Nätverksexpert: The Divisions nätkod trasig bortom räddning

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Spectral:

Känns som det här är ett sånt där nybörjarmisstag man gör i skolan när man kodar sitt första spel med multiplayer. Att det förekommer i ett så kallat AAA-spel är ju skandalöst. Dessutom är ju det här bara en bråkdel av alla problem och buggar som visar att Massive har noll koll på vad de gör.

Skulle snarare gissa på att pengarna inte räckte till. Man fokuserade på konsol och då fanns inte resurserna för att göra en stand alone-variant för PC-delen för multiplayer.

Spelet var ju redan rätt försenat så de fick antagligen nöja sig med fungerande multiplayer men som helt saknade skydd för fuskare.

Server side kostar pengar p2p kostar knapp något i jämförelse. CoD lider inte lika mycket som Divisions fast dom har p2p, fast dom har flera års erfranhet av de.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Känns som det här är ett sånt där nybörjarmisstag man gör i skolan när man kodar sitt första spel med multiplayer. Att det förekommer i ett så kallat AAA-spel är ju skandalöst. Dessutom är ju det här bara en bråkdel av alla problem och buggar som visar att Massive har noll koll på vad de gör.

Är inget nytt EA gjort samma misstag med vissa titlar om jag inte har fel.

Medlem
Skrivet av Zewy:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Spectral:

Känns som det här är ett sånt där nybörjarmisstag man gör i skolan när man kodar sitt första spel med multiplayer. Att det förekommer i ett så kallat AAA-spel är ju skandalöst. Dessutom är ju det här bara en bråkdel av alla problem och buggar som visar att Massive har noll koll på vad de gör.

Skulle snarare gissa på att pengarna inte räckte till. Man fokuserade på konsol och då fanns inte resurserna för att göra en stand alone-variant för PC-delen för multiplayer.

Spelet var ju redan rätt försenat så de fick antagligen nöja sig med fungerande multiplayer men som helt saknade skydd för fuskare.

Server side kostar pengar p2p kostar knapp något i jämförelse. CoD lider inte lika mycket som Divisions fast dom har p2p, fast dom har flera års erfranhet av de.

Cod har problem om något. Märks inte alla gånger, men det händer allt.

Sämsta är att det fungerar så kass med en host. Ping och lägg.

Medlem

Har någon märkt av fuskare i det färdiga spelet?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Spectral:

Känns som det här är ett sånt där nybörjarmisstag man gör i skolan när man kodar sitt första spel med multiplayer. Att det förekommer i ett så kallat AAA-spel är ju skandalöst. Dessutom är ju det här bara en bråkdel av alla problem och buggar som visar att Massive har noll koll på vad de gör.

Skulle snarare gissa på att pengarna inte räckte till. Man fokuserade på konsol och då fanns inte resurserna för att göra en stand alone-variant för PC-delen för multiplayer.

Spelet var ju redan rätt försenat så de fick antagligen nöja sig med fungerande multiplayer men som helt saknade skydd för fuskare.

Absolut, det är min teori också. Det är betydligt enklare att köra saker client side eftersom du då inte:
1. Behöver serverresurser för beräknandet
2. Inte behöver korrigera för latency

Definitivt det sistnämnda har orsakat problem för DICE som försöker använda en modell som tar hänsyn till andra klienters höga latens. De flesta spel kommer ju att kicka dig om du har för hög fördröjning (ofta mätt med PING-kommandot) men EA vill ju inte att någon 12-åring börjar gråta. Jag är tveksam till att det är en bra modell eftersom det är bevisat att det är så svårt att beräkna fram ett medelvärde som gör att det är rättvist för alla.

Det finns spel som använder både och, ex Arma och derivater därav. Det orsakar också problem eftersom Battleye kontrollerar värden på klienten och jämför med vad servern förväntar sig, både BE-servern och Arma-servern. Det är därför som du kan bli kickad av klienten om du t ex flyger lågt och saker händer i en takt som misstolkas som att du ex använder ett teleport-kommando.
Edit: De som undrar äver DayZ och varför någon med ett 980Ti kort fortfarande bara får 40fps, så är svaret att eftersom de använder modellen beskriven ovan så måste allting synkas med servern. Och eftersom DayZ i skrivandets stund bara måttligt är bättre optimerat än ett Unity-spel så är det alltså förklaringen till varför Arma-baserade spel är så CPU-beroende och varför din GPU har så liten (eller ja, mindre) inverkan på spelprestandand.

Att det här är ett resultat av en konsolportning av Massive är otvivelaktigt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Känns som att det är dags för en slags garanti för spel, annars pengarna tillbaka!!!

Gen
Medlem

Det är fortfarande en grym SP upplevelse (~50h om man tar det lugnt) men för folk som inte köpt spelet borde de inte räkna med någon himmelsk MP upplevelse som artikeln ger tydlig indikation på.

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Spectral:

Känns som det här är ett sånt där nybörjarmisstag man gör i skolan när man kodar sitt första spel med multiplayer. Att det förekommer i ett så kallat AAA-spel är ju skandalöst. Dessutom är ju det här bara en bråkdel av alla problem och buggar som visar att Massive har noll koll på vad de gör.

Skulle snarare gissa på att pengarna inte räckte till. Man fokuserade på konsol och då fanns inte resurserna för att göra en stand alone-variant för PC-delen för multiplayer.

Spelet var ju redan rätt försenat så de fick antagligen nöja sig med fungerande multiplayer men som helt saknade skydd för fuskare.

Det kanske är som du säger. Men om problemet är så pass stort att man eventuellt måste skriva om all kod från grunden borde väl problemet skapats redan i början av utvecklingsprocessen, om du förstår hur jag tänker? Det kanske är enklare/billigare/effektivare att skriva så allt körs client side istället för server side så det kanske var ett medvetet val, jag vet inte.

Medlem

150 timmar speltid och tycker att det har varit riktigt roligt under resans gång. Det som nu tar emot är att jag inte har en bra grupp att spela med.
Division har en hel del brister och fuskandet som verkar vara ett stort problem (spelar på ps4) är något som jag förstår kan förstöra hela upplevelsen.

Intresset har svalnat en smula men jag hoppas att massive kan lyfta det här, trots allt har det bara gått en månad och endast en patch har kommit. Mycket kommer att hända och i grunden är det enligt mig ett väldigt roligt spel. Diablo 3 blev inte bra förens RoS kom och tvåan började glänsa på riktigt med 1.09. Destiny växte med sin senaste expansion.

Det finns hopp!

Medlem

Men om alla skulle gadda ihop sig i en gigantisk fuskfest då?
Undra hur Massive & Ubisoft skulle tänka då?
Kan tänka mig att aktierna inte skulle bli speciellt populära.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Spontan fundering, skulle inte externa fuskprogram såsom klassiska punkbuster kunna lösa detta?

Vet inte hur spontant det där var. Jag skrev de innan också

Medlem

Det här slår mig av någon anledning som den sortens artikel som får flest läsare och kommentarer. Då det handlar om något datatekniskt i ett skjutspel så är det nog mångas åsikter som börjar bubbla och koka!

Medlem
Skrivet av Preed:

Har någon märkt av fuskare i det färdiga spelet?

Jag har kanske 25h i Dark Zone och har stött på fuskare ett par gånger men det har inte varit något uppenbart, bara blivit FÖR pwned Det är inte speciellt ofta men illa nog eftersom en fuskar-kväll förstör hela upplevelsen så jag måste gå och diska eller dammsuga ist...då blir jag SUR!

Medlem

Hade en del problem men svårt att säga om det var fusk eller om jag bara var dålig. Det finns fuskare i alla spel, och det gör ingen glad.

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:
Skrivet av Preed:

Har någon märkt av fuskare i det färdiga spelet?

Jag har kanske 25h i Dark Zone och har stött på fuskare ett par gånger men det har inte varit något uppenbart, bara blivit FÖR pwned Det är inte speciellt ofta men illa nog eftersom en fuskar-kväll förstör hela upplevelsen så jag måste gå och diska eller dammsuga ist...då blir jag SUR!

Det har tyvärr blivit mer och mer. Förr så trodde jag att de var mer en myt. Men nu är det MINST en hacker på varje instans. Nu är varje kväll förstörd till slut. Och det är uppenbara hacks.

Har farmat Falcon Lost i brist på annat, men till vilken nytta? Om det ändå visar sig att folk kommer hacka i DZ för alltid. En sak är klar. Jag köper inget mer om det fortfarande ser ut så här.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Spontan fundering, skulle inte externa fuskprogram såsom klassiska punkbuster kunna lösa detta?

Nej

Medlem
Skrivet av emj:

Nu är denne expert mkt mer elajt än jag, men det går inte att titta på en video och uttala sig om hur nätkod ser ut. Det skulle kunna vara så att man gör nätkod som är optimerat för massor med spelare men låg server belastning under första stadiet i lanseringen. Inte för att det är troligt men, möjligheten finns ju.

Dock så är det rätt sjukt att det är ett vanligt "hack tool" folk kör med... att detta ens skulle vara möjligt 2016 och att devs ens tänkte tanken att det skulle gå bra o köra me player data på client sidan är bortom all rim o reson..... Mp lir utan ett så bra skydd / möjlighet att upptäcka som möjligt går inte bara speciellt inte när du tappar loot / progress på. Dark Zone är fan inte ens spelbar just nu med dels cheaters i typ varje instans. sen så har vi ju alla som exploita till sig full gs240 och sen griefar folk i dz för att det är det ända som finns kvar att göra i det läget gör ju inte saken bättre. trist som fan oavsett för gillar spelet som fan när det väl funkar och hoppas innerligt att det inte är så illa som enligt denna artikeln för känner fortfarande att Division har bra potenial.

12
Skriv svar