Grattis The Elder Scrolls IV: Oblivion!

Robot
FM-guru
F.d. Sisyr
Grattis The Elder Scrolls IV: Oblivion!

Morrowind. Mer eller mindre allt var mer i min smak i det spelet, bortsett från grafiken. Arena har jag dock aldrig spelat, och Daggerfall var väl en sisådär femton år sen sist...

Medlem

Ni som inte har valt Morrowind har inte spelat det.
För det är nämligen bäst, så är det.

Jupps, abselut.

Så det så..

Medlem

Blev Oblivion för min del. Kanske spelat Skyrim mest, men hur bra än Skyrim är så slog det nog inte känslan i Oblivion när det kom. Jag upptäckte tyvärr inte serien innan Oblivion, så de tidigare spelen hade jag inte spelat. Och när jag testade Morrowind "i efterhand" så var det nog inte helt enkelt lika bra som om jag hade spelat det när det kom ut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har inte spelat vare sig Morrowind eller någon av föregångarna och kommer nog inte att göra det heller (pga tid samt att de har några år för mycket på nacken). Därav föll min röst på Oblivion då det i min mening var bättre än Skyrim. (trots att jag har över 800 timmar i Skyrim).


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Oblivion är sämst för min del men samtidigt så har det lika mycket nostalgi-faktor som Morrowind. Jag anser dock att Morrowind i helhet är ett bättre designat spel.

Skyrim uppskattade jag enbart med en väldigt många mods installerade - något som inte ens räddade Oblivion för min del. (Dock finns det många häftiga projekt utan tvekan.)

Med det sagt, Morrowind blev mitt val. Har inte spelat något tidigare än Morrowind tyvärr.

(Om Skywind-modden till Skyrim blir en ordentligt bra så vet jag inte längre om jag ska rösta på Skyrim eller Morrowind.... )

Medlem

Var alldeles för ung och korkad när oblivion kom så var så dålig på det så kunde aldrig älska det.

Men skyrim är ett utav de bästa spelen jag kört så röstade självfallet på det.
Testade oblivion för nåt år sen men fastnade aldrig. Kanske är för bortskämd med den nya grafiken som finns.

Medlem

Daggerfall <3


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Fallout 3


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Morrowind är helt fantastiskt och var rent "mindblowing" när det kom för mig.

Oblivion var bra men fick inte alls till känslan som Morrowind.

Skyrim var en storartat återgång till storform.

Allt som allt är det omöjligt att slå vad Morrowind gjorde för sin tid och hur det fortfarande står ut som en av de bästa spelvärldar som skapats.

Medlem

Morrowind > Skyrim > Daggerfall > Arena > Oblivion

Medlem

Morrowind, eller rättare sagt TESCS för Morrowind. Första CS som jag använde för att göra större moddar. Sen att man lärde sig att göra helt vansinniga saker, alla glitchar och buggar som fanns.

Minst lika roliga buggar finns i Oblivion och Skyrim, men Morrowind var i särklass. Finast är Skyrim som jag nyss startat upp 2 karaktärer i som jag varvar med olika spelstilar.

Arena, Daggerfall och Redguard har jag bara spelat sådär. Battlespire har jag inte spelat alls.

Elderscrolls Online var kul ett tag tills jag sett alla zoner och gjord merparten av alla quests i en zon. Valenwood var en riktig fröjd att utforska med alla träd.

Men det roligaste var att modda, 2 gånger så såg jag hur Bethesda "sög in" mina modideer i sina spel, första gången i Skyrim (Interior lightning som jag gjorde för Oblivion) och Cloakhood som dök upp som koncept i Shivering Isles.

Många timmar har det blivit i Tamriel...

Medlem

Kommer ihåg kvällen jag installerade Oblivion, helt plötsligt var klockan 5 på morgonen, kunde inte sova så fortsatte hela förmiddagen. Vilket jävla äventyr jag haft under den natten. Aldrig har jag upplevt samma känsla som det gav mig.

Varit min favoritspelupplevelse fram tills maj förra året när Witcher 3 kom.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Enda jag kört av dessa spel är Skyrim som man har säkert över 500 timmar på(sitter inte vid steam nu så kan inte veta exakta).
Så självfallet lades rösten på Skyrim.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Morrowind är helt fantastiskt och var rent "mindblowing" när det kom för mig.

Oblivion var bra men fick inte alls till känslan som Morrowind.

Skyrim var en storartat återgång till storform.

Allt som allt är det omöjligt att slå vad Morrowind gjorde för sin tid och hur det fortfarande står ut som en av de bästa spelvärldar som skapats.

Miljömässigt tyckte jag Skyrim var fantastiskt. Men jag hatar att de skar ner på allt innehåll när det kommer till vapen, magi och liknande. (Något de även gjorde i Oblivion)


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Ni som inte har valt Morrowind har inte spelat det.
För det är nämligen bäst, så är det.

Jupps, abselut.

Så det så..

Medlem

Har många fina minnen från Oblivion men har aldrig lagt så många timmar på ett spel som jag gjort med Skyrim

Medlem

Mina bästa minnen kommer från expansionen till Oblivion. Den var riktigt skoj! Lite lagom skruvad värld.

Medlem

Minns första gången jag startade Morrowind, och kom ut ur båten, in i en främmande och fantastisk ny värld. Ingen kompass och inga pilar som visade vart man skulle. För att inte tala om nöjet att döda vem man ville, när man helst behagade. Odödliga npc:er är skrattretande. Nej, jag tycker att, bortsett från stridssystemet, Morrowind är det bästa i serien, och tvivlar på att Bethesda någonsin kommer att göra ett lika bra spel igen. Morrowind, vi minns dig. <3


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Morrowind. Mer eller mindre allt var mer i min smak i det spelet, bortsett från grafiken.

Hur tänkte du nu? Morrowind var ju det snyggaste RPG som fanns när det kom och ett av de snyggaste spelen som kom ut då.

Medlem

Oblivion! Vilka minnen. Började faktiskt spela om det igen nyligen. Som någon annan skrev tidigare, vilket äventyr!

Jag tycker Skyrim är bra, men jag fick aldrig samma känsla som i Oblivion. Jag kanske hade för högt ställda förväntningar?

Vad gäller Morrowind har jag provat det, men det föll mig inte i smaken. Kan ha att göra med att jag spelade det efter Oblivion (eftersom det var det som fick mig att upptäcka serien).

Sen stör jag mig som fasiken på att Oblivion och Skyrim har problem med höga FPS och jag måste låsa skärmen till 60 Hz med V-sync på, men det är en annan historia.

Medlem
Skrivet av drakon64:

Mina bästa minnen kommer från expansionen till Oblivion. Den var riktigt skoj! Lite lagom skruvad värld.

Justja. Hade glömt Shivering Isles. Hur det nu gick till. Fantastisk expansion. Sheogorath är ju för härlig.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av employed:
Skrivet av Sisyr:

Morrowind. Mer eller mindre allt var mer i min smak i det spelet, bortsett från grafiken.

Hur tänkte du nu? Morrowind var ju det snyggaste RPG som fanns när det kom och ett av de snyggaste spelen som kom ut då.

Hur jag tänkte nu? Att Oblivion och Skyrim är snyggare än Morrowind, inte svårare än så. Det står "MER i min smak" och inte bara "i min smak". Alltså; i jämförelse med Oblivion och Skyrim.

Medlem

Morrowind var det bästa för mig men mest för att det var så oerhört då det kom. Visst fanns det liknande spel men aldrig så pass välpolerat och inlevelsefullt, i en 3d-vy.

Oblivion är förmodligen det ES-spel som hade bäst rpg-system med allt det hade att erbjuda. Samtidigt hade det också den sämsta kartan då Cyrodiil kändes alltför mycket som en park för mig då det var så nätt inhägnat i en dal. Men överlag var det nog det bästa rent tekniskt.

När det gäller mods är det svårt att slå Skyrim. Det finns massivs till alla tre men att Skyrim har en så pass ny engine gör det till en vinnare för mig, fler möjligheter med mods helt enkelt, även om man i modscenen till dessa spel gör helt otroliga jobb för ett spel.

Men för mig, som älskar att utforska världar, är ju vilket som helst av ES (till och med online) spel värda sina prislappar - förutom ett och annat dlc - även de tidigare ES-spelen. Jag gillade till och med Battlespire...

Till sist, Daggerfall med dagens teknik och nog med content att fylla den världen utan 100% slumpmässig terräng stora delar? Jag tror inte jag skulle spela något annat spel efter det.

Medlem

Oblivion har jag många fina minnen av, är dock lite för ung för att ha upplevt morrowind under sin storhetstid så jag kan inte riktigt jämföra

Medlem

Morrowind var bäst i alla kategorier, relativt även grafiskt sett eftersom det sopade mattan med det mesta på marknaden när det släpptes.
Även Oblivion var banbrytande visuellt när det släpptes men det hade tyvärr inte så mycket annat som höll någon längre tid.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Oblivion, spelet med den bästa spelmusiken någonsin enligt mig. (Divinity Original Sin är väldigt nära dock, väldigt bra musik där med)

Skyrim har tyvärr ingenting i jämförelse, den bästa musiken i Skyrim är tagen direkt ifrån Morrowind det säger det mesta.

Sedan har ju Oblivion också Sir Patrick Stewart vilket lägger det på en helt ny episk nivå.

Både Morrowind och Oblivion är långt bättre än Skyrim.

https://www.youtube.com/embed/SpqSdORmCX4

Musiken i Oblivion är även den till stor del plockad från Morrowind även om arrangemangen har ändrats.

Medlem

Jag började serien med 4:an. Dock när Skyrim kom (och jag hade lagt in ett antal timmar på det) så blev 4:an förstörd för mig. Jag kan inte "downgrade" helt enkelt :(.

Ungefär som att gå från Rock Band till Rocksmith (den senare använder riktig gitarr/elbas.

Medlem

Skyrim är nog det rollspel som jag lagt ner flest timmar på genom åren (D&D undantaget). Underbart spel - särskilt med ett lass moddar under huven.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Morrowind var mitt första, dock så hade ju Oblivion den helt fantastiska Dark Brotherhood questserien, som kanske är den bästa serien i hela elderscrolls.
Men plöjde massa timmar i morrowind, gjorde en moddar, var kul att lägga till egna modeller etc.
Snickrade en liten ö med nya ställen samt lade till rustning och vapen. (Har för mig jag gjorde en kopia på thralls rustning) Var på den tiden man hade tid för sånt.
Deus Mallei tror jag jag döpte modden till,, hmm man kanske skulle starta upp en editor igen

12
Skriv svar