Horse Armor fyller tio - fram med de ruttna tomaterna

Robot
Horse Armor fyller tio - fram med de ruttna tomaterna
Medlem
Horse Armor fyller tio - fram med de ruttna tomaterna

Ähh vadå.. De hade ju ingen lokal jue!

Medlem

Horse Armor var kung! Iaf inte nåt sämre än större delen av alla DLC som släpps idag.

Medlem

"Likgiltig"? Nog måste det ha gått att ha ett alternativ som "Blandat" istället? Eller så fattade inte jag skämtet.

Skrivet av Komured:

Ähh vadå.. De hade ju ingen lokal jue!

Hahah, klassiker. Hörde en sketch på radio där ett ungdomsgäng skyllde på att de inte hade någon lokal för den hade råkat brinna ner "vid firandet av sexagesima" som är en kyrklig benämning på 56 dagar före påskdagen. Ungdoms-slödder-ledar-ungen kom dragandes en sofistikerad eufemism för en randomfest helt enkelt haha


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Håller med Pettington. Blandat hade varit bättre att ha där även om likgiltig hade kunnat vara ett fjärde alternativ.

Hursomhelst, är lite kluven till DLC då det ändå är ett rätt stort ämne. Ibland kommer DLCs misstänksamt nära grundspelets release och då kan det kännas som dom skurit bort den biten av spelet för att sälja för extra sedan.

Många gånger kommer det alldeles för mycket små-DLCs t ex i Saints Row-spelen. Fallout 4 gjorde det bra med lagom mycket nytt material för 10 dollar lagom långt efter releasen.

Medlem
Skrivet av Paddington:

"Likgiltig"? Nog måste det ha gått att ha ett alternativ som "Blandat" istället? Eller så fattade inte jag skämtet.

Skrivet av Komured:

Ähh vadå.. De hade ju ingen lokal jue!

Hahah, klassiker. Hörde en sketch på radio där ett ungdomsgäng skyllde på att de inte hade någon lokal för den hade råkat brinna ner "vid firandet av sexagesima" som är en kyrklig benämning på 56 dagar före påskdagen. Ungdoms-slödder-ledar-ungen kom dragandes en sofistikerad eufemism för en randomfest helt enkelt haha

Lorry sketchen är fenomenal!

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

"Likgiltig"? Nog måste det ha gått att ha ett alternativ som "Blandat" istället? Eller så fattade inte jag skämtet.

Skrivet av Komured:

Ähh vadå.. De hade ju ingen lokal jue!

Hahah, klassiker. Hörde en sketch på radio där ett ungdomsgäng skyllde på att de inte hade någon lokal för den hade råkat brinna ner "vid firandet av sexagesima" som är en kyrklig benämning på 56 dagar före påskdagen. Ungdoms-slödder-ledar-ungen kom dragandes en sofistikerad eufemism för en randomfest helt enkelt haha

Nog går det att ha 666 alternativ. Men de 3 som finns nu är ju rätt bra. +- eller =. Det tvingar ju folk att tänka efter och ta ställning. Kul tycker jag =P

Medlem

Svårt att säga, DLC till t.ex. Fallout 3 & NV var väldigt bra, men jag är inget jättefan av de tusen smågrejerna som finns för andra spel.

Jag är också kluven till Paradox DLC men jag är lyckligtvis inte tillräckligt djupt ner i det hålet än för att bilda en riktig åsikt..

Medlem

DLC idag är ju inte som DLC för tio år sedan. Nuförtiden kallas i princip alla typer av expansionspaket (med undantag för Blizzards spel) för DLC, och det känns som om gränsen mellan termerna blir suddigare hela tiden.

Med det sagt är jag helt för DLC om det görs på rätt sätt, som t.ex. i The Witcher 3. Där är DLC helt valfritt, och spelarna känner inte att de går miste om något i grundspelet om de inte köper DLC.

Däremot kräks jag lite när jag ser på hur EA styckar, slaktar, och förlamar sina spel (Battlefield 3 och 4, samt Battlefront) genom att släppa ofärdiga produkter till fullpris och sedan sälja resten av innehållet till samma pris som grundspelet. Det här resulterar dessutom i en rejäl fragmentering av spelarbasen då alla inte har tillgång till samma material.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

DLC idag är ju inte som DLC för tio år sedan. Nuförtiden kallas i princip alla typer av expansionspaket (med undantag för Blizzards spel) för DLC, och det känns som om gränsen mellan termerna blir suddigare hela tiden.

Lever du i en nostalgibubbla eller? För varje bra expansion som finns så fanns det minst tio som bara är okej och kan diskuteras hårt.

Det är seriöst ingen skillnad på det man nu kallar DLCs och Expansioner. Alla argument som användes förut för att argumentera för och emot finns fortfarande kvar

- Borde de inte ha kommit med originalet?
- De är bara material som togs bort.
- Det tillför inget till originalet förutom estetiska skillnader

Och allt avslutas med... de försöker mjölka! följt av nerdrage!

Skulle vara intressant att se hur många av er alla som röstade negativt som faktiskt köpt en DLC. Vissa företag kommer undan med allt DLC-nerdrage. Ett bra exempel på detta är Blizzards WoW där spelare betalar varje månad för att spela för att sedan betala för en expansion.

I slutändan så är det upp till dej som konsument. Köp det om du vill stödja denna taktik från utvecklare och utgivare.

Medlem

Utvecklingen har varit ungefär som förväntat. En liten del är värd pengarna medan en stor del är lika som eller värre än horse armour.

Medlem

Så länge folk köper tillägg så kommer folk att kränga det. Sedan kan det kvitta om det är kosmetiska prylar för överpris eller hyfsade expansioner. Om konsumenterna ville skulle DLC försvinna från marknaden redan i morgon.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag förstod aldrig ilskan från folk. Var det för att det kostar 25 kr eller att man kände att de var tvungna att köpa det eftersom det fanns till försäljning (verkar vara logiken hos vissa)?

Kommer ihåg Major Nelson i sin pod när det brann som mest. Han viskade i micen och sa "Let your wallet talk".

Medlem
Skrivet av employed:
Skrivet av Pjotor:

DLC idag är ju inte som DLC för tio år sedan. Nuförtiden kallas i princip alla typer av expansionspaket (med undantag för Blizzards spel) för DLC, och det känns som om gränsen mellan termerna blir suddigare hela tiden.

Lever du i en nostalgibubbla eller? För varje bra expansion som finns så fanns det minst tio som bara är okej och kan diskuteras hårt.

Det är seriöst ingen skillnad på det man nu kallar DLCs och Expansioner. Alla argument som användes förut för att argumentera för och emot finns fortfarande kvar

- Borde de inte ha kommit med originalet?
- De är bara material som togs bort.
- Det tillför inget till originalet förutom estetiska skillnader

Och allt avslutas med... de försöker mjölka! följt av nerdrage!

Skulle vara intressant att se hur många av er alla som röstade negativt som faktiskt köpt en DLC. Vissa företag kommer undan med allt DLC-nerdrage. Ett bra exempel på detta är Blizzards WoW där spelare betalar varje månad för att spela för att sedan betala för en expansion.

I slutändan så är det upp till dej som konsument. Köp det om du vill stödja denna taktik från utvecklare och utgivare.

Vad dillar du om? Lever jag i en nostalgibubbla för att jag påpekar att terminologin har utvecklats under det senaste decenniet? Jag förstår inte riktigt vad du försöker argumentera emot i mitt inlägg.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Ambassadör
Xbox

Jag är lite kluven. Visst finns det bra DLC, som är mer åt gamla tiders expansioner som är både bra och värda att betala för, men samtidigt släpps det mycket skräp och värst av allt; Dag 1-DLC som alldeles tydligt borde varit med i spelet från början.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

DLC idag är ju inte som DLC för tio år sedan. Nuförtiden kallas i princip alla typer av expansionspaket (med undantag för Blizzards spel) för DLC, och det känns som om gränsen mellan termerna blir suddigare hela tiden.

Med det sagt är jag helt för DLC om det görs på rätt sätt, som t.ex. i The Witcher 3. Där är DLC helt valfritt, och spelarna känner inte att de går miste om något i grundspelet om de inte köper DLC.

Däremot kräks jag lite när jag ser på hur EA styckar, slaktar, och förlamar sina spel (Battlefield 3 och 4, samt Battlefront) genom att släppa ofärdiga produkter till fullpris och sedan sälja resten av innehållet till samma pris som grundspelet. Det här resulterar dessutom i en rejäl fragmentering av spelarbasen då alla inte har tillgång till samma material.

Jag håller helt med dig. Jag har slutat förhandsboka allt fler spel (med undantag för the witcher 3 och DOOM). Annars köper jag allt numera när det landar mellan 50-100kr i någon game of the year edition. Slog till på dishonored här för några dagar sen för 45kr på greenmangaming. Då fick man med alla dlc.

EA vill jag inte stödja mer. De vill bara åt dina pengar. Jag håller med honom här:
https://www.youtube.com/watch?v=yptT9x2TX4Y

Sen får vi inte glömma evolve: https://www.youtube.com/watch?v=cC_0fFtgUBo


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Typ alla mina favorit spel har inge dlc, eller väldigt lite dlc.

Tror faktiskt att om dom hade börjat med en jävla massa dlc i typ gta, nya wolftenstein eller uncharted etc, så hade dom spelen nog inte varit lika populära.

Ingen seriös gamer känner sig taggad när det kommer en trailer och ba AUGMENT YOUR PREORDER, BUY SEASON PASS AND GET 500DLC's, BUY THE GAME ON XBOX AND GET EXCLUSIVE DLC -.-

Får en bara att sakna ps2 tiden...

Medlem

Få saker gör mig så avtänd som ett spel med reklam överfylld med pre-order, seasonpass, levelpack, dlc, skinpack ,unlocks, achivements extrabubbilibabb hit och dit.

Jävla trams är var det är.

Ge mig bara en simpel ren produkt och låt mig testa och se vad jag tycker om grunden innan du smetar på extra glasyr.

Nu är det nog viktigare än någonsin också att göra något rent och lättöverskådligt, med tanke på hur mycket spel och underhållining som finns tillgängligt.

Den här ständiga kortsiktiga mjölkiningen och girigheten som sker överallt gör bara att man knappt litar på någon utvecklare längre.

Problemet är väl dock att allt det där extra skräpet är även ett sätt att få extra artiklar skrivna om sin produkt och där med få extra uppmärksamhet. Och spelsidor vill ju ha sina klicks och kanske helst något annat att skriva om än "Horse Armor fyller tio...".

Medlem

jag är väl inte helt och hållet för DLC, men nu har man ändå fått leva efter att spelföretagen valt att sälja det så man kan som inte göra annat än le och betala om man vill ha lite nya grejer.

Medlem

Jag har inget emot bra, välgjorda dlcs eller kosmetiska dlcs, men tex day 1 dlcs eller pre-order dlcs kan dra åt skogen.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Jag har inget emot bra, välgjorda dlcs eller kosmetiska dlcs, men tex day 1 dlcs eller pre-order dlcs kan dra åt skogen.

+1

Jag köper mer än gärna DLC som är välgjorda (jag tycker att ett spel gott kan få kosta mer än $60 om det är gigantiskt, så jag hade inget emot att köpa allt DLC till Morrowind, Oblivion, Fallout 3, New Vegas och Skyrim).

Sen köper jag även DLC från utvecklare jag vill stödja; till exempel har jag köpt ALLT till Hyperdimension Neptunia: Re;Birth 1 fast jag bara spelat några timmar av spelet än så länge.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hursomhelst, är lite kluven till DLC då det ändå är ett rätt stort ämne. Ibland kommer DLCs misstänksamt nära grundspelets release och då kan det kännas som dom skurit bort den biten av spelet för att sälja för extra sedan.

Alltså, runt en månad innan spelet släpps i butik så har där varit code lock; en master build är skickad vidare för slutgiltig QA-certifiering (av MS/Sony när det gäller spel som ska släppas på konsoll t ex) och under denna period så jobbar programmerare ofta på en day-1 patch.

Runt två månader innan släpps har där varit content lock där man bara jobbar på buggar och rena data-ändringar; inga nya kartor, modeller, etc får ändras eller läggas in såvida det inte är för att fixa en allvarlig bugg.

Under de två månaderna har större delen av alla grafiker/animatörer/leveldesigners gått av och har gått vidare till nya projekt, antingen inom studion eller i många fall till nya studios. De som jobbar kvar på samma studio är på en helt ny projektbudget och ofta blir de satta på att göra saker till det spelet som ska släppas för där finns inga andra projekt i rullning.

Hade utvecklarna inte kunnat sälja det som görs på den nya projektbudgeten så hade man inte gjort de sakerna som görs då överhuvudtaget. Då hade man antingen hittat ett helt nytt projekt (vilket oftast inte händer såvida det inte är en jätteutvecklare), alternativet hade blivit uppsagda i arbetsbrist (eller alltid varit projektanställda vilket också hade betytt att de inte är kvar alls under de två månaderna).

Gillar du inte tidiga DLCer så köp dem inte, men gå inte heller och tro att du hade fått det innehållet gratis om DLC-konceptet inte hade funnits.

Medlem

Varför väljer folk att betala för DLC?

"Season Pass"... ett skämt är vad det är.

1
Skriv svar