Lista – Så mycket kostar virtual reality

Robot
Lista – Så mycket kostar virtual reality

Från 29 kronor till en eller två månadslöner – FZ visar hur mycket VR-upplevelsen kostar dig.


Medlem
Lista – Så mycket kostar virtual reality

Fy fan maj kan inte komma snabbare. Vill verkligen få hem min vive nu.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Releasehästryttare

Frågan är: när släpps TOTEM ?

Medlem

Jag köper Viven men blir nog även Sonys till hösten

Medlem

Synd bara att Google Cardboard har så pass dåligt synfält, finns ju ett projekt som gör att man kan köra Oculus Rift-spel med hjälp av telefon och Google Cardboard :<


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Hymer:

Fy fan maj kan inte komma snabbare. Vill verkligen få hem min vive nu.

Skickas de inte ut i April?

Avstängd

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av Hymer:

Fy fan maj kan inte komma snabbare. Vill verkligen få hem min vive nu.

Skickas de inte ut i April?

Beror ju på när du bokade Jag var rätt sen på min bokning så jag får min i Maj.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Väntar nog till nästa år nån gång tror jag Har andra viktigare saker att lägga pengarna på just nu.

Redaktör
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

Tanken var att plocka ihop en ganska billig dator som lever upp till minimumkraven. För vissa tillkommer saker, för andra kan det räcka med t.ex. ett nytt grafikkort.


signatur
57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Devan:

Frågan är: när släpps TOTEM ?

Kommer nog ta ett tag, den första vågen av devkits ska släppas i sommar.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Undrar när vi får mer info om Oculus Rift. Jag bokade 2min efter preorder var möjligt. Finns ju inte en chans de hinner skeppa ut till dess release.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

mus/tangentbord 200kr sen kan man köra SteamOS som är gratis inte så missvisande

Medlem

Tack Tomas, jag har saknat en sammanställning för brillorna. Jag saknar dock en större sammanställning, som vilka plattformar de fungerar till, lanseringsdatum, tillbehör man får med och kan köpa till etc, pro's & con's typ.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

29kr var dyrt! Jag köpte min google cardboard för 12kr. fraktfritt.

Redaktör
Skrivet av MaxH:

Tack Tomas, jag har saknat en sammanställning för brillorna. Jag saknar dock en större sammanställning, som vilka plattformar de fungerar till, lanseringsdatum, tillbehör man får med och kan köpa till etc, pro&#039;s &amp; con&#039;s typ.

Kul! Får se om vi hinner svänga ihop något i den stilen. Mycket info finns ju annars på vår systersajt VRGeeks.se, men inte allt på ett och samma ställe.


signatur
Avstängd
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

mus/tangentbord 200kr sen kan man köra SteamOS som är gratis inte så missvisande

Steamos för vive javisst. Men sist jag kollade så har inte occulus stöd för Linux.
Och visst fungerar det med 200 kronors mus + tangentbord men är det verkligen något man vill ha?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

mus/tangentbord 200kr sen kan man köra SteamOS som är gratis inte så missvisande

Steamos för vive javisst. Men sist jag kollade så har inte occulus stöd för Linux.
Och visst fungerar det med 200 kronors mus + tangentbord men är det verkligen något man vill ha?

Occulus är en marvelhjälte
Oculus är VR brillorna


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

Tanken var att plocka ihop en ganska billig dator som lever upp till minimumkraven. För vissa tillkommer saker, för andra kan det räcka med t.ex. ett nytt grafikkort.

Borde inte minimikrav inkludera de 3 grejerna jag nämnde då? Visst vive får ju Linux stöd men än så länge finns inga uppgifter om occulus till Linux... Eller?

Och om vi då bara går enligt minimikrav så varför är då Move medräknat till psvr?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av Ankh:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

mus/tangentbord 200kr sen kan man köra SteamOS som är gratis inte så missvisande

Steamos för vive javisst. Men sist jag kollade så har inte occulus stöd för Linux.
Och visst fungerar det med 200 kronors mus + tangentbord men är det verkligen något man vill ha?

Occulus är en marvelhjälte
Oculus är VR brillorna

Auto-correct...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Var är det som kostar ett par månadslöner? En månadslön är i genomsnitt c:a 22500:- i Sverige.

Redaktör
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

Tanken var att plocka ihop en ganska billig dator som lever upp till minimumkraven. För vissa tillkommer saker, för andra kan det räcka med t.ex. ett nytt grafikkort.

Borde inte minimikrav inkludera de 3 grejerna jag nämnde då? Visst vive får ju Linux stöd men än så länge finns inga uppgifter om occulus till Linux... Eller?

Och om vi då bara går enligt minimikrav så varför är då Move medräknat till psvr?

Som sagt: jag gick efter systemkraven från Oculus och HTC, för att ge en uppfattning om datorkostnaden. Det kändes vettigare att skippa övrigt eftersom de flesta nog har mus, tangentbord och ett Windows. Move är frivillig, vilket står, och kostnaden hanterbar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

Tanken var att plocka ihop en ganska billig dator som lever upp till minimumkraven. För vissa tillkommer saker, för andra kan det räcka med t.ex. ett nytt grafikkort.

Borde inte minimikrav inkludera de 3 grejerna jag nämnde då? Visst vive får ju Linux stöd men än så länge finns inga uppgifter om occulus till Linux... Eller?

Och om vi då bara går enligt minimikrav så varför är då Move medräknat till psvr?

Som sagt: jag gick efter systemkraven från Oculus och HTC, för att ge en uppfattning om datorkostnaden. Det kändes vettigare att skippa övrigt eftersom de flesta nog har mus, tangentbord och ett Windows. Move är frivillig, vilket står, och kostnaden hanterbar.

Dragoonen har en poäng. Dom som är intresserade av PS VR har mest troligt en PS4. Inte alla men majoriteten har nog det.

Är man intresserad av VR på telefonen så har i stort sett alla en smartphone idag.

Orsaken att ta bort kostnader från olika exempel passar in på alla exempel men tillämpas endast på några få.
Därför blir priserna lite missvisande då man väljer att ta bort delar av den stora kakan men inte för alla exempel.

Hur som helst har det nog ingen större betydelse då flesta verkar ha bestämt sig för en eller två olika lösningar.

EDIT: Kan jag använda mina PS3 move kontroller till PS4? Både lysande dildon och joysticken?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

mus/tangentbord 200kr sen kan man köra SteamOS som är gratis inte så missvisande

Steamos för vive javisst. Men sist jag kollade så har inte occulus stöd för Linux.
Och visst fungerar det med 200 kronors mus + tangentbord men är det verkligen något man vill ha?

Med Vive får man med 2st VR kontroller

Avstängd
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

Tanken var att plocka ihop en ganska billig dator som lever upp till minimumkraven. För vissa tillkommer saker, för andra kan det räcka med t.ex. ett nytt grafikkort.

Borde inte minimikrav inkludera de 3 grejerna jag nämnde då? Visst vive får ju Linux stöd men än så länge finns inga uppgifter om occulus till Linux... Eller?

Och om vi då bara går enligt minimikrav så varför är då Move medräknat till psvr?

Som sagt: jag gick efter systemkraven från Oculus och HTC, för att ge en uppfattning om datorkostnaden. Det kändes vettigare att skippa övrigt eftersom de flesta nog har mus, tangentbord och ett Windows. Move är frivillig, vilket står, och kostnaden hanterbar.

Dragoonen har en poäng. Dom som är intresserade av PS VR har mest troligt en PS4. Inte alla men majoriteten har nog det.

Är man intresserad av VR på telefonen så har i stort sett alla en smartphone idag.

Orsaken att ta bort kostnader från olika exempel passar in på alla exempel men tillämpas endast på några få.
Därför blir priserna lite missvisande då man väljer att ta bort delar av den stora kakan men inte för alla exempel.

Hur som helst har det nog ingen större betydelse då flesta verkar ha bestämt sig för en eller två olika lösningar.

EDIT: Kan jag använda mina PS3 move kontroller till PS4? Både lysande dildon och joysticken?

Tack. Just detta jag ville få fram.

Den lysande ps3 dildon kan du använda till PS4. Navigations kontrollen är jag inte helt säker på så låter det vara osagt


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Tomtampong:

Var är det som kostar ett par månadslöner? En månadslön är i genomsnitt c:a 22500:- i Sverige.

Som det ska skattas på.
Sedan har du troligtvis hyra alternativt lån att betala.
Mat, el, telefonabonnemang, bredband osv osv.
Inte många människor som kan ta hela sin lön och bränna på VR och skita i resten av månadens utgifter.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Totala priset på PCn är lite missvisande. Vanligtvis behövs även mus, tangentbord samt operativsystem.

Och vissa PSVR spel kommer kräva extra kontrollers och en TV.

Sen om man ska börja snacka missvisande kan man ju fundera över hur många PSVR spel som faktiskt kommer att lira i 120fps med head tracking och motion controller stöd. Och hur många av dem spelen som också inte bara kommer vara gimmik lir man tröttnar på efter en halvtimma.

Min gissning är att 60fps tyvärr kommer bli standard lösningen för de mer intressanta spelen, vilket i så fall tvingar dem att välja bort head tracking och motion control stöd. Om de nu inte vill skapa en huvudvärk- och frustrationssimulator. Och nej jag köper inte den här automagiska 60 till 120fps skitsnack lösningen för fem öre, att ens det alternativen finns gör mig snarare mer orolig.

Näe, Rift och Vive tror jag kommer vara de enda no-bs alternativen som inte gör en besviken. Dock har jag mina tvivel även där, foven tex är fortfarande för tok låg och troligtvis även upplösningen.

Medlem
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Tomtampong:

Var är det som kostar ett par månadslöner? En månadslön är i genomsnitt c:a 22500:- i Sverige.

Som det ska skattas på.
Sedan har du troligtvis hyra alternativt lån att betala.
Mat, el, telefonabonnemang, bredband osv osv.
Inte många människor som kan ta hela sin lön och bränna på VR och skita i resten av månadens utgifter.

Vad har det med saken att göra? En månadslön är en månadslön oavsett vad man använder lönen till.

22500:- blir c:a 16 lök netto. Dyraste paketet i listan kostar alltså som en månadslön, inte som ett par.

Redaktör
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Tomtampong:

Var är det som kostar ett par månadslöner? En månadslön är i genomsnitt c:a 22500:- i Sverige.

Som det ska skattas på.
Sedan har du troligtvis hyra alternativt lån att betala.
Mat, el, telefonabonnemang, bredband osv osv.
Inte många människor som kan ta hela sin lön och bränna på VR och skita i resten av månadens utgifter.

Vad har det med saken att göra? En månadslön är en månadslön oavsett vad man använder lönen till.

22500:- blir c:a 16 lök netto. Dyraste paketet i listan kostar alltså som en månadslön, inte som ett par.

Det är minimumkostnaden för det dyraste paketet. Tryck in en pigg i7-prolle, ett kaxigt moderkort, dubbla Titan X med mera så drar priset iväg. Fast formuleringen var inte helt 100, det ska medges.


signatur
Medlem

Har precis köpt Samsung Gear VR sedan jag upptäckte att någon har släppt Quake till den

12
Skriv svar