Vanliga frågor (FAQ)

W2k
Medlem
Vanliga frågor (FAQ)

Här samlar vi vanliga frågor och svar om det nya FZ.

Q: Vad *** är detta?
A: Vi har designat om FZ, byggt om det mesta från grunden och lagt till en massa nya funktioner. Tanken är att det nya FZ skall vara bättre än det gamla på alla sätt. Vi har dessutom en mängd ytterligare förbättringar inplanerade, som kommer att se dagens ljus inom en snar framtid.

Q: Vad är nytt?
A:I runda slängar handlar det om följande:

  • Ny design, nytt forum, nytt nyhetsarkiv

  • Helt ny förstasida, med den gamla förstasidan kvar som alternativ

  • Möjlighet att välja bort PC/Mac/konsolnyheter från förstasidan (endast medlemmar)

  • Möjlighet att skapa relationer medlemmar emellan för att hålla koll på sina polare/klankamrater/familjemedlemmar/etc

  • Nytt FZ WTF, Releases

  • Spel- och företagsdatabaser där man kan läsa samlad information om ett visst spel/företag

  • En massa annat smått och gott som vi har glömt skriva här...

Q: Vem har designat/utvecklat det här?
A: Sajten är utvecklad av Wilhelm Svenselius och företaget Accidis, dvs jag, samt designad av Jörgen Alexandersson och firman Grafiska Sensationer, dvs @gurkoz. Givetvis har så gott som hela FZ Crew bistått med idéer och feedback.

Om överföring av gamla konton

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, får jag behålla mitt gamla användarnamn?
A: Hade du ett konto på det gamla FZ Forum som du varit inloggad på inom det senaste året bör du ha fått e-post där det står hur du kan aktivera ditt konto. För nästan alla våra medlemmar gäller att samma användarnamn kan användas i det nya systemet som i det gamla. Ungefär 1% av våra medlemmar måste byta användarnamn. Detta beror på att vi har skärpt reglerna angående specialtecken, för att namnen skall bli lättare att skriva och läsa.

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, måste jag behålla mitt gamla användarnamn?
A: Nej. Du kan byta användarnamn i samband med att du omregistrerar dig i det nya FZ, eller skapa ett helt nytt konto med vilket namn du vill.

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, får jag behålla mitt registreringsdatum?
A: Ja, det datum då du ursprungligen registrerade dig finns kvar i det nya FZ om du omregistrerar dig enligt instruktionerna du har fått via e-post.

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, får jag behålla antalet inlägg?
A: Ja, din räknare finns kvar, däremot inte själva inläggen. I samband med att du omregistrerar dig kan du nollställa din räknare om du känner att du vill ha en fräsch start.

Q: Finns mina personuppgifter (hemsida, signatur, ICQ, hemvist, ...) kvar från gamla FZ Forum?
A: Nej, du måste fylla i en del uppgifter på nytt när du omregistrerar dig. Samtidigt finns det nu möjlighet att bestämma vilka uppgifter du vill göra synliga för andra besökare.

Om forumet

Q: BBCode funkar inte, varför?
A: I det nya FZ Forum använder vi lite annorlunda formateringskoder än vad du är van vid från det gamla FZ Forum. Den viktigaste skillnaden är länkar. Tidigare skrev du [url=http://min.länk.här]Länktext[/url] för att skapa en länk. I det nya FZ skriver du [http://min.länk.här Länktext]. När du skriver ett nytt inlägg finner du en genomgång av de viktigaste koderna till höger om textrutan.

Q: Var är alla gamla inlägg?
A: Det fanns tyvärr ingen möjlighet att flytta över inläggen från det gamla forumet. Vi hoppas att det skall gå bra att börja om på nytt, och ber om ursäkt ifall vi avbröt någon extremt intressant diskussion.

Q: Vart tog "Snacka om nyheter" vägen?
A: I det nya FZ ligger kommentarerna för varje nyhet direkt anslutna till själva nyheten. På vår förstasida kan du komma till diskussionstråden genom att klicka på länken "kommentarer" vid respektive nyhet.

Om nyheterna

Q: Vad har hänt med förstasidan? Den har ju blivit helt knasig! Jag vill ha det som det var förut!
A: Ta det lugnt, den gamla nyhetssidan finns kvar här. Du kommer till den genom att välja "Nyheter" i menyn.

Q: Varför ser jag olika inlägg på nyhetssidan och i diskussionstråden?
Det som visas på nyhetssidan är bara några av de senaste inläggen, dessutom kan det ta någon minut innan nya inlägg visas. Av layoutskäl visas heller inte formatering på samma sätt i nyheten som i forumet.

Q: Hur fungerar upplägget på framsidan?
A: Den översta raden, som är samma på alla sidor, består av fem bilder som länkar till nya och intressanta saker på FZ, exempelvis recensioner och tävlingar. Direkt nedanför dessa finns en större bild som länkar till vad vi anser vara det hetaste på FZ just nu, samt en ruta med de senaste länkarna och nyheterna från filarkivet. Därefter följer tre "heta" nyheter. En het nyhet är antingen särskilt intressant eller livligt debatterad - oftast båda.

Resten av framsidan består av de senaste nyheterna samt några glimtar från bildarkivet och kommande spel. Vi tycker att den är ganska självförklarande. Vill du hellre ha det gamla upplägget så finns det fortfarande kvar här.

Q: Varför är rubrikerna i olika färger?
A: Nyheter som handlar om PC/Mac-spel har röd rubrik. Nyheter som handlar om konsolspel har grön rubrik. Skulle nyheten handla om ett spel för både PC/Mac och konsol(ler) så är rubriken också röd. Grå rubrik är för nyheter som inte handlar om vare sig PC/Mac- eller konsolspel.

Övriga frågor

Q: Går det att byta färgtema?
A: Nej (kommer kanske senare).

Q: Jag har hittat ett problem med den nya sajten/förstår inte hur jag ska göra/har synpunkter. Vart ska jag vända mig?
A: Om du kan logga in är det lättast att börja sökandet efter svar här, i forumet. Många frågor är säkert redan besvarade här. I annat fall är du välkommen att kontakta oss så svarar vi personligen på dina frågor.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Åkej, tackar för ansträngningen!
Hoppas som ni att det blir början på något nytt å fräscht.

*Går och duschar*

Inaktiv

Blev lagom förvånad själv när jag var inne bara någon timme innan. Fick för mig att installera U2k4 igen och tabbade ur för att kolla nån sticky på forumet efter kommandon. Jag kände nästan har kuggarna slirade i skallen och det verkade ta en evighet innan jag förstod vad som hade hänt

Inaktiv

Riktigt snyggt
Jävligt enfärgat dock men nu ska vi inte vara klag-horor :> <3


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Medlem

Fungerar säkert när man vant sig. Men jag gillar inte såhär ljusa teman.
Ser okej ut om man tar på sig sina solbrills dock. Tycker det är ansträngande att läsa svart text på vit bakgrund.
Skulle vilja ha något med mörkare bakgrund, typ ljusgrå kanske.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Hmm... var aktiverar jag signaturer? Kan inte hitta nån knapp... :\


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

W2k
Medlem

När du postar ett inlägg har du en kryssruta där för "Lägg till min signatur". Då kommer din signatur med i det inlägget. Om du också kryssar i "Spara inställningarna" så blir detta standard för alla dina framtida inlägg.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av W2k:

När du postar ett inlägg har du en kryssruta där för "Lägg till min signatur". Då kommer din signatur med i det inlägget. Om du också kryssar i "Spara inställningarna" så blir detta standard för alla dina framtida inlägg.

Aah... tackar Mycket bättre...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Helt jäkla otroligt, så underbart. Dock kan jag inte klaga på den gamla layouten, den var grym, men detta... Phew, allt är så mycket bättre, ännu en orsak varför detta är sveriges bästa gaming sida.

Grymt fet!


signatur

Niet.

Inaktiv

Vad för script ligger i grunden för fz.se? Eller är det uppbyggt från grunden?

Redaktör

Sajten är egenutvecklad, ja.


signatur
Medlem

Q: Går det att byta färgtema?
A: Nej (kommer kanske senare).

Hoppas & längtar 8)

Redaktör

I nuläget finns inget sånt inplanerat, nej.


signatur
Medlem

"Kanske senare" räcker för min del

Ni ska veta att layouten ( utöver vita färgen ) är fin, och det är skönt att ni vill förnya er

Inaktiv

Synd på alla trådar som gav hjälp och tips.

Ni kunde väll åtminstone Klippt & klistra in alla Sticky trådar.

:<

Medlem

Fick känslan av att forumet blev mer "mainstream" än förrut.
Har sett den här layouten nån annanstans...

Sen, första sidan blev f*n så mycket jyttrigare.
Hoppas ni får bra betalt för alla dessa bilder för dom är verkligen i vägen.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Fick känslan av att forumet blev mer "mainstream" än förrut.
Har sett den här layouten nån annanstans...

Sen, första sidan blev f*n så mycket jyttrigare.
Hoppas ni får bra betalt för alla dessa bilder för dom är verkligen i vägen.

Jag håller med dig.

Rörigare framsida får ma leta efter, pyttesmå typsnitt, fullkomlig avsaknad av kerning, rörigt upplägg, och så mycket klickbara länkar -överallt- att det kunde göra den mest lugne och koncentrerade förvirrad.

Men det är ju min åsikt,
jag föredrar enkelnavigerade sidor, med god kontrast, läslig text, och lugnande layout.

Det här liknar en rörig variant av Aftonbladet, tbh.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av zipa:

Synd på alla trådar som gav hjälp och tips.

Ni kunde väll åtminstone Klippt & klistra in alla Sticky trådar. :<

Alla var väl att ta i, men vi har tagit de viktigaste.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Går det att fixa så att länkar kan innehålla tilde-tecken?
När jag länkar till bilder o dyl så länkar jag till min personliga skoladress som innehåller '~'.

W2k
Medlem

Det ska vara fixat nu.

[http://en.lank/~med-tilde/]


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Jäklar sicken support hehe, du är igång hela tiden ser jag W2k

Ville bara passa på och säga tack

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jäklar sicken support hehe, du är igång hela tiden ser jag W2k

Ville bara passa på och säga tack

mm, bra jobb


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Tack W2k.

Kan bara hålla med, bra jobb.

W2k
Medlem

Vad mycket beröm! Det är nästan så att man rodnar.
Tack ska ni ha själva som hjälper mig att hitta buggarna!


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Skickade in via eran kontakt formulär grej, men kan ju skriva här också.

Under In English på Brief Information så kanske knappen borde bytas ut mot en med texten "Send" istället.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv
Skrivet av MaxH:

Alla var väl att ta i, men vi har tagit de viktigaste.

I så fall borde det vara dom ?viktigaste? under varje ämne om de ska bli rättvist.
Lösningar till installation problem som va super bra att söka i, som exempel då.

?Battlefield 2 fick inte end enda tillbaka.?

Medlem
Skrivet av zipa:
Skrivet av MaxH:

Alla var väl att ta i, men vi har tagit de viktigaste.

I så fall borde det vara dom ?viktigaste? under varje ämne om de ska bli rättvist.
Lösningar till installation problem som va super bra att söka i, som exempel då.

?Battlefield 2 fick inte end enda tillbaka.?

för just BF2 hänvisar jag dig till mitt svar i denna tråd, nästan längst ner på förstasidan.

/D


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

en liten fråga:

hur ligger det till med att diskutera en nyhet nu?
försvinner den möjligheten när nyheten "försvinner"? (finns ju ingen "Snacka om nyheter" längre)

p.s tycker det är synd/irriterande att ens signatur inte kommer med när man postar ett snabbsvar, samt att man måste kryssa i det hela tiden (i Redigera inlägg) även fast man även kryssar i Spara inställningarna

p.s2 även om jag har stört mig på att det skapas ett mellanslag efter en smiley (blir två mellanslag om man lägger två smilies efter varandra då ju hehe) så är det grymt mycket mer irriterande när det nu inte skapas något mellanslag, varken före eller efter.

annars börjar jag gilla forumet, inget fel med det nya! känns mer seriöst och som en "samlingspunkt" (i brist på bättre ord) än bara ett forum.

*edit*

kom på ännu en grej jag missar på forumet:
en ikon som visar att man har skrivit i en tråd - så vet man simpelt och enkelt vilka man (troligen) är mest intresserade av. (om någon undrar vad jag menar så får ni regga er på sporthoj.com och skriva ett inlägg någonstans och kolla in det hehe, därifrån jag fick ideen och det är riktigt härligt)

*edit igen*

finns det något sätt att få senaste inläggen längst upp i dom olika avdelningarna?
upptäckte precis att det finns en massa kommentarer osv. i trådar på sida 2 osv.
himla lätt att missa...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

ehmm... hallå?... respons?...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

W2k
Medlem

Sorry, respons kommer här:

Skrivet av omega|werzion:

hur ligger det till med att diskutera en nyhet nu? försvinner den möjligheten när nyheten "försvinner"? (finns ju ingen "Snacka om nyheter" längre)

Nyheten försvinner aldrig, den ligger kvar i vårt nyhetsarkiv, och tillsammans med den kommentarerna. Nu har vi "Snacka om nyheter" också, så man kan hitta kommentarerna där med om man vill.

Skrivet av omega|werzion:

tycker det är synd/irriterande att ens signatur inte kommer med ...

Ingen annan har rapporterat några problem med att "Spara inställningarna" inte fungerar, så antagligen gör du någonting konstigt. Enklast är kanske om du går in i "Inställningar", därefter "Preferenser" och där väljer att din signatur skall läggas till. Därefter kommer den med även vid snabbsvar.

Skrivet av omega|werzion:

... så är det grymt mycket mer irriterande när det nu inte skapas något mellanslag ...

Jag förstår inte riktigt varför det är irriterande, nog är det mycket bättre att du själv får bestämma om du vill ha mellanslag eller inte än att det dyker upp mellanslag som du inte har bett om?

Skrivet av omega|werzion:

kom på ännu en grej jag missar på forumet: en ikon som visar att man har skrivit i en tråd - så vet man simpelt och enkelt vilka man (troligen) är mest intresserade av.

Det förslaget har dykt upp förut, det kanske kommer någon gång i framtiden, men just nu har vi fullt upp med bland annat förberedelser inför DH.

Skrivet av omega|werzion:

finns det något sätt att få senaste inläggen längst upp i dom olika avdelningarna?

Trådarna med de senaste inläggen är högst upp i de respektive avdelningarna. Så har det alltid varit. Menar du något annat egentligen?


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

12
Skriv svar