Anklagas för övervakning – Oculus bemöter kritiken

Robot
Anklagas för övervakning – Oculus bemöter kritiken
Medlem
Anklagas för övervakning – Oculus bemöter kritiken

Vad förväntade sig folk egentligen? Får man veta att facebook köpt upp oculus så kan man inte göra annat än ana att man blir övervakad gällande vad man gör.

The Fappening 2 (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Får nog bli Vive i stället av ren princip.

Medlem

Snacka om att riskera att döda en ny teknik med stor potential redan innan den kommit ut. Även om insamlingen med syfte för (riktad) reklam egentligen inte är en speciellt stor grej, så tror jag att många har emot den typen av metoder och det finns även en rädsla för att tekniken används för andra syften än reklam. Om myndigheter redan idag kan "hacka" t ex mobiltelefoner så blir detta ytterligare en kanal in till både hård- och mjukvara som läser av användarna och deras information.

För att förtydliga vill jag alltså inte måla fan på väggen, men bara poängtera att det är viktigt att utvecklarna är ärliga och tydliga med vad som insamlas och vem som tar del av informationen samt i vilket syfte.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

The Fappening 2 (?)

Now in Three Double D.

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av walter_iego:

The Fappening 2 (?)

Now in Three Double D.


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Får nog bli Vive i stället av ren princip.

Om inte annat så blir de Vive bara för att det verkar vara en bättre upplevelse!

Inaktiv

Läste någonstans dock (inte för att det är plåster på såren) men att några har ju redan försökt hacka detta tydligen? o lyckats? ... elr?

MEG
Medlem

HAHAHA inte oväntat


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

Cockulus Rift

Medlem

Föga överraskande.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det konstiga är det ständiga tjatet att det allvarliga skulle vara att de får reda på ens porrvanor, som om porr är något någon skäms för idag, och som om det verkligen skulle vara det allvarligaste och mest integritetskränkande de samlar in. Det är onekligen att förringa problematiken.
Blir mycket bekymrad av att höra att man använder programvara som är igång i bakgrunden hela tiden. Som om inte redan tillräckligt många andra företag har en massa skit de vill ha igång hela tiden mot min vilja.

Releasehästryttare
Skrivet av Strumpa:
Skrivet av Rurounin:

Får nog bli Vive i stället av ren princip.

Om inte annat så blir de Vive bara för att det verkar vara en bättre upplevelse!

Ja, själv är vive de lutar åt för mig med, vet nån här om man kan använda vive sittande? (jag vill spela flygspel med VR) Alla videor jag ser är att man måste stå mitt i ett stort rum.

Medlem

Fattar inte vad problemet är verkligen. Åh nej en till app/hemsida som registrerar vad jag gör och vad som intresserar mig och hur jag använder dem sakerna. En av vad, 500 andra som jag dagligen kommer i kontakt med. Är ju inte så att facebook med en bild på Mark kommer bryta ditt porrsurfande för att visa dig lite speciellt anpassad reklam precis innan klimax. mkt foliehattar här tycker jag...

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Strumpa:
Skrivet av Rurounin:

Får nog bli Vive i stället av ren princip.

Om inte annat så blir de Vive bara för att det verkar vara en bättre upplevelse!

Ja, själv är vive de lutar åt för mig med, vet nån här om man kan använda vive sittande? (jag vill spela flygspel med VR) Alla videor jag ser är att man måste stå mitt i ett stort rum.

Självklart kan du använda den sittande.

Medlem

Kan våra politiker behålla sina poster med tanke på allt vi vet om dom bör kidsen nog inte vara oroliga för att sina Hentai VR upplevelser kommer påverka deras liv eller karriär , även om det hamnar på Aftonbladet.

Vad är problemet lixom?

I for one welcome our NWO bevakningssamhälle.

Medlem

Då blev det en VR-hjälm att välja på då. No matter.

Releasehästryttare
Skrivet av PsyX:

Kan våra politiker behålla sina poster med tanke på allt vi vet om dom bör kidsen nog inte vara oroliga för att sina Hentai VR upplevelser kommer påverka deras liv eller karriär , även om det hamnar på Aftonbladet.

Vad är problemet lixom?

I for one welcome our NWO bevakningssamhälle.

Medlem

De är inte tillräckligt stora för att kunna missbruka någon monopolställning. Fel drag av dem, de är uträknade.

Medlem

Så med andra ord låter det som att använda det här är precis samma som att söka på Google. Och alla här använder säkerligen Google dagligen.

Medlem
Skrivet av mill:

Så med andra ord låter det som att använda det här är precis samma som att söka på Google. Och alla här använder säkerligen Google dagligen.

Bara indirekt, via startpage och ghostery.

En dag sitter man där med en kriminell regim, eftersom ingen brytt sig (rent mjöl i påsen bla bla etc etc). Då är man fast i degen.

Inaktiv

"Det konstiga är det ständiga tjatet att det allvarliga skulle vara att de får reda på ens porrvanor, som om porr är något någon skäms för idag"

topkek

Medlem

Jag tycker den här typen av skrivelser dyker upp i princip i alla mjukvaruavtal (utan att lägga några aspekter på det). Personligen tror jag att det har mer att göra med att olika avdelningar på företag inte vet vad den andra gör. Den juridiska avdelningen vill att ryggen ska vara fri för olika slags stämningar och åtal, medans utvecklingsdelen inte ens har tänkt tanken. Vi kommer fortsätta se liknade klausuler till döda dagar, om inte fler utvecklare jobbar som jurister eller om fler jurister blir utvecklare. (Utan att igen lägga några större aspekter på det)

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det konstiga är det ständiga tjatet att det allvarliga skulle vara att de får reda på ens porrvanor, som om porr är något någon skäms för idag, och som om det verkligen skulle vara det allvarligaste och mest integritetskränkande de samlar in. Det är onekligen att förringa problematiken.
Blir mycket bekymrad av att höra att man använder programvara som är igång i bakgrunden hela tiden. Som om inte redan tillräckligt många andra företag har en massa skit de vill ha igång hela tiden mot min vilja.

Det som skrämmer mig mest är möjligheten att registrera allas åsikter. Allt fler tjänster har möjligheten att se allt man gör på sin tv, mobil, dator, surfplatta med mera.
Räcker att en president eller ledare för ett land bestämmer sig för att göra sig av med en oliktänkade folkgrupp och dom kan dra fram allt om alla personer på mindre än en kafferast, något Hitler inte lyckades med under sin livstid.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ser inte hur det här skiljer sig från tex. Windows 10.
Man är ganska naiv om man tror att Oculus kommer att göra någon skillnad i hur mycket ens liv är kartlagt, de verkliga 'hoten' är källor som inte har ett användaravtal och de är många.

Medlem
Skrivet av conthox:

Snacka om att riskera att döda en ny teknik med stor potential redan innan den kommit ut. Även om insamlingen med syfte för (riktad) reklam egentligen inte är en speciellt stor grej, så tror jag att många har emot den typen av metoder och det finns även en rädsla för att tekniken används för andra syften än reklam. Om myndigheter redan idag kan "hacka" t ex mobiltelefoner så blir detta ytterligare en kanal in till både hård- och mjukvara som läser av användarna och deras information.

För att förtydliga vill jag alltså inte måla fan på väggen, men bara poängtera att det är viktigt att utvecklarna är ärliga och tydliga med vad som insamlas och vem som tar del av informationen samt i vilket syfte.

Skrivet av ulrik.borg:

Det konstiga är det ständiga tjatet att det allvarliga skulle vara att de får reda på ens porrvanor, som om porr är något någon skäms för idag, och som om det verkligen skulle vara det allvarligaste och mest integritetskränkande de samlar in. Det är onekligen att förringa problematiken.
Blir mycket bekymrad av att höra att man använder programvara som är igång i bakgrunden hela tiden. Som om inte redan tillräckligt många andra företag har en massa skit de vill ha igång hela tiden mot min vilja.

Skrivet av crashinsane:

Fattar inte vad problemet är verkligen. Åh nej en till app/hemsida som registrerar vad jag gör och vad som intresserar mig och hur jag använder dem sakerna. En av vad, 500 andra som jag dagligen kommer i kontakt med. Är ju inte så att facebook med en bild på Mark kommer bryta ditt porrsurfande för att visa dig lite speciellt anpassad reklam precis innan klimax. mkt foliehattar här tycker jag...

Skrivet av SkogsTrollet:

Jag tycker den här typen av skrivelser dyker upp i princip i alla mjukvaruavtal (utan att lägga några aspekter på det). Personligen tror jag att det har mer att göra med att olika avdelningar på företag inte vet vad den andra gör. Den juridiska avdelningen vill att ryggen ska vara fri för olika slags stämningar och åtal, medans utvecklingsdelen inte ens har tänkt tanken. Vi kommer fortsätta se liknade klausuler till döda dagar, om inte fler utvecklare jobbar som jurister eller om fler jurister blir utvecklare. (Utan att igen lägga några större aspekter på det)

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ulrik.borg:

Det konstiga är det ständiga tjatet att det allvarliga skulle vara att de får reda på ens porrvanor, som om porr är något någon skäms för idag, och som om det verkligen skulle vara det allvarligaste och mest integritetskränkande de samlar in. Det är onekligen att förringa problematiken.
Blir mycket bekymrad av att höra att man använder programvara som är igång i bakgrunden hela tiden. Som om inte redan tillräckligt många andra företag har en massa skit de vill ha igång hela tiden mot min vilja.

Det som skrämmer mig mest är möjligheten att registrera allas åsikter. Allt fler tjänster har möjligheten att se allt man gör på sin tv, mobil, dator, surfplatta med mera.
Räcker att en president eller ledare för ett land bestämmer sig för att göra sig av med en oliktänkade folkgrupp och dom kan dra fram allt om alla personer på mindre än en kafferast, något Hitler inte lyckades med under sin livstid.

Har folk redan glömt Edward Snowden? En hjälte som avslöjade att framförallt USA och Storbritannien övervakar sina invånare och samarbetar med både Google, Microsoft, Apple och Facebook för att få ut information "om det krävs". Sverige är knappast sämre.

Med tanke på terrorhysterin som råder så kan vem som helst, både du och jag, bli misstänkta för terrorism och vips så är hela ditt privatliv en öppen bok för andra _människor_. Andra människor som du kanske stöter på inne på affären eller föräldramötet. Människor som påstås vara professionella i alla lägen. Människor som kan hamna i en ekonomisk kris eller fara för sitt liv eller familj, en situation där arbetsmoralen kommer i andra hand. Människor helt enkelt som följer lagar och sekretessavtal så länge den konstanta riskanalysen anser det nödvändigt.

Jag skiter egentligen i vilket, jag är inte tillräckligt paranoid för att tro att jag på något sätt skulle vara intressant nog att kolla upp. Men om 10 år kanske man dragit på sig en nemesis som känner någon som känner någon som är skyldig en tjänst som är gift med någon som är förälder till någon som jobbar på FRA/MUST/SÄPO. Och plötsligt blev det där stryprunkandet framför majskolvsporr ganska jobbigt..

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det konstiga är det ständiga tjatet att det allvarliga skulle vara att de får reda på ens porrvanor, som om porr är något någon skäms för idag, och som om det verkligen skulle vara det allvarligaste och mest integritetskränkande de samlar in.

Tysk bögporr är fortfarande inte helt ok! INTE helt ok!


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

rot
Medlem

Om Facebook äger grejerna så är det ju självklart dom övervakar och samlar in data, det borde ju vara rätt självklart med tanke på att det är lite det dom gör.

Medlem

Nämen titta! Överreaktioner i FZs kommentarsfält. Om de paranoidare personerna här läste genom avtalen de gått med på hos Google, Youtube och Steam hade de aldrig kunnat sova igen.

Skämt åsido är det inget allvarligt. Till exempel måste vissa tjänster måste ha med i användaravtalen att de har full rätt att modifiera dina verk och publicera resultatet, endast för att kunna skapa en thumbnail. Det mesta här är standardsaker för att täcka sin rygg, inte för att de vill kunna spionera.

All kommunikation Oculus Home gör med facebookservrarna har ju visat sig vara att kontrollera om det finns uppdateringar, vilka spel du tittat på och liknande tama pings. Visst, det händer onödigt ofta och vi vet ju inte vad de kommer göra i framtiden. Men just nu händer inget ovanligt alls.

12
Skriv svar