Far Cry's senaste iteration.

Testpilot
Far Cry's senaste iteration.

Far Cry är en av serierna spel jag gillar , efter sista spelet undrade jag hur tusan de skulle kunna gå vidare.
Att kuta runt i djungelmiljöer kan ju trots allt bli enahanda om man inte förnyar grundkonceptet.

De svarade med Far Cry Primal , där man ikläder sig rollen som Takkar , super-hjälten ett par tusen år innan modern tideräkning.

Konceptet är ju rätt roligt med stenåldern som fokus.

Nackdelar:

* I Far Cry 4 finns en tröttsam karaktär vid namn Hurk. I Primal heter han Urku , ser likadan ut och är lika idiotisk och tröttsam och inte alls rolig.

* I spelet får du möjligheten att efter lite levlande kunna rida på Mammutar , Sabeltandad tiger och på Björn , men hur puckat är det att INTE få rida på de 2 ytterligare björnarna man kan tämja?
Jag vill ju rida på min Great scar bear och skrämma skiten ur fulingarna.

* Då man flyger runt med sin spanar-uggla så blir all grafik suddig och blurrig , ser fult ut och är kanske nåt sätt att spara in på prestanda ? Dessutom är avståndet du kan styra din uggla ganska kasst.

* Lite störande att de i Far Cry 4 har massor av avancerade grafikinställningar och sen i denna uppföljare så är typ allt borttaget. Det är slött.

* Man har en hunter vision man kan slå av och på , men eländet har också en tidsgräns. Det blir fort tröttsamt att klicka på denna knapp hela tiden då man skall följa djurspår. Snark!

* Mååånga quests du gör är exakt likadana. Dessutom har de 2 triggers ? Först snackar man med questgiver som ger dig uppdraget , sen springer du till en markering där du typ startar uppdraget och SEN äntligen skall du ta dig till själva arean där uppdraget utspelas.

* Random Quests blir trist fort , visst hamnar de på slumpmässiga ställen men det är samma varianter av quests och de upprepas jäkligt ofta!

Bra saker i spelet:

* Grottpussel , de är ganska kluriga och kräver ordentligt utforskande samt i vissa fall kluriga metoder att ta sig till de grottmålningar och runstenar man samlar på.

* Flyga med din spanaruggla , bomba fiender samt att strategiskt skicka ut din tämjda jaguar på att snabbt ta ut vaktposter är grymt kul. Mot slutet då man har bärsärkbomber är det extra kul att kolla på kaoset som uppstår.

* Intressanta karaktärer , det hade de kunnat utveckla. Samlarflickan som samlar på öron , den enögda killen som lär dig slåss , den erfarna jägaren som börjar bli gammal . Ja fienderna är också roliga . Den storyn hade de kunnat byggt mera på istället för att slumpa likadana quests över kartan.

* Mammutridning! Det är egentligen bara 2 gånger du behöver rida mammutar , och varför har man inte en egen tämjd mammut ?

* Själva miljöerna är bra uppbyggda är vackra och omväxlande.
* Inga problem med muslagg och gott om inställningsmöjligheter för grafik och kontroll.

På det stora hela ett småtrevligt spel om man som jag gillar Far Cry serien

Tre av 5 bananer till spelet.
Jag körde i runda slängar 39 timmar enligt Uplay och då plockade jag alla quests och alla samlarprylar till 100% .

Det enda jag inte gjorde var att fixa alla Achievements , det orkar man ju inte.

KIRI OUT!

#blogg

Medlem
Far Cry's senaste iteration.

Hur fungerar det med vapnen? Har bara spelat 3:an men jag tyckte där att vapenvariation var synnerligen viktigt för att få en rolig spelupplevelse. Och efter vad jag har sett verkar det vara synnerligen fattigt på den fronten i detta spel?


signatur

Submission is for the weak

Testpilot
Skrivet av Kleptomaniac:

Hur fungerar det med vapnen? Har bara spelat 3:an men jag tyckte där att vapenvariation var synnerligen viktigt för att få en rolig spelupplevelse. Och efter vad jag har sett verkar det vara synnerligen fattigt på den fronten i detta spel?

Jo det är ju inte så många vapen om man jämför med hur många man har i 4an.
Du har pilbåge , spjut och klubba, klubba finns som 2hands och 1hands variant. Sen låser man upp lite lyxigare variant av pilbåge och kraftigare varianter av spjut och klubba.

Förutom dessa vapen har du tillgång till din spaningsuggla som efter lite upplåsningar kan kasta getingbon , eldbomber och bärserkbomber.
Sen har man ju en kompanjon i form av varg/björn osv som man kan bussa på fiender + att de har olika bonusar berooende på vilket djur du har som kompanjon.

Tyckte det inte blev så tråkigt , normalt använder iallafall inte jag så många vapen.

Köper det lätt när det kommer någon REA. De senaste Far Cry-spelen har fin stämning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

haha, låter precis som i klassisk ubisoft-anda.
Håller med walter här, blir ett fall för reaboxen för under 100kr.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

haha, låter precis som i klassisk ubisoft-anda.
Håller med walter här, blir ett fall för reaboxen för under 100kr.

99:- Inte en krona mer


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

" tröttsamt att klicka på denna knapp hela tiden "

Du kanske ska göra något annat än att spela då om det gör dig trött, det där med att trycka på knappar...


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Testpilot
Skrivet av demagog:

" tröttsamt att klicka på denna knapp hela tiden "

Du kanske ska göra något annat än att spela då om det gör dig trött, det där med att trycka på knappar...

Jag antar att du inte spelat spelet?

Ett exempel: Du får ett uppdrag att leta reda på en försvunnen jägare. Kutar till platsen där uppdraget startar och slår på hunter vision för att spåra fotspår. 15 sek senare slår hunter vision av , knapptryck för att slå på igen , springer i 15 sekunder efter spåret. Hunter vision slås av , 15 sekunder .. osv i cirka 5 minuters spelande medan man följer spåret tills man hittat den försvunna jägaren.

Själv önskar jag att Ubisoft gör något helt extremt annorlunda med nästa Far Cry, fast jag gillade verkligen Blood Dragon's Lasergrid Retro.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Testpilot
Skrivet av Traveller in time:

Själv önskar jag att Ubisoft gör något helt extremt annorlunda med nästa Far Cry, fast jag gillade verkligen Blood Dragon's Lasergrid Retro.

Det var längesen jag skrattade så mycket åt ett spel som till Blood Dragon , det drar verkligen alla växlar på kliche´ 80tals actionfilmer.

1
Skriv svar