Diskussion: var World of Warcraft bättre förr?

Robot
Diskussion: var World of Warcraft bättre förr?
Medlem
Diskussion: var World of Warcraft bättre förr?

Vanilla! Men inte för att innehållet var bättre eller snyggare än någon av expansionerna. Tvärtom var det en jävla plåga att ta sig från punkt A till punkt B och hitta sakerna som behövdes för ett quest. Det var ofta en enformig, långsam och tradig upplevelse.

På den punkten vill jag säga att Vanilla WoW var en riktigt jävlig upplevelse, men när man sedan skramlade ihop fyra andra spelare och tog sig den långa vägen från Southshore till Scarlet Monastery (där det oftast fanns en klunga med ganksugna Horde-spelare), kämpade sig genom pack efter pack med trash mobs, dödade bossen och fick en blå item, då jävlar var det värt besväret.

Man var tvungna att samarbeta på ett helt annat sätt då, vilket framhävde medspelarnas personligheter mer tydligt än hur det är i nuläget, då man kan älga igenom en dungeon på fem minuter utan att säga ett ord till varandra. Det gav en helt annan känsla av samhörighet, och alla servrar hade sina egna kändisar och ökända skurkar.

Det var tider, det. Och de tiderna finns fortfarande kvar på privata servrar. Jag levlar en präst på en privat vanillaserver i detta nu, och så här roligt har jag inte haft i WoW på åratal.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

WoW var utan tvekan bättre förr. Visst har det skett en del små förbättringar i de senaste expansionerna, men samtidigt har spelet förlorat mycket när saker blivit mer streamlinat.

Idag erbjuder WoW expansionerna knappt nå nya riktiga features, det ända dom hade var Garrison, som sög rätt rejält. Dessutom har de nya expansionerna bra mycket mindre content än t.ex The Bruning crusade.
Även patchandet händer sällan nu idag.

WoW mjölkas nu bara och jag tror iaf de flesta riktiga oldschool WoW fansen tycker spelen blivit betydligt sämre.

Medlem

Offtopic kanske... men Tarmböld, vilket magnifikt namn!

Skribent
Skrivet av Pjotor:

Vanilla! Men inte för att innehållet var bättre eller snyggare än någon av expansionerna. Tvärtom var det en jävla plåga att ta sig från punkt A till punkt B och hitta sakerna som behövdes för ett quest. Det var ofta en enformig, långsam och tradig upplevelse.

På den punkten vill jag säga att Vanilla WoW var en riktigt jävlig upplevelse, men när man sedan skramlade ihop fyra andra spelare och tog sig den långa vägen från Southshore till Scarlet Monastery (där det oftast fanns en klunga med ganksugna Horde-spelare), kämpade sig genom pack efter pack med trash mobs, dödade bossen och fick en blå item, då jävlar var det värt besväret.

Man var tvungna att samarbeta på ett helt annat då, vilket framhävde medspelarnas personligheter mer tydligt än hur det är i nuläget, då man kan älga igenom en dungeon på fem minuter utan att säga ett ord till varandra. Det gav en helt annan känsla av samhörighet, och alla servrar hade sina egna kändisar och ökända skurkar.

Det var tider, det. Och de tiderna finns fortfarande kvar på privata servrar. Jag levlar en präst på en privat vanillaserver i detta nu, och så här roligt har jag inte haft i WoW på åratal.

Ganska exakt så jag känner!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Vanilla = När WoW var ett MMO med ett socialt community

WoD = Från WoD och framåt så känns det som ett singelplayer spel, då man sällan behöver andra spelare för att göra något.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vanilla, 20/40 manna Onyxia och Molten Core.
Samt man hade ett helvete i ubrs osv, skit roligt var den tiden.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Roligast hade jag i Vanilla -> WotLK åtminstone, sen om spelet rent objektivt, i den utsträckning man kan mäta det, var bättre eller om det bara var livet i allmänhet man hade en annan syn på vågar jag inte sia om.

Att spela halva nätterna med sina vänner aktiva på Team Speak för att sedan mötas i gymnasiet och med vad som närmast kan ses som frenesi gå igenom vad som hänt och vad man stött på efter att någon loggat ut gjorde onekligen WoW till något större än bara ett spel för många av oss - det blev en av de primära platformarna för umgänge för det gäng tonåringar som vi utgjorde. Att planera professions som skulle komplettera varandra, mer eller mindre schemalägga när vi skulle köra en femmanadungeon dagar i förväg m.m. är inget som nödvändigtvis innebar att spelet var bättre men det gjorde det hela mycket mer omfattande. Jag hade hela enkelt roligast med WoW när jag i övrigt var ung, bekymmerslös och full av hopp inför framtiden.

Med det sagt är jag inte nöjd med crossrealms, de nya talentträdem, flygande mounts o.s.v. men tror ämdå att nostalgibrillorna påverkar hur jag ser på spelet nu kontra då. Har köpt alla expansioner men varken nått maxlevel i varken Cata, MoP eller WoD..

Medlem

Har aldrig lirat det och kommer nog inte heller ske. Mmorpg förstör min känsla i spel. Jag ska göra en quest, som går ut på att döda några funderingar nedanför ett berg. När jag väl kommer dit så är det några andra som utföra samma uppdrag. De sköter sitt och gör klart. Sen väntar jag på att det ska spawnas fram nya fiende så jag kan utföra questen. Snacka om att förstöra inlevelsen. Visst att folk kan tycka det är socialt. Men inlevelse är prio 1 för mig. Och det får man inte genom att gå och ställa sig i kö för få ett och samma uppdrag som 3000 andra. Usch och blä. Kunde man lira dessa spel utan andra spelare så...

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Har aldrig lirat det och kommer nog inte heller ske. Mmorpg förstör min känsla i spel. Jag ska göra en quest, som går ut på att döda några funderingar nedanför ett berg. När jag väl kommer dit så är det några andra som utföra samma uppdrag. De sköter sitt och gör klart. Sen väntar jag på att det ska spawnas fram nya fiende så jag kan utföra questen. Snacka om att förstöra inlevelsen. Visst att folk kan tycka det är socialt. Men inlevelse är prio 1 för mig. Och det får man inte genom att gå och ställa sig i kö för få ett och samma uppdrag som 3000 andra. Usch och blä. Kunde man lira dessa spel utan andra spelare så...

Funderingar menas fiender. Mobilen som dummar sig. Men visst vill man slå ihjäl några tankar ibland också

Medlem

Konstigt att Activision/Blizzard gjort en HD-edition av vanilj-wow med tanke på vad de gör med sina andra spelserier.

Spelet hade med högsta sannolikhet tagit tillbaka alla betalande kunder som spelat förut.

Medlem

Xrealm och dungeon/raid finder dödade spelet. Enligt mig iaf.

Medlem

Jag slutade spela efter WotLK.
Köpte Cataclysm, levlade upp min gubbe, har inte startat spelet sedan dess.
Var mycket aktiv under perioden jag spelade, med end game som enda intresse.
Efter Cataclysm dog det totalt, kände inte riktigt igen spelet längre.

Medlem

Att vad man än tog sig an var en jävla grind gjorde att känslan av belöning var så mycket större.

Sen var spelets nästan helt sömlösa värld utan instancerade zoner en upplevelse inget annat spel tidigare levererat. Än idag är det ju inget spel som gjort samma sak...det säger en del.

Medlem

Top 3: Vanilla -> Burning Crusade -> Wrath of the Lich King.

Spelet började som ett mästerverk även fast det fanns saker som kunde förbättras. Spelet fick två ganska trevliga expansioner som förbättrade mycket. Sedan så kom Cataclysm och förstörde hela skitet och kommande expansioner skulle visa sig vara ännu värre. De två första expansionerna ville bara förbättra spelet men sedan så kom expansioner som ville göra om hela spelet till något annat.

Medlem

Känslan när man kom med båten till howling fjord första gången, åh musiken i grizzly hills, hela känslan av Norden!! herregud vilken nostalgi!

Medlem

Hade nog fortsatt spelat wow om tbc hade varit endast end game expansion, alltså, mer dungeons/zoner och ingen höjd lvl cap.

Det kittlade ju rätt illa när man kämpat hundratals med timmar för att få schyst gear, för att sedan byta ut det efter några lvls.

Vanilla var bäst.
Först och främst så fanns inte tanken att Raids existerade i början så man njöt av varje minut av levlandet. Man stötte på folk påvägen, questa med dom, tjata lite och man lade till dom i sin lista. Communityt var massivt i Vanilla och mycket handlade om kontakter och att vara social i världen för att hitta grupper osv. Allt tog tid, även att geara på den tiden.
Instanserna kändes nya och fräsha. Nästan ingen var den andra lik och instanser som Maraudon, Dire Maul. Black rock spire, Sunken Temple och många fler var ett nöje att spela. Svårt som tusan, stora instanser och tog tid framför allt. Nu känns alla instanser som ett "T". Du möter en boss nästan i början, går förbi han, går vänster, dödar en till. går tillbaka, går höger dödar en till, och sen är du klar.

Sen när Raids kom så var man 40man och det droppades endast 2 loots per boss, så geara tog tid. Var får man nu? 7-8 drops per boss på 20man? .
Fanns massivt kontent i vanilla. Mellan raidsen så var man tvungen att fixa herbs, pots, mat, res gear osv för att kunna raida. Och på den tiden kände man några hundra spelare och visste vilka dem var. Man får inte glömma World PvP:n som var guds gåva till oss. Så många man fått att Rage-quitta och logga ut pga man gankat loss xD Även jag själv blev det en hel del såklart! haha.

Den sociala biten har dött men dagens wow.

TBC var likadant. Bra expansion men med flying mounts så dog World-PVP:n och alla flög från Punkt A - Till punkt B - Till punkt C. Det fanns ingen man stötte på i världen längre eftersom alla bara flög dit dom ville och det enda sociala var i sina respektive Guilder eller Arena teams. Men det var fortfarande decent, man pugga lite då och då.
Wotlk kom ut och dess kontent var bra tycker jag även om geara blev löjligt lätt om man nu inte körde HC mode. Ganska bra expansion fram till slutet när LookingForGroup knappen kom, där dog WoW helt. Dom senaste 3 expansionerna har bara varit skräp. Man står i Orgrimmar hela tiden och springer mellan AH och Banken medans man köar till grupp och sedan automatiskt sätts ihop med andra spelare som man inte väljer själv.
Man raidar 2 veckor innan man kan köra Mythics, som sedan tar 3-4 veckor att cleara. Sen sitter man där i 11 månader + och väntar på nästa expansion ska komma ut.
När den kommer ut är det samma visa igen, dvs 1 månads playtime, 11 månader på att vänta tills nästa expansion kommer ut.

En annan sak med WoW är att alla expansioner tar bort den förra expansionens kontent. Man är alltså bara på den nyaste expansionens kontent och den gamla är inte relevant längre. Ingen hänger längre i Outland, Northrend osv för den nya expansionens kontent är det enda som är relevant.

Blizzard borde ta dessa grabbar från Nostalrius. Sätta dom på ett kontor och ge dom en fet lönecheck och låt dem driva en vanilla server så har dem fått tillbaka en stor skala WoW-spelare och en hel del nya som subscribar kan jag lova.
Tack för mig!

Medlem

Kommer ihåg när jag grindade i vad som kändes som flera år för att få min epic warlock mount första gången Det var roligt i början när det tog lång tid att bli level 60 och uppnå alla mål. Men det ar tråkigt att det var så sjukt svårt att hitta grupper för tex UBRS osv.

twm
Medlem

Kommer ihåg när man hade beaststalker setet och det var awesome. (Blå setgear)
Och när man fixade rhok'delar samt lok'delar då fick man lite status.

Medlem

TBC var tveklöst bäst. dungeons och raids där var 10x bättre än i vanilla eller någon annan expansion.

Vanilla var bra, men TBC var 99% förbättringar medans följande expansioner som bäst var 50/50 förbättringar/försämringar


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Jag började väldigt tidigt i TBC då fortfarande levlandet fårn 1-60 tog slitsamt länge och göra, jag tror jag landade runt 13 days på 60 och sen 16 days till level 70. Jag kommer ihåg min besvikelse av att man gick miste om instanserna och raidsen under 60tiden för det var det som mina vänner pratade om.

Men som sagt så fick jag möjligheten att spela vanilla på nostralius och känna på lite hur det var innan TBC tiden och jag uppskattade en del saker med vanilla.

Det abslut bästa med vanilla var ju att summon stenarna inte funkade utan dom var enbart en mötesplats. Som några skriver här i tråden: Äventyret till Dungeonen kunde bara vara en sak för sig! Man viste aldrig vad som väntade på vägen dit och för mig är så är den alltid ny... det är som när folk frågar en om counterstrike varför spelar du samma spel och samma kartor blir du inte trött??? - Nej för varje runda blir någonting nytt för man vet inte vad man möter eller hur det utvecklar sig.

I Wotlk introducera man kösystemet, det fick både ris och ros när det kom men många minns jag då var glada när det kom för att nu underlättade att få grupper snabbare för sina alts.
Men jag saknar ändå tiden då man stog och letade folk i worldchat mm.

I TBC blev klivet med Geare den stora besvikelsen för Vanilla spelare, all den effort dom hade lagt på sina raids blev totalt raserad då grön loot hade bättre stats än epic och detta misstag rätta dom till i WoTLK för jag hade på mig min Black tempel gear hela vägen igenom Naxxramas 25man innan man börja kunna byta gear. och man slapp att gå instanser för att vara "redo" för raid.

Vanillas strikta rollfördelning var bra men jag vill nog påstå att den blev bättre i TBC, då klasserna faktiskt kunde använda sina talangträd på ett bredare sätt och fortfarande kändes klasserna Unika! för man hade fortfarande "klass spells" som nu är utspridda på alla karaktärer just enbart för att underlätta för raids.

Blizzard är duktiga på att lyssna till deras fans det är dom! även fast vi kanske inte tänker på det, men jag har faktiskt sett den röda tråden från expansion till expansion..:

Snacket i Vanilla: Talangträdets brister. Skumma setbonusar i gear. PvP upplägget: det absolut svårbalanserade för upplevelsen.

Förändringen till TBC: Nu kan klasserna använda sina träd bättre, Gearen börjar se bättre ut och är utformade att gynna ditt träd. pvp:n ny pvp gear så att inte PvE folk har fördelar mot en.

Snacket i TBC: saknaden av utseendet från gammal gear och man gillar inte riktigt nya Laserwows look, Tyrs hand. Nya spelare som jag själv snackar om att det hade vart kul att återupptäka gammla wow instanser... Worldganking har tagit en ny form av airdrop ganks.

Svaret blir: Tyrs hand och airdrop ganking samlas på en Daily Ön där man får va berädd på ganks.! Vi kan återgå till gamla platser med hjälp av achievemets så vi fick se gamla raids!
Retripaladinen ser dagens ljus "sent i TBC"

I WotLK: får vi äntligen vistas i en miljö som påminner om vanilla, Scarlet Crusade och nya Tyrs hand, blev kanske inte riktigt dedär vi hade hoppas på men vi har närmat oss en Vanilla känsla både i hur världen ser ut. problematiken från TBC att alla var och questade i en Zoon blir nu istället två Zooner. och levling gankadet tar aldrigt riktigt fart.
Achivement börjar bli en sak för att få ansluta sig till gillen och grupper & raids. som börjar bli ett problem och man börjar fundera på om det inte var bättre i TBC och vanilla. och man börjar åter snacka om att det hade vart kul att göra något med Vanilla, kanske öppna nya delar på kartan som är låsta osv.

Svaret blir: vi får ett Kösystem till att söka grupper till dungeons. Här kom dödsstöten för "resan och äventyret till dungeons och raids"
för att försöka locka folk igen till dungeons gör man ett tappert försök till att introducera nya dungons med loot som är snarlikt lika item-level som Ulduar som är nog utnämd till Warcrafts svåraste Raidinstans igenom tiderna.. innan dvs nerfs kom, och Trail of the Grand Crusade med.

Vad som händer nu är etablerade guilds och spelare får konkurens från casuelspelare för första gången. För att gapet från att vara nydingad spelare på bara några veckor kan komma upp i likvärdig gear som en spelare har kämpat i över 1 år med att samla på sig. Detta är början på att WoW communityt förändras.

I Cata: så får vi spelare det som vi har länge pratat om att få komma tillbaka till Vanilla världen, men på ett helt avgörande sätt Blizzard tar en risk, och förändrar hela världen som vi nostalgiker håller så hårt kärt. Jag minns att man pratade om att man kunde intregera Kalimdor och Eastern kingdoms på ett bättre sätt för många var ju nu ledsna över att de gamla världarna stog tomma.. Nu bestämde sig Blizzard för att fixa problemet med de tomma världarna och laga problemet med Cross-realm funktionen och jag hade slutat med WoW långt innan denna patch, men jag gjorde min comeback i Mist och tyckte inte det var någon Warcraft feeling, sen gjorde jag faktsikt en comeback i DoW som lyckades hålla mig kvar längre men det är på tok mycket saker som har hänt som gjorde att även jag tröttnade där. Idag är WoW ett modernt mmo där man inte behöver lägga ner så mycket tid för att uträtta saker.

sorry för den dåliga gramatiken och stavfelen men jag hoppas ändå att läsningen gav er nått! Men min poäng är att Blizzard lyssnar väldigt mycket på sitt community fast det blir oftast inte det fansen vill och att Vanilla har en speciell plats i våra hjärtan men dom har mycket att tacka Warcraft III för.

Men jag skulle nog hävda att TBC fram tills Toc den bästa bästa tiden i World of Warcraft historia, för då hade man inte hunnit gått så långt ifrån sin grundidé.

Nu för man statestik på allt man gör och minsta lilla felsteg så har du sabbat en rotation för dig och hela din raid. Jag är för Raids som är svåra men Blizzard har tagit det till en gräns där intresset känns dött.

Mvh: for the horde! Greyhorn/Greyhörn @outland@sylvanas slutligen @tarrenmill i Fenimo

Skrivet av Samsos:

Ulduar som är nog utnämd till Warcrafts svåraste Raidinstans igenom tiderna.. innan dvs nerfs kom, och Trail of the Grand Crusade med.

Visst var den svår. Men vet inte om du var med och raida Naxxramas i vanilla. Måste nog säga att den är den svåraste jag stött på i WoW, Sunwell var en jävel med

Medlem

WotLK var helt klart bäst. TBC hade sina saker, Karazhan tex.

Men det komiska med detta är att folk röstar förmodligen på det dom började spela. För det är oftast så det brukar vara, den del man började spela var det som var bäst. Gäller alla spel.

Vem man än frågar, vilken expansion var bäst, "TBC så klart", då frågar man när dom började spela, "Jag började spela i TBC". Och det går för alla expansioner.

Frågar man om Battlefield eller CoD så kommer exakt samma svar, det personen började spela är det som är bäst även fast det till stor del kanske inte ens var det.

Jag personligen när det kommer till WoW väljer WotLK, för att det helt enkelt kändes bra, klasserna var klockrena, raids var gryma med bra storys bakom sig också. Däremot började jag spela VÄLDIGT casual i Vanilla, var level 56 när TBC kom och där började min seriösa WoW "karriär". Men TBC hade sina saker som bara var allmänt kasst, vilket lägger det på 2-3 plats av bästa del av WoW.

Ambassadör
Xbox

Pollen talar väl sitt tydliga språk. WoW blev helt fårskocksanpassat efter WotLK.


signatur

Jump in.

Medlem

Vet inte om jag tycker att det var bättre förr men min roligast tid i wow i pve/pvp/raids var nog i tbc och sen wotlk, vet inte riktigt vad jag inte gillar med wow numera..fastnar inte alls bara

Edit: har spelat från open betan och framåt, med 2-3 månaders paus nån gång där emellan expansionerna

Medlem
Skrivet av marcus.t.flores:
Skrivet av Samsos:

Ulduar som är nog utnämd till Warcrafts svåraste Raidinstans igenom tiderna.. innan dvs nerfs kom, och Trail of the Grand Crusade med.

Visst var den svår. Men vet inte om du var med och raida Naxxramas i vanilla. Måste nog säga att den är den svåraste jag stött på i WoW, Sunwell var en jävel med

Var aldrig med om Naxx tyvärr, men jag vet vad du menar, Som jag fick det förklarat för mig i Wotlk angående Naxx så var mycket av fighterna lika, några små ändringar så att det skulle funka på 10 och 25man. Det svåra i Vanilla är ju att kordinera 40 pers och se till så man inte går oom på healars. Sunwell var också en kämpar instance, Brutalas innan nerf var ju också en progresswall där många guilds tvärstanna.

Medlem

1. Lich King 2. Vanilla. 3. Burning Crusade

Vanilla var en fantastik upplevelse som alltid kommer vara min nummer 2 i listan över bästa mmo spel.
Fast, Lich king hade jag roligast med.

Jag ser gärna legacy servers med Vanilla eller upp till BC.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

lol folk som röstar på vanilj, fanns ju noll innehåll då


signatur

Meep!

Medlem

Aaah, jag minns den lilla tid jag spelade Vanilla / BC WoW. Jag hade det inte själv och var tvungen att spela hos en kompis. Det tog mig ett helt år att levla upp min dvärg Hunter till lvl 40 ; och så badass man kände sig! Jag hade sämst gear men kände mig så cool och rutinerad. Sen så fick min kompis inte lira WoW mer av sina föräldrar och vi var tvungna att sluta...

Jag hade nog kunnat tänka mig lira Vanilla Wow igen, men vet inte om jag skulle lägga 120 kr i månaden för det.


signatur

Everybody needs help.

123
Skriv svar