Medlem
Bilbrand

Jag blir bara så jävlaless och måste skriva av mig, förbannad ut i fingerspetsarna och skakar på grund av ilskan; strax efter 2 i natt blir ja väckt av att polisen ringer mig. Fordhelvettet som ja nyss spenderat massa pengar på att laga, står i lågor på parkeringen. Inte stulen eller sönderslagen vilket hade varit drygt och kostat ännu mer pengar men hade kunnat gå att laga; utan någon jävel har tänt eld på den. Det är inte bara en bil som brunnit här i natt heller - Totalt har dem bränt ner 5 bilar i området där jag bor, 6 bilar totalt i Västerås i natt.

Kan inte människor bara lära sig att respektera andras egendom? Är det verkligen så svårt? Under min uppväxt har jag alltid fått hör att man ska vara försiktig med andras saker, vilket dessa människor uppenbarligen inte fått lära sig, eller skiter i. Jag hoppas att polisen får tag i dem men det är föga troligt att dem kommer att göra det.

Usch för mänskligheten ibland säger jag bara!

[ia=1254985; medium]

#blogg


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Bilbrand

Det är ju bara pojksträck vettu, mer fritidsgårdar så löser det sig. Nä, men fy fan, lider med dig. Vet du om du får ut nåt på försäkringen för det där?

Medlem

haha ja precis fritidsgårdar...
Mja den är helförsäkrad men -05 så är nog inte så mycket värde kvar i den. Vi har troligtvis lagt ut mer på att reparera den bara i år än vad man eventuellt kan få ut på den.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

Ja, jag ser mig själv som en väldigt lugn och mild person men hade det där hänt mig så hade jag nog agerat Judge Dredd på de lokala ynglingarna.
Hoppas du har ett bra försäkringsbolag och att de inte börjar förhala med polisens utredning.

Medlem

Får jag veta vilka det är så skulle jag nog inte kunna hålla mig lugn och sansad.
Ja hoppas att det går fort, så jag kan hitta en ny bil. Behöver en för att kunna ta mig till jobbet och jag har absolut inte råd att köpa en ny som det är nu inte efter alla pengar som lagts på reparationer av denna.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

Djävulskt onödigt, satan vad surt!

Medlem

För en utomstående är det helt overkligt hur Sveriges bilbrännarproblem har kunnat pågå så här länge och ostört. Jag lider verkligen med dig. För att citera Vincent och Lance ur Pulp Fiction:

- What's more chickenshit than fucking with a man's automobile? I mean, don't fuck with another man's vehicle.

- You don't do it.

- It's just against the rules.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Fy fasen vad irriterande. Lider verkligen med dig! Självklart har dessutom stora summor precis lagts på reparationer också, lagen om alltings maximala jävlighet.

Hoppas verkligen det blir en snabb och bra process med försäkringsbolaget!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Djävulskt onödigt, satan vad surt!

Verkligen hur kan folk ens tycka att det är ok att göra en sån sak. Många är beroende av sina bilar i dagsläget och det är inte många som har råd att bara köpa en ny, försäkringsprocessen tar ju ett tag.

Skrivet av Pjotor:

För en utomstående är det helt overkligt hur Sveriges bilbrännarproblem har kunnat pågå så här länge och ostört. Jag lider verkligen med dig.]

Nej jag förstår det inte häller. Varför har man inte satt in någon form av extra bevakning på parkeringsplatser, det är ju uppenbarligen ett problem i flera städer. Antingen att man skulle kunna ha väktare eller poliser som utför rutin bevakning eller med hjälp av kameror. Det sistnämnda skulle vara det bästa alternativet då man skulle ha en fast bevisning mot de som utför bränderna.

Skrivet av jonis:

Fy fasen vad irriterande. Lider verkligen med dig! Självklart har dessutom stora summor precis lagts på reparationer också, lagen om alltings maximala jävlighet.

Hoppas verkligen det blir en snabb och bra process med försäkringsbolaget!

Jo laga bilar är ju inte direkt billiga saker, tyvärr. Vi hade gjort ganska omfattande service och reparationer på den för att det skulle vara klar till besiktningen.

Har fått låna en bil av min pappa att ha nu tills försäkringsprocessen är klar och så i alla fall vilket känns oerhört skönt. Men man är bra nojig över att ha den på parkeringsplatsen.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

phi
Medlem

Vågar man gissa på att det möjligtvis var mångkulturalismen som kom och hälsade på?

Medlem
Skrivet av phi:

Vågar man gissa på att det möjligtvis var mångkulturalismen som kom och hälsade på?

Mycket möjligt. Men annars så har utanförskapet bland unga ökat rejält på sistone, vare sig de är inrikes eller utrikes födda. Fattigdom är ett växande problem i Sverige, och detta påverkar så klart unga negativt. Det råder oftast en dålig stämning i fattiga hushåll, en zon av depression om man så vill uttrycka det, och att sätta eld på bilar kan vara ett sätt för dessa personer att fly från sina egna problem och i stället ge andra problem.

Är verkligen ledsen för det som hänt. Så himla tråkigt när folk ska hålla på och förstöra eller stjäla andra grejer. Hoppas det ordnar sig. Det brukar ju oftast göra det till slut

Medlem

Sätta eld på en bil för att fly från sina egna problem? Då kan man väl sno en daimglass i stället, troligen inte samma straffsats...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av phi:

Vågar man gissa på att det möjligtvis var mångkulturalismen som kom och hälsade på?

Jag vet inte vem som gjorde det, och egentligen spelar det inte någon roll häller. Oavsätt vem som gjorde det har en väldigt skev världsbild om man tror att det är ok att elda upp andras egendom.

Skrivet av Bojkott:

Mycket möjligt. Men annars så har utanförskapet bland unga ökat rejält på sistone, vare sig de är inrikes eller utrikes födda. Fattigdom är ett växande problem i Sverige, och detta påverkar så klart unga negativt. Det råder oftast en dålig stämning i fattiga hushåll, en zon av depression om man så vill uttrycka det, och att sätta eld på bilar kan vara ett sätt för dessa personer att fly från sina egna problem och i stället ge andra problem.

Är verkligen ledsen för det som hänt. Så himla tråkigt när folk ska hålla på och förstöra eller stjäla andra grejer. Hoppas det ordnar sig. Det brukar ju oftast göra det till slut

Tror också att den växande fattigdomen i Sverige kan vara en del av förklaringen. Dock tråkigt att vissa inte ser längre än näsan räcker. Bara för att man har en bil betyder det inte att man har det bättre ställt än andra. Känner fler personer som behöver bilen för att kunna arbeta och har därför valt bil och prioriterat bort annat, av anledningen att dem helt enkelt behöver bil för att få ut en lön i slutet på månaden.

I mitt fall så klarar jag mig utan en bil (men det kan ju omöjligt dem som tänt på min bil ha vetat) men den underlättar mitt arbete avsevärt, förkortar resan till och från arbetet med ca 35 minuter (ja en bekvämlighets aspekt men tid är också pengar), det finns även tillfällen när jag måste kunna ta mig till jobbet snabbt - larm i butiken till exempel, då är 10 minuters resa bättre än 45 minuter.

Jag har fått låna en bil, som jag nämnde i ett tidigare svar, så det har för stunden löst sig på bästa sätt. Även om jag gärna hade sluppit hela den här processen för det tar verkligen musten ur en. Hoppas att allt med försäkringen går snabbt och smidigt i alla fall, är ju inte så kul att vara smått beroende av andras välgörenhet även om den är extremt välkommen i detta fall.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Sätta eld på en bil för att fly från sina egna problem? Då kan man väl sno en daimglass i stället, troligen inte samma straffsats...

Ja det hade ju varit en miljon gånger bättre om dem kunnat nöja sig med den där Daimglassen. Tyvärr känns det som att dem dem inte kommer att bli straffade oavsett. Verkar vara en trend att folk får göra lite som dem vill utan några riktiga konsekvenser. Som våra politiker har sagt i media, åtminstone rörande Västerås, så rör det sig om "uttråkade ungdomar" varje gång ämnet förstörelse av egendom tas upp. Sedan säger dem inte så mycket mer och inget verkar göras för att få ett slut på det häller. Antalet bilbränder stagnerar, i förra veckan brändes en skola ner samt att många fått sina skjul och förråd sönderslagna och uppeldade.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

Välkommen till det mångkulturella och mer spännande Sverige!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Sätta eld på en bil för att fly från sina egna problem? Då kan man väl sno en daimglass i stället, troligen inte samma straffsats...

Som butiksanställd vill jag gärna att de låter bli min glass och skaffar sig en laglig hobby istället.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Hipshot:

Sätta eld på en bil för att fly från sina egna problem? Då kan man väl sno en daimglass i stället, troligen inte samma straffsats...

Som butiksanställd vill jag gärna att de låter bli min glass och skaffar sig en laglig hobby istället.

True that... Men från en butiksanställd till en annan; måste dem ha en olaglig hobby är det väll bättre att dem tar din glass än tänder eld på bilar?


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av phi:

Vågar man gissa på att det möjligtvis var mångkulturalismen som kom och hälsade på?

Vad fan spelar det för roll var de jävlarna kom ifrån? Ett as är ett as oavsett om han kallas Abdul eller Svenne Banan.

Väx upp för fan.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

phi
Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av phi:

Vågar man gissa på att det möjligtvis var mångkulturalismen som kom och hälsade på?

Vad fan spelar det för roll var de jävlarna kom ifrån? Ett as är ett as oavsett om han kallas Abdul eller Svenne Banan.

Väx upp för fan.

Medlem

Moget... Azynkron har ju helt rätt i det han skriver. Det spelar ingen roll vart han, hon, dem kommer i från.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

1
Skriv svar