Windows 10 + nVidia + Acer 144hz skärm = krasch

Medlem
Windows 10 + nVidia + Acer 144hz skärm = krasch

köpte i julas en ny dator med nVidia 980Ti grafikkort och en Acer 27" Predator XB270HU skärm.

Har ända sen början haft problem med att datorn startar om sig själv eller att nVidias drivrutin kraschar och sen funkar bara min gamla skärm, dvs Acer-skärmen kommer inte igång alls.

Det händer INTE när jag spelar eller använder datorn, utan när jag har stängt av skärmarna och inte rört datorn på ett tag.
Dvs när jag sätter mig vid datorn, startar skärmarna och rör på musen så blir det ofta att datorn startar om istälet för bara hoppa igång eller att bara den gamla skärmen funkar.

Har stängt av viloläge utan att det hjälper, ska testa välja "aldrig" på när skärmarna ska stängas av, men vill ju helst ha så att skärmarna slocknar efter ett tag om man glömmer stänga av de när man lämnar datorn.

Nån som vet vad fan det kan bero på? tänkt att det borde lösa sig med nyare drivrutiner men har uppdaterat ett par gånger nu utan nån förbättring. Börjar bli irriterande.

Medlem

Kan vara så att det är dom nya nvidia drivrutinerna som knasar, har vart lite sisådär med dom senaste två.
Det har varit problem om man använder två skärmar bland annat (du skriver en skärm längst upp, längre ner 'skärmar'?).

362.00 är rätt stabil, kan testa den. Kör själv med dev drivern för vulcan men senaste hotfixen 364.96 kan funka med.

Kanske börja med 362 och kör en driver clean på dina nvidia drivers och se om det är bättre.

Medlem

ja, kör med 2 skärmar. Glömde skriva det ordentligt rätt ut

Ska testa och se hur det går nu när stängt av viloläget på skärmarna, men hjälper inte det så får jag krångla lite mer med drivisarna sen.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

ja, kör med 2 skärmar. Glömde skriva det ordentligt rätt ut

Ska testa och se hur det går nu när stängt av viloläget på skärmarna, men hjälper inte det så får jag krångla lite mer med drivisarna sen.

Frågan är varför du ens har viloläge på. Nvidia hade problem för ett tag sen. Så kör med en skärm bara ett tag.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

köpte i julas en ny dator med nVidia 980Ti grafikkort och en Acer 27" Predator XB270HU skärm.

Har ända sen början haft problem med att datorn startar om sig själv eller att nVidias drivrutin kraschar och sen funkar bara min gamla skärm, dvs Acer-skärmen kommer inte igång alls.

Det händer INTE när jag spelar eller använder datorn, utan när jag har stängt av skärmarna och inte rört datorn på ett tag.
Dvs när jag sätter mig vid datorn, startar skärmarna och rör på musen så blir det ofta att datorn startar om istälet för bara hoppa igång eller att bara den gamla skärmen funkar.

Har stängt av viloläge utan att det hjälper, ska testa välja "aldrig" på när skärmarna ska stängas av, men vill ju helst ha så att skärmarna slocknar efter ett tag om man glömmer stänga av de när man lämnar datorn.

Nån som vet vad fan det kan bero på? tänkt att det borde lösa sig med nyare drivrutiner men har uppdaterat ett par gånger nu utan nån förbättring. Börjar bli irriterande.

Testa att köra bara med din 144hz skärm. Låt den gå ner i viloläge och se vad som händer. Tyvärr kanske det innebär att du får göra en manuell omstart av datorn (om skärmen inte går igång) men det är det värt för att testa.
Har du forfarande problem så testa samma sak med bara den andra skärmen och se vad som händer.

Rapportera resultat här så kanske vi kan hjälpa dig.
Jag kan lova att det är inte skärmen själv som ställer till det utan drivrutinerna.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Event viewer / händelseloggen kan ge ett humm om vad som gick fel, samt ifall datorn blåskärmat så borde du fått en memory.dmp i c:\windows mappen som går att debugga vidare (m.h.a. windbg bl.a.).

1
Skriv svar