Vi guidar Sveriges Radio-reporter genom första mötet med VR

Robot
Vi guidar Sveriges Radio-reporter genom första mötet med VR

P1 Morgon gästade kontoret för att testa HTC Vive - lyssna på inslaget.

#job-simulator, #space-pirate-trainer


Medlem
Vi guidar Sveriges Radio-reporter genom första mötet med VR

"Jag känner spaken i min hand, och nu är jag en kock"


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Nördkultur goes mainstream. Wohooo.

Medlem

"Fulkultur" i fina fina Sveriges radio P1. Härligt jobbat.

Medlem

VR Känns ju jävligt mycket radio

Medlem

För att bidra med något vettigt: förvånansvärt bra inslag ändå, visserligen brukar P1 göra bra och seriösa inslag men jag är ändå förvånad. Att studio äreportern fiskar efter potentiellt farliga inslag med VR ingår ju bara i hennes jobbeskrivning så ingen chock där.

Men mest förvånad är jag över Effie Karabuda. Hatar verkligen hennes krönikor i P3 Spel men här var hon duktig.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

"Jag känner spaken i min hand, och nu är jag en kock"

"jag känner faktiskt spaken i min hand. Det var en vibrationsrörelse" låter som något helt annat


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Bra radio..


signatur

"No country for old Gamers"

Medlem
Skrivet av Volk:

Men mest förvånad är jag över Effie Karabuda. Hatar verkligen hennes krönikor i P3 Spel men här var hon duktig.

Håller med att hon skötte intervjun bra, hon mötte "rädslan för det nya mediumet" frågorna bra genom att bl.a. jämföra och likställa med andra medium som ex. litteratur och framhäva fördelarna samt medvetenhet om att ex. VR krig kanske inte skulle passa folk som liter av PTS. Samma sak gäller krigsfilmer och litteratur också kan jag tänka mig.

Men jag måste fråga, "hatar" du verkligen hennes krönikor? Kan förstå om dem inte faller i din smak men just hata?
Bara nyfiken, själv så håller jag med henne helt eller delvis i vissa av hennes krönikor och ibland knappt alls, men aldrig så pass att jag har hatat något hon har "krönikörat", undrar om jag har missat något eländigt hon har skrivit som du hatar.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av SuperTank:

"Jag känner spaken i min hand, och nu är jag en kock"

"jag känner faktiskt spaken i min hand. Det var en vibrationsrörelse" låter som något helt annat

Ja, VR-porr missade dom att ha med i beskrivningen över framtidsvisionen för hur en större del av användningsområdet än vad jag vågar tänka mig kommer se ut

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

Men jag måste fråga, "hatar" du verkligen hennes krönikor? Kan förstå om dem inte faller i din smak men just hata?

Hatar är ett starkt ord men jag är inte långt ifrån att faktiskt göra det.. Jag är egentligen alldeles för gammal för att sitta på internet och hata något men just hennes krönikor har jag så enormt svårt för, speciellt om jag jämför med de andra krönikörerna i programmet.
Ofta tycker jag hennes krönikor är tråkiga, substanslösa och utan någon röd tråd, de faller ofta tillbaka på ett riktningslöst raljerande.

Lyssna t.ex. på denna krönika, börjar 37:47 in streamen utan musik. Personligen tycker jag den är otroligt tråkig och ointressant, tyvärr visar den inte riktigt på vad jag menar då den faktiskt har en röd tråd men är däremot raljerande.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/691979?programid=4090

Nu känner jag att jag lagt alldeles för mycket energi på något jag egentligen inte tycker om, jag känner mig värre än hatarna på Flashback. Jag slutar nu.

Medlem
Skrivet av Volk:
Skrivet av =FFM=FH:

Men jag måste fråga, "hatar" du verkligen hennes krönikor? Kan förstå om dem inte faller i din smak men just hata?

..Lyssna t.ex. på denna krönika, börjar 37:47 in streamen utan musik...
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/691979?programid=4090

Nu känner jag att jag lagt alldeles för mycket energi på något jag egentligen inte tycker om, jag känner mig värre än hatarna på Flashback. Jag slutar nu.

De var inte meningen att få dig att känna dig värre än "flashback hatare", tror dessutom att du inte är en "sån" typ egentligen.
Ber om ursäkt i.a.f. och tackar för svaret.

För att bli konstruktiv i detta så angående krönikan du länkade till tycker jag att den är helt ok. Hon visar hur fäst vi kan bli till karaktärer och drar en liten story och insikt mot slutet. Ämnet i sig är intressant och poängerna, argumenten, påståendena eller substanserna (kalla vad man vill) är bra.
Däremot tycker jag att det är lite långdraget och lite för mycket drama i hennes krönika. Långdraget eller kanske rättare sagt för lite "substans per minut", för substans finns men de är relativt få.
Hennes krönika-stil innehåller en del drama med "typ hallåååå" och "liksom" fraser, något liknande "fjortis" jargonger.
Detta landar inte bra hos mig iaf.

Däremot tycker jag att podden 160220 (39:20 utan musika) var dålig i smaken, vet inte om du har hört den men jag tror att den är den sämsta krönika som jag har hört från henne. Främst p.g.a. att krönikan var mycket negativ och dramatisk. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/678335?programid=4090
Utan några positiva sekvenser för t.ex. sensmoral eller förståelse som kunde ha brutit flow:et blev det bara ett konstant monotont klagande på "lilla gubben". Tråkigt... för det låter som att det fanns bra substans, korrekta samt intressanta argument men dessa döljs och försvinner bakom ett grått moln av nägg, klag och drama.
Hade hon balanserat detta bättre med lite positiva inslag hade den säkert varit en bra krönika.

Annars brukar hon vara helt ok, här var hon ju bra!

Måste tillägga att jag är generellt extra känslig mot drama så min subjektiva åsikt färgas av detta.
Kanske är det så för dig också?

1
Skriv svar