Lego Marvel-succén

Flakmonkey
Lego Marvel-succén

Har äntligen hittat och tagit mig tid till att skriva en kort rapport från lördagen då jag ju skulle introducera min brorson till "riktigt" spelande. Som 5,5-åring har han ju såklart lirat på mobiler och paddor hela sitt liv och han har även spelat lite Wii hos en kompis men nu skulle han få spela något med en traditionell handkontroll. Valet föll som jag redan nämnt i bloggen (och i rubriken till det här inlägget) på Lego Marvel. Att det skulle bli ett Lego-spel bestämde jag mig för tidigt eftersom jag ville ha något som vi skulle kunna spela tillsammans, som inte var alltför frustrerande och som rent innehållsmässigt var lämpligt för hans ålder. Att det sedan blev Marvel är helt enkelt för att han älskar superhjältar och har både Spiderman och Captain America-dräkter hemma.

Hursom så drog vi igång med spelandet runt 18:00 med en hel del godis och cola på bordet framför oss. Jo jag är fullt medveten om att det inte är nyttigt, men om han får sova över här någon gång per år så ska det vara något att se fram emot! Dock blev jag förvånad över att han inte åt särskilt mycket och det berodde nog till största delen på att han tyckte att spelet var så väldigt kul. Han visste inte alltid hur han skulle göra i alla lägen, men efter lite guidning och vissa fall där jag fick hjälpa till mer handgripligen då tog vi oss igenom flertalet banor. Tiden rann också iväg och vi slutade inte spela förrän 4 timmar senare då han fick somna in till originalupplagen av Teenage Mutant Hero Turtles.

Morgonen efter spelade han det också med sin pappa som kom för att hämta honom och de hade väldigt roligt tillsammans. En succé helt enkelt.

En sak reagerade jag dock på och det var hans svårighet med den analoga spaken. Nu är han ju som jag tidigare nämnt en handkontrollsnybörjare men det var ändå väldigt tydligt att det var väldigt svårt för honom att greppa det och kan det ha något med vanan med touchspelande att göra? Missar man lite finmotorik när man bara behöver peka eller röra fingret på en skärm? Allt annat gick prima men när han skulle gå över en smal passage, framförallt om den inte var rak, så fick jag ofta hjälpa till. Trodde det skulle vara knepigare att hålla koll på knapparna,

Men men det viktiga var att han tyckte att det var kul så jag ska nog kunna forma honom till något vettigt vad det lider

#blogg

Medlem
Lego Marvel-succén

*Teenage Mutant Ninja Turtles. Hero Turtles var deras censurnamn för att nån tyckte Ninja lät olämpligt för barn. Kul med en Brorson. Själv ska jag bli morbror nån gång i september

Flakmonkey
Skrivet av MMO4Life:

*Teenage Mutant Ninja Turtles. Hero Turtles var deras censurnamn för att nån tyckte Ninja lät olämpligt för barn. Kul med en Brorson. Själv ska jag bli morbror nån gång i september

Det är jag medveten om, jag skrev ut hela för att visa att det var originalserien på svenska som han fick se. Inget Nickelodeon-skräp

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av MMO4Life:

*Teenage Mutant Ninja Turtles. Hero Turtles var deras censurnamn för att nån tyckte Ninja lät olämpligt för barn. Kul med en Brorson. Själv ska jag bli morbror nån gång i september

Det är jag medveten om, jag skrev ut hela för att visa att det var originalserien på svenska som han fick se. Inget Nickelodeon-skräp

My bad. Håller med att Nickelodeon-Turtlarna är inte lika bra som originalet även om jag ser fram emot nya filmen som kommer snart. Blir intressant att se Beebop och Rocksteady i Michael Bay-tappning

Kommer försöka få min dotter att klämma på gamepads väldigt tidigt så hon inte bara får känsla för touch och kommer spela "triviala småspel" på plattan


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar