Baconsylt!

Medlem
Baconsylt!

Idag testade jag på ett lite annorlunda recept som jag fick nys om för ett tag sedan: Baconsylt i slowcooker. Den ska tydligen passa till allehanda kötträtter, som pålägg, eller som hamburgerkrydda. Resultatet blev över förväntan, och jag är inte ens förtjust i vinäger. Smaken påminner lite om djävulssylt, fast mer köttigt. Ingen av ingredienserna sticker ut särskilt mycket, men smakerna gifter sig och bildar en fantastiskt god helhet.

Det här kan vara det manligaste jag har gjort i mitt kök hittills. Nästa gång ska jag slänga i en skvätt rökig whisky för extra karaktär.

[ia=1261626; medium]
Baconsylt på rågchips.

Receptet:

450 gram tjockskuren rökt bacon
2 grovhackade rödlökar
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl äppelcidervinäger
1,75 dl kokt kaffe
0,75 dl farinsocker
0,5 dl honung
1 msk balsamvinäger
Salt och peppar efter behag

Skär baconet i mindre bitar och stek på medelhög värme tills de är bruna och lite knapriga. Lägg sedan köttet på några ark hushållspapper så att fettet sugs bort. Häll bort överflödigt fett ur stekpannan, men lämna kvar så pass mycket att du kan steka löken i det.

Stek rödlöken och vitlöken på medelhög värme tills rödlöken blir genomskinlig. Lägg till sockret, kaffet, honungen och äppelcidervinägern, låt koka upp under omrörning.

Lägg baconet i stekpannan, rör om ordentligt och häll över hela rasket i slowcookern. Koka på hög värme i 4 timmar utan lock. Du vill få bort så mycket vätska som möjligt ur röran.

Provsmaka efter fyra timmar när röran är tjock och sirapsaktig, lägg till balsamvinägern och ev. salt och peppar. Kör sedan en stavmixer genom röran så det får en grov, syltig konsistens. Låt svalna och ös upp på burk.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Baconsylt!

Det låter ju faktiskt underbart!

Skägg.
10 Chambers

Haft det på burgare, alldeles fantastiskt!

Men nu blir jag nyfiken, djävulssylt?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haft det på burgare, alldeles fantastiskt!

Men nu blir jag nyfiken, djävulssylt?

Djävulssylt! Namnet till trots smakar det som Kristi födelse. Jättegott som krydda till hamburgare och fingerfoods, men också fantastiskt att hälla i kycklinggrytor.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haft det på burgare, alldeles fantastiskt!

Men nu blir jag nyfiken, djävulssylt?

Djävulssylt! Namnet till trots smakar det som Kristi födelse. Jättegott som krydda till hamburgare och fingerfoods, men också fantastiskt att hälla i kycklinggrytor.

Oh... nu blev jag så jäkla hungrig!


signatur
Medlem

Du är nog den enda som lyckats få mej sugen att ta fram kastrullerna. Först beef jerky, och nu baconsylt..
Tänk vad man kan hitta på fz..

Medlem

Ja, nu jäklar blev det fart på smaklökarna. Tror att Djävulssylten kan komplettera mina Halloumiburgare väldigt bra.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Du är nog den enda som lyckats få mej sugen att ta fram kastrullerna. Först beef jerky, och nu baconsylt..
Tänk vad man kan hitta på fz..

Kul att höra att min skaparglädje smittar av sig!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Medlem
Skrivet av DraxXus:

Ruisleivät?

Ruisnapit!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

va fan e en slowcocker:/ kan man inte lika väl ta en tjockbottnad gryta liksom?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

va fan e en slowcocker:/ kan man inte lika väl ta en tjockbottnad gryta liksom?

Det kan man säkert, men gör man långkok ofta är det mycket behändigare med en slowcooker.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skrivet av Pjotor:
Skrivet av kalle.lindestrom:

va fan e en slowcocker:/ kan man inte lika väl ta en tjockbottnad gryta liksom?

Det kan man säkert, men gör man långkok ofta är det mycket behändigare med en slowcooker.

klurat lite till.varför inte en hederlig lergryta i ugnen?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av kalle.lindestrom:

va fan e en slowcocker:/ kan man inte lika väl ta en tjockbottnad gryta liksom?

Det kan man säkert, men gör man långkok ofta är det mycket behändigare med en slowcooker.

klurat lite till.varför inte en hederlig lergryta i ugnen?

Som sagt, det går säkert lika bra, men en elektrisk gryta som t.ex. en Crock-Pot är både smidigare, energieffektivare, och ger jämnare värmefördelning än en ugn. När man kör långkok lika ofta som jag gör så är det bara bökigt att hålla koll på en gryta i ugnen. Mycket lättare att ha en gryta med glaslock på bänken!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar