Hur man gör egen beef jerky

Medlem
Hur man gör egen beef jerky

Nu är det några månader sen mitt senaste inlägg publicerades, så för att gottgöra min apati tänker jag lära er nåt nytt.

Ni vet beef jerky? De små, torkade köttbitarna som säljs i påsar om 50-75 gram för samma pris som lyxiga partydroger? De är ohyggligt goda, men man blir ruinerad om man ska hålla på och köpa dem i butik. Därför tänkte jag att det måste vara billigare att tillverka dem själv.

Så det gjorde jag!

Jag gick all-in och köpte 450 gram lövbiff med låg fetthalt från Saluhallens köttmästare. Kom ihåg att fråga efter låg fetthalt, eftersom fett har en tendens att härskna även om köttet är torkat.

Sedan marinerade jag köttet över natten i en marinad som jag komponerade själv:

- Redigt med matolja som bas
- 3 matskedar rökolja (hickory rekommenderas varmt)
- Lite vitlökspulver
- Svartpeppar
- En rejäl nypa salt (var inte rädd för saltet, det hjälper till med torkningsprocessen!)
- Några matskedar sojasås
- En klick tomatpuré
- Chilipulver enligt eget tycke

Morgonen därpå tog jag upp lövbiffarna ur marinaden och skar dem i smala strimlor. Vill du ha sega snacks ska du skära längs med köttfibrerna, om du vill ha lättuggade bitar ska du skära tvärs över. Jag gjorde 50/50 för att få variation.

[ia=1251381; medium]
Köttbitarna uppradade på gallret.

Sätt sedan köttstrimlorna på ett ugnsgaller och lägg dem i ugnen på 75°C. Kom ihåg att lägga en långpanna under gallret som droppskydd för marinad och köttsaft!

Om du inte har en varmluftsugn ska du sätta en träslev i ugnsluckan så att all fukt har någonstans att ta vägen. Låt köttet ligga och torka i ugnen 6-8 timmar.

[ia=1251382; medium]
En burk med rökiga köttsnacks. Cirka hälften av min batch.

Sen är det klart! Badda dina beef jerkys med lite hushållspapper för att få bort överflödig olja, lägg dem sedan i en lufttät burk och förvara i kylen. Avnjut dina manliga snacks med en fin öl framför datorn och beundra din produktivitet.

Lycka till!

Värt att notera: Även om det är billigare att göra egen beef jerky på lövbiff så kostar köttet ändå omkring 200 spänn. Nästa gång ska jag försöka mig på chicken jerky av kycklingfiléer istället, eftersom det är mycket billigare. Kycklingar är dessutom väldigt låga i fetthalt, vilket gör dem utmärkta för ändamålet.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Hur man gör egen beef jerky

Funkar även bra att torka i en svamptork!
Du kan även göra jerky på vanlig nötfärs som du blandar kryddorna i, minska dock på vätskorna en aning. Platta sedan ut det och lägg på bakplåtspapper i ugnen eller torken.
Billigt och gott!

Jag brukar även göra en annan variant som påminner om torkat renkött.

Kött: Fransyska (skuret i ca 3 cm tjocka skivor längs med fibrerna).
Saltlag: 0.7dl Salt och 0.5dl socker per liter vatten.

Låt köttet ligga i lagen i ca 3-4 dagar, häng sedan upp någonstans där det är mörkt och torrt samt god ventilation.
Köttet är färdigt när det har mörknat i färgen och inte sviktar när du nyper på det.
Skär upp i tunna skivor och njut till en god öl eller på fisketuren!
Hållbarhet: 5-6 evigheter

Ytan kan även kryddas efter smak
http://friluftsmat.outdrr.com/wp-content/uploads/sites/84/201...

Medlem
Skrivet av Svullo:

Funkar även bra att torka i en svamptork!
Du kan även göra jerky på vanlig nötfärs som du blandar kryddorna i, minska dock på vätskorna en aning. Platta sedan ut det och lägg på bakplåtspapper i ugnen eller torken.
Billigt och gott!

Tack för tipset! Hur blir konsistensen om man använder nötfärs jämfört med hela köttbitar?

Jag har faktiskt sneglat på en svamptork för att kunna effektivera mitt snacks-skapande i framtiden, men för tillfället får jag nöja mig med ugnen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Svullo:

Funkar även bra att torka i en svamptork!
Du kan även göra jerky på vanlig nötfärs som du blandar kryddorna i, minska dock på vätskorna en aning. Platta sedan ut det och lägg på bakplåtspapper i ugnen eller torken.
Billigt och gott!

Tack för tipset! Hur blir konsistensen om man använder nötfärs jämfört med hela köttbitar?

Jag har faktiskt sneglat på en svamptork för att kunna effektivera mitt snacks-skapande i framtiden, men för tillfället får jag nöja mig med ugnen.

Konsistensen blir lite lösare, i stil med ölkorv.
Är lite söligt att göra men smakar kanon!

Medlem
Skrivet av Svullo:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Svullo:

Funkar även bra att torka i en svamptork!
Du kan även göra jerky på vanlig nötfärs som du blandar kryddorna i, minska dock på vätskorna en aning. Platta sedan ut det och lägg på bakplåtspapper i ugnen eller torken.
Billigt och gott!

Tack för tipset! Hur blir konsistensen om man använder nötfärs jämfört med hela köttbitar?

Jag har faktiskt sneglat på en svamptork för att kunna effektivera mitt snacks-skapande i framtiden, men för tillfället får jag nöja mig med ugnen.

Konsistensen blir lite lösare, i stil med ölkorv.
Är lite söligt att göra men smakar kanon!

Det låter ju toppen! Saltköttet måste jag också testa i sommar när jag har mer utrymme än min trånga studentlägenhet, det ser ju hur gott ut som helst.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Hmm... blir väldigt sugen på att springa iväg direkt och inhandla en köttbit! Både manligt och pyssligt samtidigt låter ju inte helt fel.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Ni borde kolla in Alton Browns variant
https://www.youtube.com/watch?v=VwMVGV7pTkA

Edit: sorry för rikitgt poopig kvalite. men hey, det var vad som fanns på Youtube, Scripps network e rätt så nitiska då det gäller Food-network material på nätet.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Ni borde kolla in Alton Browns variant
https://www.youtube.com/watch?v=VwMVGV7pTkA

Åh, Good Eats! Ingen kan göra ren vetenskap till en konstform som Alton Brown.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Zymac:

Ni borde kolla in Alton Browns variant
https://www.youtube.com/watch?v=VwMVGV7pTkA

Åh, Good Eats! Ingen kan göra ren vetenskap till en konstform som Alton Brown.

Jupp, bästa matprogrammet ever imo. Har alla 200+ avsnitt


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Tack för tipsen. Är ute på fjället en del, perfekt till kvällssolen i tältöppningen.

1
Skriv svar