Lustmord på dinosaurier i nytt klipp från No Man's Sky

Robot
Lustmord på dinosaurier i nytt klipp från No Man's Sky
Medlem
Lustmord på dinosaurier i nytt klipp från No Man's Sky

Nu blev man allt sugen på detta igen

Medlem

Väldigt låg FOV, hoppas den går att ändra, i alla fall på PC.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Väldigt låg FOV, hoppas den går att ändra, i alla fall på PC.

FOV är alltid låg på konsoller eftersom den är anpassad för synfältet man har när man ser bilden på avstånd (TV).

På PC sitter man i regel mycket närmare skärmen och bilden täcker en större del av synfältet, därför har man en högre FOV så det är ganska sannolikt att den är högre på PC.

Medlem

Är inte sugen längre på detta tyvärr. Känns redan utjatat.

Medlem

Ser kul ut - men varför, varför - skall jag tvingas se vad andra människor har döpt saker och ting till? Jag vill utforska världen på egen hand inte följa i andra spelares fotspår. Förhoppningsvis kan man stänga av sådant larv.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Ser kul ut - men varför, varför - skall jag tvingas se vad andra människor har döpt saker och ting till? Jag vill utforska världen på egen hand inte följa i andra spelares fotspår. Förhoppningsvis kan man stänga av sådant larv.

Sannolikheten att du ens stöter på något någon annan spelare redan döpt är så liten att du förmodligen då snarare tycker att det är coolt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Ravenknight:

Ser kul ut - men varför, varför - skall jag tvingas se vad andra människor har döpt saker och ting till? Jag vill utforska världen på egen hand inte följa i andra spelares fotspår. Förhoppningsvis kan man stänga av sådant larv.

Sannolikheten att du ens stöter på något någon annan spelare redan döpt är så liten att du förmodligen då snarare tycker att det är coolt.

Precis! Jag skulle tycka det var skitcoolt om jag någonsin kommer stöta på en planet som upptäckts av någon annan, och ännu coolare om jag faktiskt stöter på någon.

Spelet har 18,446,744,073,709,551,616 planeter, så oddsen för att stöta på någon är nästintill noll. Om jag har räknat rätt så kommer varje person på jorden att få omkring 2.6 miljarder planeter var att utforska.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Nioreh:

Väldigt låg FOV, hoppas den går att ändra, i alla fall på PC.

FOV är alltid låg på konsoller eftersom den är anpassad för synfältet man har när man ser bilden på avstånd (TV).

På PC sitter man i regel mycket närmare skärmen och bilden täcker en större del av synfältet, därför har man en högre FOV så det är ganska sannolikt att den är högre på PC.

Nä, FOV har inget med avstånd till skärm/tv att göra. Konsoller har lägre FOV för att en mindre synlig yta behöver renderas vilket spar kraft för konsollen.

Det du benämner "synfältet", som man ser mer av om man sitter närmare har inte med FOV att göra. FOV är detsamma oavsett om du sitter en meter från tvn eller fem.

Det mänskliga ögat har en naturlig FOV på ca 180 grader, dvs du ser åt sidorna (periferin). Tyvärr går det inte skapa på en platt yta utan att man upplever "fiskögalins" (samma princip som gör att du inte kan göra en 2D karta exakt mer än i en projektion eftersom verkligheten är en sfär). Personligen tycker jag gränsen går vid en FOV på ca 90 innan det ballar ur, dvs hälften av vad mina ögon egentligen uppfattar.

Låg FOV (tunnelseende) är bara ett billigt trick.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av jonis:
Skrivet av Ravenknight:

Ser kul ut - men varför, varför - skall jag tvingas se vad andra människor har döpt saker och ting till? Jag vill utforska världen på egen hand inte följa i andra spelares fotspår. Förhoppningsvis kan man stänga av sådant larv.

Sannolikheten att du ens stöter på något någon annan spelare redan döpt är så liten att du förmodligen då snarare tycker att det är coolt.

Precis! Jag skulle tycka det var skitcoolt om jag någonsin kommer stöta på en planet som upptäckts av någon annan, och ännu coolare om jag faktiskt stöter på någon.

Spelet har 18,446,744,073,709,551,616 planeter, så oddsen för att stöta på någon är nästintill noll. Om jag har räknat rätt så kommer varje person på jorden att få omkring 2.6 miljarder planeter var att utforska.

Exakt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Sandman666:

Nä, FOV har inget med avstånd till skärm/tv att göra. Konsoller har lägre FOV för att en mindre synlig yta behöver renderas vilket spar kraft för konsollen.

Det du benämner "synfältet", som man ser mer av om man sitter närmare har inte med FOV att göra. FOV är detsamma oavsett om du sitter en meter från tvn eller fem.

Nu har du nog en aning fel.

Tänk dig att du tittar ut genom ett fönster. Går du närmare fönstret kommer du se mer åt sidorna (högre FOV) och backar du så minskar ytan du ser. För att det ska kännas naturligt när man spelar så bör FOV vara anpassad så att du ser samma samma yta i spelet som om din TV/monitor hade varit ett fönster.

Att det blir mindre att rendera är en bieffekt.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sandman666:

Nä, FOV har inget med avstånd till skärm/tv att göra. Konsoller har lägre FOV för att en mindre synlig yta behöver renderas vilket spar kraft för konsollen.

Det du benämner "synfältet", som man ser mer av om man sitter närmare har inte med FOV att göra. FOV är detsamma oavsett om du sitter en meter från tvn eller fem.

Nu har du nog en aning fel.

Tänk dig att du tittar ut genom ett fönster. Går du närmare fönstret kommer du se mer åt sidorna (högre FOV) och backar du så minskar ytan du ser. För att det ska kännas naturligt när man spelar så bör FOV vara anpassad så att du ser samma samma yta i spelet som om din TV/monitor hade varit ett fönster.

Att det blir mindre att rendera är en bieffekt.

Uhu...så du menar alltså att du ser en annan bild om du sitter 1 meter från skärmen mot om du sitter två meter ifrån?

Skärmen är ju en projicerad bild, ett fönster är ju fan en helt annan grej...

Att tala innan man tänkt är som att torka sig i röven innan man skitit...*Arne Anka*

Medlem
Skrivet av Sandman666:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sandman666:

Nä, FOV har inget med avstånd till skärm/tv att göra. Konsoller har lägre FOV för att en mindre synlig yta behöver renderas vilket spar kraft för konsollen.

Det du benämner "synfältet", som man ser mer av om man sitter närmare har inte med FOV att göra. FOV är detsamma oavsett om du sitter en meter från tvn eller fem.

Nu har du nog en aning fel.

Tänk dig att du tittar ut genom ett fönster. Går du närmare fönstret kommer du se mer åt sidorna (högre FOV) och backar du så minskar ytan du ser. För att det ska kännas naturligt när man spelar så bör FOV vara anpassad så att du ser samma samma yta i spelet som om din TV/monitor hade varit ett fönster.

Att det blir mindre att rendera är en bieffekt.

Uhu...så du menar alltså att du ser en annan bild om du sitter 1 meter från skärmen mot om du sitter två meter ifrån?

Skärmen är ju en projicerad bild, ett fönster är ju fan en helt annan grej...

Att tala innan man tänkt är som att torka sig i röven innan man skitit...*Arne Anka*

Du tänker lite bakvänt känner jag.

Det är just för att perspektivet blir klippt/fel som man kan uppleva illamående. Står du två meter från ett fönster med samma "synfält" som om du halvt hängde ut genom det så blir det fel. Om du samtidigt står och hänger ut genom fönstret men bara tillåts se lika mycket som om du stått två meter bakom blir det också fel, och illamående kan uppstå. Låg, låst, FoV på en PC, där man sitter 40-50cm från skärmen ger en skygglappseffekt, och väldigt många blir då illamående. Därav problemet när spel hastigt, och hafsigt, portas till PC utan att detta tas i åtanke.

edit: Det här är fortfarande den bästa videon för att på ett bra sätt beskriva FoV:

Det du beskriver, avseende prestandavinster för att hålla nere FoV:en, är en positiv sidoeffekt av att för konsolltillverkarna anpassa FoV till snittavståndet spelarna sitter från TV:n.

Känner även att jag måste inflika att ditt rätt grova Arne Anka-citat är helt onödigt, rentav ett skott i ribban kan man säga.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar