Blizzard misslyckades fullständigt med Titan

Medlem
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Ja, så fail att ett spel som släpptes för 11,5 år sedan inte känns lika nytt och fräscht som de första åren.

Medlem
Citat:

I en ny intervju med Gamespot berättar Jeff Kaplan att det inte var den enda anledningen.

Vart berättar han det? Han säger väl bara att alla som jobbade på spelet var van vid att lyckas?

Blizzard har ju aldrig direkt varit nyskapande utan "bara" genredefinierande. Får jag gissa så handlar det till stor del om att dom behövde vara rejält nyskapande för att ta MMO's framåt, och det har aldrig varit en av deras styrkor.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Dock handlar det mer om en kombination av hur WoW var tidigare (nostalgi) och att det inte är lika nytt och spännande länge. Samt att de har tagit en riktning där spelet ska vara mer lättåtkomligt för fler och ja, det gör kanske att de som är mer "hardcore" tycker att det är för lätt och tråkigt men det gör att även fler kan ta del av spelet.

Att påstå att spelet "faila" den senaste tiden stämmer inte då det handlar mer om smak och vilken inriktning man tycker spelet ska ha haft än att det faktiskt är dåligt.

Tsss skitsnack. WoD var utan tvekan ett failande. Dom lyckades få tillbaka väldigt många spelare eftersom att det såg ut att vara ett nytt Burning Crusade. Typ hälften av alla WoW spelare drog bara några få månader efter release.
Nu ligger WOW rekordlågt på antal subscribers, så lite att Blizzard inte ens vill gå ut med siffror längre. Men det är säkert under 4 miljoner.

Personligen tycker jag Wow har blivit sämre, det känns inte längre som en värld. allt är simplifierat, osocialt och för lätt. Även om det är subjektivt att tycka så, så går det inte att se förbi faktumet att WoW idag erbjuder sjukt lite content och nya features.

Hur många raids finns det i WoD? 2 eller 3? BC hade typ 7.
BC hade även typ dubbelt så många instancer än WoD. Lite Ironiskt eftersom att jag kommer ihåg att Blizzard sa att dom hade det största teamet någonsin som arbeta på WoD(lol)

Vad för viktiga nya features fanns det i WoD? Garrison? det var typ det ända och förmodligen det värsta som introducerats till WoW.

Sen får vi inte glömma vanilla D3, Det är nog en av de största besvikelserna någonsin.
Reaper ska tydligen vara bättre, men jag har redan gått över till Path of exile och saknar inte Diablo längre.

Din åsikt inte fakta

Senaste expansionen var iaf roligare en pandaria, sen att garrison inte var rätt det har dom erkänt själva.

Enligt min åsikt

Fast att WoD hade lite content och nya features är ingen åsikt, det ÄR fakta.
Splade inte ens Mists så kan inte säga något om den. Men personligen tycker jag WoW har blivit skräp, det hade så mycket potential. Tyvärr verkar dagens Blizzard inte lika engagerade och har ingen aning vad spelarna vill ha.
Follower systemet var hemskt i WoD och att dom nu försöker med det i Legion visar hur clueless dom är.

Nästan allt har blivit sämre, mindre skills, tråkigare pvp, löjligt lätt levlande, mindre gear att använda, mindre sociala aspekter, meningslösa och färre instancer.

Lite content vettesjutton, njae garrison kommer inte tillbaka på samma sätt blir bättre nu, nu måste du ut i världen du kan inte stå kvar på ett ställe o göra liknande quester tycker nog du ska läsa lite mer om legionen inte för att jag tror du kommer spela wow igen du har tröttnat helt enkelt ,wow är ett gammalt spel finns nog inget mmo som är så gammalt med samma sub antal om vi ska prata statistik.

Vi får väl se hur legion ter sig, vet inte var smartgränsen går för blizzard då dom drar i stop


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Rincewind:

på vilket sätt är 4 miljoner spelare som betalar varje månad dåligt? Finns det något annat spel som har så många betalande spelare per månad?

Det är fail när man kan ha 12milj.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Ja, så fail att ett spel som släpptes för 11,5 år sedan inte känns lika nytt och fräscht som de första åren.

Att det är 11,5 år gammalt har inget med saken att göra det är att spelet content är skräp och det faktum att spelets nuvarande stil inte tilltalar de äldre spelarna. Ett gammalt spel kan vara hur roligt som helst, och då är det bra. Wow uppfyller inte då det har försämrats med tiden.
Eve online är ett spel som har funnits ca 13 år men verkar fortfarande växa enligt wiki.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online

Medlem

De borde göra RTS istället. Det finns bara två levande RTS idag: Starcraft och CoH.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av Rincewind:

på vilket sätt är 4 miljoner spelare som betalar varje månad dåligt? Finns det något annat spel som har så många betalande spelare per månad?

Det är fail när man kan ha 12milj.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Ja, så fail att ett spel som släpptes för 11,5 år sedan inte känns lika nytt och fräscht som de första åren.

Att det är 11,5 år gammalt har inget med saken att göra det är att spelet content är skräp och det faktum att spelets nuvarande stil inte tilltalar de äldre spelarna. Ett gammalt spel kan vara hur roligt som helst, och då är det bra. Wow uppfyller inte då det har försämrats med tiden.
Eve online är ett spel som har funnits ca 13 år men verkar fortfarande växa enligt wiki.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/0fd7f63555...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:
Skrivet av Rincewind:

på vilket sätt är 4 miljoner spelare som betalar varje månad dåligt? Finns det något annat spel som har så många betalande spelare per månad?

Det är fail när man kan ha 12milj.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Ja, så fail att ett spel som släpptes för 11,5 år sedan inte känns lika nytt och fräscht som de första åren.

Att det är 11,5 år gammalt har inget med saken att göra det är att spelet content är skräp och det faktum att spelets nuvarande stil inte tilltalar de äldre spelarna. Ett gammalt spel kan vara hur roligt som helst, och då är det bra. Wow uppfyller inte då det har försämrats med tiden.
Eve online är ett spel som har funnits ca 13 år men verkar fortfarande växa enligt wiki.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/0fd7f63555...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Nej det bekräftar att spel kan ständigt växa så länge det blir bättre med tiden som Eve har gjort enligt grafen.
Det jag sa.
Medans wow växte då det blev bättre och efter wotlk så började spelet bli sämre, något som fortfarande pågår och det är därför spelet håller på att förlora spelare.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:
Skrivet av Rincewind:

på vilket sätt är 4 miljoner spelare som betalar varje månad dåligt? Finns det något annat spel som har så många betalande spelare per månad?

Det är fail när man kan ha 12milj.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Ja, så fail att ett spel som släpptes för 11,5 år sedan inte känns lika nytt och fräscht som de första åren.

Att det är 11,5 år gammalt har inget med saken att göra det är att spelet content är skräp och det faktum att spelets nuvarande stil inte tilltalar de äldre spelarna. Ett gammalt spel kan vara hur roligt som helst, och då är det bra. Wow uppfyller inte då det har försämrats med tiden.
Eve online är ett spel som har funnits ca 13 år men verkar fortfarande växa enligt wiki.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/0fd7f63555...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter ökar i försäljning än i ett företag vars produkter tappar popularitet i väldigt snabb takt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:
Skrivet av Rincewind:

på vilket sätt är 4 miljoner spelare som betalar varje månad dåligt? Finns det något annat spel som har så många betalande spelare per månad?

Det är fail när man kan ha 12milj.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:

Dom failar ganska ofta numera, det är bara att titta på hur wow ser ut just nu.

Ja, så fail att ett spel som släpptes för 11,5 år sedan inte känns lika nytt och fräscht som de första åren.

Att det är 11,5 år gammalt har inget med saken att göra det är att spelet content är skräp och det faktum att spelets nuvarande stil inte tilltalar de äldre spelarna. Ett gammalt spel kan vara hur roligt som helst, och då är det bra. Wow uppfyller inte då det har försämrats med tiden.
Eve online är ett spel som har funnits ca 13 år men verkar fortfarande växa enligt wiki.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/0fd7f63555...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter ökar i försäljning än i ett företag vars produkter tappar popularitet i väldigt snabb takt.

Har du tittat på hur activisions(blizzard) aktiekurs utvecklats de senaste 10 åren?

En skillnad nu mot 10 år sen är just att då fanns inte så mycket annat som kunde konkurrera med wow(finns väl iof inget mmo som kunnat det). Men att det finns en annan spelarbas idag och ett helt annat typ av utbud.

Resonemanget ni för är lite i stil med att volvo 240 var bäst och volvo borde släppa en ny volvo 240 och skita i all utveckling som gjorts sen dess eftersom "körglädjen"(läs nostalgin) var överlägsen bäst i en 240 och har aldrig återfunnits i någon annan volvo sen dess.Att det bara fanns 240 och 340 att välja på då spelar ingen som helst roll.

Jag minns också vanilla/TBC som en underbar tid, men det var mest för att i princip alla man kände och inte kände spelade wow då. Inte för att spelet i sig var bättre. Jag har inte spelat wow på över ett år nu, men det har inget med wow i sig att göra, har familj å annat som tar tid idag + att det finns nya typer av spel att utforska(t.ex. firewatch).

Och så jävla kul var det inte att grinda rune cloth i evigheter för att som troll warrior få rida runt på en kodo...


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av Ender:

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Nej det bekräftar att spel kan ständigt växa så länge det blir bättre med tiden som Eve har gjort enligt grafen.
Det jag sa.
Medans wow växte då det blev bättre och efter wotlk så började spelet bli sämre, något som fortfarande pågår och det är därför spelet håller på att förlora spelare.

Skrivet av marcus8958:

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter ökar i försäljning än i ett företag vars produkter tappar popularitet i väldigt snabb takt.

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter dragit in flera miljarder mer än vad skaparna av EVE någonsin kommer vara i närheten av.

Jag förstå vad ni båda menar, även om jag knappast håller med om att WoW inte skulle vara en framgångssaga. Självklart så är det bättre att ett spel som WoW fortsätter att generera betalande spelare, eller iallafall inte rasar i samma takt. Jag undrar dock hur stora krav man kan ställa på ett spel i WoWs storlek. Förr eller senare så tröttnar man ju och att det har hållit så här länge är i mina ögon imponerande i sig.

Även ifall jag inte spelat EVE så förefaller det sig vara ett ganska nischat spel men en mycket mindre men trognare spelarbas. Det tilltalar inte den större massan, men de som spelar kanske tycker att det är det bästa som hänt och att det är perfekt för dem. WoW har väl sådana spelare också, men när ett spel blir så stort så blir det också omöjligt att göra alla glada.
Vill man så kan man istället vända på diagrammet...WoW var så bra så att det under sin storhetstid hade uppemot 13 miljoner (har jag för mig) spelare, men då det inte passar alla så ligger det nu på 5-6 miljoner? Så till skillnad från EVE så har alltså 5-6 miljoner spelare stannat kvar under 12 år, medans ytterligare spelare kommit och gått under tiden.

Personligen tror jag inte det finns någonting alls de (eller någon annan) kan göra i spelet som kommer kunna få mig att känna det jag kände 2004 och de närmsta åren därefter. Jag är långt ifrån samma människa som jag var då idag. Har varken tid eller lust över i den kvantiteten att lägga ner på ett MMO igen. Jag hade iallafall några månaders nöje med WoD innan allt var tillbaka till "det gamla vanliga": levla main, geara upp, raida, levla alts, geara upp, achievements, mounts, pets etc, etc.
Vanilla WoW för mig är ett kärt minne, en upplevelse som aldrig kommer kännas likadan oavsett vilka förändringar man gör i spelet. Jag har växt ifrån och mestadels gått vidare, men det betyder inte att WoW på något sätt har varit ett dåligt spel för mig.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Word

Haha, ok, hade inte läst din post innan jag skrev min...var inte meningen att eka

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:
Skrivet av Ender:

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Nej det bekräftar att spel kan ständigt växa så länge det blir bättre med tiden som Eve har gjort enligt grafen.
Det jag sa.
Medans wow växte då det blev bättre och efter wotlk så började spelet bli sämre, något som fortfarande pågår och det är därför spelet håller på att förlora spelare.

Skrivet av marcus8958:

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter ökar i försäljning än i ett företag vars produkter tappar popularitet i väldigt snabb takt.

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter dragit in flera miljarder mer än vad skaparna av EVE någonsin kommer vara i närheten av.

Jag förstå vad ni båda menar, även om jag knappast håller med om att WoW inte skulle vara en framgångssaga. Självklart så är det bättre att ett spel som WoW fortsätter att generera betalande spelare, eller iallafall inte rasar i samma takt. Jag undrar dock hur stora krav man kan ställa på ett spel i WoWs storlek. Förr eller senare så tröttnar man ju och att det har hållit så här länge är i mina ögon imponerande i sig.

Även ifall jag inte spelat EVE så förefaller det sig vara ett ganska nischat spel men en mycket mindre men trognare spelarbas. Det tilltalar inte den större massan, men de som spelar kanske tycker att det är det bästa som hänt och att det är perfekt för dem. WoW har väl sådana spelare också, men när ett spel blir så stort så blir det också omöjligt att göra alla glada.
Vill man så kan man istället vända på diagrammet...WoW var så bra så att det under sin storhetstid hade uppemot 13 miljoner (har jag för mig) spelare, men då det inte passar alla så ligger det nu på 5-6 miljoner? Så till skillnad från EVE så har alltså 5-6 miljoner spelare stannat kvar under 12 år, medans ytterligare spelare kommit och gått under tiden.

Personligen tror jag inte det finns någonting alls de (eller någon annan) kan göra i spelet som kommer kunna få mig att känna det jag kände 2004 och de närmsta åren därefter. Jag är långt ifrån samma människa som jag var då idag. Har varken tid eller lust över i den kvantiteten att lägga ner på ett MMO igen. Jag hade iallafall några månaders nöje med WoD innan allt var tillbaka till "det gamla vanliga": levla main, geara upp, raida, levla alts, geara upp, achievements, mounts, pets etc, etc.
Vanilla WoW för mig är ett kärt minne, en upplevelse som aldrig kommer kännas likadan oavsett vilka förändringar man gör i spelet. Jag har växt ifrån och mestadels gått vidare, men det betyder inte att WoW på något sätt har varit ett dåligt spel för mig.

Apple ligger i den sitsen nu. En produkt som dominerat marknaden men som idag tappar andelar snabbt. Spelar ingen roll hur många miljarder apple drar in varje år när deras huvudprodukt tappar marknad dyker aktien.

Blizzard har inte det problemet även om WoW är deras främsta varumärke. Dom har många andra produkter att erbjuda och nu när dom satsar på en mycket bredare marknad och tillsammans med activizion, Därför inte helt rättvist att jämföra. Men tittar man på WoW och Eve som produkter är Eve mycket mer attraktivt då den ökar i popularitet medans WoW tappat mer än hälften.

WoW är en framgångssaga finns inget MMO som lyckats ha lika många prenumerations baserade spelare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sille:
Skrivet av Ender:

Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar?

Nej det bekräftar att spel kan ständigt växa så länge det blir bättre med tiden som Eve har gjort enligt grafen.
Det jag sa.
Medans wow växte då det blev bättre och efter wotlk så började spelet bli sämre, något som fortfarande pågår och det är därför spelet håller på att förlora spelare.

Skrivet av marcus8958:

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter ökar i försäljning än i ett företag vars produkter tappar popularitet i väldigt snabb takt.

Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter dragit in flera miljarder mer än vad skaparna av EVE någonsin kommer vara i närheten av.

Jag förstå vad ni båda menar, även om jag knappast håller med om att WoW inte skulle vara en framgångssaga. Självklart så är det bättre att ett spel som WoW fortsätter att generera betalande spelare, eller iallafall inte rasar i samma takt. Jag undrar dock hur stora krav man kan ställa på ett spel i WoWs storlek. Förr eller senare så tröttnar man ju och att det har hållit så här länge är i mina ögon imponerande i sig.

Även ifall jag inte spelat EVE så förefaller det sig vara ett ganska nischat spel men en mycket mindre men trognare spelarbas. Det tilltalar inte den större massan, men de som spelar kanske tycker att det är det bästa som hänt och att det är perfekt för dem. WoW har väl sådana spelare också, men när ett spel blir så stort så blir det också omöjligt att göra alla glada.
Vill man så kan man istället vända på diagrammet...WoW var så bra så att det under sin storhetstid hade uppemot 13 miljoner (har jag för mig) spelare, men då det inte passar alla så ligger det nu på 5-6 miljoner? Så till skillnad från EVE så har alltså 5-6 miljoner spelare stannat kvar under 12 år, medans ytterligare spelare kommit och gått under tiden.

Personligen tror jag inte det finns någonting alls de (eller någon annan) kan göra i spelet som kommer kunna få mig att känna det jag kände 2004 och de närmsta åren därefter. Jag är långt ifrån samma människa som jag var då idag. Har varken tid eller lust över i den kvantiteten att lägga ner på ett MMO igen. Jag hade iallafall några månaders nöje med WoD innan allt var tillbaka till "det gamla vanliga": levla main, geara upp, raida, levla alts, geara upp, achievements, mounts, pets etc, etc.
Vanilla WoW för mig är ett kärt minne, en upplevelse som aldrig kommer kännas likadan oavsett vilka förändringar man gör i spelet. Jag har växt ifrån och mestadels gått vidare, men det betyder inte att WoW på något sätt har varit ett dåligt spel för mig.

Apple ligger i den sitsen nu. En produkt som dominerat marknaden men som idag tappar andelar snabbt. Spelar ingen roll hur många miljarder apple drar in varje år när deras huvudprodukt tappar marknad dyker aktien.

Blizzard har inte det problemet även om WoW är deras främsta varumärke. Dom har många andra produkter att erbjuda och nu när dom satsar på en mycket bredare marknad och tillsammans med activizion, Därför inte helt rättvist att jämföra. Men tittar man på WoW och Eve som produkter är Eve mycket mer attraktivt då den ökar i popularitet medans WoW tappat mer än hälften.

WoW är en framgångssaga finns inget MMO som lyckats ha lika många prenumerations baserade spelare.

Jag håller med. Vad gäller Apple så verkar de räkna med att folk ska köpa en ny telefon årligen bara för att det släpps en ny modell med några mindre förändringar/förbättringar. Vissa vill ju alltid ha det senaste, men de representerar knappast den breda massan man tjänar stora pengar på. Visst kan jag tänka mig en större iPhone 6 framför min 5s, men inte för 8000 när min telefon funkar alldeles utmärkt.
När alla väl har en fungerande Appleprodukt finns det inte så stor anledning att byta året senare.

Den största anledningen till att WoW tappar många spelare är (tror jag) att de tilltalar en bredare publik. Därför stiger inte spelarantalet som för EVE, men de har istället 10 gånger mer användare fortfarande. Själv är jag glad att det finns både och...spel som tilltalar en mindre skara människor och spel som siktar bredare.
Kanske hade WoW haft fler spelare kvar ifall de gjort mindre förändringar än vad de gjort, kanske det hade varit precis tvärt om.

12
Skriv svar