Diablo nekat som registreringsskylt

Robot
Medlem
Diablo nekat som registreringsskylt

Hon kan inte skriva DIABL0 med en nolla istället då?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Undrar om miroslav satan skulle få sitt efternamn godkänt?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Releasehästryttare
Skrivet av Puscifer:

Hon kan inte skriva DIABL0 med en nolla istället då?

Bah du han före mig med den kommentaren

+1

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hon kan inte skriva DIABL0 med en nolla istället då?

Hade nog också blivit avslaget då det betyder i princip samma sak. Men sjukt konstigt att man inte får ha diablo :S

Medlem

Diablo väcker alltså anstöt? jag finner mer anstöt i viss klädsel folk har, ska det förbjudas också?

Medlem

Lär väl snarare referera till Lamborghini Diablo gissar jag?

Medlem

Eller att Diablo betyder djävulen på spanska?

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hon kan inte skriva DIABL0 med en nolla istället då?

0 och O är samma tecken i transportstyrelsens system.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Lär väl snarare referera till Lamborghini Diablo gissar jag?

Varför det? Det framgår inte vad kvinnan har för bil, känns ju konstigt att hylla Lamborghini Diablo på en Volvo.

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Diablo väcker alltså anstöt? jag finner mer anstöt i viss klädsel folk har, ska det förbjudas också?

Ja, om du är Transportstyrelsen.


signatur
Medlem

Ganska restriktiva regler för vad man får ha på sina skyltar. Sen slinker det givetvis igenom saker då och då.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hon kan inte skriva DIABL0 med en nolla istället då?

Man får inte blanda siffror och bokstäver på det sättet.

Skrivet av Dralion:

Lär väl snarare referera till Lamborghini Diablo gissar jag?

Jag antar att bilden i fråga inte har något med händelsen att göra, men det var min första tanke också.

Ambassadör
Xbox

Nej, någon kan ju bli kränkt!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag antar att bilden i fråga inte har något med händelsen att göra, men det var min första tanke också.

Det syns tydligt att bilden inte har med saken att göra, Diablo är photoshopat in på bilden, så här ser originalbilden ut

Medlem

Tur att ni ser det där, för det hade nog varit så att den inte blev godkänd för att Diablo var skrivet helt snett på skylten...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av skoeldpadda:

Eller att Diablo betyder djävulen på spanska?

Troligtvis. Dock väldigt löjligt att dessa urgamla vidskepelser är "tabubelagda" än idag.

Medlem

Den här blev ju nekad 2008

Medlem

Vad har den här "nyheten" med datorspel att göra?

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Vad har den här "nyheten" med datorspel att göra?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diablo_%28spelserie%29

http://nfs.wikia.com/wiki/Lamborghini_Diablo_SV

Annars typ inget tror jag...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Vad har den här "nyheten" med datorspel att göra?

"Huruvida hon snöat in på Blizzards klickfester eller om andra orsaker fått henne att vilja lägga 6 200 kronor på att binda bokstavskombinationen till sig själv i 10 år framgår inte."

Sist jag kollade så tillverkade Blizzard fortfarande spel i alla fall.

Medlem

Det är väl annan sak om bilen heter Diablo än att det stå register nummer med "Diablo". Alla spansktalande här i sverige skulle nog ta illa upp. Alla är inte gamers. Tror inte "Djävulen" är heller godkänt som registernummer.

Medlem

Inte för att vara den tråkiga på festen, men i reglerna för Personlig Skylt (http://www.transportstyrelsen.se/personligskylt) står klart och tydligt att (bland annat) produktnamn är otillåtna. Så huruvida någon blir kränkt av ordet Diablo, eller inte, spelar ingen roll.

Edit: Fel av mig, inte otillåtet, men det kräver skriftligt medgivande från rättighetsinnehavare. Så ring Blizzard så löser det sig nog

Medlem

Som flera andra påpekar skiter Transportstyrelsen fullständigt i datorspel, det handlar om att ordet i sig har en djup religiös innebörd och kan väcka anstöt.
Därmed kan en sådan skylt som inte är kopplad till något särskilt sammanhang klassas som tex. hets mot folkgrupp och vara olaglig.

Jag tvivlar på att det går att upphovsrättskydda ordet 'Djävulen' eller klassa det som ett produktnamn.

Medlem

Undra om PENETRATE väcker anstöt.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

"Di4810"
tacka mig senare..

1
Skriv svar