Life is Strange avklarat

Flakmonkey
Life is Strange avklarat

När jag tog mig an Life is Strange var jag extremt nyfiken på vad jag skulle tycka. Få spel har jag hört lika mycket hyllningar och kölhalningar av folk av min närhet som det. Vissa har älskat det och tycker att det är något av det bästa de spelat, medan andra tycker det är helt meningslöst och knappt kan kallas för ett spel. På förhand trodde jag att jag skulle tillhöra den första kategorin och så blev också fallet men jag förstår ändå de som verkligen inte gillar det.

Life is Strange är ett spel med en mekanik som i grunden liknar den du ser i Telltale Games framgångsrika äventyrsspel. Mycket handlar alltså om att göra olika val som påverkar händelseutveckling men för mig kändes det som att Life is Strange hade mer "spel" i sig än tex Walking Dead-serien. Mer faktiskt äventyrspusslande och mindre räls. Det kan ju dock bara bero på inbillning och/eller dåligt minne

Hursom är det handlingen som är i fokus och den är något som det råder starkt delade meningar om. Anledningen till det är förmodligen att huvudpersonen är den fotografiintresserade tonårstjejen Maxine och att en hel del cirkulerar kring hennes relationer och tillvaro på Blackwell Academy. Uppenbarligen kan vara svårt att relatera till. Jag hade emellertid inga som helst problem med det utan drogs in i det lika mycket som huvudhandlingen som jag inte vill förstöra genom att skriva för mycket om men jag kan ju nämna så mycket att Max (som hon vill kallas) upptäcker att hon kan vrida tillbaka klockan vilken är något hon gör för att försöka ställa allting tillrätta i den lilla kuststaden Arcadia Bay. Som vi alla vet kan ju dock det här med tidsresor ställa till det även om man har goda avsikter. Låter kanske inte så upphetsande, men jag gillade verkligen alla aspekter av handlingen och sögs in till 100%.

När det kommer till presentationen så är Life is Strange är ett bevis på att teknik inte är det viktigaste för att bygga upp en fantastiskt stämning med hjälp av grafik och ljud. Det visuella är verkligen inte tekniskt imponerande men på något sätt passar det spelets "anda" väldigt bra och jag vet ärligt talat inte om det hade varit bättre med en mer realistisk grafik. Kanske, kanske inte. Ljudbilden går det emellertid inte att klaga på överhuvudtaget. Röstskådespeleriet är top notch och musiken är himmelsk. Jag vet inte vad jag mer kan skriva om den men jag har nog aldrig upplevt ett spel som använt licensierad musik på ett lika bra sätt som Life is Strange.

Inser att det jag skrivit här är rätt intetsägande men sanningen är den att ju mer man försöker förklara storheten med Life is Strange desto mer riskerar man att förstöra upplevelsen för den man vill rekommendera det till. Det blir ju lätt så när det inte är spelmekaniken som gör ett spel bra utan handlingen och stämningen. Jag kan dock inte göra annat än säga att Life is Strange var en mäktig upplevelse och jag hoppas att så många som möjligt åtminstone ger det en härlig chans. Det är nog ett sånt där spel du antingen älskar eller inte förstår (hatar är ett för starkt ord) men vad du kommer tycka vet du ju inte förrän du testat.

#blogg

Testpilot
Life is Strange avklarat

Jepp håller med dig i allt , Life Is Strange är ett känslomässigt knytnävsslag i magen. Ett sådant som man rekommenderar till andra utan att tveka.

Just detta gör att man tycker det är kul som gamer då det finns så många olika typer av spelupplevelser.

Flakmonkey
Skrivet av Harakiri:

Jepp håller med dig i allt , Life Is Strange är ett känslomässigt knytnävsslag i magen. Ett sådant som man rekommenderar till andra utan att tveka.

Just detta gör att man tycker det är kul som gamer då det finns så många olika typer av spelupplevelser.

Helt klart, men samtidigt tycker jag att man ska lägga in en brasklapp om att det verkligen inte ett spel för alla. Har ett antal kompisar som jag aldrig skulle rekommendera det till eftersom jag vet att de skulle lessna på spelet efter 5 minuter. Det gäller såklart alla spel, men än mer i fallet Life is Strange

Testpilot
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Harakiri:

Jepp håller med dig i allt , Life Is Strange är ett känslomässigt knytnävsslag i magen. Ett sådant som man rekommenderar till andra utan att tveka.

Just detta gör att man tycker det är kul som gamer då det finns så många olika typer av spelupplevelser.

Helt klart, men samtidigt tycker jag att man ska lägga in en brasklapp om att det verkligen inte ett spel för alla. Har ett antal kompisar som jag aldrig skulle rekommendera det till eftersom jag vet att de skulle lessna på spelet efter 5 minuter. Det gäller såklart alla spel, men än mer i fallet Life is Strange

Absolut! , på samma sätt som jag aldrig skulle klara av att spela counterstike/COD och valfritt MOBA så finns det spel för alla typer av människor och man rekommenderar ju till de som man vet kan uppskatta typen av spel!
Roligt är det att det numera exploderat av olika typer av spel som passar alla typer av människor , problemet man har numera är att tiden aldrig räcker till

Flakmonkey
Skrivet av Harakiri:

Absolut! , på samma sätt som jag aldrig skulle klara av att spela counterstike/COD och valfritt MOBA så finns det spel för alla typer av människor och man rekommenderar ju till de som man vet kan uppskatta typen av spel!
Roligt är det att det numera exploderat av olika typer av spel som passar alla typer av människor , problemet man har numera är att tiden aldrig räcker till

Håller med. Sen är jag väldigt glad över det faktum att jag själv är en sån där allätare som gillar det mesta. Gäller inte bara spel utan även film och musik. Har svårt att komma på någon spelgenre som jag verkligen inte klarar av. Har självklart sådana som jag tycker bättre om än andra, men kan se tjusningen i de allra flesta genres. Riktigt avancerade simulatorer är väl den typ av spel jag har svårast för skulle jag tro.

Men skulle nog kännas trist att inte vara på det sättet, skulle missa så otroligt mycket bra grejjer då.

Medlem

Life is Strange var en riktigt fin upplevelse. Slutet var lite oväntat, på gott och ont.

1
Skriv svar