Baldur's Gate-utvecklarna svarar på kritiken kring karaktären Mizhena

Robot
Baldur's Gate-utvecklarna svarar på kritiken kring karaktären Mizhena

En sansad Trent Oster förklarar deras syn på kalabaliken.

#beamdog-interactive, #baldurs-gate


Medlem
Baldur's Gate-utvecklarna svarar på kritiken kring karaktären Mizhena

Think of the children! Vem bryr sig om en karaktär i dungeons and Dragons är transgender? Skulle det vara så omöjligt i en värld full med tomtar och troll?

Citat:

it would have been better served if we had introduced a transgender character with more development

Bullshit. Sättet som det vävs in som en detalj i hennes bakgrundshistoria är tvärt om riktigt bra. Det görs inga poänger kring det, hon bara är. Precis som i ett modernt, tolerant samhälle ute i riktiga världen.

Medlem

Oj visste inte att Beamdog ogillade online hot.
Tur att de postade det där inlägget där de knappast lägger fokus på frågan men lägger jäkligt mycket fokus på vad någon 13-årig tweetat till deras devs!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Wow. Om det blev en sån skitstorm på grund av att en NPC som spelaren inte ens behöver prata med inte var välskriven är ju otroligt. Det måste ju betyda att alla andra NPCer är helt sjukt välskriva! Jag kan inte minnas någon stor rörelse uttycka ilska på grund av en dåligt skriven bakgrunds-NPC -någonsin!

Medlem

Utvecklarna har betet sig klumpigt i det här. När de började banna folk på steamfourmet och stänga trådar för att de inte gillade vad folk sa där, gjorde det folk arga. Att en av de som skrev manuset till spelet var väldigt antagonistisk i en kotaku intervju gjorde inte saken bättre.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Som MacNille sade: företaget har varit jätteklumpiga. Istället för att lyssna på kritik har de bannat folk och bönat om positiva recensioner.

Mizhena är inte den första transpersonen i BG. Men han var enormt dåligt skriven och det var snarare det sin folk störde sig på.

Problemet är att det inte bara var Mizhena utan att författarinnan, Amber Scott, hade ändrat i flera figurer som folk kände väl sedan 18 år tillbaka och tryckt in politiska värderingar där de kändes påklistrade.

Dessutom var expansionen svårt buggskadad vilket företaget ens vägrade att ta till sig under de första dagarna. Istället så anklagades folk som pekade ut buggarna för att vara en "vocal minority" som störde sig på transsexuella inslag.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers

Som vanligt ligger svaret förmodligen någonstans mittemellan. De kanske inte skötte allt 100-procentigt, vissa personer har betett sig väldigt illa. Intressant att det alltid ska vara svart eller vitt.


signatur
Medlem

Så vitt jag förstår det är det största problemet att en redan etablerad karaktär har fått okaraktäristiska drag av en författare med en politisk agenda och att denna författaren erkänt att hon medvetet gjort detta och inte bryr sig om att folk inte gillar det.

Personligen bryr jag mig inte då jag inte lirar spelet men har jag förstått det rätt så kan man byta kön hur som helst med magi i spelet, att vara en sak och känna sig som något annat är inte ett problem som borde existera i den världen.

Men logiskt tänkande är inte PC enough i guess.

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som vanligt ligger svaret förmodligen någonstans mittemellan. De kanske inte skötte allt 100-procentigt, vissa personer har betett sig väldigt illa. Intressant att det alltid ska vara svart eller vitt.

Varje gång! Inga undantag!


signatur
Medlem
Skrivet av Rurounin:

Så vitt jag förstår det är det största problemet att en redan etablerad karaktär har fått okaraktäristiska drag av en författare med en politisk agenda och att denna författaren erkänt att hon medvetet gjort detta och inte bryr sig om att folk inte gillar det.

Personligen bryr jag mig inte då jag inte lirar spelet men har jag förstått det rätt så kan man byta kön hur som helst med magi i spelet, att vara en sak och känna sig som något annat är inte ett problem som borde existera i den världen.

Men logiskt tänkande är inte PC enough i guess.

Fast kreti och pleti har ju knappast tillgång till magin som behövs för att ändra kön. Och det är ju lite som att alla inte har möjlighet till en könskorrigering i vår värld idag.
Så i mina ögon är det självklart något som går att problematisera kring.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Rurounin:

Så vitt jag förstår det är det största problemet att en redan etablerad karaktär har fått okaraktäristiska drag av en författare med en politisk agenda och att denna författaren erkänt att hon medvetet gjort detta och inte bryr sig om att folk inte gillar det.

Personligen bryr jag mig inte då jag inte lirar spelet men har jag förstått det rätt så kan man byta kön hur som helst med magi i spelet, att vara en sak och känna sig som något annat är inte ett problem som borde existera i den världen.

Men logiskt tänkande är inte PC enough i guess.

Fast kreti och pleti har ju knappast tillgång till magin som behövs för att ändra kön. Och det är ju lite som att alla inte har möjlighet till en könskorrigering i vår värld idag.
Så i mina ögon är det självklart något som går att problematisera kring.

Jag kan ingenting om spelet så jag litar på att du har rätt, jag antog det var magi som var lättillgänglig.

Skrivet av Rurounin:

Så vitt jag förstår det är det största problemet att en redan etablerad karaktär har fått okaraktäristiska drag av en författare med en politisk agenda och att denna författaren erkänt att hon medvetet gjort detta och inte bryr sig om att folk inte gillar det..

Exakt, det är också den bilden jag har fått av själva "kärnan" av problemet.

Det har alltså mindre att göra med någon LGBT-fråga och mer med att en spelutvecklare åtminstone lyckas skapa *intrycket* att hon vill använda en gammal etablerad spelserie som en propaganda-plattform för sina egna politiska hjärtefrågor.

Om den bilden motsvarar det faktiska spelinnehållet har jag ingen aning om, men det är som sagt den uppfattning som många verkar ha fått. Sen har det hela naturligtvis snurrat vidare med "extremister" på bägge sidor som antingen fanatiskt hatar allt som handlar om LBGT eller fanatiskt försvarar allt som har med LGBT att göra, utan att bry sig det minsta om vad det hela egentligen handlar.

Medlem

Ska man ha med transsexuella personer så behöver man sköta det väldigt fint annars blir det så här. Det hjälper inte att hon som skrev karaktären sagt att hon pushar en agenda med sitt skrivande:
“I consciously add as much diversity as I can to my writing and I don’t care if people think that’s “forced” or fake. I find choosing to write from a straight default just as artificial. I’m happy to be an SJW and I hope to write many Social Justice Games in the future” - Amber Scott

Jag förstår varför folk är förbannade.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Det handlar om respekt för spelserien, har man ingen respekt för serien bör man heller inte få arbeta med den.

Ambassadör
Xbox

Problemet ligger ju inte i huruvida en karaktär är transsexuell eller inte, vem fan bryr sig om sådant i dagens läge? Problemet ligger i att PK-extremister alltid försöker tvinga ned sina åsikter i halsen på alla runtomkring, det är som att deras identitet som PK/SJW är viktigare än någon sakfråga.
Vilket ju blir tydligt då de orsakar mer skada än nytta, som i det här fallet.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Jag håller med dig i princip. Men nu handlar det om en expansion till ett 18 år gammalt spel med nostalgi som främsta försäljningsargument. Att man som konsument då kräver en viss respekt om grundmaterialet är väl inte så konstigt?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Det handlar om respekt för spelserien, har man ingen respekt för serien bör man heller inte få arbeta med den.

Jag som gammalt fan ser inte på vilket sätt dom inte visar respekt för serien. Jag tycker tvärtom att dom visar respekt för serien.... Men det är min åsikt som konsument och fan av gamla goa rpg's.

Oavsett har jag inget att säga till om vilka som ska få arbeta med serien. Jag är inte delägare.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Problemet ligger ju inte i huruvida en karaktär är transsexuell eller inte, vem fan bryr sig om sådant i dagens läge? Problemet ligger i att PK-extremister alltid försöker tvinga ned sina åsikter i halsen på alla runtomkring, det är som att deras identitet som PK/SJW är viktigare än någon sakfråga.
Vilket ju blir tydligt då de orsakar mer skada än nytta, som i det här fallet.

Fast folk med andra agendor och åsikter än typiska sjw/pk som skapar konst av något slag försöker ju också trycka ner sina åsikter i halsen på folk.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag som gammalt fan ser inte på vilket sätt dom inte visar respekt för serien. Jag tycker tvärtom att dom visar respekt för serien.... Men det är min åsikt som konsument och fan av gamla goa rpg&#039;s.

Oavsett har jag inget att säga till om vilka som ska få arbeta med serien. Jag är inte delägare.

Att skriva om en karaktär för att pusha sin agenda visar en brist på respekt, att sedan skryta om det när folk visar sitt missnöje gör inte saken bättre.

Skrivet av waeress:

Fast folk med andra agendor och åsikter än typiska sjw/pk som skapar konst av något slag försöker ju också trycka ner sina åsikter i halsen på folk.

Two wrongs doesn't make a right.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Ingen här har väl hävdat sig ha medbestämmanderätt av något slag? Det ser ut som kritik eller frustration i mina ögon snarare än ett försök att få något ändrat.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Det handlar om respekt för spelserien, har man ingen respekt för serien bör man heller inte få arbeta med den.

Det där är ett löjligt påstående. "Respekt för spelserien" tycks du förutsätta måste leda till att personen skriver karaktärerna som du vill.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Det handlar om respekt för spelserien, har man ingen respekt för serien bör man heller inte få arbeta med den.

Det där är ett löjligt påstående. "Respekt för spelserien" tycks du förutsätta måste leda till att personen skriver karaktärerna som du vill.

Förstår inte hur du tänker för att komma fram till den slutsatsen, du missar hela poängen med att injicera en agenda i ett spel med långt gångna rötter, om du inte förstår varför folk är upprörda efter du har fått det förklarat för dig så får du helt enkelt leva i ovisshet.

Inaktiv

Alltså vad betyder transsexuell i det här fallet?
Är karaktären en kvinna som känner sig som en man eller tvärtom, eller är det någon som har någon slags illusion-spell så att den ser ut som det andra könet eller har den med magi helt bytt kön?
Bara det sista vore väldigt konstigt.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av waeress:

Jag som gammalt fan ser inte på vilket sätt dom inte visar respekt för serien. Jag tycker tvärtom att dom visar respekt för serien.... Men det är min åsikt som konsument och fan av gamla goa rpg&amp;#039;s.

Oavsett har jag inget att säga till om vilka som ska få arbeta med serien. Jag är inte delägare.

Att skriva om en karaktär för att pusha sin agenda visar en brist på respekt, att sedan skryta om det när folk visar sitt missnöje gör inte saken bättre.

Jag tycker det visar på styrka och konstnärlig frihet; att inte bestämt klamra sig fast vid de tankar, åsikter och den världsbild som skrivarna för 18 år sedan hade bara för att blidka gamla kunder.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av waeress:

Jag fattar inte alls varför folk är arga. Vilka är det som äger berättelsen egentligen? Vem bestämmer över en konstnärs uttryck och bakgrund till sagda uttryck?
Tycker det blir vanligare och vanligare att spelare, tittare, läsare etc får för sig att dom har någon medbestämmanderätt över konstnärers verk. Vet inte vart idén kommer ifrån?

Det handlar om respekt för spelserien, har man ingen respekt för serien bör man heller inte få arbeta med den.

Det där är ett löjligt påstående. "Respekt för spelserien" tycks du förutsätta måste leda till att personen skriver karaktärerna som du vill.

Förstår inte hur du tänker för att komma fram till den slutsatsen, du missar hela poängen med att injicera en agenda i ett spel med långt gångna rötter, om du inte förstår varför folk är upprörda efter du har fått det förklarat för dig så får du helt enkelt leva i ovisshet.

Jag är inte den du först besvarade och förstår definitivt varför folk är upprörda. Jag skulle dock säga att den enda giltiga anledningen att ogilla introduktionen av en agenda är att detta oftast görs klumpigt och skadar berättelsen, alla andra här är före detta GG och hatar det bara eftersom författaren kallar sig SJW. Jag har inte spelat expansionen och vet alltså inte hur välskriven karaktären är, men huruvida författaren har respekt för serien är för mig fullständigt irrelevant oavsett.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Problemet ligger ju inte i huruvida en karaktär är transsexuell eller inte, vem fan bryr sig om sådant i dagens läge? Problemet ligger i att PK-extremister alltid försöker tvinga ned sina åsikter i halsen på alla runtomkring, det är som att deras identitet som PK/SJW är viktigare än någon sakfråga.
Vilket ju blir tydligt då de orsakar mer skada än nytta, som i det här fallet.

Ja sjuk skada de gjort, många tårar som fällts.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Marvin5:
Skrivet av Mortaigne:

Problemet ligger ju inte i huruvida en karaktär är transsexuell eller inte, vem fan bryr sig om sådant i dagens läge? Problemet ligger i att PK-extremister alltid försöker tvinga ned sina åsikter i halsen på alla runtomkring, det är som att deras identitet som PK/SJW är viktigare än någon sakfråga.
Vilket ju blir tydligt då de orsakar mer skada än nytta, som i det här fallet.

Ja sjuk skada de gjort, många tårar som fällts.

Vad för nytta gör det att människor som inte har problem med HBTQ, blir uppretade och avogt inställda till hela grejen?

Om PK/SJW ville göra skillnad på riktigt så finns det många platser i världen där deras insatser behövs på riktigt, men det är ju jobbigt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Jag är inte den du först besvarade och förstår definitivt varför folk är upprörda. Jag skulle dock säga att den enda giltiga anledningen att ogilla introduktionen av en agenda är att detta oftast görs klumpigt och skadar berättelsen, alla andra här är före detta GG och hatar det bara eftersom författaren kallar sig SJW. Jag har inte spelat expansionen och vet alltså inte hur välskriven karaktären är, men huruvida författaren har respekt för serien är för mig fullständigt irrelevant oavsett.

Problemet med en författare som inte respekterar originalet är att dom bryr sig inte, hade hon brytt sig hade hon inte slängt in en agenda hipp som happ utan gjort det på ett professionellt sätt och förmodligen inte med en redan etablerad karaktär.

12
Skriv svar