Avhoppad Rockstar-chef stämmer ägaren – på 1,2 miljarder

Robot
Avhoppad Rockstar-chef stämmer ägaren – på 1,2 miljarder

Undrar vad Take-Two's erbjudande var som han tackade nej till, nu blir det grisigt värre...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

KoP
Medlem

Finns inget som betingar att karljävelen skulle vara värd 1.2 miljarder kronor. Ska han ha pengar för att ha slackat under 1 år? Nej, hahaha.

Medlem

Kan inte få nog med drama i spelvärlden!

Medlem

"$150,000,000 million"?

ELF
Medlem
Skrivet av KoP:

Finns inget som betingar att karljävelen skulle vara värd 1.2 miljarder kronor. Ska han ha pengar för att ha slackat under 1 år? Nej, hahaha.

Håller med. Lite väl saftig summa. Men om de försökt bli av med honom bara för att han varit sjuk/ledig en längre tid så ska de sättas dit. Men verkligen inte för så mycket.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag tror att Leslie är en större del av GTA-spelen än folk tror. Jag (igen, tror) att han varit mer eller mindre Lead Designer för spelen sedan GTA III.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av FelixenS:

"$150,000,000 million"?

Detta är bara ett räkneexempel


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av KoP:

Finns inget som betingar att karljävelen skulle vara värd 1.2 miljarder kronor. Ska han ha pengar för att ha slackat under 1 år? Nej, hahaha.

Håller med. Lite väl saftig summa. Men om de försökt bli av med honom bara för att han varit sjuk/ledig en längre tid så ska de sättas dit. Men verkligen inte för så mycket.

Det är väl ett vanligt förekommande att man stämmer för en högre summa än vad man egentligen förväntas få ut om man vinner?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Redaktör
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av ELF:
Skrivet av KoP:

Finns inget som betingar att karljävelen skulle vara värd 1.2 miljarder kronor. Ska han ha pengar för att ha slackat under 1 år? Nej, hahaha.

Håller med. Lite väl saftig summa. Men om de försökt bli av med honom bara för att han varit sjuk/ledig en längre tid så ska de sättas dit. Men verkligen inte för så mycket.

Det är väl ett vanligt förekommande att man stämmer för en högre summa än vad man egentligen förväntas få ut om man vinner?

Kan vara så att 1,2 miljarder kr är vad han skulle ha tjänat enligt sitt kontrakt under perioden han var borta, och att han kanske menar att han var berättigad inkomst under frånvaron.


signatur
Medlem

Ge karln sina royalties.

Medlem

Låter verkligen som han kryddat på lite extra. Men som Puscifer nämnde så brukar de väl oftast stämma för en högre summa.
Sen om det är befogat lär man aldrig få veta.

OT: Kändes som denna artikel blev publicerad i all hast. Nästan jobbig att läsa. Felstavningar och konstiga meningsbyggnader.

Medlem

Ska han behöva gå och stämpla eller. Och man kan ju bara hoppas att karln har betalat sin a-kassa.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

"$150,000,000 million"?

Medlem

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Medlem
Skrivet av KoP:

Finns inget som betingar att karljävelen skulle vara värd 1.2 miljarder kronor. Ska han ha pengar för att ha slackat under 1 år? Nej, hahaha.

Fast det här handlar ju faktist om royalties och inte lön. Så det kvittar egentligen om han är en slacker eller arbetsnarkoman.

Royalties har man alltid rätt till om man är en upphovsrättsinnehavare.

Medlem
Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Stämningen gäller uteblivna royalties, inte för sveda och värk eller något liknande trams. Om det finns ett kontrakt där royalties ska utbetalas till en person ser jag inga konstigheter med att man tar strid för att kontraktet ska följas. Sen är det upp till rättssystemet att utreda kontraktets giltighet, men jag kan inte se att summan som sådan har juridisk bäring i frågan om vem som har rätt och om royalties ska utbetalas eller ej. Vad är det med själva beloppet som gör att du dömer personen på förhand?

Medlem

Only in Amerca.

Vilka sinnesjuka summa pengar de tjafsar om i sin stämningar.

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Stämningen gäller uteblivna royalties, inte för sveda och värk eller något liknande trams. Om det finns ett kontrakt där royalties ska utbetalas till en person ser jag inga konstigheter med att man tar strid för att kontraktet ska följas. Sen är det upp till rättssystemet att utreda kontraktets giltighet, men jag kan inte se att summan som sådan har juridisk bäring i frågan om vem som har rätt och om royalties ska utbetalas eller ej. Vad är det med själva beloppet som gör att du dömer personen på förhand?

Beloppet är bortom all rim och reson, that's why. Känner inte riktig att anledningen spelar någon roll.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Incal:
Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Stämningen gäller uteblivna royalties, inte för sveda och värk eller något liknande trams. Om det finns ett kontrakt där royalties ska utbetalas till en person ser jag inga konstigheter med att man tar strid för att kontraktet ska följas. Sen är det upp till rättssystemet att utreda kontraktets giltighet, men jag kan inte se att summan som sådan har juridisk bäring i frågan om vem som har rätt och om royalties ska utbetalas eller ej. Vad är det med själva beloppet som gör att du dömer personen på förhand?

Beloppet är bortom all rim och reson, that's why. Känner inte riktig att anledningen spelar någon roll.

Beloppet är fullständigt irrelevant.

Om ett företag tjänar 100 miljarder kronor på ditt verk och ditt kontrakt säger att du ska ha 10% av intäkterna i royalties, då är du faktist berättigad till 10 miljarder kronor.
Samtidigt om företaget bara skulle tjäna en tusenlapp på ditt verk, då är du bara berättigad till en hundralapp.

Inget konstigheter där.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Only in Amerca.

Tydligen inte. Två av tre parter i konflikten (Rockstar North och Leslie Benzies) är från Skottland.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Incal:
Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Stämningen gäller uteblivna royalties, inte för sveda och värk eller något liknande trams. Om det finns ett kontrakt där royalties ska utbetalas till en person ser jag inga konstigheter med att man tar strid för att kontraktet ska följas. Sen är det upp till rättssystemet att utreda kontraktets giltighet, men jag kan inte se att summan som sådan har juridisk bäring i frågan om vem som har rätt och om royalties ska utbetalas eller ej. Vad är det med själva beloppet som gör att du dömer personen på förhand?

Beloppet är bortom all rim och reson, that's why. Känner inte riktig att anledningen spelar någon roll.

GTA 5 blev väl det snabbaste spelet att omsätta en miljard dollar dollar vid release, om jag minns rätt. Och vid det här laget har det säkert omsatt 2-2,5 miljard dollar (min egen proffsiga uppskattning). I det ljuset är en royalty på 150 miljoner dollar kanske inte så orimlig.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Incal:
Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Stämningen gäller uteblivna royalties, inte för sveda och värk eller något liknande trams. Om det finns ett kontrakt där royalties ska utbetalas till en person ser jag inga konstigheter med att man tar strid för att kontraktet ska följas. Sen är det upp till rättssystemet att utreda kontraktets giltighet, men jag kan inte se att summan som sådan har juridisk bäring i frågan om vem som har rätt och om royalties ska utbetalas eller ej. Vad är det med själva beloppet som gör att du dömer personen på förhand?

Beloppet är bortom all rim och reson, that's why. Känner inte riktig att anledningen spelar någon roll.

Beloppet är fullständigt irrelevant.

Om ett företag tjänar 100 miljarder kronor på ditt verk och ditt kontrakt säger att du ska ha 10% av intäkterna i royalties, då är du faktist berättigad till 10 miljarder kronor.
Samtidigt om företaget bara skulle tjäna en tusenlapp på ditt verk, då är du bara berättigad till en hundralapp.

Inget konstigheter där.

Skrivet av Bennii:

GTA 5 blev väl det snabbaste spelet att omsätta en miljard dollar dollar vid release, om jag minns rätt. Och vid det här laget har det säkert omsatt 2-2,5 miljard dollar (min egen proffsiga uppskattning). I det ljuset är en royalty på 150 miljoner dollar kanske inte så orimlig.

Visst är det så, det är bara så sjukt mycket pengar! Sticker bara i ögonen att en enda person ska kunna ha så mycket medans andra har så lite. Det är ju inte som att han gjort något (relativt) vettigt för dem heller. Ack, denna sjuka värld.

40 tusen miljoner är väldigt mycket pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Rockstar kan gå och dra något gammalt över sig..

Medlem
Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att ifall man som enskild person stämmer någon på 1,2 miljarder så borde man sättas utan pass och pengar på en gummiflotte i medelhavet. För att ge lite verklighetsförankring menar jag.

Jo men det är även en dos av don't hate the player över sånt här. De har ett system och det är i det man får leka och det är därför vi så ofta ser fantasisummor i amerikanska stämningar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Only in Amerca.

Vilka sinnesjuka summa pengar de tjafsar om i sin stämningar.

Det fungerar precis likadant i Sverige.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Klart han ska ha sina pengar.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

1
Skriv svar