtidigt med högre bilduppdatering.

Grafiken kommer vara rejält nerskalad, så är det bara. Vi behöver inte testa för att veta det.

Medlem

Alla de som tror att de kommer att kunna köra något hyfsat modernt spel över huvud taget i VR med uppskruvade grafikinställningar kan nog glömma det på ett bra tag oavsett vad de har för flashig hårdvara.

12
Skriv svar