Officiella Religionstråden(Håll det sansat!)

Medlem
Officiella Religionstråden(Håll det sansat!)

Vilken tro tillhör du? Eller vad tror du på?

Medlem

kort och gott ,nothing!


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Jag är likt många andra människor, agnostiker.
Det finns väldigt mycket som inte går att förklara (än), det finns just därför väldigt många som säger att det är ditt eller datt, och jag väljer att helt enkelt säga "Jag vet inte" när det inte går att förklara.

Med det sagt så vill jag inte utesluta alla möjligheter om att det kanske finns något större än vad vi vet, även om oddsen knappast är särskilt höga för det.
Men om det är något som naturen och vetenskapen har visat oss så är det att så länge det finns oändligt med tid så kan vad som helst hända, det är just på den vägen med obefintliga odds kontra oändligt med tid som moder jord kom till


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Agnostiker är det att man tror nåt men vet inte riktigt vad? Det skulle i så fall vara min ställning. Universum är skrämmande. Går knappt föreställa sig hur stort det är eller hur allt blev till från början. Vad finns bortom universum? Är universum en extremt stor planet? :P. Eller är Universum kanske bara en del av en större värld.

Who knows.

Medlem

Same as Greger and Fargo.


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

På pappret är jag kristen, men i det verkliga livet är jag är 100% ateist. Jag har de papper som behövs för att gå ur kyrkan, men jag glömmer hela tiden bort att posta dem. Nej, *puts on flame shield* agnostiker förstår jag mig inte riktigt på. Det känns lite som att det mer ska vara någon form av säkerhetsnät. Jag känner nämligen några agnostiker, och när man väl pratar med dem så kommer det alltid fram att det är inte det att de är osäkra på om det finns någon högre makt eller så, utan att de är rädda för att dö. De är rädda för att om de skulle dö, och så finns det en gud, så vill de inte vara på hans 'blacklist'. Det finns säkert andra typer av agnostiker, men jag har än inte träffat någon ansikte mot ansikte.

Ursäkta om någon tog illa upp, men jag talar bara om vad jag tycker.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Agnostiker är det att man tror nåt men vet inte riktigt vad? Det skulle i så fall vara min ställning. Universum är skrämmande. Går knappt föreställa sig hur stort det är eller hur allt blev till från början. Vad finns bortom universum? Är universum en extremt stor planet? :P. Eller är Universum kanske bara en del av en större värld.

Who knows.

Agnostiker är när du inte tror på något men du säger inte heller "Jag tror inte på något, alltså finns det inget övernaturligt!"
Du tror inte på något helt enkelt, men du utesluter inte något övernaturligt ur diskussionen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Medlem
Skrivet av Greger:

Agnostiker är när du inte tror på något men du säger inte heller "Jag tror inte på något, alltså finns det inget övernaturligt!"
Du tror inte på något helt enkelt, men du utesluter inte något övernaturligt ur diskussionen.

Låter rätt mycket som ateism.

Medlem

Ateister VET att det inte finns något övernaturligt ju.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Ateister VET att det inte finns något övernaturligt ju.

Nej då.

Teism - tro på gud
Ateism - avsaknad av tro

Alla som inte tror på gud är per automatik ateister. Dock har det uppkommit en skiljelinje, där man pratar om stark respektive svag ateism. Där den första är vad du säger, man förnekar gud, den andra är helt enkelt avsaknad av tro.

Agnosticism handlar om att vetskapen om gud är okänd alternativt går inte att veta alls.

Medlem

agnostiker, tror dock på en del övernaturliga fenomen som spöken, zombies och dvärgar.

Ett tag var jag ganska intresserad av att försöka mig på satanism, får se om jag orkar ta upp det i framtiden

Inaktiv

Tror på pånyttfödelse men inte återfödelse eller gudar.

Att man föds och dör helt oförutbestämt på något sätt, ända tills att livet på jorden tar slut.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Greger:

Ateister VET att det inte finns något övernaturligt ju.

Nej då.

Teism - tro på gud
Ateism - avsaknad av tro

Alla som inte tror på gud är per automatik ateister. Dock har det uppkommit en skiljelinje, där man pratar om stark respektive svag ateism. Där den första är vad du säger, man förnekar gud, den andra är helt enkelt avsaknad av tro.

Agnosticism handlar om att vetskapen om gud är okänd alternativt går inte att veta alls.

Vet du vad jag tror?

Jag tror du har rätt!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Vet du vad jag tror?

Jag tror du har rätt!

Hur blir det då den 17? Inget kaffe?

Medlem

jag är överraskade av den höga siffran ateister på forumet.

Medlem
Skrivet av Timpetot:

jag är överraskade av den höga siffran ateister på forumet.

Inte särskilt konstigt med tanke på att vi är Sverige.

Vad har du själv för tro?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Greger:

Vet du vad jag tror?

Jag tror du har rätt!

Hur blir det då den 17? Inget kaffe?

Det blir av, jag föreslår värja och kamp till första blodsdroppe, och sedan kaffe och mackor.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Jag är likt många andra människor, agnostiker.
Det finns väldigt mycket som inte går att förklara (än), det finns just därför väldigt många som säger att det är ditt eller datt, och jag väljer att helt enkelt säga "Jag vet inte" när det inte går att förklara.

Med det sagt så vill jag inte utesluta alla möjligheter om att det kanske finns något större än vad vi vet, även om oddsen knappast är särskilt höga för det.
Men om det är något som naturen och vetenskapen har visat oss så är det att så länge det finns oändligt med tid så kan vad som helst hända, det är just på den vägen med obefintliga odds kontra oändligt med tid som moder jord kom till

Precis som jag. Öppen som en bok!:)

Efter att man ha ställt sig själv frågan vad universum kommer ifrån och varför vi är här så blir man bara förvirrad.

"Jag är, och sedan kommer jag inte att vara".

Jag är "anti-teist"...

Förenkling:

Troende - Gud finns...

Ateist - Gud finns inte...

Anti-teist - Gud bör inte finnas...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Greger:

Det blir av, jag föreslår värja och kamp till första blodsdroppe, och sedan kaffe och mackor.

Härligt!

Medlem

Kan man inte döpa om den här tråden, eller göra en "officiell religionstråd" så att andra trådar slipper att spåra ur hela tiden?

Medlem
Medlem

Tror inte på gud så får bli ateist eftersom det inte var ok o säga att man var agnostiker tydligen på grund av det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det var väldans. En religionstråd ploppade upp bara så där.

Jag kan väl återigen skriva att jag är ateist men med såpass mycket respekt att jag struntar i vad andra tror så länge det inte påverkar mitt liv.:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Officiella trådar hör till PCgamer-forumet Timpetot, och heh lycka till med att någonsin få en religionstråd att hålla sig sansad.

Skrivet av 73mpl4R:

Kan man inte döpa om den här tråden, eller göra en "officiell religionstråd" så att andra trådar slipper att spåra ur hela tiden?

Lycka till med att bryta en av internets äldsta lagar


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Officiella trådar hör till PCgamer-forumet Timpetot, och heh lycka till med att någonsin få en religionstråd att hålla sig sansad.

Skrivet av 73mpl4R:

Kan man inte döpa om den här tråden, eller göra en "officiell religionstråd" så att andra trådar slipper att spåra ur hela tiden?

Lycka till med att bryta en av internets äldsta lagar

Jag vet, saknar en religionstråd på hemmafronten, då den inte hålldes "sansad". jaja hoppas på att fz kan göra mig glad

Medlem
Skrivet av Timpetot:
Skrivet av Greger:

Officiella trådar hör till PCgamer-forumet Timpetot, och heh lycka till med att någonsin få en religionstråd att hålla sig sansad.

Skrivet av 73mpl4R:

Kan man inte döpa om den här tråden, eller göra en "officiell religionstråd" så att andra trådar slipper att spåra ur hela tiden?

Lycka till med att bryta en av internets äldsta lagar

Jag vet, saknar en religionstråd på hemmafronten, då den inte hålldes "sansad". jaja hoppas på att fz kan göra mig glad

Haha, ja det var kanske en för hög ambition, men man kan ju alltid försöka att hänvisa hit nu i alla fall:)

Sen är det klart att det kommer att spåra ur i alla fall, men kanske inte lika mycket? Ska bli kul och se om vi har en scientolog här på forumet!

Medlem

Diskutera på? är det fel att vara hednisk? polyteism vs monoteism?

Medlem
Skriv svar