Overkligt vackra Firewatch säljer riktigt bra

Robot
Overkligt vackra Firewatch säljer riktigt bra
Overkligt vackra Firewatch säljer riktigt bra

Rätt välförtjänt, en intressant historia berättad på ett engagerande sätt och till det en vacker spelvärld som man bara njuter av att röra sig i.

Dock, så hade "Firewatch" samma svaghet som Telltales spel. Det vill säga att "gameplay" var oerhört förenklat och det existerade inga som helst utmaningar, inte ens av den allra mest blygsamma sorten.

Om detta spel bara hade erbjudit lite mer spelbarhet, även om det bara vore lite "klätter-utmaningar" och några simpla pussel att lösa. Kanske några uppdrag att finna "collectibles" med tillhörande achievments eller att samla vackra naturbilder för en tidskrift, ungefär som i "Life is Strange". Ja då hade det nästan varit värt full pott betygsmässigt.

Medlem

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Rätt välförtjänt, en intressant historia berättad på ett engagerande sätt och till det en vacker spelvärld som man bara njuter av att röra sig i.

Dock, så hade "Firewatch" samma svaghet som Telltales spel. Det vill säga att "gameplay" var oerhört förenklat och det existerade inga som helst utmaningar, inte ens av den allra mest blygsamma sorten.

Om detta spel bara hade erbjudit lite mer spelbarhet, även om det bara vore lite "klätter-utmaningar" och några simpla pussel att lösa. Kanske några uppdrag att finna "collectibles" med tillhörande achievments eller att samla vackra naturbilder för en tidskrift, ungefär som i "Life is Strange". Ja då hade det nästan varit värt full pott betygsmässigt.

Jag håller inte med att det hade behövts en massa extra saker som man skulle samla på och sådant. Spelet är nog mer menat att det ska spelas en gång för storyn. Det är otroligt vackert, Storyn är bra och det är en roligt och engagerande.

Jag tycker om exakt för vad det spelet är, konst, i mina ögon. Det lovar inte för mycket och levererar inte för mycket.

Ett bra spel för ett skäligt pris som njutes bäst ensam på en lugn vardag eller helgkväll när man bara vill göra något annat.

Är glad för vad det exakt är och tycker det hade förstört om det hade varit en massa extra saker med i.

.


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Skrivet av lastlegion:

Det är otroligt vackert, Storyn är bra och det är en roligt och engagerande.

Är glad för vad det exakt är och tycker det hade förstört om det hade varit en massa extra saker med i..

Nej, det här kan jag inte hålla med om. Som sagt, jag tycker också att spelet är klart bra. Men tankegången att initiativ för att ge ett spel mer spelbarhet, skull göra spelet *sämre* det tycker jag är helt åt skogen (lol).

Då betraktar vi inte spelet som spel till att börja med, utan då säger vi bara att *filmen* skulle bli en sämre film om man gjorde det till ett spel.

Releasehästryttare

Mattias keep up, stardew valley är 10k kopior från 600k

http://steamspy.com/app/413150

Och steamspy räknar ju givetvis inte hur många kopior de sålt på GOG

Inaktiv

Var ospelbart på min laptop (i7 4710HQ 8 gig ram 850M) och grafiken var det fulaste jag har sett. Kanske dåligt kodat till bärbara datorer.

Medlem

Tyckte spelet var underbart, satt bänkad från början till slut och bara njöt rakt igenom det. Synd att det var lite kort men men sånt får man leva med, gillade vänskapen som fanns där samt det grafiska.

Men blev då inte alls besviken på firewatch

Medlem
Skrivet av kaealy:

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Riktigt vackert spel även storyn.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av kaealy:

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Knappast en "walking simulator".

Medlem
Skrivet av lastlegion:
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Rätt välförtjänt, en intressant historia berättad på ett engagerande sätt och till det en vacker spelvärld som man bara njuter av att röra sig i.

Dock, så hade "Firewatch" samma svaghet som Telltales spel. Det vill säga att "gameplay" var oerhört förenklat och det existerade inga som helst utmaningar, inte ens av den allra mest blygsamma sorten.

Om detta spel bara hade erbjudit lite mer spelbarhet, även om det bara vore lite "klätter-utmaningar" och några simpla pussel att lösa. Kanske några uppdrag att finna "collectibles" med tillhörande achievments eller att samla vackra naturbilder för en tidskrift, ungefär som i "Life is Strange". Ja då hade det nästan varit värt full pott betygsmässigt.

Jag håller inte med att det hade behövts en massa extra saker som man skulle samla på och sådant. Spelet är nog mer menat att det ska spelas en gång för storyn. Det är otroligt vackert, Storyn är bra och det är en roligt och engagerande.

Jag tycker om exakt för vad det spelet är, konst, i mina ögon. Det lovar inte för mycket och levererar inte för mycket.

Ett bra spel för ett skäligt pris som njutes bäst ensam på en lugn vardag eller helgkväll när man bara vill göra något annat.

Är glad för vad det exakt är och tycker det hade förstört om det hade varit en massa extra saker med i.

.

Det är i princip en walking sumulator, men till skillnad ifrån de andra (som dear esther) så får du faktiskt göra saker. Det finns inte mycket "gameplay" om man räknar att gameplayet är springa runt och skjuta och ösa runt, men det är mer av ett äventyr. Det var tillfällen när det faktiskt började kännas rätt obekvämt att vara helt ensam ute i skogen. Man är skadad av andra spel och förväntar sig att något dåligt ska hända, även fast det som händer är rätt logiskt i storyn. Men i grunden så är det en walking simulator du klarar av på 2-3h, grymt bra däremot. Har aldrig orkat ta mig igenom andra liknande spel eftersom att de är så förbannat långsamma och tråkiga, det är bara en överglorifierad cutscene som du måste röra dig i själv.

Medlem

Spelade precis klart det. Jag skulle inte säga att det känns som en komplett upplevelse, framförallt då interaktionen och "upptäckandet" inte direkt fängslar, utan man är mest fokuserad på att driva narrativet framåt, men det är det bästa "walking simulator"-spelet jag spelat, och jag skulle helt klart rekommendera det för priset. Det går dessutom ganska snabbt att klara så man inte känner att man sitter och bränner massa tid. Utan det är kort, konsist, vackert och narrativt fängslande.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Grymt skön humor i spelet, men som nämnts så är det inte utmanande. Det var ändå värt ett köp imho, och jag har njutit av atmosfären, dialogerna och resan genom spelet.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av kaealy:

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Knappast en "walking simulator".

Walky-talky simulator?

FM-guru
F.d. Sisyr

I mina ögon är det otvivelaktligen en walking simulator. Förstår inte hur man kan påstå annat när all gameplay består just av att knalla runt, och det enda interaktiva man gör är att klicka på en knapp för att klättra/hoppa eller plocka upp saker. Med det sagt har spelet fantastiskt välskriven dialog (bland de bästa jag stött på i spel ö.h.t) och vackra miljöer, även om storyn lämnar mycket att önska.

Medlem

"And of course we´ll be getting into the whole notion of the Walking Simulator. Or, in this case, quite literally a Hiking Simulator"

Medlem

Så jävla trist slut i detta spel...

Medlem

Tycker det verkar som mycket av upplevelsen ligger i att reflektera över händelserna och karaktärerna när man klarat ut det. Vill definitivt se mer sånt här i framtiden, även om det inte faller alla i smaken kanske.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Rätt välförtjänt, en intressant historia berättad på ett engagerande sätt och till det en vacker spelvärld som man bara njuter av att röra sig i.

Dock, så hade "Firewatch" samma svaghet som Telltales spel. Det vill säga att "gameplay" var oerhört förenklat och det existerade inga som helst utmaningar, inte ens av den allra mest blygsamma sorten.

Om detta spel bara hade erbjudit lite mer spelbarhet, även om det bara vore lite "klätter-utmaningar" och några simpla pussel att lösa. Kanske några uppdrag att finna "collectibles" med tillhörande achievments eller att samla vackra naturbilder för en tidskrift, ungefär som i "Life is Strange". Ja då hade det nästan varit värt full pott betygsmässigt.

Nu har jag bara sett spelet spelas. Men jag får lite känslan av att det inte finns några utmaningar för att man vill inte att folk ska fastna i något steg, det skall flyta på med en jämn takt. Men gameplayloopen som hade med att transversera landskapet verkade lite tråkig. Många hade nog inte spelat klart spelet om de fastnade i något steg, och det känns som slutet och de reflektioner man har efter spelet är halva upplevelsen.

Skrivet av chrisragnar:

Nu har jag bara sett spelet spelas. Men jag får lite känslan av att det inte finns några utmaningar för att man vill inte att folk ska fastna i något steg, det skall flyta på med en jämn takt. Men gameplayloopen som hade med att transversera landskapet verkade lite tråkig. Många hade nog inte spelat klart spelet om de fastnade i något steg, och det känns som slutet och de reflektioner man har efter spelet är halva upplevelsen.

Jag förstår vad du menar och det vore nog inte en lämplig ide att införa utmaningar & problem som skapade en svårighets eller uthållighets barriär i spelet. Fast grejen är ju att det finns en sån mängd olika sätt att förstärka interaktiviteten i spel på.

Exempelvis, så använder man en kamera för att fota i spelet. Det vore en relativt lätt integrerad sak att införa en fotografi tävling/utmaning i spelet.

Naturligtvis så behövde den inte ha något att göra med handlingen i sig och kunde vara helt valfri. Jag minns att det var riktigt kul att fotografera "sällsynta djur" i det gamla spelet "Beyond Good and Evil" och en sån utmaning vore ett skäl för många som uppskattade spelvärlden att förlänga sin spelupplevelse...eller så kunde det ignoreras helt av de som hellre vill ha handlingen levererad i "en jämn takt".

Medlem
Skrivet av kaealy:

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Bara för att man brister när det kommer till att se vissa tings värde, så betyder inte det att värdet inte finns. Tacka gudarna för det, annars hade vi inte haft elektricitet, rymdraketer, internet, m.m.

Kul och se att du åtminstone försöker.

Medlem

Det är ingen hiking simulator som några beskrivit det som, alls, i en simulator skulle du te.x kunna hoppa över 30-40cm hinder, du skulle även kunna falla mot din död (här har man valt att ha osynliga väggar så man alltid är säker)..

Jag tyckte spelet kändes tråkigt eftersom man var hållen i handen hela tiden, det passade inte alls in tyckte jag.. Du ska ju röra dig i vildmarken, då vill man ju kunna klättra var man vill eller iaf kunna ta sig över pyttesmå hinder..


signatur
Medlem

Spelet är kort, extremt linjärt och ganska tomt. Man får aldrig se huvudpersonerna på nära håll och slutet avspeglar motorns svagheter.

Späningen som byggs upp till nästan skräcknivå faller ganska platt, storyn ligger som ett lager på en skogspromenad där man tvingas gå samma rutt flera gånger i brist på karta att utforska. Det löser man med olika ljussättning och dimma osv, så det upplevs annorlunda.

Med tanke på det begränsade innehållet är det bra gjort, men priset kändes ändå lite väl högt med tanke på vad som bjöds.

De lyckade hypa upp det till konst, vilket är skickligt gjort, men känns inte helt ärligt så här i backspegeln.

Hoppas deras nästa spel blir mera interaktivt, och en skog som är mera som en sandlåda där man går lite var man vill och har verkliga faror och objekt att interagera med som verkligen spelar roll.

Det lyfter dock en viktig poäng, att en välgjord backstory gör skillnad i spel och hela ljudbilen var rätt välgjord, inklusive musik och talprestationerna.

Totalt skulle jag säga 3 smultron av 5 och då tar jag inte hänsyn till hur kort spelet var, storyn får väga upp för det, trots det klena slutet.

KoP
Medlem

Overkligt vackra är väl en överdrift, men men..

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av kaealy:

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Bara för att man brister när det kommer till att se vissa tings värde, så betyder inte det att värdet inte finns. Tacka gudarna för det, annars hade vi inte haft elektricitet, rymdraketer, internet, m.m.

Kul och se att du åtminstone försöker.

Trevlig hyperbol, medan du håller på med det så fortsätter jag att spela riktigt spel istället för just walking simulators.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av kaealy:

A fancy walking simulator. Grattis antar jag.

Bara för att man brister när det kommer till att se vissa tings värde, så betyder inte det att värdet inte finns. Tacka gudarna för det, annars hade vi inte haft elektricitet, rymdraketer, internet, m.m.

Kul och se att du åtminstone försöker.

Trevlig hyperbol, medan du håller på med det så fortsätter jag att spela riktigt spel istället för just walking simulators.

Okej.

Medlem

Underbart, det ska bli mig ett nöje att köpa det här framöver och avnjuta när tiden infinner sig

1
Skriv svar