Vi listar världens bästa fantasy – i nya Fulkultur!

Robot
Vi listar världens bästa fantasy – i nya Fulkultur!

Podden om det allra bästa och det allra nördigaste ger sig ut på riktigt djupt vatten...


Medlem
Vi listar världens bästa fantasy – i nya Fulkultur!

Jag gillar den där fantasilåten med Freestyle.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Jag gillar den där fantasilåten med Freestyle.

Jag föreslog den som intro...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Sapiens:

Jag gillar den där fantasilåten med Freestyle.

Jag föreslog den som intro...

Det hade varit fint =), den eller typ valfri låt från världens bästa soundtrack.

Medlem

Ensamma Vargen soloböcker är riktigt bra.

Finns även som app till Android.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.GDVGames.Lo...


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Hoppla, det var ett långt och matnyttigt avsnitt! Att-läsa-listan har byggts ut med flera författare och bokserier. Undra hur jag ska hinna beta av allt.

Själv plöjde jag mycket fantastik i min ungdom och efter att ha läst David Eddings, Tolkien, Maggie Furey och några andra (plus en massa sci-fi) så plockade jag av en slump upp Silverdolken av Katharine Kerr. Det var en lyckoträff! Boken var nyutgiven och jag saknade fullständigt förväntnigar på innehållet, och dessutom var den relativt tjock och billig samtidigt som jag var fattig student. Historien om Silverdolken var fantastisk, och serien om landet Deverry skulle jag vilja lyfta.

Terry Pratchett älskar jag! Och även om det kanske är en god idé att läsa honom (eller skivvärlden) i utgivningsordning från start, alltså att börja med The Colour of Magic och The Light Fantastic, så är det absolut inte nödvändigt. Såvitt jag vet är dessa två böcker de enda där historien spänner över mer än en volym, och del två är inte lika bra. Small Gods däremot är Pratchett på topp, och mer underbar än en bal på slottet!

För övrigt vill jag uppmana alla att bojkotta förlaget Natur & Kultur. Jag köpte alla Robert Jordans böcker på svenska, och efter att ha investerat mycket tid och pengar i de 22 svenska delarna så bestämmer sig förlaget plötsligt för att inte ge ut avslutnigen. Jag skrev ett (eller ett par, minns inte) upprört brev till förlaget, utan att de omprövade sitt beslut eller återbetalade min pengar. Men som bokköpare/läsare skall jag inte behöva tvivla på att en ny serie som ges ut också kommer att ges ut i sin helhet. Det ska vara en självklarhet!

Nu för tiden tar jag mig sällan an serier som inte också är avslutade, just för att inte repetera det traumat. Så jag ser fram emot att läsa George R.R. Martin en dag, någon gång, förhoppningsvis. Och tills vidare undviker jag att titta på serien eller lära mig för mycket om handlingen.


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar