Se två timmar gameplay från Doom-betan

Robot
Se två timmar gameplay från Doom-betan

Vi streamade tills raketkastaren glödde i fredags.

#doom


Medlem
Se två timmar gameplay från Doom-betan

vad fult det är med alla siffror som flyger omkring när man skadar någon.

Quake-konnässsör

Tyckte multiplayern kändes för mycket som Unreal Tournament? Var är pickupen? Varför kan man välja vilka vapnen man spawnar med, försöker de vara som CA i Quake 3? Men man är väl van vid quake serien, och vill ha det på ett vis.

Hoppas de ändrar på detta till releasen. Men troligen inte...

Medlem

Jag har under flera dagar lyssnat på ett 30 tal olika klipp från youtube, läst massor av synpunkter och inlägg från olika spelare på reddit, doom forums, neogaf och betesdha forums för doom feedback. Jag har suttit och nött en hel del från fredag till söndag, ca 15 timmar totalt.

Jag vet inte vad det är, men något kändes oerhört off i början. Musen kändes helt åt helvete (som om det vore någon dold musacc aktiverad någonstans). Foven var alldeles för låg för min smak. Kändes som den i metro. Skillnaden är att i metro är det meningen att man ska känna klaustrofobi eftersom det bidrar till den fantastiska atmosfär som det spelet erbjuder.
Men i doom vill jag gärna ha stort synfält för att kunna hinna med och se alla olika projektiler som flyger emot en.

Jag har ingenting emot att man kan modifiera sin armor, vapen och sånt, bara de tar bort dessa loadouts. När Stratton under en intervju sa att spelet kommer ha en modern touch trodde jag inte ens i min vildaste fantasi att betan skulle låna så många ideer från cod. Inte så konstigt egentligen när mp-delen är utvecklad av Certain Affinity. Spelet känns inte heller särskilt skillbaserat alls. Först och främst förstörs vapenbalansen när alla går runt och bär på nästan identiska vapenkombinationer. Hur kul är det?
Gauss cannon gör alldeles för mycket skada i förhållande till den aim som krävs för att döda folk med det. Du behöver inte ens pricka rätt. Siktmärket kan vara en bit ifrån och man dör i alla fall. Flera gånger sprang man på folk som hade detta vapen och jag hade då full armor samt hp (dvs 100, 100). Jag blev oneshottad. Detta är inte instagib, för där dör alla av en träff och det är hela tanken. Men här känns det vapnet bara "out of place". Monstret är roligt att styra och spela, men är också rätt op. En raket i fejjan, sen är du död. Spelar ingen roll hur mycket armor eller hälsa du har.

Det mest positiva är i alla fall att din hp inte fylls på automatiskt och att spelet flyter på bra (i alla fall på mitt system). Sen förstår jag inte varför de inte bara kan starta nästa match istället för att komma tillbaka till lobbyn igen? Det tar bara massa extra tid.

Detta är bara betan, så mycket kan ändras till full release. Men jag tror fortfarande mer på sp-delen än mp just nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av disinfect:

vad fult det är med alla siffror som flyger omkring när man skadar någon.

Tyvärr är det inne med sådant nuförtiden.

Medlem

Hack Modules, är det typ som korten man hade i Titanfall eller?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Frisell:

Hack Modules, är det typ som korten man hade i Titanfall eller?

Ja, ganska precis så.


signatur
Inaktiv
Skrivet av magma:

Spelet känns inte heller särskilt skillbaserat alls. Först och främst förstörs vapenbalansen när alla går runt och bär på nästan identiska vapenkombinationer. Hur kul är det?
Gauss cannon gör alldeles för mycket skada i förhållande till den aim som krävs för att döda folk med det. Du behöver inte ens pricka rätt. Siktmärket kan vara en bit ifrån och man dör i alla fall. Flera gånger sprang man på folk som hade detta vapen och jag hade då full armor samt hp (dvs 100, 100). Jag blev oneshottad. Detta är inte instagib, för där dör alla av en träff och det är hela tanken. Men här känns det vapnet bara "out of place". Monstret är roligt att styra och spela, men är också rätt op. En raket i fejjan, sen är du död. Spelar ingen roll hur mycket armor eller hälsa du har.

Jag kollade på när Noctis(en av de bästa på TDM i Quake Live) och DraQu(har världsrekordet i Devil Daggers) spelade tillsammans. Finns att kolla på här: https://www.twitch.tv/noctistv/v/58441799
De vann stort varje match och ofta utan att dö en enda gång. Så till viss del är det iaf skillbaserat, hur det är när bra spelare möter varandra vet jag inte och det är väl då man faktiskt får se hur högt skilltaket är.

Gauss Cannon och Demonen är ju power-ups, så det är meningen att de ska vara OP, som Quad Damage i Quake, det är ju de man slåss om att få precis som Armors. Noctis kallade Gauss Cannon för "4 free kills" för den har 4 skott. Är väl lite som Redeemern i UT.

Men annars så känns det som att de satsar på att göra en ganska casual multiplayershooter och inte något som skulle kunna bli en e-sport.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Inte så konstigt egentligen när mp-delen är utvecklad av infinity ward.

What? Infinity Ward ägs av Activision, så måste ha blivit någon missförstånd där. Enligt Wikipedia utvecklas mp-delen av Certain Affinity (https://en.wikipedia.org/wiki/Certain_Affinity) som bland annat består av gammalt Bungie-folk. I övrigt håller jag med ditt inlägg.


signatur
Medlem

Jag undrar varför vi inte får se något från single player öht? Det enda som har visats upp är några få minuter från E3 förra året, sedan har det bara handlat om multiplayer. Det släpps om en månad men vi har knappt sett något från spelet. Känns lite...konstigt. Dessutom ser inte multiplayer särskilt upphetsande ut.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

En mild skepsis blandat med vaga förhoppningar. Inväntar recension före köp.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av magma:

Inte så konstigt egentligen när mp-delen är utvecklad av infinity ward.

What? Infinity Ward ägs av Activision, så måste ha blivit någon missförstånd där. Enligt Wikipedia utvecklas mp-delen av Certain Affinity (https://en.wikipedia.org/wiki/Certain_Affinity) som bland annat består av gammalt Bungie-folk. I övrigt håller jag med ditt inlägg.

Oops. Jag ber om ursäkt för det. Skrev lite hastigt där.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av magma:

Spelet känns inte heller särskilt skillbaserat alls. Först och främst förstörs vapenbalansen när alla går runt och bär på nästan identiska vapenkombinationer. Hur kul är det?
Gauss cannon gör alldeles för mycket skada i förhållande till den aim som krävs för att döda folk med det. Du behöver inte ens pricka rätt. Siktmärket kan vara en bit ifrån och man dör i alla fall. Flera gånger sprang man på folk som hade detta vapen och jag hade då full armor samt hp (dvs 100, 100). Jag blev oneshottad. Detta är inte instagib, för där dör alla av en träff och det är hela tanken. Men här känns det vapnet bara "out of place". Monstret är roligt att styra och spela, men är också rätt op. En raket i fejjan, sen är du död. Spelar ingen roll hur mycket armor eller hälsa du har.

Jag kollade på när Noctis(en av de bästa på TDM i Quake Live) och DraQu(har världsrekordet i Devil Daggers) spelade tillsammans. Finns att kolla på här: https://www.twitch.tv/noctistv/v/58441799
De vann stort varje match och ofta utan att dö en enda gång. Så till viss del är det iaf skillbaserat, hur det är när bra spelare möter varandra vet jag inte och det är väl då man faktiskt får se hur högt skilltaket är.

Gauss Cannon och Demonen är ju power-ups, så det är meningen att de ska vara OP, som Quad Damage i Quake, det är ju de man slåss om att få precis som Armors. Noctis kallade Gauss Cannon för "4 free kills" för den har 4 skott. Är väl lite som Redeemern i UT.

Men annars så känns det som att de satsar på att göra en ganska casual multiplayershooter och inte något som skulle kunna bli en e-sport.

Absolut. Jag är inget proffs själv. Har inte spelat quake 3 på ett tag nu. De är duktiga, men de skulle prova köra mot folk på samma nivå eller högre. Oftast fick man spela mot randoms (vilket var väntat då detta är en beta). Det märktes redan efter några få minuter vilket lag som skulle vinna. Andra gånger var det på tok för svårt eftersom motståndarlaget hade 5 bra spelare och mitt lag hade kanske bara 1-2. Helt omöjligt att vinna. Ännu ett argument att man borde köra premade.

Men jag menar, de själva uppmuntrade andra att streama spelet så att alla får se. Om man nu ska representera en produkt ur marknadsföringssynpunkt på bästa möjliga vis (i det här fallet arena fps) så tycker jag det är konstigt att visa doom på detta vis. Det finns flera spel som egentligen gör detta bättre som till exempel toxikk, reflex, warsow och ut 4.

Fast redeemer hade ju bara ett skott i ut?
Gauss har 4. Sen var redeemern betydligt bättre hanterad i ut än vad den är i nya doom. Den är svårare att få tag i och visst kan du döda fler samtidigt, men det förutsätter att alla verkligen befinner sig nära. Med gauss vet jag inte om man kan skjuta igenom flera spelare samtidigt.

Det tar emot att skriva detta för jag har spelat doom sen det kom ut 1993 och hoppas på att de tar till sig kritiken.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Två vapen?? Vafaan...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot

Har ni skrivit något om själva betan vad ni tycker och så? Skulle vara intressant att höra från er vad ni tycker, såvida inte allt uppkommer i videon.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Jag undrar varför vi inte får se något från single player öht?.

Ja man kan alltid undra.
Jag hoppas sannerligen att den är riktigt biffig annars känner jag att den här versionen av Doom kan bli ett större fiasko än Doom 3. Hittills har vi bara sett 2 olika miljöer från spelet. Lider det på den punkten också så...(nu vill jag inte springa runt i skogar & isberg men lvldesignen i de första 2 Doom är riktigt bra. Speciellt det första)

& var är arachnotrons?

Medlem
Skrivet av magma:

Jag har under flera dagar lyssnat på ett 30 tal olika klipp från youtube, läst massor av synpunkter och inlägg från olika spelare på reddit, doom forums, neogaf och betesdha forums för doom feedback. Jag har suttit och nött en hel del från fredag till söndag, ca 15 timmar totalt.

Jag vet inte vad det är, men något kändes oerhört off i början. Musen kändes helt åt helvete (som om det vore någon dold musacc aktiverad någonstans). Foven var alldeles för låg för min smak. Kändes som den i metro. Skillnaden är att i metro är det meningen att man ska känna klaustrofobi eftersom det bidrar till den fantastiska atmosfär som det spelet erbjuder.
Men i doom vill jag gärna ha stort synfält för att kunna hinna med och se alla olika projektiler som flyger emot en.

Jag har ingenting emot att man kan modifiera sin armor, vapen och sånt, bara de tar bort dessa loadouts. När Stratton under en intervju sa att spelet kommer ha en modern touch trodde jag inte ens i min vildaste fantasi att betan skulle låna så många ideer från cod. Inte så konstigt egentligen när mp-delen är utvecklad av Certain Affinity. Spelet känns inte heller särskilt skillbaserat alls. Först och främst förstörs vapenbalansen när alla går runt och bär på nästan identiska vapenkombinationer. Hur kul är det?
Gauss cannon gör alldeles för mycket skada i förhållande till den aim som krävs för att döda folk med det. Du behöver inte ens pricka rätt. Siktmärket kan vara en bit ifrån och man dör i alla fall. Flera gånger sprang man på folk som hade detta vapen och jag hade då full armor samt hp (dvs 100, 100). Jag blev oneshottad. Detta är inte instagib, för där dör alla av en träff och det är hela tanken. Men här känns det vapnet bara "out of place". Monstret är roligt att styra och spela, men är också rätt op. En raket i fejjan, sen är du död. Spelar ingen roll hur mycket armor eller hälsa du har.

Det mest positiva är i alla fall att din hp inte fylls på automatiskt och att spelet flyter på bra (i alla fall på mitt system). Sen förstår jag inte varför de inte bara kan starta nästa match istället för att komma tillbaka till lobbyn igen? Det tar bara massa extra tid.

Detta är bara betan, så mycket kan ändras till full release. Men jag tror fortfarande mer på sp-delen än mp just nu.

Håller med till fullo. Taktiken att tajma RL eller Rail och se till att motståndaren inte får dem är nu helt borta. Därför känns spelet mer som planlöst fraggande. Visserligen kan man ju tajma armour och mega. Rent grafiskt och ljudmässigt är det en hit, känns verkligen som Doom och jag gillar all gore och splatter Av någon anledning så fick jag 20-40fps med 780Ti SLI, kan ju bero på min 3440x1440 monitor, men det gjorde ju inte siktandet nämnvärt lätt. Och hur funkar hitbox, jag upplevde att man gjorde samma skada i lilltån som i pannan. Blir köp mest för sp-delen hur som haver.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Ni får inte glömma bort att det kommer finnas möjlighet att göra ett helt nytt gamemode i Snapmap. Där jag kan garantera att det kommer komma upp ett mer klassiskt game mode med vapen pickups som förr i tiden så det är knappt ett hållbart argument för varför det är ett dåligt val med loadouts.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av magma:

Inte så konstigt egentligen när mp-delen är utvecklad av infinity ward.

What? Infinity Ward ägs av Activision, så måste ha blivit någon missförstånd där. Enligt Wikipedia utvecklas mp-delen av Certain Affinity (https://en.wikipedia.org/wiki/Certain_Affinity) som bland annat består av gammalt Bungie-folk. I övrigt håller jag med ditt inlägg.

Så det är däääärför man spelar som Spartans i mp


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:
Skrivet av magma:

Jag har under flera dagar lyssnat på ett 30 tal olika klipp från youtube, läst massor av synpunkter och inlägg från olika spelare på reddit, doom forums, neogaf och betesdha forums för doom feedback. Jag har suttit och nött en hel del från fredag till söndag, ca 15 timmar totalt.

Jag vet inte vad det är, men något kändes oerhört off i början. Musen kändes helt åt helvete (som om det vore någon dold musacc aktiverad någonstans). Foven var alldeles för låg för min smak. Kändes som den i metro. Skillnaden är att i metro är det meningen att man ska känna klaustrofobi eftersom det bidrar till den fantastiska atmosfär som det spelet erbjuder.
Men i doom vill jag gärna ha stort synfält för att kunna hinna med och se alla olika projektiler som flyger emot en.

Jag har ingenting emot att man kan modifiera sin armor, vapen och sånt, bara de tar bort dessa loadouts. När Stratton under en intervju sa att spelet kommer ha en modern touch trodde jag inte ens i min vildaste fantasi att betan skulle låna så många ideer från cod. Inte så konstigt egentligen när mp-delen är utvecklad av Certain Affinity. Spelet känns inte heller särskilt skillbaserat alls. Först och främst förstörs vapenbalansen när alla går runt och bär på nästan identiska vapenkombinationer. Hur kul är det?
Gauss cannon gör alldeles för mycket skada i förhållande till den aim som krävs för att döda folk med det. Du behöver inte ens pricka rätt. Siktmärket kan vara en bit ifrån och man dör i alla fall. Flera gånger sprang man på folk som hade detta vapen och jag hade då full armor samt hp (dvs 100, 100). Jag blev oneshottad. Detta är inte instagib, för där dör alla av en träff och det är hela tanken. Men här känns det vapnet bara "out of place". Monstret är roligt att styra och spela, men är också rätt op. En raket i fejjan, sen är du död. Spelar ingen roll hur mycket armor eller hälsa du har.

Det mest positiva är i alla fall att din hp inte fylls på automatiskt och att spelet flyter på bra (i alla fall på mitt system). Sen förstår jag inte varför de inte bara kan starta nästa match istället för att komma tillbaka till lobbyn igen? Det tar bara massa extra tid.

Detta är bara betan, så mycket kan ändras till full release. Men jag tror fortfarande mer på sp-delen än mp just nu.

Håller med till fullo. Taktiken att tajma RL eller Rail och se till att motståndaren inte får dem är nu helt borta. Därför känns spelet mer som planlöst fraggande. Visserligen kan man ju tajma armour och mega. Rent grafiskt och ljudmässigt är det en hit, känns verkligen som Doom och jag gillar all gore och splatter Av någon anledning så fick jag 20-40fps med 780Ti SLI, kan ju bero på min 3440x1440 monitor, men det gjorde ju inte siktandet nämnvärt lätt. Och hur funkar hitbox, jag upplevde att man gjorde samma skada i lilltån som i pannan. Blir köp mest för sp-delen hur som haver.

Precis. Quad, haste och invicibility kan man absolut tajma. Dock fick jag aldrig syn på invicibility-powerup i betan (kanske bara jag som var dålig på att tajma). Men jag håller med dig om att de har ju verkligen fått till den grafiska stilen och ljudet är det inte heller något fel på.

Jag längtar också till sp-delen. Men ja, än så länge tycker jag inte att man ska ge upp hoppet

Jag letade frenetiskt efter ledtrådar på twitter och andra forum om id tech 6 kommer stödja sli/cf. Hittade ingenting. Det vi vet är att spelet troligtvis kommer stödja vulkan och async shaders: https://twitter.com/idSoftwareTiago/status/709814902362275841

Kollar man http://www.eteknix.com/dooms-advanced-pc-graphics-settings-re... kommer spelet i alla fall att stödja upp till 144hz paneler? Själv kör jag 60hz panel nu med frametarget på 60 på mitt 290.

Tydligen får alla vara med nu och spela betan senare i april:
https://twitter.com/DOOM/status/717716413629218817

Får hoppas att de har hunnit ändra till en del i spelet tills dess.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

helvete vad dålig fov, och att bara fajtas om ammo powerups och hälsa armor känns lite fel, dock i TDM och dessa lägen förstår jag det.

Kmr ju kunna köra moddade servrar garanterat annars ja då är det jävligt fail

Medlem
Skrivet av magma:

Dom där nyheterna var ju mindre roande.... fyfan vilka jävla as alla ska vara hela tiden

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har ni skrivit något om själva betan vad ni tycker och så? Skulle vara intressant att höra från er vad ni tycker, såvida inte allt uppkommer i videon.

Nej, har inte hunnit. Vi kanske gör något.


signatur
Medlem

Går det inte att spela closed Beta längre? Har bara spelat 22 minuter i lördags. Hur många timmar eller dagar fick man provspela?
"Kunde inte starta spel (Okänt fel)" står det varje gång när jag försöker starta spelet på Steam. (Alla andra spel fungerar.)

Det står att det finns en patch till Doom-betan, men som inte installeras, eftersom det står att innehållet på patchen är 0 kb.
Kan det vara det som är felet?
Någon annan som fått samma fel?

Hoppas att den öppna betan kommer att fungera senare. För det var ju riktigt kul och snyggt!


signatur

autograph

1
Skriv svar