DirectX-skaparen Alex St. John: Klagar du på låg lön och långa arbetsdagar? Sluta jobba med spel!

Medlem
Skrivet av Snoop0:
Skrivet av Stelefan:

Kotaku är väl de sista som ska öppna käften..
De kan inte slå igen portarna tillräckligt snabbt.

Kan du vidareutveckla?
Skulle gärna vilja veta

Kotaku är väl mer eller mindre kända för att vara spelvärldens motsvarighet till aftonbladet fast 50 gånger värre.
Tror inte jag hört något bra om sidan senaste åren.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Eller, så kan utgivarna sätta lite mer realistiska lanseringsdatum så att personalen (som faktiskt gör allt jobb i spelen) hinner göra det på sin ordinarie arbetstid. Men det kanske bara är jag...


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag blir kränkt av att han antar att vi är naiva nog för att ens överväga att tro på att han själv tror på ett enda ord han säger. Han är stenrik, självklart kan han inte vara allvarlig när han spyr ut sån här verklighetsallergisk nonsens.

Medlem

"pushing a mouse is not a hardship"

DEN kommentaren... det är väl fan fullständigt skitsamma vad man GÖR på jobbet. Man har en anställning, kontrakt, man dyker upp - Då ska man ha betalt för det man gör.
Arbetsgivarna slåss ju så för sin jävla rätt att "leda och fördela arbetet" - då kan de fan i mig göra sitt jobb med och se till folk de anställer har något vettigt att göra den tiden de jobbar och får lön för det.

Ibland dagdrömmer jag, speciellt när man läser om sånt här, om en världsomfattande kommunistisk revolution. Avskaffa altl privat ägande, släng kläderna - och vi alla lever lyckliga i en nudistiskt arbetarledd utopi. Peace, love and gaming for everyone.

Sen vaknar jag upp och inser att det är kört och inte skulle funka i praktiken

ok ok, jag kanske tog i lite där. Nyvaken.

Medlem

Ständigt överarbetad? Kvalitén blir ju därefter.

Medlem

Om man kommer med konstruktiv kritik riskerar man ju positiva förändringar, och det kan vi ju inte ha.

Medlem

Finns bara ett sätt att hantera: Att samtliga vägrar jobba under dessa förhållande. Det är inte kreativt, det är inte hälsosamt och det är definitivt inte produktivt. Den arbetsgivare (eller vanlig anställd) som inte fattar det har onekligen inte mycket kvar i skallen. Vilken jävla idiot, har nog "jobbat för mycket" i lite för många år. Det är sådana här idioter som ledde till marxistiska idioter.

Lagom är bäst! För alla!

Undrar hur han förklarar de svenska spelfirmornas framgång?

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Så en Amerikansk mångmiljonär säger åt fattiga programmerare att de borde uppskatta skitlön och hemska arbetstider för det är "konst"? Detta är ju en trend överallt i USA, överklassen som trampar ihjäl resten av folket för lite extra pengar.

Bra observation där. Det klingar väldigt illa alltså.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Så är det i Sverige också, DICE, Massive mfl.

Medlem

De rika tappar ofta fotfästet med en slags arrogans. Han trollar bara. Det vet han innerst inne också.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Tycker sätter vi arbetar är väldigt fel i grunden. Tillverkar man som företag en produkt eller en tjänst så borde vinsten delas ut procentuellt till de som har tillverkat den. Istället för att enbart få en timlön så borde vinsten fördelas någorlunda jämlikt.

Självfallet borde ägaren och risktagaren få en större del av vinsten, men att arbetarna endast skall få en betalt för tiden de lagt ner är ju väldigt konstigt. Speciellt när "företaget" drar in miljarder i vinst. Så går 95% av de pengarna till en person istället för att fördela ut till de som faktiskt har skapat produkten.

Medlem
Skrivet av snubben:

Tycker sätter vi arbetar är väldigt fel i grunden. Tillverkar man som företag en produkt eller en tjänst så borde vinsten delas ut procentuellt till de som har tillverkat den. Istället för att enbart få en timlön så borde vinsten fördelas någorlunda jämlikt.

Självfallet borde ägaren och risktagaren få en större del av vinsten, men att arbetarna endast skall få en betalt för tiden de lagt ner är ju väldigt konstigt. Speciellt när "företaget" drar in miljarder i vinst. Så går 95% av de pengarna till en person istället för att fördela ut till de som faktiskt har skapat produkten.

Inget konstigt med det alls. Som anställd går man med på att jobba på det sättet när man skriver på anställningsavtalet.
Du snackar om att en anställd skulle ha samma rättigheter som en partner eller delägare men vill man ha det så får man teckna ett sånt avtal istället eller köpa aktier.

Medlem
Citat:

"pushing a mouse is not a hardship"

Redan där hör vi att snubben inte har den jävlaste aning vad fan han snackar om...

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av snubben:

Tycker sätter vi arbetar är väldigt fel i grunden. Tillverkar man som företag en produkt eller en tjänst så borde vinsten delas ut procentuellt till de som har tillverkat den. Istället för att enbart få en timlön så borde vinsten fördelas någorlunda jämlikt.

Självfallet borde ägaren och risktagaren få en större del av vinsten, men att arbetarna endast skall få en betalt för tiden de lagt ner är ju väldigt konstigt. Speciellt när "företaget" drar in miljarder i vinst. Så går 95% av de pengarna till en person istället för att fördela ut till de som faktiskt har skapat produkten.

Inget konstigt med det alls. Som anställd går man med på att jobba på det sättet när man skriver på anställningsavtalet.
Du snackar om att en anställd skulle ha samma rättigheter som en partner eller delägare men vill man ha det så får man teckna ett sånt avtal istället eller köpa aktier.

Jo jag vet ju att man går med på avtalet. Hade jag haft ett företag så hade jag då satt upp någon form av vinstdelning till personalen som en bonus. Under förutsättning att det finns en vinst att dela ut såklart. Men det kanske beror på att jag är för snäll.

Medlem

Va Konstigt!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av snubben:

Jo jag vet ju att man går med på avtalet. Hade jag haft ett företag så hade jag då satt upp någon form av vinstdelning till personalen som en bonus. Under förutsättning att det finns en vinst att dela ut såklart. Men det kanske beror på att jag är för snäll.

Många företag har bonussystem baserat på vinsten, dock brukar det ju vara en bråkdel av vinsten tyvärr.

Inte alla som tänker som den här mannen tyvärr:
http://www.svd.se/anstallda-i-hudiksvall-far-hela-vinsten

Medlem

Han är helt galen. Läs tex hans presentation om arbetarroller i ditt företag där han argumenterar för att rekrytera socialt inkompetenta människor eftersom dom inte klagar när man kräver obetald övertid av dom: http://www.alexstjohn.com/WP/download/Recruiting%20Giants.pdf

Läskigt.

Medlem

Sägs det inte att många chefer är psykopater....?

Medlem
Skrivet av snubben:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av snubben:

Tycker sätter vi arbetar är väldigt fel i grunden. Tillverkar man som företag en produkt eller en tjänst så borde vinsten delas ut procentuellt till de som har tillverkat den. Istället för att enbart få en timlön så borde vinsten fördelas någorlunda jämlikt.

Självfallet borde ägaren och risktagaren få en större del av vinsten, men att arbetarna endast skall få en betalt för tiden de lagt ner är ju väldigt konstigt. Speciellt när "företaget" drar in miljarder i vinst. Så går 95% av de pengarna till en person istället för att fördela ut till de som faktiskt har skapat produkten.

Inget konstigt med det alls. Som anställd går man med på att jobba på det sättet när man skriver på anställningsavtalet.
Du snackar om att en anställd skulle ha samma rättigheter som en partner eller delägare men vill man ha det så får man teckna ett sånt avtal istället eller köpa aktier.

Jo jag vet ju att man går med på avtalet. Hade jag haft ett företag så hade jag då satt upp någon form av vinstdelning till personalen som en bonus. Under förutsättning att det finns en vinst att dela ut såklart. Men det kanske beror på att jag är för snäll.

Finns ju företag som har de så, väldigt få dock.
Eller du tänkte att företaget skulle gå +-0 på att inkomsten?

Medlem

Vad han säger är inte precis fel, och spel tar rätt så mycket tid att utveckla. Men det är då givet att utvecklarna får sin del av spelets intäkter, och att spelets intäkter delas jämt mellan spelföretagets ägare, chefer och utvecklarna.

Antagligen så är det inte så dock, och utvecklarna förväntas arbeta på en dubbel arbetsvecka (vilket 80 arbetstimmar är) och utan övertidslön.. Har svårt att se mig de stora publisher-företagen belöna sina developer-teams för bra jobb och slit.

Men som sagt, ska de slita som få, förtjänar de en bit av kakan.

Medlem
Medlem

Låter som när fabriksägare diskuterade produktion i början av 1900-talet. Ny bransch, samma gamla utsugare.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar