DirectX-skaparen Alex St. John: Klagar du på låg lön och långa arbetsdagar? Sluta jobba med spel!

Robot
DirectX-skaparen Alex St. John: Klagar du på låg lön och långa arbetsdagar? Sluta jobba med spel!
Medlem
DirectX-skaparen Alex St. John: Klagar du på låg lön och långa arbetsdagar? Sluta jobba med spel!

fast man kan förstå om folk reagerar på det han säger.

Medlem

Spelutveckling är inte konst.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Själva utvecklingen är ingen konst men resultatet är konst.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Varför skulle det inte vara konst?

Medlem
Skrivet av Jonlissla:
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Varför skulle det inte vara konst?

Att måla är inte en konst, det är tavlan som är konst.

Och bara för att något är en konst så ska inte det betyda att det inte ska finnas bra arbetsvillkor.

Medlem
Skrivet av Striva:
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Själva utvecklingen är ingen konst men resultatet är konst.

Nope, ett spel är ett spel, men ett spel innehåller konst, i form av 2d eller 3d

Sen vad som är konst är helt subjektivt, så finns nog många andra sätt man skulle kunna säga att spel innehåller konst x)

Men att säga att hela spelet och alla spel är konst känns fel imo.

Medlem

Enligt vissa är mode konst. Ska vi säga det till de filippinska sömmerskorna som syr våra kläder att det de gör är konst och att de därför inte har rätt att klaga på arbetsvillkoren?

Medlem

Haha, vilken idiot. Kan köpa att det finns saker som övertid mm, men då ska man fan ha en motsvarande del av kakan när spelet släpps också, eller tänkte han att bara cheferna skulle håva in pengar då?

Ambassadör
Xbox

Den här "crunch"-perioden låter mest som om det planeras sjukt dåligt och måste stressas på slutet?

Konst vetefan heller, det är väl mest fabrik över det numer.


signatur

Jump in.

Medlem

Så en Amerikansk mångmiljonär säger åt fattiga programmerare att de borde uppskatta skitlön och hemska arbetstider för det är "konst"? Detta är ju en trend överallt i USA, överklassen som trampar ihjäl resten av folket för lite extra pengar.

Medlem

Kotaku är väl de sista som ska öppna käften..
De kan inte slå igen portarna tillräckligt snabbt.

Medlem

Jobba 80-timma utan övertidsersättning, på ett passionslöst AAA-spel, designat av en komiteé av giriga kartongmänniskor , där merparten av vinsten äts upp av utgivarna?

Nej tack.

Medlem

Håller med till viss del, beroende på vilket spel och vilken typ av spel man jobbar med.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Om det er "kunst" å hjelpe med å lage et dataspill er ikke interessant. Det som vil være interessant, er hvorvidt det man jobber med kan sies å ha " artistic merit".

Så hvis man gjør slett arbeid, eller kopierer andre, så kan man neppe karakterisere det man driver med, for kunst.

Så kan man si at et dataspill ikke er en kunstgjenstand man kan henge opp eller vise fram som kunst, men er kun programvare.

Medlem

USA har väl skit arbetsvillkor i överlag.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Slayman:
Skrivet av Jonlissla:
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Varför skulle det inte vara konst?

Att måla är inte en konst, det är tavlan som är konst.

Och bara för att något är en konst så ska inte det betyda att det inte ska finnas bra arbetsvillkor.

Självklart är skapandeprocessen lika mycket konst som resultatet, en tavla är ju en bild av processen där man kan se varje penseldrag som konstnären gjorde.

Ett spel är ett konstverk i flera dimensioner där man sammansatt texturer, modeller, ljuddesign och musik till ett skådespel koreograferat av programmerare. Varje element är ju skapat av en person som givit utlopp för sin kreativitet.

Med det sagt så ska ingen naturligtvis behöva jobba med skitvillkor utan vidare men man får anta att dessa programmerare har jävligt bra betalt FÖR att det periodvis är ett slitsamt arbete och då finns ingen orsak att gnälla.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Enligt vissa är mode konst. Ska vi säga det till de filippinska sömmerskorna som syr våra kläder att det de gör är konst och att de därför inte har rätt att klaga på arbetsvillkoren?

Vad han säger är ju att spelutvecklarna har andra alternativ och ska välja spelutveckling för att de tycker om det trots de arbetsvillkor han anser nödvändiga för yrket. Detsamma kan inte nödvändigtvis sägas om de sömmerskor du nämner. Med detta inte sagt att han har rätt, bara att ditt argument inte visar motsatsen.

k3m
Medlem
Skrivet av Ziljun:

Så en Amerikansk mångmiljonär säger åt fattiga programmerare att de borde uppskatta skitlön och hemska arbetstider för det är "konst"? Detta är ju en trend överallt i USA, överklassen som trampar ihjäl resten av folket för lite extra pengar.

exakt!

Medlem

Konst är helt i betraktarens ögon, varken mer eller mindre..

Medlem
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Striva:
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Själva utvecklingen är ingen konst men resultatet är konst.

Nope, ett spel är ett spel, men ett spel innehåller konst, i form av 2d eller 3d

Va? Ska jag säga samma sak med tavlor, fotografier osv?
Ifall man tycker det är konst eller inte är subjektivt men ditt påstående var bland det konstigaste jag läst.

Medlem
Skrivet av Striva:
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Striva:
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Själva utvecklingen är ingen konst men resultatet är konst.

Nope, ett spel är ett spel, men ett spel innehåller konst, i form av 2d eller 3d

Va? Ska jag säga samma sak med tavlor, fotografier osv?
Ifall man tycker det är konst eller inte är subjektivt men ditt påstående vad bland det konstigaste jag läst.

Ser inte varför det är relevant om spel är "konst", särskilt när begreppet inte är tydligt definierat.

Medlem

Den här bilden säger en hel del om i vilken riktning vi är på väg mot.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Bennii:

Enligt vissa är mode konst. Ska vi säga det till de filippinska sömmerskorna som syr våra kläder att det de gör är konst och att de därför inte har rätt att klaga på arbetsvillkoren?

Vad han säger är ju att spelutvecklarna har andra alternativ och ska välja spelutveckling för att de tycker om det trots de arbetsvillkor han anser nödvändiga för yrket. Detsamma kan inte nödvändigtvis sägas om de sömmerskor du nämner. Med detta inte sagt att han har rätt, bara att ditt argument inte visar motsatsen.

Jo, jag är medveten om att spelutvecklare har en enklare tillvaro än slavarbetare, på det stora hela. Min liknelse handlar mer om ifall man kan rättfärdiga dåliga arbetsvillkor med motiveringen att man jobbar för konst i ett sammanhang så kan man göra det i alla. Jag var inte ute efter att jämställa de två yrkeskategorierna.

Medlem
Skrivet av Striva:
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Striva:
Skrivet av Tomtampong:

Spelutveckling är inte konst.

Själva utvecklingen är ingen konst men resultatet är konst.

Nope, ett spel är ett spel, men ett spel innehåller konst, i form av 2d eller 3d

Va? Ska jag säga samma sak med tavlor, fotografier osv?
Ifall man tycker det är konst eller inte är subjektivt men ditt påstående var bland det konstigaste jag läst.

vad är det som är så konstigt med det?
kanske blir lite konstigt när du klipper bort delar av vad jag skrev och fokuserar på en sak utan kontext.

Jag skulle lätt kunna säga att alla tavlor och fotografier inte är konst xD

Medlem

Det skulle också vara lite kul att skicka samma signal uppåt på hierarkin. Ubisoft anställer en ny VD som får jobba 70-80 timmar i veckan för 14000 dollar om året. Det han jobbar med är trots allt konst och han borde vara glad att få arbeta med sin hobby.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Så en Amerikansk mångmiljonär säger åt fattiga programmerare att de borde uppskatta skitlön och hemska arbetstider för det är "konst"? Detta är ju en trend överallt i USA, överklassen som trampar ihjäl resten av folket för lite extra pengar.

Rika här gör likadant så tro inte detta är endast förekommande i usa, rika svenskar är lika äckliga

Medlem

Han har helt rätt, om man tänker sig att tjäna mycket pengar och att jobba lite skall man INTE jobba med spel.

10+ år i branchen, jobbade i går, jobbar just nu - jobbar "alltid".

MEN det är asroligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Kotaku är väl de sista som ska öppna käften..
De kan inte slå igen portarna tillräckligt snabbt.

Kan du vidareutveckla?
Skulle gärna vilja veta

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vad är det som är så konstigt med det?
kanske blir lite konstigt när du klipper bort delar av vad jag skrev och fokuserar på en sak utan kontext.

Jag skulle lätt kunna säga att alla tavlor och fotografier inte är konst xD

Jag klippte bort delar av vad du skrev för att du sa samma sak i 3 stycken.

12
Skriv svar