Priset på downloads kontra skiva

Medlem
Priset på downloads kontra skiva

Så, förklara för mig:

Hur kommer det sig att ett spel efter en tid ¨3 månader, kostar 350:- jämför med kanske 700:- när det släpptes medan den digitala versionen fortfarande kostar mig nästan fullpris?

Inan jag går vidare, jag spelar mest på Xbox One och Steam. Det här har jag mest erfarat på Xbone dock. Jag förmodar att det är samma fenomen på PS4 men ni får gärna bekräfta/dementera detta om ni vill.

När jag köper downloadversionen av ett spel, oavsett om det är via Storen i Xbox, eller på CDON, eller Webhallen (det finns andra med , ok?) så är den ju knuten till mitt handle. Jag kommer inte att kunna sälja spelet vidare, jag belastar inte heller kostnaden med distribution, jag får inget fodral, ingen snyggt tryckt fyrfärgmanual och det upptar ingen hyllutrymme hos försäljaren. Enligt mitt sätt att se på det finns det inget som kan motivera att spelet är lika dyrt som en fysisk kopia.
Vad i helvete är det jag betalar för?

Så, någon som har koll? Handlar det bara om den som har mycket vill ha mer? Varför sänka priserna när kunderna ändå köper?

/M


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Testpilot

Det du betalar för är komforten att slippa åka ner på stan , svettas att hitta en parkering.
Stå i kö med skrikande ungar springande i butiken , prata med en uttråkad expedit och betala.
Sedan åka hem i rusningstrafiken för att sedan installera och spela.

eller i postorderfallet:

Slippa vänta i dagar för att få hem ditt ex.

Men jag håller med dig , prissättningen är vansinnig i många fall.

Medlem

Ja, fattar själv inte varför det är så. Jag handlar alltid mina spel på webhallen. Det är i 99% av fallen 50-200 kr billigare än att köpa direkt på Steam trots att det är fysiska exemplar. Och det handlar då om nya spelsläpp.
Sjukt egentligen.
Priset är enda anledningen till att jag fortfarande inte gått digitalt.
Det lustiga är att jag trots allt i flera fall måste ladda ner en stor del av spelet när jag skrivit in koden på Steam etc.
Men går snabbt för mig så klagar inte där nu när jag får mina spel billigare än om jag hade köpt det digitalt.

Medlem

Det har med konkurrensregler att göra har jag för mig (nya releaser alltså), googla om ni vill veta mer.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Andaril:

Ja, fattar själv inte varför det är så. Jag handlar alltid mina spel på webhallen. Det är i 99% av fallen 50-200 kr billigare än att köpa direkt på Steam trots att det är fysiska exemplar. Och det handlar då om nya spelsläpp.
Sjukt egentligen.
Priset är enda anledningen till att jag fortfarande inte gått digitalt.
Det lustiga är att jag trots allt i flera fall måste ladda ner en stor del av spelet när jag skrivit in koden på Steam etc.
Men går snabbt för mig så klagar inte där nu när jag får mina spel billigare än om jag hade köpt det digitalt.

Yeeeah! Konkurrans! Yeeah, allt blir bättre med konkurrans! Yeeeah! ...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det du betalar för är komforten att slippa åka ner på stan , svettas att hitta en parkering.
Stå i kö med skrikande ungar springande i butiken , prata med en uttråkad expedit och betala.
Sedan åka hem i rusningstrafiken för att sedan installera och spela.

eller i postorderfallet:

Slippa vänta i dagar för att få hem ditt ex.

Men jag håller med dig , prissättningen är vansinnig i många fall.

Det enda riktigt positiva är att jag kan skaffa spelet är jag vill, utan att behöva bry mig om öppettider. Men....till det så gott som dubbla priset? Trots att spelet inte är nytt, och eventuell hype har lagt sig?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Andaril:

Ja, fattar själv inte varför det är så. Jag handlar alltid mina spel på webhallen. Det är i 99% av fallen 50-200 kr billigare än att köpa direkt på Steam trots att det är fysiska exemplar. Och det handlar då om nya spelsläpp.
Sjukt egentligen.
Priset är enda anledningen till att jag fortfarande inte gått digitalt.
Det lustiga är att jag trots allt i flera fall måste ladda ner en stor del av spelet när jag skrivit in koden på Steam etc.
Men går snabbt för mig så klagar inte där nu när jag får mina spel billigare än om jag hade köpt det digitalt.

Men på den tiden jag inte hade en fungerande dvdspelare till datorn så köpte jag spel i affär, och använde spelets serial till att regga spelet på Steam. Skivan använde jag aldrig.

Det kan man ju teoretiskt sett göra på Xbox One med.. .men bara med 360spel. Köp ett 360spel, Stoppa spelet i xBone så det reggas på mitt handke. Sen får jag väl en downloadversion av det istället? Och skivan behöver jag inte använda igen väl? Men det kan jag inte göra med Xbonespel?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Har bestämt mig för att sluta köpa spel till fullpris. Dom flesta spel går att köpa på rea några månader efter release. Sen brukar spelen vara fixade med patchar tills dess...

Ett tips är att ha ett us psnkonto och kolla båda sidorna, ibland är det billigare här ibland där

Köpte tex Witcher 3 för 25dollar, nästan så jag skäms

Medlem
Skrivet av Ryktet:

Har bestämt mig för att sluta köpa spel till fullpris. Dom flesta spel går att köpa på rea några månader efter release. Sen brukar spelen vara fixade med patchar tills dess...

Ett tips är att ha ett us psnkonto och kolla båda sidorna, ibland är det billigare här ibland där

Köpte tex Witcher 3 för 25dollar, nästan så jag skäms

Så gör jag också. Och om jag verkligen älskar ett spel så brukar jag köpa det ett par extra gånger bara för att stödja utvecklarna.


signatur

Have a good time!

Medlem

Till att börja med, konsollspel är alltid multum dyrare än PC spel. Fortsättningsvis, så tar de ut de priserna eftersom de vet folk betalar.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar