The Witcher 3 är "sexistiskt" säger Dear Ester-skaparna

Robot
The Witcher 3 är "sexistiskt" säger Dear Ester-skaparna

The Chinese Room går till attack mot CD Projekt efter artikel. Käbbel, säger vi.

#cyberpunk-2077, #the-chinese-room, #dear-esther, #amnesia-a-machine-for-pigs, #everybodys-gone-to-the-rapture


Medlem
The Witcher 3 är "sexistiskt" säger Dear Ester-skaparna

Sitter och lirar igenom Witcher 3 som jag köpte ganska nyligen, och måste säga att jag inte riktigt håller med dem. Bilden från Cyberpunk i tweeten ser kanske lite tveksam ut men svårt att säga utan att veta mer om den och om spelet.

Första Witcher-spelet var ganska problematiskt och sunkigt rent ut sagt, 2:an var en förbättring men hade vissa trista stunder. Vad jag hittills sett under mina timmar med 3:an är att de har lyckats riktigt bra för det mesta med att avbilda och berätta på ett vettigt sätt.

Det är aldrig nakenheten i sig som är sexistisk, utan hur den framställs eller avbildas och för vilka syften.

Medlem

på med burkan !

FM-guru
F.d. Sisyr

Ja det var ju jävligt oväntat att dessa pretentiösa trattar skulle sätta sig på en piedestal och kasta skit.

Medlem

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Kan aldrig vara sexistiskt om fanboys får bestämma.

Medlem

Lätt och säga när man gör spel som knappt innehåller levande varelser. :s


signatur

Nämen!

Medlem

Jag vet inte riktigt vad som skulle var sexistiskt med just The Witcher-spelen. Serien utspelar sig i en medeltida värld, och medeltida värderingar tenderar att vara sexistiska - så man ska väl vara tacksam att de har skapat en värld som känns verklig, trots sina fantasy-inslag. Alla spel kan inte vara som The Elder Scrolls (tack och lov).

Eller är detta ännu ett fall där man blandat ihop sexism med lättklädda människor? För den diskussionen är skapligt uttjatad vid det här laget.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

cucklorden får tycka vad han vill.
betyder inte att han har rätt

Medlem

Alltså, vafan, varför ska folk säga allt är sexistiskt eller rasistiskt nuförtiden? Jag blir så less på det här.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Medlem

Som sagt, bara käbbel. Till skillande ifrån The Chinise Room, så har CD Project Red gjorde några spel som är kul att spela igenom, och som har det har lagts ner mycket arbete på.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Som vanligt repeteras tesen att sex = sexism och allt för många köper påståendet för att orden ser ju ganska lika ut...


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

k3m
Medlem
Skrivet av MilkBoy:
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Fz var bara objektiva, eller, var de subjektiva? hmm, svårt att avgöra vilket.

Medlem

Billigt sätt att få uppmärksamhet på : )

Medlem

Whats wrong with being sexy?

Medlem
Skrivet av Boomer:

Jag vet inte riktigt vad som skulle var sexistiskt med just The Witcher-spelen. Serien utspelar sig i en medeltida värld, och medeltida värderingar tenderar att vara sexistiska - så man ska väl vara tacksam att de har skapat en värld som känns verklig, trots sina fantasy-inslag. Alla spel kan inte vara som The Elder Scrolls (tack och lov).

Eller är detta ännu ett fall där man blandat ihop sexism med lättklädda människor? För den diskussionen är skapligt uttjatad vid det här laget.

Jag håller med. Allting som porträtterar sex eller naket väcker på någon nivå anstöt. Förr i tiden var sådant "syndigt" idag kallar vi det "sexistiskt" istället. Samma censurförsök, annat namn.

ZF
Medlem
Skrivet av Boomer:

Jag vet inte riktigt vad som skulle var sexistiskt med just The Witcher-spelen. Serien utspelar sig i en medeltida värld, och medeltida värderingar tenderar att vara sexistiska - så man ska väl vara tacksam att de har skapat en värld som känns verklig, trots sina fantasy-inslag.

det är fantasy. men även med det i tanken kändes det rejält bisarrt när den manlige mansmannen med sin manligt kärva raspstämma hasplade ur sig "det är fruktansvärt med övergreppen i krig", strax innan han fortsätter att skörda skallar och de andra frukterna av det.

narrativ dissonans eller vad det brukar ropas om när vissa andra saker förekommer..

Medlem

Witcher 3 är inte sexistiskt - det är sexigt. Kolla denna video om ämnet! Det är redan debunked!

https://www.youtube.com/watch?v=Xm7vHr5ngTQ


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Witcher 3 är absolut inte sexistiskt, tvärtom så har det har några av dom starkaste kvinnliga karaktärerna i spelvärlden någonsin.

Sedan måste jag ju fråga vad det är för fel på att kvinnorna i spelet både är och vill vara sexiga (de flesta iallfall), det tar inte ifrån deras personlighet eller karaktär, skulle snarare säga tvärtom att det gör dom starkare.

Eller är det någon på allvar som tycker att Yennifer eller Ciri är svaga karaktärer? Kanske dags att spela spelet då istället för att titta på bilder och bilda uppfattningar från det.

Snarare är Dandelion karaktären som är svag och endast snygg/charmig


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

1. Polen har en helt annan syn på kvinnor
2. Det är en robot. Den är redan ett objekt?

Skribent
Skrivet av MilkBoy:
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Eftersom jag skrev Bayonetta 2-recensionen vill jag bara hastigt inflika att 3/5 inte är något bottenbetyg. Och det var inte enbart sexism som motiverade betyget.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Jag finner Politisk Korrekthet kränkande!
Sluta trigga mig!!!

hehehe..

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av MilkBoy:
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Eftersom jag skrev Bayonetta 2-recensionen vill jag bara hastigt inflika att 3/5 inte är något bottenbetyg. Och det var inte enbart sexism som motiverade betyget.

Imo. så borde inte sexism ha någon som helst påverkan på något spels betyg. Då det faktiskt är en väldigt ensidig politisk diskussion som bara frambringas när det är kvinnliga karaktärer som är inblandade. Även om det är fler spel som är sexistiska mot kvinnor så är det felaktigt i grunden att motivera ett betyg när andra sidan av spektrumet anses oviktigt eller irrelevant (män i detta fallet).


signatur

Idono. That's me!

Skribent
Skrivet av Idono:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av MilkBoy:
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Eftersom jag skrev Bayonetta 2-recensionen vill jag bara hastigt inflika att 3/5 inte är något bottenbetyg. Och det var inte enbart sexism som motiverade betyget.

Imo. så borde inte sexism ha någon som helst påverkan på något spels betyg. Då det faktiskt är en väldigt ensidig politisk diskussion som bara frambringas när det är kvinnliga karaktärer som är inblandade. Även om det är fler spel som är sexistiska mot kvinnor så är det felaktigt i grunden att motivera ett betyg när andra sidan av spektrumet anses oviktigt eller irrelevant (män i detta fallet).

Det finns alltid många åsikter om vad som bör eller inte bör behandlas i recensioner. Vissa vill exkludera analyser av sexism och politik, andra vill ha tyngdpunkten i beskrivningar av grafikinställningar. Bara för att nämna ett par exempel. Och generellt tycker jag inte det finns något rätt eller fel här, alla har rätt till sina åsikter.

Personligen har jag min utgångspunkt i att en recension bör beskriva och bedöma skribentens upplevelse med spelet, vilket inkluderar alla aspekter av innehållet. Skapar utvecklarna något som skribenten upplever som sexism bör han eller hon lyfta det, på samma sätt som om utvecklarna skapat konstig leveldesign eller ett spel fyllt av buggar. Men som sagt, fritt fram att inte hålla med mig.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

dom är bara avis för amnesia a machine for pigs var skititgt dåligt, dear esther var inte mycket att hänga i granen heller.

Det tredje spelet har jag inte testat, men det verkar inte tilltalande heller

k3m
Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av MilkBoy:
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Eftersom jag skrev Bayonetta 2-recensionen vill jag bara hastigt inflika att 3/5 inte är något bottenbetyg. Och det var inte enbart sexism som motiverade betyget.

Imo. så borde inte sexism ha någon som helst påverkan på något spels betyg. Då det faktiskt är en väldigt ensidig politisk diskussion som bara frambringas när det är kvinnliga karaktärer som är inblandade. Även om det är fler spel som är sexistiska mot kvinnor så är det felaktigt i grunden att motivera ett betyg när andra sidan av spektrumet anses oviktigt eller irrelevant (män i detta fallet).

jepp!

Medlem

Inte sexism = Tuttar och naket. Det är ett patetiskt flörtande med vissa spelare med omogen mentalitet istället för att göra ett spel med kvalitet.

Sexism = Kvinna som är hemma och arbetar i köket och är helt handikappad när det gäller praktiska saker istället för att ha ett jobb och vara självförsörjande.

Kontentan: Sexism har inte med sex att göra. Oavsett hur naket det är.

Redaktör
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av MilkBoy:
Skrivet av Ravenknight:

Så tiderna kan förändras. Jag minns när Witcher 1 fick bottenbetyg av FZ på grund av sexism.

Ja och Bayonetta 2.

Eftersom jag skrev Bayonetta 2-recensionen vill jag bara hastigt inflika att 3/5 inte är något bottenbetyg. Och det var inte enbart sexism som motiverade betyget.

Då passar jag på att påminna om att vi gjorde ett bättre jobb med recensionen av The Witcher: Enhanced Edition. Högre betyg fick det också - 4/5.


signatur
12
Skriv svar