Lista – Så mycket kostar virtual reality

Medlem
Skrivet av Ahris:

Har precis köpt Samsung Gear VR sedan jag upptäckte att någon har släppt Quake till den

Plockade hem en ordentlig handkontroll (Steelseries) till min S7 och den är klart underskattad som spel-mobil.

Medlem
Skrivet av SweDuck:
Skrivet av Ahris:

Har precis köpt Samsung Gear VR sedan jag upptäckte att någon har släppt Quake till den

Plockade hem en ordentlig handkontroll (Steelseries) till min S7 och den är klart underskattad som spel-mobil.

Hade riktigt svårt att hitta handkontroller för android där jag bor men fick tag på en från en helt okänd tillverkare på Kjell & co.
Quake är installerat så nu ska vi snart gibba i VR!

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SweDuck:
Skrivet av Ahris:

Har precis köpt Samsung Gear VR sedan jag upptäckte att någon har släppt Quake till den

Plockade hem en ordentlig handkontroll (Steelseries) till min S7 och den är klart underskattad som spel-mobil.

Hade riktigt svårt att hitta handkontroller för android där jag bor men fick tag på en från en helt okänd tillverkare på Kjell & co.
Quake är installerat så nu ska vi snart gibba i VR!

Rapportera gärna hur det fungerar, har funderat på en ett tag.

emj
Medlem

För mig skulle det vara intressant att veta vad VR trackade handkontroller kostar för Cardbox, Samsung Gear och Oculus. Det är svårt att slå Vive och PSVR just nu; "Aha!" upplevelsen med VR infinner sig för mig bara om mina händer/handkontroller syns i VR.

När jag körde Quake 2 i VR så var det roligaste inte att skjuta utan snurra och kolla på vapnen jag hade i handen.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SweDuck:
Skrivet av Ahris:

Har precis köpt Samsung Gear VR sedan jag upptäckte att någon har släppt Quake till den

Plockade hem en ordentlig handkontroll (Steelseries) till min S7 och den är klart underskattad som spel-mobil.

Hade riktigt svårt att hitta handkontroller för android där jag bor men fick tag på en från en helt okänd tillverkare på Kjell & co.
Quake är installerat så nu ska vi snart gibba i VR!

Rapportera gärna hur det fungerar, har funderat på en ett tag.

Körde lite av något gratisspel i förmiddags och tyckte att det fungerade kanon. Inget lagg eller så utan flöt på bra. Men jisses vilken omställning att gå från att betrakta spel vid sidan om till att plötsligt befinna sig inne i det! Jag hoppas verkligen att VR slår och snabbt sjunker i pris för det här är onekligen framtiden inom gaming.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SweDuck:
Skrivet av Ahris:

Har precis köpt Samsung Gear VR sedan jag upptäckte att någon har släppt Quake till den

Plockade hem en ordentlig handkontroll (Steelseries) till min S7 och den är klart underskattad som spel-mobil.

Hade riktigt svårt att hitta handkontroller för android där jag bor men fick tag på en från en helt okänd tillverkare på Kjell & co.
Quake är installerat så nu ska vi snart gibba i VR!

Rapportera gärna hur det fungerar, har funderat på en ett tag.

Det funkar riktigt bra, några testare som vet klassar den som bättre än Rift DK2 och den är dessutom helt trådlös.

Trackingen är perfekt och helt laggfri, de enda problemen jag har är mobilrelaterade, mobilen överhettas ibland. Detta är något som förekommer på vissa serier av både S6 och S7 men å andra sidan blir det som en naturlig paus lite då och då för man fastnar lätt i VR-apparna.
Sedan behöver naturligtvis mobilen laddas då och då, headsetet har, till skillnad från vad FZ antyder, inbyggd hårdvara för att förbättra upplevelsen och drar ström (Inte mycket) från mobilen men du kan ansluta laddare utan att plocka ut telefonen (Som dock blir varmare när man laddar).

Spelet Quake Gear VR är en version av Darkplaces och fungerar med mods, HD texture packs, multiplayer mm. kontrollen är dock lite speciell. Eftersom balanssinnet oftast inte pallar vanliga kontroller (Gamepad) så är standardläget att man helt enkelt svänger genom att snurra på kontorsstol, du siktar genom att titta på målet. Känslan i spelet är riktigt cool. Såg idag att man även har portat Doom.

Utbudet av mjukvara är helt ok och växer regelbundet, man är egentligen inte begränsad av Oculus store utan kan hämta appar från hemmapulare mm.
Spelen har naturligtvis vissa begränsningar jämfört med PC men å andra sidan är dessa mobiler ganska kraftfulla, det finns redan spel som ser väldigt bra ut och det finns även spel med relativt enkel design som get riktigt bra inlevelse.

Det finns en enorm mängd VR-filmer men de ser inte särskilt bra ut om man inte laddar ner dem och då är mobilminnet en faktor, särskilt om man har S6 som inte går att expandera.

Om man har en av mobilerna som stöds och är sugen på VR är detta är riktigt bra köp, det är väl värt prislappen i min mening.

Om det är så att du bara undrade om handkontrollen så funkar den precis som den ska

Medlem

Hur har man råd? Köpa ett tillbehör som är dyrare än konsolen. Nja, inget för mig i dagsläget. Men spännande att läsa vad ni som har råd tycker om respektive vr.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Hur har man råd? Köpa ett tillbehör som är dyrare än konsolen. Nja, inget för mig i dagsläget. Men spännande att läsa vad ni som har råd tycker om respektive vr.

Finns ju gott om folk som har råd, jag tror ärligt talat inte att de headsets som släpps till konsoller nu egentligen är avsedda för de konsoller som finns på marknaden, utan för nästa generation.

12
Skriv svar