FZ flyger Elite: Dangerous med Hotas-joystick och HTC Vive

Robot
FZ flyger Elite: Dangerous med Hotas-joystick och HTC Vive

Rymdsimulatorer spås bli stort i VR – vi testar men krånglet höll på att knäcka oss.

#elite-dangerous, #saitek, #bandai-namco


Medlem
FZ flyger Elite: Dangerous med Hotas-joystick och HTC Vive

Jag är avundsjuk.

Medlem

Lirade detta imorse med saitek x52 och o.r cv1. Love it!

Rekomenderar Crystal Rift till rpg fans.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

kul att se, men kanske skulle passa att ha en "elite" dangerous spelare som testa också ^^

Redaktör
Skrivet av Natrium:

kul att se, men kanske skulle passa att ha en "elite" dangerous spelare som testa också ^^

Tyvärr är ingen av oss här det, men jag har åtminstone kört en hel del flygspel genom åren. De stora skillnaderna mot att köra på vanlig skärm är den fantastiska inlevelsen och det inte så fantastiska faktumet att man inte ser vad man gör. Ett tangentbord hade också varit bra för att förenkla, även om Elite ger rätt bra visuella guider.

Jag är duktigt sugen på att flyga nåt på moder jord, IL-2 eller liknade lär bli enastående.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Natrium:

kul att se, men kanske skulle passa att ha en "elite" dangerous spelare som testa också ^^

Tyvärr är ingen av oss här det, men jag har åtminstone kört en hel del flygspel genom åren. De stora skillnaderna mot att köra på vanlig skärm är den fantastiska inlevelsen och det inte så fantastiska faktumet att man inte ser vad man gör. Ett tangentbord hade också varit bra för att förenkla, även om Elite ger rätt bra visuella guider.

Jag är duktigt sugen på att flyga nåt på moder jord, IL-2 eller liknade lär bli enastående.

ja absolut, DCS eller nått sånt skulle vara coolt att se, och det är synd att ingen av er har direkt spelat något elite D en längre tid då. Skulle gärna vilja själv testa VR till Elite, själv får jag nöja med mig x52 pro och Track IR när jag lirar, tillsammans ofc med voice attack. ^^

Medlem

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.

Vilka knappar syftar du på?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Testpilot

Enda gången jag behövde använda tangentbordet i Elite Dangerous var då man öppnade galaxy map och fepplade.

Själva flygandet går ju hur bra som helst med bara joystick och gasreglage. (Jag har Saitek X52 Pro)

Medlem

Åh måste prova på, sjukt sugen på att köpa ett VR-headset men känner att jag lär testa både Oculus och VIVE innan jag slänger iväg så mycket pengar.

Kan ni inte testa det svenskutvecklade skidspelet SNOW? Finns en open beta att hämta hem


signatur

no remorse

Medlem

Verkar som att HTC Vive renderar Elite Dangerous i lägre upplösning än vad Occulus Rift gör. Det är därför du har problem att läsa texten.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Phobo:

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.

Vilka knappar syftar du på?

Det han nämner i klippet


signatur

Meep!

Medlem

Det här lär ju blir den spelupplevelse som tar upp merparten av ens fritid till sommaren

Edit: Fantastisk video, kommer bli kul att se hur TB löser detta framöver då han tydligen ska satsa på att sprida upplevelsen och tekniken med VR till massorna. Han har dock sagt att det förmodligen kommer resultera i en hel del mindre smickrande och oprofessionella videos men han tror så mycket på att VR är framtiden att han tänker offra sin annars strikta stil för VR.

Medlem

Tyckte det var en massa gnäll alltså

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Åh måste prova på, sjukt sugen på att köpa ett VR-headset men känner att jag lär testa både Oculus och VIVE innan jag slänger iväg så mycket pengar.

Kan ni inte testa det svenskutvecklade skidspelet SNOW? Finns en open beta att hämta hem

Testade SNOW för länge sedan med DK1, fy fasen va dåligt jag mådde sedan : D
Nice spel i övrigt dock.

Medlem

Inte bättre att ge han en stol att sitta i?

Medlem

Med tanke på hur mycket man flyger mellan system om man inte bara ägnar sig åt bounty hunting så har jag svårt att begripa hur man praktiskt ska kunna njuta några längre stunder (och vilken gamnackevarning det är)
Vill gärna själv också ha diverse hjälpmedel på andra skärmen, och tänker framförallt på de man hört som spelat Elite som säger just det där att texten är nästan oläslig.

Som sagt, säkert trevligt om man bara åker ut och fajtas lite.

Medlem

Jag föredrar att se större spelfönster och mindre av er i såna här videos. Jag har inget emot er men vill se mer av spelet...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag skulle helt klart inte köra Elite i VR utan Voice Attack eller liknande programvara. Den gör livet extremt mycket enklare för VR-sim. Alla kommandon som du använder ibland läggs på röststyrning och så fokuserar man bara på de alla viktigaste kommandona till styrspaken.

Exempel nedanför med ett voice pack för att få svar på röstkommandon också.

Playing Elite: Dangerous with William Shatner [as the voice of Orion]

Ambassadör
Xbox

"Åh nej här kommer VR-skeptikern igen!"

MEN, det här är faktiskt en gamingnisch där VR definitivt kommer att komma till sin rätt! Flygsimulatorer av alla möjliga slag kommer bli lysande. Med joystick, pedaler och voicecommands (som om inte annat kan simulera en co-pilot) så lär det fungera fint. Kan förmoda att det också är i den typen av spel som suspension of disbelief är lättast att upprätthålla. Nisch som sagt.


signatur

Jump in.

Medlem

Något plågsamt att titta på någon som inte vet vad han gör i Elite.
Jag ser själv fram emot att spela Elite när min Vive anländer, Menyerna sitter i ryggmärgen så textstorleken blir ett mindre problem.

Kul att ni visade hur det såg ut i varje fall, kudos för det!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Phobo:

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.

Dels så är spelet inte designat för VR och sen så är upplösningen för låg.

Verkar som att Rift klarar av Elite mycket bättre.
http://i.imgur.com/Pcjor02.gifv

Medlem

Ni borde testa flyga i War Thunder med HTC vive. Typ Realistic Battle där man då endast kan sitta i planet. Lär vara en grym känsla, men ni borde nog ha en stol att sitta i då istället för att stå upp och spela


signatur
Medlem
Skrivet av Phobo:

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.

VR har sina brister än så länge, inget av de headset som finns är i närheten så bra som en vanlig skärm när det gäller att visa detaljer. I praktiken tittar du ju på en mobildisplay som befinner sig några få centimeter från ögat.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Phobo:

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.

VR har sina brister än så länge, inget av de headset som finns är i närheten så bra som en vanlig skärm när det gäller att visa detaljer. I praktiken tittar du ju på en mobildisplay som befinner sig några få centimeter från ögat.

Det har inte med IPD-justering att göra då, tror att finjustering av pupillavståndet löser textläsligheten i spel då 3D-effekten just för text är otroligt känslig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pretorian24:

Jag föredrar att se större spelfönster och mindre av er i såna här videos. Jag har inget emot er men vill se mer av spelet...

Det beror lite på spelet, alla kan inte fullskärmas i mirrorläget i Steam VR. Just Elite kör ett väldigt litet fönster som skulle se kasst ut uppdraget till helskärm i efterhanteringen.

Skrivet av Mortaigne:

"Åh nej här kommer VR-skeptikern igen!"

MEN, det här är faktiskt en gamingnisch där VR definitivt kommer att komma till sin rätt! Flygsimulatorer av alla möjliga slag kommer bli lysande. Med joystick, pedaler och voicecommands (som om inte annat kan simulera en co-pilot) så lär det fungera fint. Kan förmoda att det också är i den typen av spel som suspension of disbelief är lättast att upprätthålla. Nisch som sagt.

Du är så välkommen. Behövs skeptiker.

Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Phobo:

Varför ser man inte vad det står på knapparna när man kör med hjälmen? Det är ju hyffsat värdelöst.

VR har sina brister än så länge, inget av de headset som finns är i närheten så bra som en vanlig skärm när det gäller att visa detaljer. I praktiken tittar du ju på en mobildisplay som befinner sig några få centimeter från ögat.

Det har inte med IPD-justering att göra då, tror att finjustering av pupillavståndet löser textläsligheten i spel då 3D-effekten just för text är otroligt känslig.

Trots IPO-inställningar har Vive en ganska snäv sweet spotlight för skärpa. Sen spelar såklart upplösning roll.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Natrium:

kul att se, men kanske skulle passa att ha en "elite" dangerous spelare som testa också ^^

Tyvärr är ingen av oss här det, men jag har åtminstone kört en hel del flygspel genom åren. De stora skillnaderna mot att köra på vanlig skärm är den fantastiska inlevelsen och det inte så fantastiska faktumet att man inte ser vad man gör. Ett tangentbord hade också varit bra för att förenkla, även om Elite ger rätt bra visuella guider.

Jag är duktigt sugen på att flyga nåt på moder jord, IL-2 eller liknade lär bli enastående.

Ni skulle ha provat med joysticken och Med Voiceattack! =D
Jäklar vad kul det blir när man kan prata med "skeppet" och få den att göra saker.

1
Skriv svar