Spotify-VD: "Programmering behövs redan i grundskolan"

Medlem
Skrivet av Exteron:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:

Programmering behövs i skolan.
Förutom att eleverna lär sig att koda innebär det att eleverna får en större förståelse för det framtida samhället och sin omvärld.
Slöjd behövs i skolan.
Slöjdens uppgift är inte att eleverna ska lära sig att såga, hyvla eller virka eller sy.
Slöjd som skolämne idag syftar snarare till att eleverna lär sig att skapa och driva sina egna projekt. Något inget annat ämne gör och som eleverna har stor nytta av i framtiden.
Sedan är det en bonus att eleverna även får hantverksmässiga kunskaper.
Förstår inte varför det alltid är slöjden som får ge vika när man vill förändra skolan.
Om jag skulle ta bort ett skolämne skulle det i så fall vara musik.
Vilken nytta har egentligen musik för eleverna?
Syftet med musik är att eleverna ska klara av att röra sig i musikaliska sammanhang. Som utövare, eller som deltagare.
De allra flesta kommer inte att vara utövare. Det finns kulturskolor för de som är intresserade.
Så bort med musiken och in med programmering
!

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Exteron:

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

Som trä/syslöjd, bild, gymnastik, matematik och alla andra ämnen?

Det är helt skilda saker.

Nej, det är precis samma sak.

Öööööh, nej

Jupp.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sedan är det inte alls samma sak då en av skolans uppgifter ska vara att alla elever ska ha möjligheten att förstå sin omvärld och vara förberedda för det rådande samhällsklimatet.
Det handlar inte om att eleverna ska bli programmerare utan att de ska få insyn om vad programmering innebär och på vilket sätt det har en inverkan på deras liv.
Jag menar på att musik inte har samma betydelse utan mer kan ses som ett specialintresse.
Däremot kan musikhistoria vara av vikt, men det kan fortsättningsvis falla under ordinarie historiaundervisning.
Det finns forskning som visar på att musik kan främja lärandet i andra sammanhang. Det ska naturligtvis fortfarande användas i den mån det går. Det behöver nödvändigtvis inte ske under en obligatorisk musikundervisning utan istället integreras där/om stödet behövs.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Sedan är det inte alls samma sak då en av skolans uppgifter ska vara att alla elever ska ha möjligheten att förstå sin omvärld och vara förberedda för det rådande samhällsklimatet.
Det handlar inte om att eleverna ska bli programmerare utan att de ska få insyn om vad programmering innebär och på vilket sätt det har en inverkan på deras liv.
Jag menar på att musik inte har samma betydelse utan mer kan ses som ett specialintresse.
Däremot kan musikhistoria vara av vikt, men det kan fortsättningsvis falla under ordinarie historiaundervisning.
Det finns forskning som visar på att musik kan främja lärandet i andra sammanhang. Det ska naturligtvis fortfarande användas i den mån det går. Det behöver nödvändigtvis inte ske under en obligatorisk musikundervisning utan istället integreras där/om stödet behövs.

Jag håller med om att jag hellre skulle byta ut musik än slöjd, men samtidigt så har man väl musik i väldigt låga årskurser. Stod ju iofs grundskolan. Vet inte hur tidigt jag tycker det är rimligt att börja med just programmering, men Datakunskap som ämne är helt klart något som borde vara en självklarhet i utbildningen tidigt. Barn borde ägna de första åren åt lekfullare ämnen.
Vill minnas att man hade musik vid en ålder då man inte borde hålla på med så viktiga saker som programmering, men min dotter har syslöjd nu i sjuan, och det kan väl på sin höjd leda fram till fabriksarbetare år företag som HM eller kläddesigner, och med den begränsningen så föredrar jag nog att hon lär sig något datarelaterat som ger ett LÅNGT bredare framtida yrkesval.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte hur tidigt jag tycker det är rimligt att börja med just programmering,

Man kan börja tidigt.
Man skulle kunna börja redan i årskurs tre med enklare blockprogrammering, Scratch är lämpligt och används i tidigare åldrar i andra länder. Det är dessutom ett lekfullt verktyg som passar åldern bra.

Skrivet av Ender:

syslöjd nu i sjuan, och det kan väl på sin höjd leda fram till fabriksarbetare år företag som HM eller kläddesigner,

Håller inte med.
Som jag skrev tidigare är syftet med slöjd som skolämne att eleverna ska lära sig entreprenöriellt lärande. Sedan att det sker via hantverkstekniker är något av en bonus.
Se på slöjdens förmågor (som skolverket kallar det nu för tiden) och de kunskapskrav som finns för slöjden. Skolslöjden har förändrats, även om traditionerna bevaras.
Visst skulle det vara möjligt med en ännu större förändring där inte ens hantverksteknikerna skulle vara nödvändiga.
Men de är praktiskt att kunna grundläggande hantverk på samma sätt som det är praktiskt att ha hemkunskap i skolan.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Du kommer alltid ha nytta i vardagslivet av att kunna sy ihop kläder eller reparera en köksstol.

Du kommer aldrig ha nytta av programmering till vardags.

I runda slängar 90% av alla jobb så kommer programmering - precis som matte - vara helt överflödigt.

Dom tänker nog så.

Vi får alla lära oss hur elektricitet funkar osv. Iom att vi alla har telefoner som basically är mini-datorer och allting annat styrs av datorer idag - så känns det ändå som med tiden bra om kommande generationer iaf hade ett hum om tekniken bakom.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Ender:

Vet inte hur tidigt jag tycker det är rimligt att börja med just programmering,

Man kan börja tidigt.
Man skulle kunna börja redan i årskurs tre med enklare blockprogrammering, Scratch är lämpligt och används i tidigare åldrar i andra länder. Det är dessutom ett lekfullt verktyg som passar åldern bra.

Skrivet av Ender:

syslöjd nu i sjuan, och det kan väl på sin höjd leda fram till fabriksarbetare år företag som HM eller kläddesigner,

Håller inte med.
Som jag skrev tidigare är syftet med slöjd som skolämne att eleverna ska lära sig entreprenöriellt lärande. Sedan att det sker via hantverkstekniker är något av en bonus.
Se på slöjdens förmågor (som skolverket kallar det nu för tiden) och de kunskapskrav som finns för slöjden. Skolslöjden har förändrats, även om traditionerna bevaras.
Visst skulle det vara möjligt med en ännu större förändring där inte ens hantverksteknikerna skulle vara nödvändiga.
Men de är praktiskt att kunna grundläggande hantverk på samma sätt som det är praktiskt att ha hemkunskap i skolan.

Tja, kanske får instämma ändå. Kommer inte ihåg hur länge det fanns slöjd när jag gick i skolan, men när jag täkner efter så avlöste de där "låtsasämnena" (om man ska vara lite krass) varandra. Musik till slöjd, till bild till hemkunskap till teknik osv. Vissa var tillval vill jag minnas, men ändå...mer saker man gjorde fysiskt än att bara trycka in fakta från böcker, som känns mer som de riktiga "ämnena", de som betygen har en betydelse i för vidareutbildningar.

Vissa fungerar bra som livsförberedande (som hemkunskap) medan andra är nödvändiga för att kunna fördjupa sig vidare (som matematik).

Medlem
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det har inget att göra med att jag har ett "intresse" utav programmering.
Ämnet har tagits upp tidigare.
Skolan och framförallt eleverna har mycket att vinna på att införa programmering i skolan.
Vetenskapens värld i p1 körde ett bra program för ett tag sedan som tar upp andra fördelar som programmering som skolämne kan medföra.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/594907?programid=412

Medlem

Jag skulle snarare säga att slöjd, musik, bild är de riktiga utvecklande ämnena på det stadiet, medan matematik och dyl i skolorna är förvarings/låtsasverksamhet. Det blir inte svårare än gångertabellen i grundskolan. Man fick börja läsåret med ett diagnostiskt test som avgjorde vilka kapitel man behövde läsa in. Jag hade inget mer av kursmålen att lära och fick kasta tärning i något spel, i några år, medan övriga klassen skulle komma ikapp. Pluggade aldrig inför matteprov på gymnasiet, blev ofta klar efter en halvtimme, satte många gånger full pott, alltid högsta betyg. Fick massa tid att utvecklas som människa i andra ämnen, som gett mig enormt mycket mer.

Träslöjd var mitt favoritämne. Vi CADade ritningar till våra projekt och utmanades att göra våra metalldelar själva. Gångjärn hade dessutom kostat några kronor styck. Programmering lärde man sig på egen hand, och redan i gymnasiet hade vi byggt ihop spelmotorer. Har naturligtvis formell utbildning också, men ute på arbetsmarknaden ser jag bara floskler i stil med det som står i artikeln. Bolagen är fulla av medelmåttor och tomma konformerande HR/ekonomslogans. Deras enda intresse är att överproducera ingenjörer för att pressa de redan löjligt låga lönerna, och öka "konkurrenskraften"/egna vinsterna (på att låta andra jobba åt dem).

Dessutom blir det inte bättre av att tekniksnubbarna är mesar som inte organiserar sig i fackförbund eller tar konflikt. Civilingenjörer, programmerare är del av 2000-talets proletariat.

Sedan snacket om "talanger" "bäst" etc. Mozart var möjligen en talang, och det sitter knappast Mozarts och knackar kod på företag som Spotify. Söker man "vassaste" snubben i något fält, lär de som nappar knappast vara såna med de vassaste knivarna i lådan, utan människor som kraftigt överskattar sin förmåga. Är man bra, vet man att det alltid finns någon bättre, att man inte är bäst. Det betyder däremot inte att man ska lägga sig lågt i sina krav. Det är de som drar in pengar på vårt arbete, inte tvärtom. Det enda de tillhandahåller är produktionsmedlen.

Medlem
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det är nog för att du inte inser vad programmering innefattar. Det är mer än att bara knacka kod.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hälften av ungarna kan inte ens räkna. Kanske borde börja i den änden istället?

Medlem
Skrivet av conthox:

Så mycket särskrivningar och brist på grundläggande förståelse i matte och fysik så tror jag att vi har ett långt större problem än för lite programmering. Men visst, om man hade fixat de andra ämnena och sedan lade till programmering så hade det inte skadat.

Ja både de som kommenterar och de som skriver artiklar på FZ skulle må gott av ett par kurser i svenska.

Medlem
Skrivet av trashlight:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

Ett system vi kollektivt bestämt oss för att använda ger det legitimitet . Just FYI.

Vilka är vi? Jag var aldrig med i beslutsprocess och inga jag känner heller.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Exteron:

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

jodå, i grundskolan ska man lära sig det som krävs inför framtiden. och allt som har med datorer att göra är betydligt viktigare än tex geografi och historia. det skulle ge hela världen betydligt mer om alla fick lära sig från början istället. var inte så 1820 nu


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

Ett system vi kollektivt bestämt oss för att använda ger det legitimitet . Just FYI.

Vilka är vi? Jag var aldrig med i beslutsprocess och inga jag känner heller.

Jag tänkte börja bränna sprit och sälja till 16-åringar; köra 200 på vilka vägar jag vill och bränna ner kyrkor. Jag har inte varit med i beslutsprocessen för lagarna som säger att man inte får göra sånt, och ingen jag känner heller.

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

Ett system vi kollektivt bestämt oss för att använda ger det legitimitet . Just FYI.

Vilka är vi? Jag var aldrig med i beslutsprocess och inga jag känner heller.

Aldrig röstat? Ingen av dina vänner har någonsin utnyttjat sin rösträtt?

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det är nog för att du inte inser vad programmering innefattar. Det är mer än att bara knacka kod.

Jag vet precis vad det innefattar, men det är inget som de behöver lära sig i grundskolan för att klara sig i framtiden, så mycket användning av det har de inte i yrkeslivet senare och majoriteten utav jobben behöver du inte ens det på

Medlem
Skrivet av Exteron:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det är nog för att du inte inser vad programmering innefattar. Det är mer än att bara knacka kod.

Jag vet precis vad det innefattar, men det är inget som de behöver lära sig i grundskolan för att klara sig i framtiden, så mycket användning av det har de inte i yrkeslivet senare och majoriteten utav jobben behöver du inte ens det på

Ingen användning av logiskt tänkade och problemlösning?

Ska alla jobba på McDonalds, eller?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det är nog för att du inte inser vad programmering innefattar. Det är mer än att bara knacka kod.

Jag vet precis vad det innefattar, men det är inget som de behöver lära sig i grundskolan för att klara sig i framtiden, så mycket användning av det har de inte i yrkeslivet senare och majoriteten utav jobben behöver du inte ens det på

Ingen användning av logiskt tänkade och problemlösning?

Ska alla jobba på McDonalds, eller?

Det lär inte funka. I framtiden måste personalen kunna programmera köksutrustningen, men det har dom inte fått lära sig

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

Ett system vi kollektivt bestämt oss för att använda ger det legitimitet . Just FYI.

Vilka är vi? Jag var aldrig med i beslutsprocess och inga jag känner heller.

Jag tänkte börja bränna sprit och sälja till 16-åringar; köra 200 på vilka vägar jag vill och bränna ner kyrkor. Jag har inte varit med i beslutsprocessen för lagarna som säger att man inte får göra sånt, och ingen jag känner heller.

Om du äger marken du utför det på Och sexton åringen (alltså du är 16-åringen.) så varsågod.

Menar du att du inte hade haft någon moral om någon annan inte bestämt åt dig vad som är okej?


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det är nog för att du inte inser vad programmering innefattar. Det är mer än att bara knacka kod.

Jag vet precis vad det innefattar, men det är inget som de behöver lära sig i grundskolan för att klara sig i framtiden, så mycket användning av det har de inte i yrkeslivet senare och majoriteten utav jobben behöver du inte ens det på

Ingen användning av logiskt tänkade och problemlösning?

Ska alla jobba på McDonalds, eller?

Vad har logiskt tänkande och problemlösning med det hela att göra? Har ingen haft ett logiskt tänkande förrän nu och alla har bara haft problem som de inte vetat hur de ska lösa innan?

Så det finns absolut inga andra jobb än programmerare eller McDonalds?

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

Ett system vi kollektivt bestämt oss för att använda ger det legitimitet . Just FYI.

Vilka är vi? Jag var aldrig med i beslutsprocess och inga jag känner heller.

Jag tänkte börja bränna sprit och sälja till 16-åringar; köra 200 på vilka vägar jag vill och bränna ner kyrkor. Jag har inte varit med i beslutsprocessen för lagarna som säger att man inte får göra sånt, och ingen jag känner heller.

Om du äger marken du utför det på Och sexton åringen (alltså du är 16-åringen.) så varsågod.

Menar du att du inte hade haft någon moral om någon annan inte bestämt åt dig vad som är okej?

Nej, du missuppfattar mitt svar. Det var inte moralfrågorna jag menar att fokusera på, utan vad jag tolkade som din mening att du inte behöver följa lagen i det land du bor i.

Även om du anser att det är "varsågod" att göra mina exempel på min egen mark, eller att det borde vara det, så är det ju inte så det funkar inom det här landets gränser. Det är inte heller så att du tvingas betala skatt bara för att du är född här; det är för att du väljer att leva och/eller verka inom landets gränser.

Medlem

Menar du på allvar att det inte kommer en skattmas och i förlängningen våldsmonopolet om jag väljer att inte betala skatt?

Är valet du antyder att jag kan flytta?

Är det rimligt att folk skall drivas i exil för att de inte delar majoritetens åsikter.

Varför är det okej att med staten och demokratin trycka sin vilja över andra men inte i dina personliga interaktioner.

Staten är illegitim och skatt är väpnatrån.

Kanske du förstår vart jag står i frågan.

Jag lever efter non aggression principle.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

Ingen behöver lära sig programmering när man är 8 år, bara för att du har ett intresse utav det så betyder inte det att det är ett grundläggande ämne som behövs innan gymnasium

Det är nog för att du inte inser vad programmering innefattar. Det är mer än att bara knacka kod.

Jag vet precis vad det innefattar, men det är inget som de behöver lära sig i grundskolan för att klara sig i framtiden, så mycket användning av det har de inte i yrkeslivet senare och majoriteten utav jobben behöver du inte ens det på

Ingen användning av logiskt tänkade och problemlösning?

Ska alla jobba på McDonalds, eller?

Jobba? I sossarnas Sverige? Bidragslinjen som gäller nu.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Menar du på allvar att det inte kommer en skattmas och i förlängningen våldsmonopolet om jag väljer att inte betala skatt?

Nej

Citat:

Är valet du antyder att jag kan flytta?

Ja

Citat:

Är det rimligt att folk skall drivas i exil för att de inte delar majoritetens åsikter.

Nej, inte för deras åsikter. Jag anser dock att vi behöver gemensamma lagar för samhället vi lever i, och anser även att vi inte bör låta personer leva utanför samhället samtidigt som dom bor i samhället. Vill en person ta del av det som gemensamt skapas och tillhandahålls av samhället förväntar jag personligen mig att dom är med och bidrar till det.

Citat:

Varför är det okej att med staten och demokratin trycka sin vilja över andra men inte i dina personliga interaktioner.

För att varje individ inte är en privat ö.

Citat:

Staten är illegitim och skatt är väpnatrån.

Nej, det håller jag inte med om.

Citat:

Kanske du förstår vart jag står i frågan.

Jag lever efter non aggression principle.

Ja, nu förstår jag. Hade du uttryckt tidigare att du inte är demokrat så hade vi kunnat spara in på många ord. Ha en fin fredag och håll dig borta från skattebetalarnas vägar!

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:

Staten är illegitim och skatt är väpnatrån.

Ja, nu förstår jag. Hade du uttryckt tidigare att du inte är demokrat så hade vi kunnat spara in på många ord. Ha en fin fredag och håll dig borta från skattebetalarnas vägar!

Word.

123
Skriv svar