Markiplier: "Youtube har förändrats"

Robot
Markiplier: "Youtube har förändrats"

Pewdiepie-kollegan beskriver utvecklingen som en "självuppfyllande pessimism".


Medlem
Markiplier: "Youtube har förändrats"

"Istället för att skapa innehåll man själv tycker om följer man bara trender eller attackerar andra. "

Låter som så mycket annat i samhället, så inte konstigt att det blir så på YT också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Så länge ditt modus operandi för dina videos är att tjäna pengar istället för ett rent hobbyprojekt att underhålla så är det lättare att gå i gamla intjänat spår istället för att ta en chans med kreativitet.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det här genomsyrar hela samhället. Ingen vågar sticka ut från mängden. Har aldrig varit med om sådan intolerans mot saker som inte följer normen. Och det har gått så fort också. 10 år sedan var det helt annorlunda.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Ta bort alla förtjänster för reklam och liknande för alla streamers, så blir det nog mer indie/community-känsla igen, när folk streamar pga genuina intressen och inte för att tjäna pengar.

Medlem

Är nog tyvärr ett problem som är mycket större än Youtube. Jämför t ex med klassisk journalistik eller politik. De flesta som startar en sådan karriär har säkert till en början en idelogisk uppfattning om att undersöka/informera/granska eller att förbättra samhället. Men tyvärr måste man anpassa sig till alla konkurrenter och konsumenter.

I slutändan handlar det nog om oss alla, vi får de politiker och den underhållning vi förtjänar. Där vi = summan av alla människor som klickar runt på internet.

Skrivet av Kleptomaniac:

Så länge ditt modus operandi för dina videos är att tjäna pengar istället för ett rent hobbyprojekt att underhålla så är det lättare att gå i gamla intjänat spår istället för att ta en chans med kreativitet.

Man kan som sagt starta väldigt ideologiskt, men sen märker man nog att för att leverera bra content så tar det mycket tid och resurser. Och ju mer resurser det tar, desto orimligare blir det att inte "tänka på pengar". Folk behöver ju försörja sig...

Och modus operandi betyder för övrigt hur man gör något, inte varför

Medlem

Konstigt att han inte tar upp den sunkiga bildkvaliteten som vi har tvingats acceptera
ett bra tag nu. Gör att vissa detaljerade filmer som visar långskott t.ex
blir väldigt svåra att se.

Men detta handlar väl mer om vilket barnprogram som är mer populärt än vilket
annat barnprogram på youtube.


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av telison:

Är nog tyvärr ett problem som är mycket större än Youtube. Jämför t ex med klassisk journalistik eller politik. De flesta som startar en sådan karriär har säkert till en början en idelogisk uppfattning om att undersöka/informera/granska eller att förbättra samhället. Men tyvärr måste man anpassa sig till alla konkurrenter och konsumenter.

I slutändan handlar det nog om oss alla, vi får de politiker och den underhållning vi förtjänar. Där vi = summan av alla människor som klickar runt på internet.

Skrivet av Kleptomaniac:

Så länge ditt modus operandi för dina videos är att tjäna pengar istället för ett rent hobbyprojekt att underhålla så är det lättare att gå i gamla intjänat spår istället för att ta en chans med kreativitet.

Man kan som sagt starta väldigt ideologiskt, men sen märker man nog att för att leverera bra content så tar det mycket tid och resurser. Och ju mer resurser det tar, desto orimligare blir det att inte "tänka på pengar". Folk behöver ju försörja sig...

Och modus operandi betyder för övrigt hur man gör något, inte varför

Håller helt och hållet med det du säger. Var det jag försökte förmedla men kanske inte lyckades riktigt med. Sen kan ju Markiplier med 12 miljoner subs kanske ta sig lite större friheter (exempelvis bananklippet med 1,7 miljoner visningar) än en mindre kanal angående kreativitet med sitt content.

Och tack för rättningen! Pinsamt att använda terminologin fel:)


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Skapar man innehåll som följer trender osv, istället för att skapa det man tycker om, så bör man sluta göra videos överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:

Skapar man innehåll som följer trender osv, istället för att skapa det man tycker om, så bör man sluta göra videos överhuvudtaget.

Det är ju som att säga till gemene svensson att sluta jobba tvärt för att jobbet inte är roligt 40 timmar i veckan.
Man måste ju faktiskt tjäna in till sitt uppehälle på något sätt.

Sen att det finns folk som tjänar gott om pengar och definitivt har råd att göra det dom verkligen vill istället för att vända kappan efter vinden.
Dom borde däremot skaffa sig lite ryggrad och våga göra det dom vill.

Flakmonkey

Att något är populärt behöver ju inte innebära att det är dåligt eller att de som producerar innehållet är sellouts och gör något de hatar. Självklart måste du göra sådant som är många konsumerar om det är något du lever på, men det är ju inte som att du per automatik förlorar tittare om du gör det "ditt hjärta vill".

Sen är ju frågan om man bidrar mer genom att göra innehåll som många uppskattar men som man kanske inte brinner för eller om man gör något som man själv brinner för men som ingen annan gillar. Har lite svårt för den tendens som trots allt finns att se ner på saker och ting som är populära. Som om det vore mindre värt för att det är mainstream.

Är ju också mycket upp till oss som konsumenter att visa vad det är vi vill se. Våga göra något annat än att se det det som alla andra ser. Det kräver ju en liten arbetsinsats kanske, men det är lätt värt det. Gäller för övrigt det mesta här i livet,

Medlem
Skrivet av svartlock:
Skrivet av Tomtampong:

Skapar man innehåll som följer trender osv, istället för att skapa det man tycker om, så bör man sluta göra videos överhuvudtaget.

Det är ju som att säga till gemene svensson att sluta jobba tvärt för att jobbet inte är roligt 40 timmar i veckan.
Man måste ju faktiskt tjäna in till sitt uppehälle på något sätt.

Ja, man kan ha ett riktigt jobb istället för att skapa skitvideo efter skitvideo. Finns alldeles för många youtube-kanaler med folk som spelar spel och är allmänt störiga och högljudda.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Har lite svårt för den tendens som trots allt finns att se ner på saker och ting som är populära. Som om det vore mindre värt för att det är mainstream.

Saker som är populära för att de är trendiga och slutar vara populära när nästa trend dyker är mindre värda, då det inte ligger ett genuint intresse bakom populariteten.

Medlem

Enkel lösning: Adblock for YouTube. Mindre reklam= mindre pengar för kreatörer = mindre attraktivt att bli en pengajagande idiot istället för en kreativ artist.

Medlem
Skrivet av snubben:

Enkel lösning: Adblock for YouTube. Mindre reklam= mindre pengar för kreatörer = mindre attraktivt att bli en pengajagande idiot istället för en kreativ artist.

Magic Actions for YouTube är ännu trevligare...så får man massa bra finesser på köpet.

Medlem

han låter som trailer-rösten till alla vhs b-filmer

Medlem
Skrivet av Redstar:

Ta bort alla förtjänster för reklam och liknande för alla streamers, så blir det nog mer indie/community-känsla igen, när folk streamar pga genuina intressen och inte för att tjäna pengar.

Och sen säger vi att folk som jobbar med det du jobbar med inte heller ska få betalt, eller? Pucko.

Medlem
Skrivet av snubben:

Enkel lösning: Adblock for YouTube. Mindre reklam= mindre pengar för kreatörer = mindre attraktivt att bli en pengajagande idiot istället för en kreativ artist.

Hur sugen är du på att jobba gratis? Varför förväbntar sig alla bortskämda jävlar att folk som skapar skall göra det gratis? Då ska väl böcker och filmer vara gratis också? Och sjuksköterskor ska inte få betalt, inte byggnadsarbetare heller, de giriga svinen som vill ha betalt för att bygga hus.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av snubben:

Enkel lösning: Adblock for YouTube. Mindre reklam= mindre pengar för kreatörer = mindre attraktivt att bli en pengajagande idiot istället för en kreativ artist.

Hur sugen är du på att jobba gratis? Varför förväbntar sig alla bortskämda jävlar att folk som skapar skall göra det gratis? Då ska väl böcker och filmer vara gratis också? Och sjuksköterskor ska inte få betalt, inte byggnadsarbetare heller, de giriga svinen som vill ha betalt för att bygga hus.

Ja jag jobbar som snickare och vill ju såklart få betalt för det. Skulle jag skapa en youtubekanal där jag sitter och gapar framför en webcam skulle jag inte förvänta mig några pengar för det. Skulle du?

Medlem

Det är ju bara för att de slutar göra videos som de vill göra, utan ser det som deras primära inkomst. Youtube hade varit mycket bättre om man inte kunde tjäna pengar på det. Det känns som att de tänker att "har man inte miljoners med visningar kan man ju lika gärna skita i det". De bästa kanalerna är folk som fortfarande gör videos de brinner för, och som inte slutat sitt jobb för att bara göra youtube och ragga visningar. Alla kanaler jag följt har blivit sämre när de kom till den gränsen. Då handlar det om att pumpa ut videos, kvantitet före kvalitet, och bli inte förvånad om halva videon är sponsormeddelanden från Audible och Squarespace, eller en rant om deras Patreon och hur mycket man ska like och subscribe.

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Det här genomsyrar hela samhället. Ingen vågar sticka ut från mängden. Har aldrig varit med om sådan intolerans mot saker som inte följer normen. Och det har gått så fort också. 10 år sedan var det helt annorlunda.

Exakt. Ingen vågar ifrågasätta något längre. Alla samlar simulerade "godhetspoäng" till höger och vänster.

Jag kan varmt rekommendera "The Rubin Report" på Youtube. Väldigt befriande att se en begåvad journalist/komiker gå sin egen väg och våga låta sina gäster få ventilera faktiska åsikter.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Flakmonkey
Skrivet av jonis:
Skrivet av Eisenhart73:

Det här genomsyrar hela samhället. Ingen vågar sticka ut från mängden. Har aldrig varit med om sådan intolerans mot saker som inte följer normen. Och det har gått så fort också. 10 år sedan var det helt annorlunda.

Exakt. Ingen vågar ifrågasätta något längre. Alla samlar simulerade "godhetspoäng" till höger och vänster.

Jag kan varmt rekommendera "The Rubin Report" på Youtube. Väldigt befriande att se en begåvad journalist/komiker gå sin egen väg och våga låta sina gäster få ventilera faktiska åsikter.

På det stora hela tror jag nog att folk vågar ifrågasätta mycket mer än vad de gjorde för 50 år sedan, 100, 200, 300, etc år sedan. Det är ju inte som att du blir bränd för att vara en häxa om du har ett udda intresse. Det som händer nu jämfört med 10 år sedan är ju att verkligen alla har möjlighet att göra sin röst hörd vilket är på både gott och ont. Detta gör ju att saker och ting kan tryckas ner av en storm av kommentarer, hashtags och allt vad det nu må vara. Tror nog att detta gör att många känner att de inte får ha en annan åsikt, men det är inte lagar som hindrar det (förutsatt att det inte är hets mot folkgrupp tex) utan just det att allmänheten gör sin röst hörd.

Tidigare så var det ju experter som kom med sina åsikter och sanningar i TV, det debatterades där på ett sansat sätt och sen så skickades på sin höjd in någon insändare till någon tidning som ingen läste. Nu är alla självutnämnda experter och kommer med åsikter (vilket såklart är okej alla har rätt till en sådan) och sanningar som de läst om någonstans på internet i 45e led istället för att ta reda på fakta själva eller åtminstone så nära källan man kan komma. Det är faran känner jag. Ingen är intresserad av att verkligen lyssna på den andra sidans argument, bilda sig en egen uppfattning baserad på egna erfarenheter utan man spyr bara ut det som man hört någon annan säga utan någon som helst tanke bakom. På något vis känns det som att det är lite för lätt att lufta sin åsikt numera.

Medlem

Den rösten kan man inte skämmas över!

emj
Medlem
Skrivet av Nosnos:

På det stora hela tror jag nog att folk vågar ifrågasätta mycket mer än vad de gjorde för 50 år sedan, 100, 200, 300, etc år sedan. Det är ju inte som att du blir bränd för att vara en häxa om du har ett udda intresse.

Min Åsikt är!!11!

Nja.. Alltså Internet har påverkat mycket i vårt samhälle men jag tror inte att det går att se vart vi är på väg under den korta tid vi har haft med internet. Jag letar fortfarande efter en ny klassiker som Du sköna nya värld och 1984 som använder internet. Att jämföra häxprocessen (enligt wikipedia dödades var femte kvinna i Torsåkers socken) med uthängning på internet är kanske inte den mest lyckade liknelsen.

Förr diskuterade man mer över kaffet, dessa diskussioner var iaf i min släkt långt i från konfrontations fria, eller censurerade. Men samtidigt så kunde man välja att hålla käften om någon med konstiga åsikter satt med. Det kan jag inte göra på internet, man utsätts för många idioter (folk med andra åsikter) här på FZ, men samtidigt finns det folk som tar fighten när man själv inte orkar.

Flakmonkey
Skrivet av emj:
Skrivet av Nosnos:

På det stora hela tror jag nog att folk vågar ifrågasätta mycket mer än vad de gjorde för 50 år sedan, 100, 200, 300, etc år sedan. Det är ju inte som att du blir bränd för att vara en häxa om du har ett udda intresse.

Min Åsikt är!!11!

Nja.. Alltså Internet har påverkat mycket i vårt samhälle men jag tror inte att det går att se vart vi är på väg under den korta tid vi har haft med internet. Jag letar fortfarande efter en ny klassiker som Du sköna nya värld och 1984 som använder internet. Att jämföra häxprocessen (enligt wikipedia dödades var femte kvinna i Torsåkers socken) med uthängning på internet är kanske inte den mest lyckade liknelsen.

Förr diskuterade man mer över kaffet, dessa diskussioner var iaf i min släkt långt i från konfrontations fria, eller censurerade. Men samtidigt så kunde man välja att hålla käften om någon med konstiga åsikter satt med. Det kan jag inte göra på internet, man utsätts för många idioter (folk med andra åsikter) här på FZ, men samtidigt finns det folk som tar fighten när man själv inte orkar.

Häxjakten var ju ett extremt exempel förstås, men jag kan ju bara utgå från mig själv och den värld jag växte upp i och på det stora hela så är det väldigt mycket mer tolerant nu vad gäller avvikande åsikter och livsstilar än vad den var för 15 15-20 år sedan. Jag tror den stora skillnaden nu är lite den du är inne på och det är att ta fighten. Det är väldigt mycket enklare att ta fighten nu på internet än att göra det i fikarummet. Då kunde "idioten" häva ur sig en massa saker utan att någon sa något pga ork eller kanske konflikträdsla, medan om hen gör det på nätet så ryter folk ifrån. Åsikterna om idioten är samma i fikarummet och på internet, men på internet framstår det som att idioten inte får säga vad hen vill medan i fikarummet tycks det vara helt fritt fram och då skulle den världen anses som mer tolerant.

Medlem
Skrivet av snubben:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av snubben:

Enkel lösning: Adblock for YouTube. Mindre reklam= mindre pengar för kreatörer = mindre attraktivt att bli en pengajagande idiot istället för en kreativ artist.

Hur sugen är du på att jobba gratis? Varför förväbntar sig alla bortskämda jävlar att folk som skapar skall göra det gratis? Då ska väl böcker och filmer vara gratis också? Och sjuksköterskor ska inte få betalt, inte byggnadsarbetare heller, de giriga svinen som vill ha betalt för att bygga hus.

Ja jag jobbar som snickare och vill ju såklart få betalt för det. Skulle jag skapa en youtubekanal där jag sitter och gapar framför en webcam skulle jag inte förvänta mig några pengar för det. Skulle du?

Jobb som jobb. Varför ska musik kosta pengar? Det är ju bara en snubbe som står och gapar i en mikrofon, så varför är inte musik gratis?

Varför är ditt jobb "såklart" värt att få betalt för? Jag känner folk som lägger ner 60-80 timmar i veckan på att producera och redigera videos, varför ska de inte få betalt för det? Bakom vissa kanaler finns en hel stab med personal som sköter bokningar, redigering, bokföring, hanterar det juridiska osv. Varför ska de jobba gratis? Varför ska snickarna som bygger sets åt kanaler inte få betalt, men du ska få det?

Hoppas att du inte får någon löning nästa månad så får vi se hur kul du tycker det är, bortskämda jävel. Du står ju bara och slår med en hammare eller bygger ställningar 40 timmar i veckan, vafan ska du få pengar för det för?

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av jonis:
Skrivet av Eisenhart73:

Det här genomsyrar hela samhället. Ingen vågar sticka ut från mängden. Har aldrig varit med om sådan intolerans mot saker som inte följer normen. Och det har gått så fort också. 10 år sedan var det helt annorlunda.

Exakt. Ingen vågar ifrågasätta något längre. Alla samlar simulerade "godhetspoäng" till höger och vänster.

Jag kan varmt rekommendera "The Rubin Report" på Youtube. Väldigt befriande att se en begåvad journalist/komiker gå sin egen väg och våga låta sina gäster få ventilera faktiska åsikter.

På det stora hela tror jag nog att folk vågar ifrågasätta mycket mer än vad de gjorde för 50 år sedan, 100, 200, 300, etc år sedan. Det är ju inte som att du blir bränd för att vara en häxa om du har ett udda intresse. Det som händer nu jämfört med 10 år sedan är ju att verkligen alla har möjlighet att göra sin röst hörd vilket är på både gott och ont. Detta gör ju att saker och ting kan tryckas ner av en storm av kommentarer, hashtags och allt vad det nu må vara. Tror nog att detta gör att många känner att de inte får ha en annan åsikt, men det är inte lagar som hindrar det (förutsatt att det inte är hets mot folkgrupp tex) utan just det att allmänheten gör sin röst hörd.

Tidigare så var det ju experter som kom med sina åsikter och sanningar i TV, det debatterades där på ett sansat sätt och sen så skickades på sin höjd in någon insändare till någon tidning som ingen läste. Nu är alla självutnämnda experter och kommer med åsikter (vilket såklart är okej alla har rätt till en sådan) och sanningar som de läst om någonstans på internet i 45e led istället för att ta reda på fakta själva eller åtminstone så nära källan man kan komma. Det är faran känner jag. Ingen är intresserad av att verkligen lyssna på den andra sidans argument, bilda sig en egen uppfattning baserad på egna erfarenheter utan man spyr bara ut det som man hört någon annan säga utan någon som helst tanke bakom. På något vis känns det som att det är lite för lätt att lufta sin åsikt numera.

När jag läste första stycket kände jag att vi kanske fokuserade på lite olika tidsperspektiv. Håller helt med om att om man ser till det längre tidsperspektivet är utvecklingen positiv. Om man däremot ser vad som hänt senaste tio åren kan man lätt dra en annan slutsats. Det är en läskig trend när man ser att folk inte vågar säga något annat än det de tror är "korrekt" att säga. Vi har en regressiv journalistkår att tacka för mycket där tyvärr, med en handplockad och väldigt vinklad nyhetsrapportering jämfört med vad gemene man ser med egna ögon omkring sig i samhället.

Ditt andra stycke är klockrent. Den analysen håller jag med om till fullo.

Problemet är när diskussionen försvinner, och alla förstärker varandras illa förankrade övertygelse med självberöm. Ingen vågar sticka ut med en egen uppfattning.

Så, summa summarum, allt fler ventilerar sina åsikter men det är egentligen inte genomtänkta tankar som yttras för innehållets skull. Alla vill vara med och prata, och innehållet eller spetsen/kontrasterna i debatten går förlorade.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar