S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Medlem
Skrivet av Light:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Light:

Sämsta med spelet är slutet.

Antar att du kört om spelet 8 gånger på olika sätt? Ja har blivit blind och fått ett antal ton skrot över mig. ;P

Nä, men jag har läst vad folk har fått, och det är samma skit allt.

Mitt var det "bästa" slutet enligt utvecklarna. Det var lite längre, men ack så meningslöst.

När ska folk fatta att det roliga är inte att komma fram, det roliga är att vara på väg.
Själv så spelar jag så mycket som möjligt UTAN att föra fram storyn för mycket.
Det roliga är ju att utforska världen som utvecklarna skapat så pass bra, njuta av världen och ibland bara stå och kolla på när ett gäng muterade vildsvin attackerar förbipasseranden

En annan bra sak är att allt bakgrunds snack är på Ryska med. Skönt att slippa Oblivion totalt urballade dialogsuppbyggnad


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem

Folk som klagar på vapen hantering och skada är bara CS skadade som jag ser det. Vapen hanteringen och sättet man rör sig gör att man kan inte köra rambo, utan man måste ta skydd och sikta för att sätta dödande skott i pannan. Underbart, speciellt som AI'n ofta smyger runt bakom och enkelt dödar dig med en hagelbössa så man måste tänka och ha koll på var fienden är. Dvs det blir mer realistiskt utan att slaviskt följa realistiska "stats" på vapen osv.

Enda jag stör mig lite på är att det spawnar lite väl mycket fiender på sina ställen, t.ex. skrot upplaget när man kommer till garbage, praktiskt taget regnar banditer överallt och man blir ganska snabbt tvungen att bara lämna de "neutrala" snubbarna man kunde hjälpa där (efter man plundrat deras vapen såklart )

Har inte kommit så långt men de eldstrider jag varit iblandade i med 2-3 ai på min sida samt 7-8 på fiendens har varit några av de bästa jag haft i ett singleplayer spel.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Folk som klagar på vapen hantering och skada är bara CS skadade som jag ser det. Vapen hanteringen och sättet man rör sig gör att man kan inte köra rambo, utan man måste ta skydd och sikta för att sätta dödande skott i pannan.

(Det här är inte riktat specifikt till dig Wardancer, mer ämnet vapenbeteenden i Stalker.)

Fast det är ju just det här som är orimligt. Någon nämde tidigare att man själv tål lika mycket som fienden, vilket är helt okey för mig och säkert många andra spelare också. Skillnaden är bara att fienden är alltid enormt många fler (fyra eller fem samtidigt är inte ovanligt). Du är bättre än ett AI, det må vara hänt. (Kanske, man får tänka på att det finns många nybörjare och sämre spelare som förmodligen tycker AI:t i sig är tillräckligt svårt).

Problemet är att du har relativt realistiska förhållanden med ammunition, träffsäkerhet (nej, inte alls ärligt talat, jag sköt betydligt bättre på stridsbana i lumpen än man verkar göra i Stalker) och smidighet, men fienden varken räds eller dör i rimlighet till elden du utsätter dem för. Riktiga vapens magasinsstorlekar är anpassade utefter vad som krävs för att nedgöra en fiende (eller flera) och normalt sett räcker en halvkass träff för att bryta ned en fiende avsevärt. Ett skott i bålen är troligen dödligt om du inte får vård, om inte i princip ögonblickligen (chock eller kritisk träff). Inte ens hagelgevären på nära håll har i Stalker tillräckligt stor effekt för att fienden ska bita i gräset.

Kort sagt, Stalker är betydligt mer Rambo än din genomsnittliga CS/SWAT-klon och mer åt Quake eller Unreal. Skillnaden är att i de sistnämnda spelen så får du raketgevär och behöver inte använda boomsticken under tio timmars speltid.


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phosphor:

Spelet äger! Ni som inte gillar det kan gå tillbaka till CS... Detta är det närmaste vi kommit till ett nytt Falloutspel på flera år... Lysande!

Att använda fallout i såna här sammanhang är bara orättvist. Och hur kan du säga att det är närheten av fallout när stalker inte ens är ett rpg, samma genre, eller när stalker inte ens är post apocolyptic? (Har för mig att den vanliga världen existerar som normalt utanför zonen?)

Det är väl fan inte så stor skillnad. Varför skulle man inte kunna klassa spelet som ett rpg?
Man samlar på vapen, dräkter och diverse andra föremål, man dödar mutanter och utför uppdrag + att miljon är snarlik:O

Grymt bra spel. Hoppas fler tillverkare skapar spel som detta.

Medlem

Jag är jävligt besviken på det här spelet. Jag hade inte precis haft en Stalker skrivbordsbild och suttit och väntat på det men jag trodde att det här skulle bli något att ha och verkligen kunna snacka om det. Men nej, det kräver mer än alla spel jag någonsin hört, sett eller drömt om. Läste någonstans att på Ultra High krävdes det en processor (AMD) på 5200+ vilket är det sjukaste jag hört. Jag trodde det var ett tidigt april skämt, men gissa om man vart arg, ledsen och besviken när man läste "readme" filen. Fy fan säger jag bara, hur många är det som har en super dator som kräver ett helt kärnkraftverk bara för att starta datorn? Jag har AMD Athlon 2500+ (1833mhz), 1 gb RAM 266 i frekvens och RADEON 9800 PRO 128 mb.

Jag trodde jag skulle kunna köra på "lågt" i grafik iallafall men inte fan gick det. Det hackade lite här och var och det var så fult så Doom skulle varit Half-life 2 grafik i jämförelse med vad jag såg. Annars själva spelet tyckte jag inte var så märkvärdigt, vandra omkring och skjuta lite fiender här och var på öppna fält eller trånga undergjordiska gångar till lagerlokaler.

Man påverkade inte världen speciellt mycket heller och det kändes inte alls nå fritt när det finns typ 10 zoner och dom flesta är inte stora. Jag är riktigt besviken på det här spelet som kunde ha blivit något, men det blev det inte utan ett stort lass häst skit blev det av det här. Kanske var det dom långa åren och förskjutningarna som gjorde vad spelet är idag, jag vet inte. Jag vet bara att jag kommer glömma bort det här inom dom kommande dagarna. Nej, kanske ska man installera Half-life 2 och spela det (vilket jag kan köra dom flesta sakerna på HIGH och resten på MEDIUM!)...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Krigshot:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phosphor:

Spelet äger! Ni som inte gillar det kan gå tillbaka till CS... Detta är det närmaste vi kommit till ett nytt Falloutspel på flera år... Lysande!

Att använda fallout i såna här sammanhang är bara orättvist. Och hur kan du säga att det är närheten av fallout när stalker inte ens är ett rpg, samma genre, eller när stalker inte ens är post apocolyptic? (Har för mig att den vanliga världen existerar som normalt utanför zonen?)

Det är väl fan inte så stor skillnad. Varför skulle man inte kunna klassa spelet som ett rpg?
Man samlar på vapen, dräkter och diverse andra föremål, man dödar mutanter och utför uppdrag + att miljon är snarlik:O

Grymt bra spel. Hoppas fler tillverkare skapar spel som detta.

Tror inte ens det är någon mening att argumentera med dig om du inte ser skillnad mellan ett PFS/"RPG" med fallout . Så vi kan samla alla titlar där man dödar mutanter och samlar på vapen under samma tak och genre då? RPG! Ända som ens är i närheten av att vara RPG inslag i stalker är att man kan ha en dialog med folk, that's it.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag är jävligt besviken på det här spelet. Jag hade inte precis haft en Stalker skrivbordsbild och suttit och väntat på det men jag trodde att det här skulle bli något att ha och verkligen kunna snacka om det. Men nej, det kräver mer än alla spel jag någonsin hört, sett eller drömt om. Läste någonstans att på Ultra High krävdes det en processor (AMD) på 5200+ vilket är det sjukaste jag hört. Jag trodde det var ett tidigt april skämt, men gissa om man vart arg, ledsen och besviken när man läste "readme" filen. Fy fan säger jag bara, hur många är det som har en super dator som kräver ett helt kärnkraftverk bara för att starta datorn? Jag har AMD Athlon 2500+ (1833mhz), 1 gb RAM 266 i frekvens och RADEON 9800 PRO 128 mb.

Jag trodde jag skulle kunna köra på "lågt" i grafik iallafall men inte fan gick det. Det hackade lite här och var och det var så fult så Doom skulle varit Half-life 2 grafik i jämförelse med vad jag såg. Annars själva spelet tyckte jag inte var så märkvärdigt, vandra omkring och skjuta lite fiender här och var på öppna fält eller trånga undergjordiska gångar till lagerlokaler.

Man påverkade inte världen speciellt mycket heller och det kändes inte alls nå fritt när det finns typ 10 zoner och dom flesta är inte stora. Jag är riktigt besviken på det här spelet som kunde ha blivit något, men det blev det inte utan ett stort lass häst skit blev det av det här. Kanske var det dom långa åren och förskjutningarna som gjorde vad spelet är idag, jag vet inte. Jag vet bara att jag kommer glömma bort det här inom dom kommande dagarna. Nej, kanske ska man installera Half-life 2 och spela det (vilket jag kan köra dom flesta sakerna på HIGH och resten på MEDIUM!)...

Ok, till att börja med lugna ner dej lite grann. Och den när du gjort det fundera lite stillsamt på om det är spelets fel att det hackar eller ditt eget fel att du försöker köra ett nytt spel på 4 år gammal hårdvara och förväntar dej att det flyter.

Jag kan köra Stalker på min gamla andraburk som är en P4 2,4GHz 512Mb RAM och 9700pro men då är dynamic lighting av och allt på low. Det ser ut som crap men det är nätt och jämnt spelbart.

Medlem

Heh så skadan på vapnena gör att det blir rambo? Visst försök köra rambo så klarar du inte ens första uppdraget med banditer utan blir snabbt slarvsylta. Saken är att fienden är dödliga vilket tvingar dig till att ta det lungt, ha skydd sikta noga (vilket går aldeles utmärkt även med pistolerna men inte över särksilt långa avstånd) De avsågande hagelgevären dödar i princip alltid på 1 träff på korta avstånd (då kör jag på Veteran vilket är näst svåraste). Alla andra vapen jag haft hitils "mp5" "Ak74" samt diverse pistoler har i princip dödat på en träff i huvudet och kanske 5-6 (eller fler på de som verkar ha mer skydd på sig) i bröstet på någon. Så sluta stirra dig blind på hur mycket skada saker gör utan se på hur du tvingas använda saker. Dock har jag inte provat att lägga täckande eld då jag inte har ammo till det men vad jag har sett så springer inga fiender rakt mot dig och bara absorberar kuler utan de tar skydd och försöker ta sig runt dig för att ta dig i ryggen/sidan.

Att ha 1 shot kills (bröst skott) funkar inte särskilt väl i spel där man slåss mot AI, då AI inte har alls har samma möjligheter du har till att ha koll på vad du gömmer dig bakom utan de kan ju ofta stå lite taskigt till så en arm/ben sticker ut eller dylikt. Utan AI måste ju ha handikapp för att kunna mäta sig med spelare, och att ha 1 shot kills på spelaren är inte heller särskilt lyckat då AI ofta kan vara löjligt träffsäker och man då inte ens har en chans att försvara sig. Nivån i stalker är ganska perfekt då man både har en chans att reagera och ta skydd när någon skjuter men du tål endå så pass lite att du vill ta skyd illa kvickt när du blir beskjuten, samt att du verkligen inte vill att någon ska ta sig nära med ett hagel.

Sen så tar ju folk jämnförelsen med Fallout lite väl allvarligt, det är ju knappast någon som sagt att spelet är Fallout 2 utan snarare att det ger viss fallout känsla pga miljöer och dylikt. Spelet är ju knappst ett renodlat RPG där tärningar styr, men det är ju inte heller ett rent FPS där man ränner runt och skjuter badguys. Känns ganska mycket som Oblivion igentligen...

Sen många som verkar vara besvikna har ju trott på all hype och förväntat sig det bästa spelet som någonsin kommer skapas vilket ALLTID leder till att man blir besviken (been there done that, no t-shirts). Utan man måste sluta tro på hype och bara ta spelen för vad det är, spel. Inte den verkligan världen där du kan gå var du vill och göra nästan vad du vill. Spelet måste begränsas till yta på något sätt, vad är då bättre än militära avspärrningar, massiv radioaktivitet ochd ylikt?

Visst spelet har sina brister men den bit jag sett hitills är väldigt lovande och passar mig bra. Men är man van vid rörelser med flyt i ala CS, Quake, CoD osv så känns nog spelet väldigt ryckigt och klumpigt men det är bara bra tycker jag, man kan inte bara glida runt ett hörn och sätta 4 headshots och sen springa vidare (DET är rambo som jag ser det iallafall, inte att man råkar tåla ett par träffar)


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Bra spel som är värt att testa. Hoppas det kommer moddar och expansioner...

Medlem

Tycker personligen att spelet är riktigt bra!
Dock finner jag det konstigt att så många klagar på buggar då jag själv knappt stött på nån och jag kör opatchat, but that's me.

Inaktiv

Skumt att spelets hype lever kvar trots att den borde dött nu när skiten är släppt. 3 av 5 poäng och då är jag snäll.

STALKER känns som en mycket dålig rysk kopia/hopkok av oblivion, mad max och fallout.

Skrattretande dialog, pinsamma avgränsningar i rörelsefriheten, dåligt optimerad 3d motor, utebliven känsla för sin karaktär, random spawn av fiender förutom allt negativt som spelet har gemensamt med oblivion.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Konstigt spel....först tyckte jag att det va rätt kasst men ju mer man spelar destå bättre blir det.

Synd att det är lite väl långtråkigt och det lär ju inte vara nått man fortfarande spelar om 1 månad, direkt.

Inaktiv

Ett mycket bra spel bortsett från att det kraschar i stort sett varje gång man gör en quicksave.


signatur

Asus P5B | C2D E6600 | Crucial DDR2 4GiB | Gainward 8800GTS 640MB | X-Fi Xtremegamer | Samsung SpinPoint T133 400GB | Vista Home Premium 32-bit

Inaktiv

Ett av årets bästa spel hitills tycker jag, även ett av de läskigaste spelen jag lirat fan....speciellt när man är under jorden och springer i mörka tunnlar, dom där muterade varelserna som går på alla fyra och hoppar mot en är fan läskiga!

Det är lite jobbigt med all ammo tycker jag, man får så jävla mycket olika sorter och jag vill spara allt men man kan ju bara ha på sig max 50kg annars blir man ju utmattad rätt snabbt.

Har märkt att dialogerna inte alltid stämmer med vad berättaren säger, lite småjobbigt ibland.

Medlem

Läs detta om du vill veta hur du får mer storage

Skaffa Exoskeleton Suit nere i chernobyl NPP så kan du bära 70kg.

För att vara elak säger jag bara som så:

gör om gör rätt! :down::down::down::P


signatur
Inaktiv

Annorlunda spel som borde förtjäna bättre uppmärksamhet, var ett givet köp tycker jag:)

Edit: Mitt slut var däremot inte vad jag hade hoppats på men man kan inte få allt.

Medlem
Skrivet av Herr Heide:

Ett mycket bra spel bortsett från att det kraschar i stort sett varje gång man gör en quicksave.

Detta kan bero på att din windowsanvändare (den som du är inloggad som) innehåller mellanslag eller andra tecken. Stalker vägrar t.ex. ladda mina sparningar av just den anledningen.

PS.
Undvik ? / \ : * < > | (tecken ej tillåtna i filnamn) i namnet för sparningar, då Stalker inte sparar alls utan kastar in dig i spelet igen utan att spara.... toppen.

Edit;
Ops, kan ju föreslå lösningen jag använde mig av - döpa om windowsanvändaren....


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Medlem

riktigt äckliga vapen i spelet. känns som att man lirar något 10 år gammalt lir, brutalt stela prylar man får leka med

_78
Medlem

vid problem med quicksave (antar att ni kör vista) testa det här:

No problem with Stalker and Vista64.

I'm only using this trick:

You need the explorer ( http://www.ntcore.com/exsuite.php )

You open with this explorer the XR_3DA.exe in the bin folder from stalker.

On the left side you will find "NT Header/File Header". Click on File Header.

On the right side click on "click here".

Now you need to enable "App can handle> 2gb adressest " and to save.

I recommend to backup the XR_3DA.exe befor editing.

// fungerade kanonfint, kan nu äntligen få avnjuta spelet utan en massa satans blåskärmar.


signatur

Dell XPS M1730 till salu!

Medlem

Till en början såg spelet mycket lovande ut, jag som älskade fallout såg direkt en massa saker som såg likadana ut. Spelade på och klarade spelet men det gick absolut inte som smort, nej nej.

Saker jag störde mig på var,

1. Fienderna ser för långt, då menar jag kikar avstånd, de där jävla banditerna är ju överallt, finns inte en chans att springa förbi eller gömma sig.

2. De flesta questarna drar ut dig helt i nån vildmark, sen måste du springa 100 mil för att lämna in den, och då ska nämnas också att man blir trött efter lite springande när man är packad som rambo med vapen.

3. Questarna går på tid 1 dag, tog en quest tex att döda en snubbe vid aggrom research labs, loggade ut, kom in dagen efter, rensade alla militärer, dödade grabben, var påväg tillbaka hela vägen till bar, sen precis utanför fick jag mission failed för att jag hade varit lite slö. Jahapp.

4. Vissa soldater tål på tok för mycket, även med starka vapen så känns det som att de aldrig dör, blir till att ta fram haglet då och storma de horder av high tech militärer som sitter och vill slita dig i stycken.

5. Vissa zombies dör 1-shot av kniven, japp, t.ex den i källaren vid aggrom research facilties, dra kniven så är han avklarad, ett hugg, spara dig ett magg med akn.

6. Kan också säga att spelet laggar till då och då vilket är riktigt trist det med, och ja, jag sitter på en riktigt updaterad burk.

Finns en hel del mer att berätta, men det blir en extra recension känns det som.

Medlem

kanske vore ett bra spel om det kom på första release-datumet. gammalt och dåligt är min recension idag... tyvärr!

såg fram emot stalker men spelet är faktiskt trasigt, är problem från början till slut inom alla områden. trodde att fz skulle såga spelet men ibland tror man för mycket på det goda!

Inaktiv

Kan inte förstå att det är så många som ogillar stalker, det är ju hur fint som helst

Spännande story, flyter fint på min gamla dator, lagom svårighetsgrad, mycket frihet. Ett av de få singleplayerspel jag spelat igenom, eller spelat överhuvudtaget, på hur länge som helst.

Medlem

De som inte gillar STALKER har antingen inte spelat det tillräckligt, bestämt sig från börjana tt spelet suger eller inte gillar den typen av spel helt enkelt.

Ska man klanka ner på småsaker så är de försvinnande små om man jämför med helheten. Underbar spelupplevelse och känsla i spelet som blir bara bättre och bättre ju länge man spelar...fakitkst. Inte ofta man stötter på såna spel.

Skrivet av ArtMan:

De som inte gillar STALKER har antingen inte spelat det tillräckligt, bestämt sig från börjana tt spelet suger eller inte gillar den typen av spel helt enkelt.

Ska man klanka ner på småsaker så är de försvinnande små om man jämför med helheten. Underbar spelupplevelse och känsla i spelet som blir bara bättre och bättre ju länge man spelar...fakitkst. Inte ofta man stötter på såna spel.

Lägg av nu, har man kritik på spelet har man spelat det och jag har spelat igenom det nästan två gånger men när jag spelade det andra gången tänkte jag bara "varför" spelet tillför ju knappt något.

Ska jag gilla spelet för att det är snyggt? Jovisst i 10 minuter.

Problemet är att spelet saknar återspelskänsla har man klarat det en gång kan man i stort sett slänga det. De så kallade uppdragen är ju bland de löjligaste och mest slentrianmässiga jag någonsin sett och de upprepar sig hela ***** tiden.

Sen var det någon som sade att det var ett bra rpg.....rpg? nej nej nej nej och NEJ det har inget som helst med rpg att göra.

Efter alla dessa år av väntan förväntade jag mig ett "spel" vad jag/vi fick var ett ihåligt spel!


signatur
Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Krigshot:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phosphor:

Spelet äger! Ni som inte gillar det kan gå tillbaka till CS... Detta är det närmaste vi kommit till ett nytt Falloutspel på flera år... Lysande!

Att använda fallout i såna här sammanhang är bara orättvist. Och hur kan du säga att det är närheten av fallout när stalker inte ens är ett rpg, samma genre, eller när stalker inte ens är post apocolyptic? (Har för mig att den vanliga världen existerar som normalt utanför zonen?)

Det är väl fan inte så stor skillnad. Varför skulle man inte kunna klassa spelet som ett rpg?
Man samlar på vapen, dräkter och diverse andra föremål, man dödar mutanter och utför uppdrag + att miljon är snarlik:O

Grymt bra spel. Hoppas fler tillverkare skapar spel som detta.

Tror inte ens det är någon mening att argumentera med dig om du inte ser skillnad mellan ett PFS/"RPG" med fallout . Så vi kan samla alla titlar där man dödar mutanter och samlar på vapen under samma tak och genre då? RPG! Ända som ens är i närheten av att vara RPG inslag i stalker är att man kan ha en dialog med folk, that's it.

Klart jag ser en skillnad, men när det gäller s.t.a.l.k.e.r. så är den inte en särskilt stor sådan. Tycker att spelet innefattar lika mycket RPG element som FPS och det är min ensak.
Nämn fler titlar som är som stalker? Så kan jag kolla upp dessa .:up:

Inaktiv

Grymt bra spel! Rekommenderas.

Medlem

Det sög ordentligt när man dog på slutet (jaja..ett av sluten).

Man hade precis samlat på sig en massa pengar, hittat roliga saker mm... så dog man och spelet slutade.

Snopet? eh.. ja....

Hade man blivit informerad om det skulle man ha sparat NYA spel hela tiden. Nu sparade jag över 10 andra spel hela tiden. Det innebar att alla 10 var på den banan där jag dog. Skulle ha sparat 200 olika istället. USCH vad det sög med ett sånt slut.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Inaktiv

clear sky e vad första stalker borde ha varit


signatur

ToMZoN

Medlem

9år senare snart, spelare fortfarande då och då, med moddar är detta för mig kanske absolut bästa spelet.

123
Skriv svar