Att driva en ARMA 3 Exile-server - Del 1

Medlem
Att driva en ARMA 3 Exile-server - Del 1

Som vissa av er vet så driver jag en ARMA 3-Namalskserver med fokus på lite mer utmanande gameplay när det kommer till överlevnad, loot och svårare motståndare. Jag har en lång historia inom ARMA 3 och har varit med ända sedan det första Operation Flashpoint som kom för 15 år sedan. När modifikationen för DayZmod som kallades för DayZ:Epoch kom dock så blev jag mer och mer intresserad av att administrera en egen server och drev tillsammans med communityt ZOMBIES.NU (som är kända för sin Arma 2 DayZero-mod) en sådan server och sedan dess har jag drivit servrar för olika ARMA2 och ARMA3-moddar (främst Epoch och nu på sista tiden Exile).

Utmaningarna med att driva en sådan här server är många, till att börja med så gäller det att ha en egen vision med vad man vill göra med sin server, det finns ungefär 1000 servrar för Exilemod ute, och den genomsnittliga spelarbasen aktiv samtidigt är 3000 personer. Det är en ganska liten nisch, och det är svårt att konkurrera. När jag drev ett community som kallades "WTP" eller "What The Poch" för Epoch så hade jag två officiella Epoch community-hosts som båda var fulla (140 spelare totalt) - men de glansdagarna är för mig över så det största problemet är att locka spelare. Det är också en av anledningarna till varför jag skriver detta inlägg, både en slags "behind the scenes" och samtidigt ett sätt att skapa lite mer uppmärksamhet kring min server och kanske lyckas locka några fler spelare (för det är riktigt få i dagsläget).

Min vision sedan min första DayZ:Epoch-server har alltid varit att hitta någon slags av "sweet-spot" mellan lättillgängligt och överdrivet svårt. För mig är grunden till denna typ av moddar (med basebuilding, PvP och PvE inbakat i en "persistent universe" alltid handlat om "kampen för överlevnad" med en tuffare inlärningskurva och frustrerande (men belönande) gameplay. Det är också med den sortens perspektiv som jag arbetat med att balansera min server.

Vad är 'Edge of Sanity - Namalsk?

Namnet "Edge Of Sanity" var ett förslag från min sida, efter jag la ner mina Epoch-servrar så sammanlänkade jag med en tysk community som kallade sig för "Survive the Dayz" vi hade ett team med 12 aktiva likasinnade personer som drev idén med att göra något bra tillsammans. Vi hade den tyske streamern Moondye7 som en aktiv spelare på våra servrar och bland annat hans julspecial 2015 spelades på vår Chernarus Winter-karta. Dessvärre ledde hans inflytande till en del konflikter i teamet och i slutet av Januari så fann jag mig själv ensam efter att mer eller mindre hela gänget bestämt sig för att inte längre syssla med Exile över huvud taget.

Jag spenderade några månader med att konfigurera och smälla upp en Exile Namalsk-server och med en del av kvarstoden av våra gamla features samt nya så har jag nu en mycket ovälbesökt server med vad jag tycker är en bra balans mellan "hardcore" och "casual". Detta är första delen i en serie bloggar om min situation som administratör och utvecklare av denna server. Nästa del handlar om att konfigurera och vad som händer "back-end".

#blogg


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Att driva en ARMA 3 Exile-server - Del 1

Intressant! Blir nog kanske ett besök på servern inom en snar framtid sågort schemat tillåter!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag blev besviken på Namalsk "2.0". Den är alldeles för liten jämfört med orginalet. Jag såg verkligen fram emot att smyga runt kring A2 e t c men det blir bara PvP och KOS hela tiden så vi hoppade av.

Taviana är en mycket trevligare karta även om den inte är så optimerad som den Nya Namalsk.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jag blev besviken på Namalsk "2.0". Den är alldeles för liten jämfört med orginalet. Jag såg verkligen fram emot att smyga runt kring A2 e t c men det blir bara PvP och KOS hela tiden så vi hoppade av.

Taviana är en mycket trevligare karta även om den inte är så optimerad som den Nya Namalsk.

För liten jämfört med originalet? Det är precis samma map som piffats upp med lite nya texturer och byggnader. Kartan är lagom stor för en liten server som min.

Skrivet av Kleptomaniac:

Intressant! Blir nog kanske ett besök på servern inom en snar framtid sågort schemat tillåter!

Du är hjärtligt välkommen!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Försökte lite snabbt få in modden men får det inte att lira. Kräver din server att köpe-DLC finns installerat?

Medlem
Skrivet av billybob:

Försökte lite snabbt få in modden men får det inte att lira. Kräver din server att köpe-DLC finns installerat?

Nä. Mitt tips är att köra a3launcher och låta den hantera installationerna.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

1
Skriv svar