Remedy medger och fixar trasigheter i Quantum Break

Robot
Remedy medger och fixar trasigheter i Quantum Break
Avstängd
Remedy medger och fixar trasigheter i Quantum Break

Har funderat länge hur vissa utvecklare ens får jobba med ett spel när det i slutändan bara blir antingen katastrof eller optimerat pga konsolerna.

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Har funderat länge hur vissa utvecklare ens får jobba med ett spel när det i slutändan bara blir antingen katastrof eller optimerat pga konsolerna.

I princip alla AAA spel nu för tiden får minst en artikel efter släpp med buggstädning som huvudrubrik.

http://kotaku.com/5847761/why-was-the-pc-launch-of-rage-such-...
http://kotaku.com/batman-arkham-knight-s-pc-version-is-far-fr...
http://www.pcgamer.com/gta-5-pc-fix-list/
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160202/patch-13-till-fall...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111118/skyrims-ps3-buggar...

Ja, listan kan göras hur lång som helst. Samtliga av dessa spel har fått toppbetyg. Man kan ju fråga sig varför?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Påminner mig lite om en artikel som ni haft sedan tidigare:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150108/darfor-slapps-trai...

Känns i alla fall relevant i sammanhanget.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det här har inget med PC-artikeln att göra men jag måste säga att jag gillar spelet. Remedy kan verkligen göra bra storydrivna spel. Har varit mycket multiplayer-spel för mig så detta är verkligen en frisk fläkt.

Faan.. Doom Beta på fredag... jaha,,, tillbaks till multiplayer.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Har funderat länge hur vissa utvecklare ens får jobba med ett spel när det i slutändan bara blir antingen katastrof eller optimerat pga konsolerna.

I det här fallet vill jag inte lägga all börda på Remedy. En hel del bekymmer verkar komma på köpet av Microsofts otroligt usla försök till tvingad UWP standard för spelet med alla tekniska restriktioner som det innebär i nuläget.

Det kanske är nostalgins fel men jag vill bestämt tro att med Remedys förflutna inom PC-spel så ville de nog ha haft möjligheten att jobba med spelet utanför Microsofts äckliga UWP format och gjort spelet till en bättre upplevelse även utanför Windows 10...

Medlem

Ja kan Remedy verkligen lova detta? Ligger inte största delen av problemet att det släpps via microsoft urusla tjänst? Senaste Tomb Raider fungerade väl bra på PC förrutom Window Store versionen som var ett skämt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ja kan Remedy verkligen lova detta? Ligger inte största delen av problemet att det släpps via microsoft urusla tjänst? Senaste Tomb Raider fungerade väl bra på PC förrutom Window Store versionen som var ett skämt.

Precis! Microsofts försök att skapa en mer stängd tillvaro med sin "Universal Windows Platform" har hittills inneburit en oursäktlig effekt på spelen
Historien verkar återupprepa sig och man kan inte annat än att tänka tillbaka på "Windows Live"...

Redaktör

Samtidigt som man är pissed på UWP och Microsoft ska man komma ihåg att Remedy sannolikt fått välbehövlig ekonomisk hjälp av dem. Att bygga rena singleplayerspel från grunden i kanske fem år är inte gratis, inte heller riskfritt. Visst, en annan utgivare hade kanske varit bättre, men allt är inte dåligt med MS inblandning.


signatur
Medlem

Problemen som spelet har till trots, hade jag otroligt nog inget problem alls att ladda ner och få det installerat från Windows Store, aktiverade koden jag fick på köpet med min Xbox One-version, gick in i Windows Store, klickade Installera, väntade tills installationen på 46 GB var nerladdad och klar, kunde sedan spelade spelet.
Fick dock uppdatera grafikkortsdrivrutinerna för att få bort flimrande rutor över hela skärmen, efter det har spelet funkat fint än så länge.
Hade spelet dock varit släppt via Steam istället hade nog aldrig dessa problem ens funnits där till att börja med.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Har funderat länge hur vissa utvecklare ens får jobba med ett spel när det i slutändan bara blir antingen katastrof eller optimerat pga konsolerna.

Sen kan man fråga sig varför vi konsumenter fortsätter att stödja deras snedsteg, har inte förbokat sedan -11, är bara dumheter.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Samtidigt som man är pissed på UWP och Microsoft ska man komma ihåg att Remedy sannolikt fått välbehövlig ekonomisk hjälp av dem. Att bygga rena singleplayerspel från grunden i kanske fem år är inte gratis, inte heller riskfritt. Visst, en annan utgivare hade kanske varit bättre, men allt är inte dåligt med MS inblandning.

För några år sedan hade du en poäng, tiden då alla inte hade samma möjligheter som Blizzard, Valve och ID Software att vara lika oberonde.

Men med dagens marknad, verktyg och spelmotorer kan man mycket enklare vara självfinansierad. Förutsatt då att man inte kastar bort enorma summor på hollywood skådespelare och reklam.

Själv tycker jag de borde ta risken och utveckla nya ambitiösa PC spel igen. Max Payne 1 & 2 tycker jag fortfarande är bland de bästa shooters som gjorts och man kan ju inte annat än undra över hur orginal versionen av Alan Wake kunde blivigt innan de blev tvungna att designa om hela spelet för konsol.

Medlem

det som stör mig mest är deras uppskalning , vet inte varför men det är så sjukt irriterande bara att man dels inte kan köra den i 4K sen uppskalning på det också... Greeeat! Kanske blir köp om det är super-rea någon gång.

Redaktör
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Tompa:

Samtidigt som man är pissed på UWP och Microsoft ska man komma ihåg att Remedy sannolikt fått välbehövlig ekonomisk hjälp av dem. Att bygga rena singleplayerspel från grunden i kanske fem år är inte gratis, inte heller riskfritt. Visst, en annan utgivare hade kanske varit bättre, men allt är inte dåligt med MS inblandning.

För några år sedan hade du en poäng, tiden då alla inte hade samma möjligheter som Blizzard, Valve och ID Software att vara lika oberonde.

Men med dagens marknad, verktyg och spelmotorer kan man mycket enklare vara självfinansierad. Förutsatt då att man inte kastar bort enorma summor på hollywood skådespelare och reklam.

Själv tycker jag de borde ta risken och utveckla nya ambitiösa PC spel igen. Max Payne 1 & 2 tycker jag fortfarande är bland de bästa shooters som gjorts och man kan ju inte annat än undra över hur orginal versionen av Alan Wake kunde blivigt innan de blev tvungna att designa om hela spelet för konsol.

Klart det är enklare med alternativfinansiering i dag. Men Remedy har ju alltid gjort påkostade storspel med skyhöga produktionsvärden, frågan är om de skulle vara beredda att kompromissa. Gameplay-mässigt skulle det inte vara några problem, kanske till och med enklare att sätta tajta kontroller och bra flyt med långt mindre krävande grafik.

Apropå Microsoft som utgivare dyker en annan fråga upp: är någon annan utgivare beredd att betala för ett fullstort singleplayer-spel i dag? Det vill nog till att Quantum Break säljer en del, annars kanske Remedy inte har något annat val än att skala ner ambitionerna och testa den där självfinansieringen.


signatur
Gen
Medlem

Remedy - "Hey, we can make this epic game, what do you think?"
Microsoft - "Great, now put it in this box full of shit so we can release it"
Remedy - "But there's shit inside?"
Microsoft - "Does it look like I care? Conceal the smell or something"
Remedy - "Our product will become a shit game"
Microsoft - "Whatever. Oh...if anyone gets mad you must take the blame for it or we'll bury you"

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Tompa:

Samtidigt som man är pissed på UWP och Microsoft ska man komma ihåg att Remedy sannolikt fått välbehövlig ekonomisk hjälp av dem. Att bygga rena singleplayerspel från grunden i kanske fem år är inte gratis, inte heller riskfritt. Visst, en annan utgivare hade kanske varit bättre, men allt är inte dåligt med MS inblandning.

För några år sedan hade du en poäng, tiden då alla inte hade samma möjligheter som Blizzard, Valve och ID Software att vara lika oberonde.

Men med dagens marknad, verktyg och spelmotorer kan man mycket enklare vara självfinansierad. Förutsatt då att man inte kastar bort enorma summor på hollywood skådespelare och reklam.

Själv tycker jag de borde ta risken och utveckla nya ambitiösa PC spel igen. Max Payne 1 & 2 tycker jag fortfarande är bland de bästa shooters som gjorts och man kan ju inte annat än undra över hur orginal versionen av Alan Wake kunde blivigt innan de blev tvungna att designa om hela spelet för konsol.

Klart det är enklare med alternativfinansiering i dag. Men Remedy har ju alltid gjort påkostade storspel med skyhöga produktionsvärden, frågan är om de skulle vara beredda att kompromissa. Gameplay-mässigt skulle det inte vara några problem, kanske till och med enklare att sätta tajta kontroller och bra flyt med långt mindre krävande grafik.

Apropå Microsoft som utgivare dyker en annan fråga upp: är någon annan utgivare beredd att betala för ett fullstort singleplayer-spel i dag? Det vill nog till att Quantum Break säljer en del, annars kanske Remedy inte har något annat val än att skala ner ambitionerna och testa den där självfinansieringen.

Men vad är poängen med skyhöga produktionsvärden om man ändå låser sig fast till en konsol med dålig prestanda och relativt liten användarbas, som dessutom oftast inte är speciellt intresserad av spel utöver titlar som fifa, madden, cod, bf och destiny?

Kan inte säga att jag är speciellt imponerad av Quantum Break heller från en teknisk eller artistisk sida. Bara ännu en ytlig linjär shooter med lite fancy effekter. Inte svårt för en sådan relativt stor studio att få så lite att se så bra ut. Knappast samma sak som att polera ett spel som GTA 5 eller Witcher 3.

Inget heller som kommer öka Remedys namn, tex kan du ens komma ihåg utan att kolla upp vad studion hette som utvecklade order 1886 eller Rise?

1
Skriv svar