Efter nedstängningen – Blizzard ger sin syn på privata WOW-servrar som Nostalrius

Robot
Efter nedstängningen – Blizzard ger sin syn på privata WOW-servrar som Nostalrius

Kan så kallade "pristine realms" vara lösningen?

#nyhetstips


Medlem
Efter nedstängningen – Blizzard ger sin syn på privata WOW-servrar som Nostalrius

Det är inte så konstigt egentligen. Är ingen patent-haj, men om man inte försvarar sitt patent så kan man bli av med det, om jag inte har fel. Tror inte det handlar så mycket om att vara douchebags som det handlar om rättsliga skäl, men man vet aldrig. Jag har rätt stort förtroende för Blizzard som företag, det är snarare Activision i det hela som gör mig skeptisk.

Det kan mycket väl vara så att det slog mycket hårdare i PR-världen att de tog ner servern än vad de först trodde, och nu får en PR-boost ifall de hjälper personerna bakom Nostalrius med att komma igång med något samarbete istället.

Naiv som jag är så tror jag helt enkelt att Blizz kände sig tvungna att plocka ner servern av rättsliga skäl och nu vill hitta en annan lösning där alla parter blir nöjda.

Medlem

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Som om det finns något community i wow nu.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Är ingen patent-haj, men om man inte försvarar sitt patent så kan man bli av med det, om jag inte har fel. Tror inte det handlar så mycket om att vara douchebags som det handlar om rättsliga skäl, men man vet aldrig. .

Då borde varit ärliga med det istället för att vara douch-bags om det i bl.a. sina Blizzcon-paneler.

Medlem

Värt att nämna är att detta är skrivet att samma person som på Blizzcon sa "Ni tror att ni vill ha vanilla servrar, men egentligen vill ni inte det".

Medlem

Fortfarande inte en lösning på de individer som vill få en mer autentisk upplevelse av en gammal expansion. Ett fall i rätt riktning kanske..

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Det är inte så konstigt egentligen. Är ingen patent-haj, men om man inte försvarar sitt patent så kan man bli av med det, om jag inte har fel. Tror inte det handlar så mycket om att vara douchebags som det handlar om rättsliga skäl, men man vet aldrig. Jag har rätt stort förtroende för Blizzard som företag, det är snarare Activision i det hela som gör mig skeptisk.

Det kan mycket väl vara så att det slog mycket hårdare i PR-världen att de tog ner servern än vad de först trodde, och nu får en PR-boost ifall de hjälper personerna bakom Nostalrius med att komma igång med något samarbete istället.

Naiv som jag är så tror jag helt enkelt att Blizz kände sig tvungna att plocka ner servern av rättsliga skäl och nu vill hitta en annan lösning där alla parter blir nöjda.

Det stämmer typ. Dock så gäller det bara Trademark-skydd. Sen kan man ju tvingas skydda sitt patent i en domstol, men det är en annan femma.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Snackades väl om 150.000 aktiva accounts och några miljoner registrerade.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Frågan är ju hur länge folk verkligen hade orkat spela på vanilla servrar igen om Blizzard nu la upp det. Har spelat på en vanilla server själv och det är ju inte bara guld och gröna skogar, finns massor med jobbiga saker som man stör sig på där som är åtgärdat i senare expansioner, + att man redan har sett och gjort all content tidigare.

Det kan vara kul nån månad eller så men man tröttnar rätt snabbt. Folk verkar ju gnälla om servrarna mer för sakens skull nu, intresset för att faktiskt spela på dom långsiktigt är nog rätt lågt.

Kungen t.ex. är en av dom som gnäller om detta på twitch mest av alla varje dag, jag tror inte en sekund på att han skulle sitta och lira vanilla om dom la upp sådana servrar från Blizzard, hade han varit intresserad av det skulle han ha spelat på Nostalrius, vilket han inte gjorde. Han gnäller för att det ger viewers, han har 7k viewers med vanilla gnället och han hade <1k när han körde Black Desert Online.

Enda sättet att uppleva vanilla igen är att bygga en tidsmaskin eller få en stroke och glömma bort vanilla, det blir inte samma sak genom att slänga upp en ny server med 10 år gammal content. Man kan bara upptäcka någonting en gång.

Blev ett långt inlägg men har en del att säga om detta när jag har så många dagar played i WoW som jag har. (1300+)

Project 1999 har varit igång i 7 år nu med innehåll som är 17 år gammalt och spelare som får dina 1300 dagar att framstå som amatörmässiga.
Det är inte samma spel men det är aldrig någon brist på folk som vill ha old school.

Medlem

Hade varit helt perfekt om man haft alla buggfixar och UI updates och improvements som tillkommit. Men allt ingame content är exakt som det var i vanilla. Då hade då iallafall jag lirat det utan att tveka en enda sekund.

Inaktiv
Skrivet av anon_178365:

Frågan är ju hur länge folk verkligen hade orkat spela på vanilla servrar igen om Blizzard nu la upp det. Har spelat på en vanilla server själv och det är ju inte bara guld och gröna skogar, finns massor med jobbiga saker som man stör sig på där som är åtgärdat i senare expansioner, + att man redan har sett och gjort all content tidigare.

Det kan vara kul nån månad eller så men man tröttnar rätt snabbt. Folk verkar ju gnälla om servrarna mer för sakens skull nu, intresset för att faktiskt spela på dom långsiktigt är nog rätt lågt.

Kungen t.ex. är en av dom som gnäller om detta på twitch mest av alla varje dag, jag tror inte en sekund på att han skulle sitta och lira vanilla om dom la upp sådana servrar från Blizzard, hade han varit intresserad av det skulle han ha spelat på Nostalrius, vilket han inte gjorde. Han gnäller för att det ger viewers, han har 7k viewers med vanilla gnället och han hade <1k när han körde Black Desert Online.

Enda sättet att uppleva vanilla igen är att bygga en tidsmaskin eller få en stroke och glömma bort vanilla, det blir inte samma sak genom att slänga upp en ny server med 10 år gammal content. Man kan bara upptäcka någonting en gång.

Blev ett långt inlägg men har en del att säga om detta när jag har så många dagar played i WoW som jag har. (1300+)

Jag håller med om mycket. Det finns visserligen folk till allt och med tanke på hur många som spelar WoW skulle det nog inte vara svårt att fylla ganska många vanillaservrar.
Testade att spela WoW igen för något år sedan och det är verkligen inte vad det en gång var. Gick med i en guild och började rambla för folket där om hur bra allt var förut, world pvp och hur levande världen var med folk som sprang runt överallt och questade när det inte fanns quest markers eller dungeon finders.
Då sa någon typ: "aa WoW var mycket bättre 2012".
Och jag: "Öhh jag menar typ 2005-2006"
Då kände man sig gammal.
Men att faktiskt spela på en vanillaserver skulle jag inte vilja göra då det aldrig skulle bli samma sak, skulle vara som att besöka ett museum med gamla minnen om hur bra WoW faktiskt var när det släpptes och inte något jag vill lägga ner ännu mer tid på än jag gjorde för 10 år sen.

Medlem
Skrivet av Deragorn:

Värt att nämna är att detta är skrivet att samma person som på Blizzcon sa "Ni tror att ni vill ha vanilla servrar, men egentligen vill ni inte det".

Han såg väl alla gröna lappar flyga igenom fönstret? Oberoende så har han en viss poäng (även om den är fruktansvärt klumpigt förmedlad). Folk som vill spela "Vanilla Wow" (eller x expansion) oftast är less på spelet generellt och kommer att betala en månad eller två och sedan sluta. Detta är vad Blizzard är rädd för och det är vad jag tror är fallet. Visst kommer vissa att spela längre men de är antagligen en minoritet. En av de stora orsakerna till att folk slutar med Wow är bristen på ny content... Hur tror folk att det kommer att bli när man kört Molten core 5123 gånger? Det är exakt samma resonemang som borde appliceras där.. Det kommer inget nytt content i vanilla wow så folk kommer att ledsna.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Frågan är ju hur länge folk verkligen hade orkat spela på vanilla servrar igen om Blizzard nu la upp det. Har spelat på en vanilla server själv och det är ju inte bara guld och gröna skogar, finns massor med jobbiga saker som man stör sig på där som är åtgärdat i senare expansioner, + att man redan har sett och gjort all content tidigare.

Det kan vara kul nån månad eller så men man tröttnar rätt snabbt. Folk verkar ju gnälla om servrarna mer för sakens skull nu, intresset för att faktiskt spela på dom långsiktigt är nog rätt lågt.

Kungen t.ex. är en av dom som gnäller om detta på twitch mest av alla varje dag, jag tror inte en sekund på att han skulle sitta och lira vanilla om dom la upp sådana servrar från Blizzard, hade han varit intresserad av det skulle han ha spelat på Nostalrius, vilket han inte gjorde. Han gnäller för att det ger viewers, han har 7k viewers med vanilla gnället och han hade <1k när han körde Black Desert Online.

Enda sättet att uppleva vanilla igen är att bygga en tidsmaskin eller få en stroke och glömma bort vanilla, det blir inte samma sak genom att slänga upp en ny server med 10 år gammal content. Man kan bara upptäcka någonting en gång.

Blev ett långt inlägg men har en del att säga om detta när jag har så många dagar played i WoW som jag har. (1300+)

Du verkar lika borta som Blizzard.

"Ni tror att ni vill ha vanilla servrar, men egentligen vill ni inte det"

Kolla bara på Runescape. Folk vill inte nödvändigtvis ha nytt content, de vill spela ett hardcore spel som ger något och inte casual piss.
Vet att 90% av mina gaming polare skulle spela vanilla om det kom officiellt.

Förresten är Kungens enda inkomst streaming och diverse bidrag, spela vanilla är inget man gör vid sidan om, speciellt inte om man ska hålla i guild osv.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Jag förstår dig, men frågan är väl lite hur många som skulle "betala" för den tjänsten. Uppenbarligen befolkades den ju av nostalgiker, men skulle alla vara villiga att betala driftkostnaden? Kan ju inte vara mycket dock, ifall fans häll den uppe, men jag har svårt att tro att Blizzard ändå skulle nöja sig med att bara kasta upp en sunkig gammal WoW-server från 2004. Borde väl i så fall kasta in de grafiska förbättringarna, även ifall gear och skills förblir de samma?

Vad vet jag. Vore kul ifall de kom överens med fansen.

Medlem

En Legacy server hade varit min största önskan för 5år sedan. Men nu? Alltså skeppet har ju gått. De som spelar WoW nu var ju inte ens född då Vanilla fanns.


signatur

iObject!

Medlem

Nåväl, är väl relativt enkelt, anställ de här stackars herrarna som fixar med servrarna, ge dom en gedigen skaplig lön.

Låt dem sedan driva servrarna inom Blizzards ramar och regelverk. För ett döende MMORPG, är det väl en utmärkt PR-Kanon etc att folk kan gratis testa på vad som gjorde WoW stort i början?

Det som alla "veterans" nu pratar och gnyr om i forumen när nytt material skapas. Legion är bland dom sista spikarna i kistan för WoW.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Frågan är ju hur länge folk verkligen hade orkat spela på vanilla servrar igen om Blizzard nu la upp det. Har spelat på en vanilla server själv och det är ju inte bara guld och gröna skogar, finns massor med jobbiga saker som man stör sig på där som är åtgärdat i senare expansioner, + att man redan har sett och gjort all content tidigare.

Det kan vara kul nån månad eller så men man tröttnar rätt snabbt. Folk verkar ju gnälla om servrarna mer för sakens skull nu, intresset för att faktiskt spela på dom långsiktigt är nog rätt lågt.

Kungen t.ex. är en av dom som gnäller om detta på twitch mest av alla varje dag, jag tror inte en sekund på att han skulle sitta och lira vanilla om dom la upp sådana servrar från Blizzard, hade han varit intresserad av det skulle han ha spelat på Nostalrius, vilket han inte gjorde. Han gnäller för att det ger viewers, han har 7k viewers med vanilla gnället och han hade <1k när han körde Black Desert Online.

Enda sättet att uppleva vanilla igen är att bygga en tidsmaskin eller få en stroke och glömma bort vanilla, det blir inte samma sak genom att slänga upp en ny server med 10 år gammal content. Man kan bara upptäcka någonting en gång.

Blev ett långt inlägg men har en del att säga om detta när jag har så många dagar played i WoW som jag har. (1300+)

Är du säker på att han inte spelade på Nostalrius? Jag är ganska säker på att han sa att han spelade där när dom stängde ner servern


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det bästa med nostalrius var ju inte att det var vanilla utan att det var progressiv vanilla. De försökte släppa content i rätt lagom takt så att man skulle få en upplevelse som var i närheten av originalet.

Medlem
Skrivet av SuNK1LLeR:

Det bästa med nostalrius var ju inte att det var vanilla utan att det var progressiv vanilla. De försökte släppa content i rätt lagom takt så att man skulle få en upplevelse som var i närheten av originalet.

Lite som Daybreak gör med Everquest då. De har speciella progerssionservrar som i intervall låser upp nya expansioner. Verkar vara hyggligt populärt så.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Snackades väl om 150.000 aktiva accounts och några miljoner registrerade.

Hyffsat många allså, borde gå runt även om dom bara betalade halva månadskostnaden mot den "vanliga" subben.

Skrivet av Ender:

Jag förstår dig, men frågan är väl lite hur många som skulle "betala" för den tjänsten. Uppenbarligen befolkades den ju av nostalgiker, men skulle alla vara villiga att betala driftkostnaden? Kan ju inte vara mycket dock, ifall fans häll den uppe, men jag har svårt att tro att Blizzard ändå skulle nöja sig med att bara kasta upp en sunkig gammal WoW-server från 2004. Borde väl i så fall kasta in de grafiska förbättringarna, även ifall gear och skills förblir de samma?

Vad vet jag. Vore kul ifall de kom överens med fansen.

Som jag var inne på ovan; säg att kostnaden var halva månadsavgiften, eller kanske 25 %, så hade nog en hel del av de 150 000 aktiva accounts kanske betalat. Även om den var gratis så tror jag inte att Blizz skulle riskera att tömma plånboken. Hela grejjen skulle ju fungera som en hyffsat självgående reklam-maskin.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av anon_178365:
Skrivet av Javas:

Är du säker på att han inte spelade på Nostalrius? Jag är ganska säker på att han sa att han spelade där när dom stängde ner servern

Han hoppade in sista dagarna/dagen för att servern skulle stängas ner, bara för dramat.
Jag kallar inte att hoppa in sista dagarna att "spela" där.

Har för mig han sa att han inte spelade på någon vanilla server eftersom man inte får streama privatservers på twitch

Medlem
Skrivet av Rufsig:
Skrivet av pinalina:
Skrivet av Javas:

Är du säker på att han inte spelade på Nostalrius? Jag är ganska säker på att han sa att han spelade där när dom stängde ner servern

Han hoppade in sista dagarna/dagen för att servern skulle stängas ner, bara för dramat.
Jag kallar inte att hoppa in sista dagarna att "spela" där.

Har för mig han sa att han inte spelade på någon vanilla server eftersom man inte får streama privatservers på twitch

En twitch partner får inte streama vanilla, inte för blizzard eller något, Towelliee gjorde det, han blev bannad. Dock bannen försvann rätt fort.

Sen tror jag lite också om du måste betala fullpris så kommer nog inte så många vilja spela vanilla. Men jag kan ha fel och hoppas att jag är.

Medlem

Antar att det finns folk som gillade vanilla - själv tycker jag det var helt trasig speldesign på sitt sätt fast det var ju så nytt.

Däremot hade jag gärna spelat med originalets xp-gain, att ta bort teleport to dungeon (men behåll queue), slå samman fler servrar, samt ta bort flying. Man behöver inte designa för att servera folk som tror att man måste ha allt på en gång, utan istället uppmuntra till utforskande, kontakter och generellt ha content som är värt att spendera tid i. Konsumerar man allt på en gång utan någon som helst inlärningkurva finns ju heller inga möjligheter till någon längre underhållning.

Medlem

Vanilla var inte perfekt och visst det hade brister. Men man måste komma ihåg att det kom för över 10 år sedan då det var väldigt få MMOS. Då krossade det verkligen alla andra liknande MMO spelen.

Nu idag är WoW ganske Meh, jag tror att anledningen varför Blizzard ens har så pass många spelare är just pga att så många har sociala nätverk där sedan WoWs glory days.
Idag har WoW fixat vissa brister men samtidigt skapat betydligt fler:
streamlinat till förbannelse, det mesta är för lätt, lite kontent, spelet är jävligt osocialt nu, levlandet är för snabbt nu, mindre skills och tråkigt talent träd, inga nya intressant features på länge, flying mounts, mindre gear, tråkigt PvP.

Jag skulle definitivt kunnat lira WoW med vanilla servrar, eller BC servrar. Jag har nästan 0% tilltro att legion ska bli kul.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Snackades väl om 150.000 aktiva accounts och några miljoner registrerade.

Kolla siffrorna innan du skriver. https://en.nostalrius.org/ 800000 registrerade konton. många konton men inte i närheten av "några miljoner" .

Medlem
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Frågan är hur många som är villiga att betala för det dock. Tittar man på många spel som gått F2P så har siffrorna skjutit i höjden jämfört med innan, så väldigt många är inte villiga att betala för något även om de har intresse av att spela.

Personligen skulle jag inte betala enbart för en Vanilla wow server, även om jag nötte Vanilla som fan så fanns det en hel del saker som var jäkligt störiga.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Nåväl, är väl relativt enkelt, anställ de här stackars herrarna som fixar med servrarna, ge dom en gedigen skaplig lön.

Låt dem sedan driva servrarna inom Blizzards ramar och regelverk. För ett döende MMORPG, är det väl en utmärkt PR-Kanon etc att folk kan gratis testa på vad som gjorde WoW stort i början?

Det som alla "veterans" nu pratar och gnyr om i forumen när nytt material skapas. Legion är bland dom sista spikarna i kistan för WoW.

Döende? Absolut att subsen har minskat med åren, men med över 5miljoner aktiva spelare så skulle jag inte kalla spelet döende någonstans

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Frågan är hur många som är villiga att betala för det dock. Tittar man på många spel som gått F2P så har siffrorna skjutit i höjden jämfört med innan, så väldigt många är inte villiga att betala för något även om de har intresse av att spela.

Personligen skulle jag inte betala enbart för en Vanilla wow server, även om jag nötte Vanilla som fan så fanns det en hel del saker som var jäkligt störiga.

Jo, är medveten om det. Men tänk dig att man får betala en lägre avgift, kanske en engångsavgift. Och sedan får Blizz sedan se eventuellt underskott av driften som en slags utgift för reklam. Servern lär ju fungera som en PR-maskin.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Idag är det rätt ologiskt att WoW har månadsavgift. Den avgiften ska ju vara för att nytt content ska komma i patchar. Detta händer knappt idag, dom lägger istället resurser på nästa expansion.
Eller släpper saker i ingame shoppen. Vilket känns jäkligt fel när folk betalar så pass mycket varje månad.

12
Skriv svar