Spotify-VD: "Programmering behövs redan i grundskolan"

Robot
Spotify-VD: "Programmering behövs redan i grundskolan"
Medlem
Spotify-VD: "Programmering behövs redan i grundskolan"

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Medlem

Vore det inte bättre att satsa på grundämnena först och den här logiken kan man man lägga på alla högutbildade yrken "vi behöver fler advokater så vi tycker att man skall införa juridik i grundskolan så vi kan ta vara på all talang".

Medlem

Körde lite basic när jag var liten, till c64. Det gav ett intresse, men det blev för tungt för en sjuåring utan hjälp.

Långt hopp till visual basic på kumvux, gav mig ett mvg, men böckerna var gamla och min kunskap låst och utdaterad.

Hade jag fått lära mig assembler och c++ så hade jag vart användbar på marknaden idag. Nu när man närmar sig 40 så orkar man inte plugga, önskar att skolan gett mig relevant hjälp när jag var 7 år.

Nu skulle jag gärna kunnat programera, till vr. Då hade jag gjort en strippklubb i vr. Kanske inte är så svårt, en strippstång i ett rödklätt rum med dämpad belysning och motion capture?

Men jag är helt klart för att man inför programering tidigt. Då hade jag kunnat skapa lite roligare saker än kuddar och smörknivar...

Medlem

"behöver" knappast men bra att kunna visst.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Mjae...Jag hade slöjd och jag skulle inte vilja ha bytt det mot programmering trots mitt dataintresse.

Medlem

Ja, det är helt sjukt att trä- och syslöjd fortfarande är obligatoriskt, istället för t.ex. programmering.

Håller helt klart med om att programmering behövs läggas in på schemat mycket tidigare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
Xbox

Varför koppla det till slöjdens vara eller icke-vara? Man kan gott lägga till programmering utan att ta bort något annat. Ingen dör av för mycket kunskap, vilket man definitivt inte löper någon risk att göra i den svenska skolan.


signatur

Jump in.

Flakmonkey

Målet är ju inte alla ska älska programmering och börja jobba med det vad det lider utan att någon upptäcker det tidigare än i högstadiet där man väl kan börja med det nu? Man hamnar rejält efter om man börjar 7 år senare än "alla andra".

Sen tycker jag att programmering kan vara bra att lära sig oavsett då det dels är otroligt bra hjärngympa samt att det skulle ge alla en insikt i något som påverkar våra liv väldigt mycket mest hela tiden. Det mesta i vår vardag har ju någon form av programmering bakom sig.

Skulle också vara ett stort plus för spelbranschen eftersom folk kanske skulle få lite mer förståelse och respekt för den tid och arbetsinsats som ligger bakom ett spel. Det skulle ju nästan vara den största vinningen

Medlem

Tycker man borde lägga in detta jämte trä/syslöjd, eller åtminstone som ett val utmed dem. alla vill ju inte programmera (jag inkluderad) men det passar bra som val.

Medlem

Har en sambo som kämpar för att få in mer programmering i skola/särskola men det går trööögt, hur mycket skolan än vill så är inte politiska beslut med på notan.

Gällande bostadsbristen så är det inte bara IT branchen som lider rejält av detta. Många företag idag kan knappt nyrekrytera pga att potentiella anställda inte kan hitta någon stans att bo.

Medlem

Mycket som kan ändras i skolan.. Hoppas bara dom inte isf radar upp ungarna i bänkarna med varsin laptop och en bok om programmering. Utan gör det som en experimentell och rolig grej så barnen kan leka med det istället för att bli rena kodknackarrobotar.

Medlem

Så mycket särskrivningar och brist på grundläggande förståelse i matte och fysik så tror jag att vi har ett långt större problem än för lite programmering. Men visst, om man hade fixat de andra ämnena och sedan lade till programmering så hade det inte skadat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Du kommer alltid ha nytta i vardagslivet av att kunna sy ihop kläder eller reparera en köksstol.

Du kommer aldrig ha nytta av programmering till vardags.

I runda slängar 90% av alla jobb så kommer programmering - precis som matte - vara helt överflödigt.

Dom tänker nog så.

Dags för ett skattesystem där kapitalinkomst och inkomst från arbete skattas lika. Sjukt att det är så hög skatt på arbete när det är så låg skatt på att sitta på sin röv och se det ärvda kapitalet växa av sig självt.

Medlem

Jag vet inte riktigt om jag vill ha programmering i grundskolan. När man lär sig ett högnivå språk så är det så sjukt mycket magi. Den magin blir då bara att man stirrar sig blind i syntaxen tills det funkar. Det enda syftet som kursen skulle ha då är att locka intresse. Men vad för annan kurs skulle man då offra för att ge tid åt programmeringen? Hmm...

Är inte slöjd liksom gympa ett sätt att få våra lata arslen ur stolen och försöka skapa nått i den riktiga världen med våra händer och skapa lite motorik annat än att skriva på ett tangentbord...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av 413X:

Jag vet inte riktigt om jag vill ha programmering i grundskolan. När man lär sig ett högnivå språk så är det så sjukt mycket magi. Den magin blir då bara att man stirrar sig blind i syntaxen tills det funkar. Det enda syftet som kursen skulle ha då är att locka intresse. Men vad för annan kurs skulle man då offra för att ge tid åt programmeringen? Hmm...

Målet behöver inte vara att lära ut ett specifikt programmeringsspråk, utan hur programmering fungerar och vad det kan åstadkomma.

Kan man grunderna och 'kopplar' hur det fungerar så har man en bra bas för att lära sig vilket språk som helt mycket lättare om det skulle behövas i framtiden.
Det behövs bara undervisningsverktyg anpassade för barn, tex kraftigt förenklade programmeringsspråk som ger lite mer omedelbara och roliga resultat.

Vi lever i en tid där programmering har blivit relativt enkelt och detta detta är fullt möjligt, så var inte fallet när man började med datorundervisning i skolorna på 80-talet.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Själv tycker jag inte att man ska lära ut programmering i grundskolan, utan man ska lära ut logik istället då kan man täcka så mycket mer. Sedan att i vissa delar använder sig utav programmering för lärandet kan ju funka.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.


signatur

P.L.U.R

RHK
Medlem
Skrivet av 413X:

Jag vet inte riktigt om jag vill ha programmering i grundskolan. När man lär sig ett högnivå språk så är det så sjukt mycket magi. Den magin blir då bara att man stirrar sig blind i syntaxen tills det funkar. Det enda syftet som kursen skulle ha då är att locka intresse. Men vad för annan kurs skulle man då offra för att ge tid åt programmeringen? Hmm...

Kollar man på vilka programmeringsspråk som används så är ju de flesta högnivåspråk. Det går alldeles utmärkt för de flesta att lära sig högnivåspråk utan att någon form av magi behöver blandas in för att förklara saker.

Hört många som påstår att man måste kunna assembler etc. men sett väldigt lite faktiska bevis för sådana påstående. Har jobbat med både personer som gått datavetenskap till de som gått 2åriga yrkesutbildningar där ingen form av lågnivåspråk lärs ut och har faktiskt inte märkt av någon skillnad.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Själv tycker jag inte att man ska lära ut programmering i grundskolan, utan man ska lära ut logik istället då kan man täcka så mycket mer. Sedan att i vissa delar använder sig utav programmering för lärandet kan ju funka.

Logikens två huvudgrupper lärs sedan urminnes tider redan ut i sina respektive ämnen: Matematik och Filosofi.

Inaktiv
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Helt rätt! Det är svårt att ta sådana rövhattar på allvar när de kommer med sådana hot.

Medlem
Skrivet av RHK:
Skrivet av 413X:

Jag vet inte riktigt om jag vill ha programmering i grundskolan. När man lär sig ett högnivå språk så är det så sjukt mycket magi. Den magin blir då bara att man stirrar sig blind i syntaxen tills det funkar. Det enda syftet som kursen skulle ha då är att locka intresse. Men vad för annan kurs skulle man då offra för att ge tid åt programmeringen? Hmm...

Kollar man på vilka programmeringsspråk som används så är ju de flesta högnivåspråk. Det går alldeles utmärkt för de flesta att lära sig högnivåspråk utan att någon form av magi behöver blandas in för att förklara saker.

Hört många som påstår att man måste kunna assembler etc. men sett väldigt lite faktiska bevis för sådana påstående. Har jobbat med både personer som gått datavetenskap till de som gått 2åriga yrkesutbildningar där ingen form av lågnivåspråk lärs ut och har faktiskt inte märkt av någon skillnad.

Stämmer bra, datorprogrammering sker numera huvudsakligen i högnivåspråk eftersom de snabba processorerna har gjort att det är mycket snabbare och effektivare att använda dessa än de mycket mer invecklade lågnivåspråken.

Assembler används fortfarande en del som ett komplement, men för små och väldigt specifika saker där den extra snabbheten är kritisk eller i miljöer med väldigt lite minnesutrymme; Det är bra att kunna men oftast överflödigt.

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Ahris:
Skrivet av joffjoff:

Själv tycker jag inte att man ska lära ut programmering i grundskolan, utan man ska lära ut logik istället då kan man täcka så mycket mer. Sedan att i vissa delar använder sig utav programmering för lärandet kan ju funka.

Logikens två huvudgrupper lärs sedan urminnes tider redan ut i sina respektive ämnen: Matematik och Filosofi.

Matematiken är bara en bråkdel av all logik som vore bra att lära sig. Har aldrig någonsin haft filosofi under min skoltid.

Om vi redan har tillräkligt med logik så behöver vi ju inte har programmering då syntaxen oftast är den lätta delen av programmeringen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Skatteplanering e nice. Man hade kunnat ha bakat in det i matematiken själva programmeringen.
Men ogillar när företag som smiter undan skatt gnäller på saker som skatten går till.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

Ett system vi kollektivt bestämt oss för att använda ger det legitimitet . Just FYI.

Medlem
Skrivet av Raid25:

Mjae...Jag hade slöjd och jag skulle inte vilja ha bytt det mot programmering trots mitt dataintresse.

Hurså? Jag hade gärna bytt ut slöjd mot programmering personligen.

Min åsikt är att något behövs. Det behöver inte vara C++, Java eller liknande, utan program som låter eleverna börja logiskt koppla ihop och skapa visuellt.

För min del behövde man ha ett dataintresse sedan innan (vilket i princip bara killar hade) för att gå programmerings-utbildning.. Det är ett jätteroligt jobb som jag är övertygad om att många killar och tjejer hade älskat, bara att de inte vet vad det är. Otroligt kreativt!

Varje gång jag säger att jag jobbar som mjukvaruutvecklare vet fortfarande de flesta inte alls vad det handlar om. Fortfarande oklart för de flesta vad mjukvara vs hårdvara är.

Något enkel förståelse är nyttigt nu när i princip alla använder datorer dagligen. Speciellt också för Sverige som industri. Det är extremt svårt att hitta programmerare.

123
Skriv svar