Robot
Dark Souls III

Hoppets låga flämtar. Tiden är inne för att möta din egen dödlighet, och enorma bossar, i From Softwares storslagna äventyr.

#dark-souls-3-2, #dark-souls-2-2, #dark-souls


Medlem
Dark Souls III

En eloge till skribenten för en synnerligen välskriven och engagerande text!! Blev lite sugen på att införskaffa faktiskt...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Härlig recension, ska bli mycket intressant och se om det stämmer
För mig blir det troligtvis ett köp till PS4. Har spelat sen Demon Souls på PS. Så blir att fortsätta på den tråden

Skribent
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Medlem

Är det en story som utspelar sig över de tre spelen, eller kan man hoppa rakt in i Dark Souls 3? Hade inget intresse för DS1 och 2, men nu tycker jag att det börjar se lite charmigt ut!

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Menar du att de inte har loot-tables med låga drop-chanser eller att allt som inte har hög drop-chans är värdelöst?
Har du testat att döda samma fiende om och om igen flera tiotals gånger eller gissar du på att de respawnar efter att ha sprungit igenom samma plats ett par gånger?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Är det en story som utspelar sig över de tre spelen, eller kan man hoppa rakt in i Dark Souls 3? Hade inget intresse för DS1 och 2, men nu tycker jag att det börjar se lite charmigt ut!

Story är inte riktigt en centerdel av Dark Souls spelen, den finns men det är mycket letande om man vill ta del av den till fullo.
Det är fullt möjligt att hoppa på i DS3 utan att missa något större.

Dark Souls 1/2 The Movie:
https://www.youtube.com/watch?v=V07r7p4rf3I
https://www.youtube.com/watch?v=LIZ1wPPPbE8

Eller om du inte vill sitta i 3h, Dark Souls 1/2 Lore in a minute:
https://www.youtube.com/watch?v=atDT82_QUuQ
https://www.youtube.com/watch?v=sChSrgRnmZw
Dessa är inte så djupgående men de ger en ett hum om hur loren är i Dark Souls

Skribent
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Menar du att de inte har loot-tables med låga drop-chanser eller att allt som inte har hög drop-chans är värdelöst?
Har du testat att döda samma fiende om och om igen flera tiotals gånger eller gissar du på att de respawnar efter att ha sprungit igenom samma plats ett par gånger?

Jag har testat på ett par grupper av fiender att döda om och om igen, cirka femton gånger vardera. De har inte försvunnit.

Det jag menar är dock att det inte riktigt behövs. Trots att jag förlorat stora mängder själar vid ett par tillfällen så har jag aldrig känt mig underlevlad.

Medlem

Om det här är bättre än Dark Souls 2 varför får det då samma betyg som DS2?

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Menar du att de inte har loot-tables med låga drop-chanser eller att allt som inte har hög drop-chans är värdelöst?
Har du testat att döda samma fiende om och om igen flera tiotals gånger eller gissar du på att de respawnar efter att ha sprungit igenom samma plats ett par gånger?

Jag har testat på ett par grupper av fiender att döda om och om igen, cirka femton gånger vardera. De har inte försvunnit.

Det jag menar är dock att det inte riktigt behövs. Trots att jag förlorat stora mängder själar vid ett par tillfällen så har jag aldrig känt mig underlevlad.

Ok, återstår att se om det gäller alla fiender då (exkluderat bossar) ^^
Jag brukar inte farma för souls tho, brukar göra det för specifika items.

Suspicious Shadow droppar t.ex. en av de bättre daggersena i spelet men slutar spawna efter X antal kills och till slut går det inte riktigt att få tag på den längre om man inte går in i NG# alt. får den av en annan spelare ^^

Medlem
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av 73mpl4R:

Är det en story som utspelar sig över de tre spelen, eller kan man hoppa rakt in i Dark Souls 3? Hade inget intresse för DS1 och 2, men nu tycker jag att det börjar se lite charmigt ut!

Story är inte riktigt en centerdel av Dark Souls spelen, den finns men det är mycket letande om man vill ta del av den till fullo.
Det är fullt möjligt att hoppa på i DS3 utan att missa något större.

Dark Souls 1/2 The Movie:
https://www.youtube.com/watch?v=V07r7p4rf3I
https://www.youtube.com/watch?v=LIZ1wPPPbE8

Eller om du inte vill sitta i 3h, Dark Souls 1/2 Lore in a minute:
https://www.youtube.com/watch?v=atDT82_QUuQ
https://www.youtube.com/watch?v=sChSrgRnmZw
Dessa är inte så djupgående men de ger en ett hum om hur loren är i Dark Souls

Alrighty! Ska kolla igenom filmerna, tack så mycket!

Skribent
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Menar du att de inte har loot-tables med låga drop-chanser eller att allt som inte har hög drop-chans är värdelöst?
Har du testat att döda samma fiende om och om igen flera tiotals gånger eller gissar du på att de respawnar efter att ha sprungit igenom samma plats ett par gånger?

Jag har testat på ett par grupper av fiender att döda om och om igen, cirka femton gånger vardera. De har inte försvunnit.

Det jag menar är dock att det inte riktigt behövs. Trots att jag förlorat stora mängder själar vid ett par tillfällen så har jag aldrig känt mig underlevlad.

Ok, återstår att se om det gäller alla fiender då (exkluderat bossar) ^^
Jag brukar inte farma för souls tho, brukar göra det för specifika items.

Suspicious Shadow droppar t.ex. en av de bättre daggersena i spelet men slutar spawna efter X antal kills och till slut går det inte riktigt att få tag på den längre om man inte går in i NG# alt. får den av en annan spelare ^^

Ah, jo det är ju en annan femma. Upplevde dock att spelet var generöst med både vapen och uppgraderingsmaterial. Men det beror ju lite på exakt vad man är ute efter för tillfället. Jag farmade aldrig, men var noga med att försöka utforska så mycket som möjligt.

Redaktör
Skrivet av Dralion:

Om det här är bättre än Dark Souls 2 varför får det då samma betyg som DS2?

Först och främst recenserades spelen av olika personer, och spelrecensioner är som bekant tyckande. Det kan också vara så att man har högre krav på en uppföljare. Till exempel.


signatur
Medlem

Det skulle vara hjälpsamt om ni inkluderade specsen ni spelade på när ni recenserar pc-spel, speciellt när prestandan är det enda minuset.

Nu har jag iof hört att det där träsket hackar även på riktigt saftiga datorer, men vore ändå uppskattat med en liten info-ruta om pc-specs, kanske även med saker som ifall spelet stöder SLI osv.

Mycket välskriven recension i övrigt!

Medlem

Intressanta med just DS3 (spelar ej Dark Souls) men som jag förstår och som många "Heavylore seekers" så är spelaren inte en Chosen Undead som de 2 tidigare utan du är "Ondskan" fast vars tur skall nu av (ännu oförklarbart) få de "Kindled Ones" att tända elden igen ^^


signatur

Requiēscat in pāce ~

Inaktiv

Efter att ha kollat på streams så har min hype nästan helt dött så det var nog ett misstag av mig.
Tycker fortfarande det känns som att ingen av uppföljarna ens varit i närheten av att få till en lika häftig och varierad värld som i första Dark Souls(spelade inte Demons Souls).

Hur Undead Burg/Parish var uppbyggt med alla gångar och alternativa vägar som tog en runt i världen, den magiska och skimmrande skogen, Sen's Fortress som kändes som ett Zeldatempel och hur man tog sig längre och längre ner mot helvetet i princip. Först genom The Depths, sen genom Blighttown(mitt favoritområde, inga fps drops på min pc), förbi Queelag till Demon Ruins och Lost Izalith. Och om man hittade den hemliga vägen kom man ännu längre ner till Ash Lake, den absoluta botten av världen. Så häftigt.
Sen häftiga områden som Painted World of Ariamis och Tomb of the Giants...
Det var liksom något nytt med varje område och inte bara ännu fler fiender som man måste ta sig förbi.

Medlem

Är det samma kassa karaktärssystem? Vill veta om det är någon väsentlig skillnad på karaktärerna förutom statsen man börjar med?

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Menar du att de inte har loot-tables med låga drop-chanser eller att allt som inte har hög drop-chans är värdelöst?
Har du testat att döda samma fiende om och om igen flera tiotals gånger eller gissar du på att de respawnar efter att ha sprungit igenom samma plats ett par gånger?

Jag har testat på ett par grupper av fiender att döda om och om igen, cirka femton gånger vardera. De har inte försvunnit.

Det jag menar är dock att det inte riktigt behövs. Trots att jag förlorat stora mängder själar vid ett par tillfällen så har jag aldrig känt mig underlevlad.

Tack för det. Blir ett köp vid release.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Hur är svårighetsgraden jämfört med DS1 och 2?

Hade skitkul med DS1 men inte vågat spela DS2 än då jag avskyr att inte avsluta spel och är rädd att det ska vara för svårt / frustrerande :S

Medlem

Och med denna recension kan jag nu lugnt förboka spelet. Lagt ner över 300 timmar i DS1 och DS2, ser framemot detta!

Skribent
Skrivet av NeoWeo:

Är det samma kassa karaktärssystem? Vill veta om det är någon väsentlig skillnad på karaktärerna förutom statsen man börjar med?

Det är samma system som vanligt. Inga klasser, direkt, utan mer olika startkits som man sedan formar själv.

Skrivet av rudeboystig:

Hur är svårighetsgraden jämfört med DS1 och 2?

Hade skitkul med DS1 men inte vågat spela DS2 än då jag avskyr att inte avsluta spel och är rädd att det ska vara för svårt / frustrerande :S

Det ligger nog i nivå med tidigare delar i serien, även om jag tycker mig ha haft det lättare den här gången. Dels tack vare tätare bonfires, och dels för att efter x antal timmar med serien så är det inte lika höga trösklar till en början längre.

Skribent
Skrivet av mapamapa:

Efter att ha kollat på streams så har min hype nästan helt dött så det var nog ett misstag av mig.
Tycker fortfarande det känns som att ingen av uppföljarna ens varit i närheten av att få till en lika häftig och varierad värld som i första Dark Souls(spelade inte Demons Souls).

Hur Undead Burg/Parish var uppbyggt med alla gångar och alternativa vägar som tog en runt i världen, den magiska och skimmrande skogen, Sen's Fortress som kändes som ett Zeldatempel och hur man tog sig längre och längre ner mot helvetet i princip. Först genom The Depths, sen genom Blighttown(mitt favoritområde, inga fps drops på min pc), förbi Queelag till Demon Ruins och Lost Izalith. Och om man hittade den hemliga vägen kom man ännu längre ner till Ash Lake, den absoluta botten av världen. Så häftigt.
Sen häftiga områden som Painted World of Ariamis och Tomb of the Giants...
Det var liksom något nytt med varje område och inte bara ännu fler fiender som man måste ta sig förbi.

Det finns en del rätt fina områden i DS3, men jag håller med om att själva bandesignen inte alls är i nivå med första Dark Souls, som står i en klass för sig själv. Den sortens organiska, sammanhängande värld full av hemligheter och genvägar är något även jag saknar. Inte så att det inte är roligt att utforska i DS3, men första Dark Souls världsbygge var enastående.

Medlem
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Kan man grinda fiender in absurdum som i Dark Souls? Eller försvinner de efter några strider som i Dark Souls II?

Man kan grinda om man vill, men det är ärligt talat inte nödvändigt. Fiender försvinner inte. I alla fall inte i de områden jag har provat.

Menar du att de inte har loot-tables med låga drop-chanser eller att allt som inte har hög drop-chans är värdelöst?
Har du testat att döda samma fiende om och om igen flera tiotals gånger eller gissar du på att de respawnar efter att ha sprungit igenom samma plats ett par gånger?

Så som jag fattat det har i princip alla fiender möjligheterna att droppa åtminstone delar av deras utrustning. Gällande drop rates så är Luck-statten tillbaka från Demon's Souls, och du kan ju höja den för att höja drop rates. Sen i end-game kan du bara leta upp sättet att respecca - för det finns.

Medlem

Det jag är mest rädd för är om frameraten är som i bloodborne. Jag har inga problem med spel som körs i 30fps, men i bloodborne känns den aldrig riktigt stabil.

Medlem

Hur långt skulle du säga att spelet är? Om vi säger att man vill göra så mycket som möjligt som t.ex optionalbossar och har en 1000 spelade timmar

Medlem

Bra att ni nämner hur det funkar på pc, uppskattas.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Jag tycker inte att DS2 var oinspirerad, särskilt inte jämfört med DS, som släpptes ofärdigt och med en av de sämsta bossfighter som gjorts - Bed of Chaos.

Medlem

Fantastiskt välskriven recension! Kändes nästan som man läste en speltidning från tidigt 00-tal.


signatur

Can't blame the stone for being cold

Medlem

Blir sugen... Men sitter just nu tio timmar in i ettan så har ju lite att bita i först.

Låter bra med LITE mer förlåtande design. Den som kläckte idéen att GÖMMA köpmannen med repairkit förtjänar en smäll. Gömma loot? Ja. Gömma grundläggande och viktiga företeelser som att kunna reparera sina vapen? Nej.

12
Skriv svar