Microsoft backar – längre Win 7/8-stöd för Skylake-processorer

Robot
Microsoft backar – längre Win 7/8-stöd för Skylake-processorer
Medlem
Microsoft backar – längre Win 7/8-stöd för Skylake-processorer

Haha är detta déjà vu eller? Känns som var och varannan månad kommer ett uttalanade från en Microsoft-anställd om någon feature som generellt sätt missförstås av artikelskribenter och läsare (dock delvis pågrund av Microsofts urusla kommunikation till communityn) som de sedan får backa från. Någon högt uppsatt på Microsoft måste ju snart börja undra om de inte hanterar sådant här lite fel

Inaktiv
Skrivet av Pettor:

Haha är detta déjà vu eller? Känns som var och varannan månad kommer ett uttalanade från en Microsoft-anställd om någon feature som generellt sätt missförstås av artikelskribenter och läsare (dock delvis pågrund av Microsofts urusla kommunikation till communityn) som de sedan får backa från. Någon högt uppsatt på Microsoft måste ju snart börja undra om de inte hanterar sådant här lite fel

Det är ju lite detta man får räkna med, ju mer öppet ett företag är mot sin community ju fler möjligheter finns det för misstag och missförstånd. Det viktiga är då hur företaget väljer att hantera detta.

Jag är mer glad över att Microsoft faktiskt lyssnar på sina användare och communityn i helhet och anpassar sina produkter och tjänster efter detta.

Detta ser man ju både gällande Windows 10 och Xbox One där man lyssnar på feedback och jobbar in den i sina system.

Vissa ser det kanske som att de gör en massa pudlar men hellre det än hur de var innan och körde sitt eget race.

Releasehästryttare

Tamefan för win 10 .. äklligaste jävla viruset som släppts löst på internet!

Tycker synd om er som blivit tungna, mot er viilja eller med som måste stå ut med ett operativ system som hatar användaren.

Medlem

Jasså snacka om att överreagera,

Som privat person zero probs.

Som tekniker skulle jag önska vissa ändringar gällande patch hantering för dom kunder som inte kör system center o dyl

Men thats it


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Devan:

Tamefan för win 10 .. äklligaste jävla viruset som släppts löst på internet!

https://www.youtube.com/embed/YCqw9FmBgKY

Tycker synd om er som blivit tungna, mot er viilja eller med som måste stå ut med ett operativ system som hatar användaren.

Oh dear! Var nära att få in W10 när jag är nöjd med W7.

Varför laga något som inte är trasigt?

Var ifrån datorn ett tag, då jag kom tillbaka och såg att ett fönster dykt upp om att det är 45:10 minuter kvar tills installation av W10 kommer att ske och att det kommer att ta tid, spara ditt arbete osv... Fanns inget avbryt eller något alternativ.

Startade om datorn och hoppades på det bästa. Ingen installation under uppstart så jag tänkte att det funkade. Lirade lite och mitt i gamet så stängs ALLT ner och windows-uppdaterings-skärmen dyker upp o säger att den "förbereder för installation av windows 10". I ren panik gör jag en norsk reset.

Datorn klagar på att något gick snett när jag startade om, som också frågar om jag vill starta i felsäkert läge eller så. Men startar windows i normalt läge.
Inget har förändras. Men det tar inte lång tid innan den där rutan om att det är DAGS FÖR UPPDATERING. Hell no!

Googlar och fann efter lite läsande ett fint litet program som tar bort detta pinsamma odjur och den onödiga fil på 3gb till W10 om man INTE VILL uppdatera till W10.

Trevliga programmet heter GWX stopper.

Finner ni på:

http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/GWX-...

Medlem
Skrivet av Devan:

Tamefan för win 10 .. äklligaste jävla viruset som släppts löst på internet!

https://www.youtube.com/embed/YCqw9FmBgKY

Tycker synd om er som blivit tungna, mot er viilja eller med som måste stå ut med ett operativ system som hatar användaren.

Har noll problem med Windows 10, uppgraderade direkt när jag hade möjlighet. Dock kan jag hålla med om att det är ganska så idiotiskt av Microsoft att försöka tvinga på Windows 10 på folk som inte vill ha det.

k3m
Medlem
Skrivet av Devan:

Tamefan för win 10 .. äklligaste jävla viruset som släppts löst på internet!

https://www.youtube.com/embed/YCqw9FmBgKY

Tycker synd om er som blivit tungna, mot er viilja eller med som måste stå ut med ett operativ system som hatar användaren.

sant. Win10 har säkert "sålts" så dåligt att MS backar då de är rädda för att tappa användare med sin kommunist taktik .

Medlem

Borde vara 2023 för win 7 och 2020 för win 8. Folk tycks hellre köra win 7 än 8...

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

Fast det är ju inte ett problem egentligen fastboot av påverkar inte uppstarten extremt mycket vi pratar sekunder och som sagt du kan stänga av det .

Och iaf om du kör asus moderkort så är det sjukt simpelt o pilla med dom inställningarna.

Värre är det med märkesdatorer typ vissa modeller av hp dom kan vara pain in the ass .

Skälet dom vill få in så många och så många olika devices är just för att dom vill pusha windows 10 stora fördel skalbart över devices.

Minska utvecklingsmöget för utvecklare att utveckla olika versioner för pc,mobiler,plattor,konsoller
I princip en version för alla devices med vissa undantag som utvecklare säkert kan prata mer om.

Så om folk envisas med att sitta kvar med windows 7 så försvinner självklart denna skalbarhet som dom jobbat för att få ihop.

Och självklart att dom tappar marknadsandelder när konsumenter inte byter vilket i sin tur gör att utvecklare/företag inte direkt stressar för att se till att deras program fungerar optimalt med windows 10.

Men det kräver absolut mer av it avdelningar eller oss som jobbar med drift av kunders it miljö.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

Jag har inget behov av linux på den här datorn. Jag har det på min bärbara...
Sen kan du stänga av all sändningar till Microsoft


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

k3m
Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

en teori jag köper. för varför slängde de ut Win10 så hastigt? jag har suttit bakom Win10, o det känns väldigt ofärdigt o slarvigt ihopsatt. plus att den samlar in en massa info. plus annat skumt.

Medlem
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

...Sen kan du stänga av all sändningar till Microsoft

Nej det är inte helt enkelt. Om du trycker på alla reglagen att telemetrin ska sluta sändas, så kommer ÄNDÅ det sändas information i bakgrunden. Om du verkligen vill stoppa all telemetri, så måste du hacka Win10: grotta i registret och installera tredjeparts program och sånt. T.ex. så vill inte jag ha alla uppdateringar, men det går inte att stänga av uppdateringar alls. Mao, hur mycket du än säger nej, så kommer Win10 ändå skicka information och ta emot uppdateringar och skit. Problemet med uppdateringar, är t.ex. att det installeras saker som jag inte vill ha. Klockrent exempel är snubben ovan här, som beskrev hur hans Win7 tvingades uppgradera till Win10 trots att han inte ville ha W10.

Frågan är varför W10 tvingas ut till alla, vare sig de vill eller inte. Sånt tvång var det inte med någon annan Windows version förrut. Enda stora skillnaden mellan W10 och de andra Windows versionerna, är att W10 spårar precis allt du gör. Så min teori är att MS samarbetar med NSA och myndigheter som vill spåra allt som användare gör. T.ex. vill ju myndigheterna tvinga Apple att lägga in bakdörrar i iPhone. Det finns flera exempel på hur amerikanska myndigheter vill spåra allt användare gör, t.ex. Snowden. Myndigheterna är helt desperata. T.ex. om du spelar piratkopierade spel så syns det direkt i Win10.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

Att dom samlar användardata är ju inte så konstigt med tanke på var hela IT-branschen är påväg, Analytics och Big Data är extremt populärt för tillfället. Microsoft är dessutom en ledande aktör inom BI och Machine Learning så dom har redan egna verktyg för att Analysera all data som kommer in.

Idag är det i princip "den med mest information vinner", se bara på Google och Facebook som samlar in ohyggligt mycket data för att tjäna mer pengar (riktad reklam bla) och för att ha ett mycket bättre grundlag för förbättring och vidareutveckling av produkten dom "säljer".

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

Äsch det där snacket är så jäkla tröttsamt. Hitills finns det inga bra bevis på att det skickas massa telemetri. Det bevis som fanns avvisades snabbt som vanligt för att amatörer konstant uttalar sig om sina "sanningar".

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-priv...

Men det är så tydligt vilken makt skribenter har i media som kan uttala sig och prata om sanningar från magkänslor utan konkret fakta. Den artikeln som bevisade den påstådda telemetrin-datan var fylld med kommentarer om hur bevisligen allt stämde och hur skräp Windows 10 var baserat på detta osv. Närmast ingen ifrågasatte ens om man hade konkret ett bevis eller gjort undersökningen korrekt. När det sen visade sig att det var helt fel mätt (mätningen som allt baserats på ligger nere för att inte ens personen som utförde det tror på det längre) så håller man ändå glatt fast vid sanningen som fortfarande (vad jag vet) inte har bevisats.

Jaja.

Citat:

That's another 1,624 entries we can add to the "not spying" list. So far, by my tally, more than 52 percent of the connection attempts are completely harmless and involve no data collection at all.

Citat:

Mr. Crust's list has another 549 connection attempts on port 80, which is plain old HTTP. Windows doesn't have a web server installed by default, so those are all incoming connections, with Windows trying to retrieve data. They're not sending it the other direction.

Citat:

We can, however, safely conclude that none of those connections would involve any "spying."

Citat:

And yes, there is certainly some telemetry data in there. We have no idea whether Mr. Crust changed the default Diagnostic and Usage settings to Basic. If he had, there would probably be a single ping to Microsoft's servers when the machine starts up, which would disclose what that setting was, whether Windows Defender was up to date, and whether his installation had experienced any failures in software or driver installation.

k3m
Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av T.Mani:

För övrigt är jag supernöjd med Win 10. Som uppstarten t ex. En snabbare sådan får man leta efter. Mitt Windows 10 startar upp lika snabbt som min skärm gör. Då har jag Win 10 på en SSD men ändå...

Ett av problemen med att Win10 startar snabbt, är att den då skriver om i UEFI boot sectorn. Detta ställer till många problem om du försöker installera ett annat OS än Win10, t.ex. Linux. Man måste stänga av "fast boot" för att det ska bli lättare att installera andra OS. Speciellt om man ghostar Linux så blir det problem med "fast boot".

Jag gissar att skälet att MS tvingar på folk att köra Win10 är för att Win10 skickar massa telemetri info till MS. Det är alltså ett sätt för MS att ta reda på allting som en användare gör. Jag vet inte riktigt varför MS så desperat vill ha alla dessa användardata. Är det NSA som tvingat MS att kartlägga alla sina användare?

...Sen kan du stänga av all sändningar till Microsoft

Nej det är inte helt enkelt. Om du trycker på alla reglagen att telemetrin ska sluta sändas, så kommer ÄNDÅ det sändas information i bakgrunden. Om du verkligen vill stoppa all telemetri, så måste du hacka Win10: grotta i registret och installera tredjeparts program och sånt. T.ex. så vill inte jag ha alla uppdateringar, men det går inte att stänga av uppdateringar alls. Mao, hur mycket du än säger nej, så kommer Win10 ändå skicka information och ta emot uppdateringar och skit. Problemet med uppdateringar, är t.ex. att det installeras saker som jag inte vill ha. Klockrent exempel är snubben ovan här, som beskrev hur hans Win7 tvingades uppgradera till Win10 trots att han inte ville ha W10.

Frågan är varför W10 tvingas ut till alla, vare sig de vill eller inte. Sånt tvång var det inte med någon annan Windows version förrut. Enda stora skillnaden mellan W10 och de andra Windows versionerna, är att W10 spårar precis allt du gör. Så min teori är att MS samarbetar med NSA och myndigheter som vill spåra allt som användare gör. T.ex. vill ju myndigheterna tvinga Apple att lägga in bakdörrar i iPhone. Det finns flera exempel på hur amerikanska myndigheter vill spåra allt användare gör, t.ex. Snowden. Myndigheterna är helt desperata. T.ex. om du spelar piratkopierade spel så syns det direkt i Win10.

till exempel varnar sajten gog.com att spel kan sluta fungera p.g.a. att Win10 uppdaterar bl.a. drivritiner och annat bakom användaren. kom sen inte med skitsnacket att det har man godkänt redan som användare, då man accepterat deras 100 sidor långa licens dokument som väldigt få orkar ta sig i genom. folk läser nästintill aldrig sånt, utöver det så måste man förstå innehållet oxå. detta vet MS.

Medlem

Kommer ALDRIG upgradera till 10. Fyfan.

Medlem
Skrivet av jimmah:

Kommer ALDRIG upgradera till 10. Fyfan.

Förklara gärna varför och hänvisa gärna till sådant du vet är sant om Windows 10. Är bara intresserad. Vilket OS använder du istället?

1
Skriv svar