Diskussion: var World of Warcraft bättre förr?

Medlem

Anledningen att folk gillar gamla WoW är för att det var MYCKET mer immersive.

Små saker som summoning stone för instancer och Raids kan ha så stor impact på spelet. Något så lite som det gav spelet så mycket mer immersion. Inte på tal om andra saker också såklart.

Det känns som att spelet inte är lika "belönande" nu som det var för. Men jag ska inte ljuga, det finns massor av nya saker som dem har lagt till i spelet som har gjort spelet mycket bättre men det finns lika många, om inte fler, saker som har gjort spelet lite "för lätt" imo.

Medlem

De olika klasserna kändes mer unika också förut. Nu känns det som att det inte spelar roll vilken klass man kör. Mages, shamans, paladins, warlocks, hunters alla dessa va så himla unika förut.

För Guds skull en mage kunde bli rik på portaler förr lol.

Medlem

Tänkte bara skicka in att typ allt hände i vanliga patchar i Vanilla och inte vid expansioner.. Skippar lite content patchar med skit i och nämnde bara det goaste..

# Vanilla release

Content patch #1
Maraudon instans

Content patch #2
Dire Maul instans
World bosses

Content patch #3
Battlegrounds, WG och AV

Content patch #4
Blackwing Lair
Darkmoon Faire, mys.. att dom bara var där

Content patch #5
Zul'Gurub
Arathi Basin
Fiske-events
Pesten!

Content patch #6
Nya world bossar

Content patch #7
Ahn'Qiraj
Gates of Ahn'Qiraj events

Content patch #8
Naxxramas

Content patch #9
PvP Arenas

är jag den enda som noterat att sedan actavision kom med i leken gick totalt allt utför?


signatur

New life, New hope

Medlem

Spelade WoW sedan stängda betan och absolut var många saker bättre med WoW förr. Det är sant att spelet blivit för enkelt och för osocialt.

Men, folk glömmer en viktig sak. WoW var det första MMORPG som många spelade och många spelade det för förta gången i en ung ålder. Jag och mina kompisar var bara 16 då och gick i skolan. Det var helt annorlunda att gamea då, man hade inga åttaganden och bättre fantasi mm.

Många personer som säger "WoW suger" är precis samma sak som alltid när folk säger att "Det var bättre förr". Det är nostalgiskt tänkande. Även fast blizzard släpper en vanilla server så kommer det inte bli samma som förr på grund av att dom som spelar spelen förändras. Jag och mina kompisar är inte samma personer som vi var för 10 år sen och det som funkade då funkar inte nu. Samt att MMORPG är inget nytt längre, känslan man hade då går inte att få tillbaka.

Medlem

Vanilla är bäst sett genom rätt linser.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Tänkte bara skicka in att typ allt hände i vanliga patchar i Vanilla och inte vid expansioner.. Skippar lite content patchar med skit i och nämnde bara det goaste..

# Vanilla release

Content patch #1
Maraudon instans

Content patch #2
Dire Maul instans
World bosses

Content patch #3
Battlegrounds, WG och AV

Content patch #4
Blackwing Lair
Darkmoon Faire, mys.. att dom bara var där

Content patch #5
Zul'Gurub
Arathi Basin
Fiske-events
Pesten!

Content patch #6
Nya world bossar

Content patch #7
Ahn'Qiraj
Gates of Ahn'Qiraj events

Content patch #8
Naxxramas

Content patch #9
PvP Arenas

Ja exakt, det hände saker på den tiden! spelet fick hela tiden content och nya features.
De senaste expansionerna har inte kunnit komma i närheten av detta. Dessutom så klarar man av dagens WoW så mycket snabbare, att spelet får slut på kul content snabbt.

Kommer ihåg att Blizzard hävda att dom hade den största arbetstyrkan någonsin i WoD, undrar vad fan dom gjorde isåfall?

Medlem

Vanilla med ett undantag och det var 40-manna raids. Var alltid folk som försvann och problem att få ihop 40 pers. Och Onyia questet var ett helvete också.

Medlem

Vanilla är för mig det självklara valet. Kändes mer hardcore med allt då. 40 mana raids och allt kunde hänga på 1 person. Och samma med professions så om nån hade ett speciellt recept så visste man vem, och man betydde nått på den tiden. Man kunde vara nån! Nu är man bara en i mängden och så kastar blizzard epics på en...

Medlem
Skrivet av Phobo:

lol folk som röstar på vanilj, fanns ju noll innehåll då

Finns det mer att göra i Warlords of Draenor?

Medlem

Älskade WoW från vanilla till början av Wotlk.

Tror TBC är min favorit för det är den expansionen som behöll känslan av Vanilla bäst men samtidigt förbättrade det mesta. Bättre klassbalans, Off-speccs var mer användbara, underbara raids(karazhan <3) och dungeons, SVÅRA heroics.

Jag gillade faktiskt 10-man raids, kändes som raids men ändå mer personligt, man spelade med i stort sett bara kompisar.

Jag tyckte inte heller flying förstörde speciellt mycket heller. Folk glömmer bort att man inte fick flying förrän när man nästan levlat klart(68?) samt att PvP'n i nagrand var väldigt populär.

Medlem

För mig var det bäst i början av den enkla anledningen att det var helt nytt då. Jag hade suttit och längtat efter WoW sedan nyheten om att det var på gång släpptes den 2 september 2001. Jag visste från de första screensen att det här var något jag skulle älska och lägga ned alldeles för mycket tid på framöver. Fixade någon stackars Koreans personnummer för att kunna spela en Dwarf hunter under koreanska betan
Efter releasen följde månader av levlande, upptäckande och ren härlighet! Varje skill man låste upp var ett framsteg, varje zon man trädde in i innebar en ny värld att utforska, och varje dropp var en potentiell uppgradering. Underbara tider var det.
Framemot, jag vet inte, fjärde karaktären jag levlade upp var det väl inte riktigt lika ballt att börja om från början igen.
Expansionerna som följde var precis lika fantastiska, speciellt TBC, då allt fortfarande var så nytt, och mer av allt därtill. Nya klasser, raser, flying mounts och en ny värld att utforska...aah, ljuva minnen.

Men som med allting så tappar saker sitt nyhetsvärde med åren, den där nyförälskelsen man kände i början. Det som främst höll mig kvar var guilden och de vänner man fått därigenom. Härliga människor som jag spelade ihop med och som jag umgås med än idag. WoW och dess expansioner blev mer ett kul sätt att hålla den konstanta kontakten, och så är det än idag.

Jag har växt ifrån WoW som spel för länge sedan, men tar upp det igen för varje ny expansion som kommer för att uppleva den där korta känslan av nyhetens behag, och umgås med mina vänner lite mer regelbundet ett tag. Mitt liv har förändrats en hel del sedan jag först började spela WoW, och det har blivit betydligt svårare att lägga den tiden på ett spel som jag en gång i tiden kunde göra. Jag lär trilla in en sväng i Legion precis som jag gjorde i WoD, och ha roligt i några månader där med, men WoW kommer aldrig kunna bli den sysselsättning det en gång var, och det har egentligen ingenting med innehållet i spelet att göra. Jag kanske är ensammare med den känslan än jag tror, men jag kan inte låta bli att misstänka att de flesta som spelade vanilla känner likadant ifall de var ärliga mot sig själva.

Något som skulle kunna väcka den där gnistan av "nyförälskelse", i brist på bättre ord, är möjligtvis ett helt nytt WoW. Det finns inga expansioner till WoW som kan vara bra nog för att ge den där känslan jag hade vid vanilla för att det helt enkelt var ett nytt spel då. Vad de än gör med WoW så finns det ingenting som kan förändra att det fortfarande är ett 12 år gammalt spel.

Medlem

vanilla, nog för att jag inte spelade wow mycket. Fick ett account av en kompis som sedan togs tillbaka av någon. Sen valde jag att köpa spelet och lirade till och från varje dag under två-tre månader.

Och måste hålla med om att det var på en helt annan plan hur man spelade då. Dom får gärna fixa vanilla servers då kan jag säkerligen komma tillbaka till wow

Medlem

1. Vanilla
2. Wrath of the Lich King
3. Burning Crusade (typ delad andraplats egentligen)
4. Mists of Pandaria
5. Warlords of Draenor
6. Cataclysm

Jag tyckte det var rätt kul under wotlk. Framförallt för miljöerna, för den del av loren som dök upp då, och de försök till mer storytelling som ändå fanns där. Det kändes som att man försökte modernisera det en aning.

Det jag verkligen hatar är att man inte ens behöver spela längre. Skaffa en takråtta, spänn fast den på musen eller tangentbordet och låt den trampa runt, så varvar den spelet. Typ.

Annat jag verkligen hatar är att det inte finns något verkligt talent tree längre. Det spelar ingen roll vad man gör med karaktären, eftersom allt som går att göra ändå bara är litet smink.

De kan få behålla en massa sidoprylar som pets och strunt. Funkar när man ligger hemma i feber och inte orkar göra nåt kreativt. Men vart tusan tog själva spelet vägen? Och communityn? Det där med att man behövde varann i guilden, eller hade nytta av vänner osv. Att levla spelar ingen roll, för att det tar bara någon dag att levla upp något till max ändå. En gång i tiden tog det evigheter och det spelade roll när man lirade med någon och fick det där riktiga "DING! OMG!".
Det finns ju inte alls längre.

Nu är allt bara ninjas och slöspel, men ingen vinst. Det finns ingenting som väcker viljan att verkligen vinna över nån specifik boss, karaktär eller något dylikt. Till och med när man ska söka efter nåt, så är allting helt och hållet tydligt utpekat. Helst stor blinkande markering på minimap och så i alla fall 18 skyltar som pekar direkt på vad det nu är man söker.

Skulle man lägga upp origin eller legacy servers, så skulle jag nog hoppa dit direkt. För att det blir så mycket mer spela då. Jag tror det förhoppningsvis är på rätt väg. Jag önskar man hade kunnat sköta det snyggare gentemot Nostalriusgänget. De förtjänar ändå respekt för den kärleken till spelet de har. Nu får man väl bara hoppas på att något händer som gör att de får en chans att både spela, och förhoppningsvis delta i utvecklingen, av något dylikt under Blizzards vingar. Är Blizzard smarta, så inser de potentialen och ger det gänget jobb, cred och möjlighet att bygga det så som uppenbarligen många wow-fans önskar sig att det ska vara.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Phobo:

lol folk som röstar på vanilj, fanns ju noll innehåll då

Jodå... Det fanns hur mycket innehåll som helst! Bara för du kan spela lvl 0 till 60 på en dag numera betyder inte att det var så på Vanilla tiden för över 11 år sedan.

Det tog betydligt längre för de flesta att ens komma till lvl 40-50 då än vad det tar att göra lvl 0 till 100 idag ( och det gick inte fuska genom att betala pengar ).

För att levla behövde du göra precis alla quests i en zon ( inklusive grupp questen ) + instansen samt questen där i. Det var ett helt annat sätt att spela och uppleva WoW jämfört med nu när hälften av questen är bort-rationaliserade och du springer igenom zonerna och hinner knappt göra en femtedel av questen eller kan levla enbart i instance grind.

Och då har vi inte ens kommit till end game content...

Bara questkedjan för att få nyckeln till Onyxias lair var 15+ quests ofta med multipla steg per quest och svåra instance delar som kunde ta många timmar att hitta grupp till och göra. ( http://wowwiki.wikia.com/wiki/Onyxia&#039;s_Lair_attunement ). Questen tog dig på ett episkt äventyr kors och tvärs till de mest avlägsna delarna av världen.

Och det är bara nyckeln för att få komma in och göra en raid! För att ha en god chans att sedan klara raiden behövde ni alla förmodligen också minst ett blått dungeon quest set + en del fire resist gear. Chest till de blåa settet droppades endast en av i slutet på en 15 manna dungeon som tog ca 2-3 timmar att klara av ( kallades ej raid då ), så med snitt tur behövde du alltså spendera 30-45 timmar där innan du ens har en set del av 8 för att börja raida ( förutsatt att du spelade med kompisar eller en tillräckligt bra grupp som inte gav upp )!

Idag kan nästan vem som helst geara upp och vara redo för raids på kort tid efter man nått max level. På vanilla tiden behövdes hundratals quests och timlånga dungeons klaras.

Jag slår vad om att du spenderade minst 3 gånger så lång tid questandes i vanilla innan du är max lvl och raid-redo jämfört med idag om du startar på lvl 1.

Bra läsning!

Jag tänkter också lyfta vad bra server communityt var en gång i tiden.

Innan det blev Cross-realms så hade man som spelare ett ansvar mot sig själv att vara en trevlig individ på den servern man spelade på.

För under denhär perioden så kunde man tillexempel inte byta sin karaktärs namn.

Om man var en spelare som uträttade något som var fel i andras ögon som tillexempel Ninja-looting så fick den personens namn ganska snabb spridning på servern.

Karaktären's namn blev oftast blacklistad på Server forumet som en dålig spelare.

Raiding-guilds hade oftast en dialog mellan andra guilds på servern för att det fanns ett intresse av att veta hur det gick i progress osv, och i mina dagar så vet jag också att guildleaders var ofta inte rätt för att "VARNA" för andra spelare som bettede sig illa.

När cross-realm kom så behövde man aldrig mer ta hänsyn till dom man gick in i LFG med, man kunde bete sig som ett ass mot andra för att man var trygg,

Sen så hade du inga behov att förlita dig till andra spelare för det har blitt så enkelt att bara lämna och söka en ny grupp.

Den största floppen med Cross-Realm vill jag nog påstå att Server ration började bli mer eller mindre 90% Alliance eller 90% Horde dominerande serverar.

Medlem
Skrivet av Ender:

Något som skulle kunna väcka den där gnistan av "nyförälskelse", i brist på bättre ord, är möjligtvis ett helt nytt WoW. Det finns inga expansioner till WoW som kan vara bra nog för att ge den där känslan jag hade vid vanilla för att det helt enkelt var ett nytt spel då. Vad de än gör med WoW så finns det ingenting som kan förändra att det fortfarande är ett 12 år gammalt spel.

Dom tankarna är du inte ensam om! Jag skulle vilja se ett nytt WC 4 som utspelar sig ca 200 år framåt i tiden som bygger upp en ny berättelse och sen tar dom den världen in i ett MMO.

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av Phobo:

lol folk som röstar på vanilj, fanns ju noll innehåll då

Finns det mer att göra i Warlords of Draenor?

Det finns ju pet battles! (Rent skräp), och de många intressanta raids & dungeons oh riiight det var ca 10 år sen.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Phobo:

lol folk som röstar på vanilj, fanns ju noll innehåll då

Jodå... Det fanns hur mycket innehåll som helst! Bara för du kan spela lvl 0 till 60 på en dag numera betyder inte att det var så på Vanilla tiden för över 11 år sedan.

Det tog betydligt längre för de flesta att ens komma till lvl 40-50 då än vad det tar att göra lvl 0 till 100 idag ( och det gick inte fuska genom att betala pengar ).

För att levla behövde du göra precis alla quests i en zon ( inklusive grupp questen ) + instansen samt questen där i. Det var ett helt annat sätt att spela och uppleva WoW jämfört med nu när hälften av questen är bort-rationaliserade och du springer igenom zonerna och hinner knappt göra en femtedel av questen eller kan levla enbart i instance grind.

Och då har vi inte ens kommit till end game content...

Bara questkedjan för att få nyckeln till Onyxias lair var 15+ quests ofta med multipla steg per quest och svåra instance delar som kunde ta många timmar att hitta grupp till och göra. ( http://wowwiki.wikia.com/wiki/Onyxia&#039;s_Lair_attunement ). Questen tog dig på ett episkt äventyr kors och tvärs till de mest avlägsna delarna av världen.

Och det är bara nyckeln för att få komma in och göra en raid! För att ha en god chans att sedan klara raiden behövde ni alla förmodligen också minst ett blått dungeon quest set + en del fire resist gear. Chest till de blåa settet droppades endast en av i slutet på en 15 manna dungeon som tog ca 2-3 timmar att klara av ( kallades ej raid då ), så med snitt tur behövde du alltså spendera 30-45 timmar där innan du ens har en set del av 8 för att börja raida ( förutsatt att du spelade med kompisar eller en tillräckligt bra grupp som inte gav upp )!

Idag kan nästan vem som helst geara upp och vara redo för raids på kort tid efter man nått max level. På vanilla tiden behövdes hundratals quests och timlånga dungeons klaras.

Jag slår vad om att du spenderade minst 3 gånger så lång tid questandes i vanilla innan du är max lvl och raid-redo jämfört med idag om du startar på lvl 1.

Antagligen för att lvl 40-50 saknade content vilket gjorde att man fick grinda mobbs till stor del för att levlaupp till nästa nivå så man kunde köra nästa lilla klump quests innan det var dags att grinda igen. lvl 40-50 var ju ökända tråkmurar på den tiden.

Nej du spenderade nog mindre tid på questande och mer på grindande, majoriteten av questsen var ju bara grind för att hitta en item så man kunde påbörja nästa grind.

Endgame handlade mångt å mycket bara om att grinda recourses så du kunde raida. Antingen det eller grinda pvp så man kunde få sin Alterac Get.

Vanilla var långt ifrån guld å gröna skogar och mycket förbättrades iom TBC och WOTLK imo.

Medlem
Medlem

Men herregud vad jag hatar alla er vanilla supporters, varenda gång man hamnar i ett raid eller en dungeon så dyker ni upp med eran nostalgi och negativitet.
Det ser ut som det gör och det är fortfarande världens bästa och största spel, dra till era private servers för hur mycket ni än klagar får ni aldrig tillbaka eran kära Vanilla.

Medlem

Kan ju bara tala för min egna del och jag är en slöspelare och gillar att utforska och bara springa runt och titta på spelet och hitta dolda saker eller lyckas ha ihjäl Rare mobs och sådant. Därför gillar jag i regel alltid expansioner då jag aldrig är klar tills de kommer var på BWL nivå i Vanilla vid tiden.

Medlem

Jag hade velat rösta på "Aldrig" men tyvärr fanns inte det valet ^^


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Hansen88a:

Men, folk glömmer en viktig sak. WoW var det första MMORPG som många spelade och många spelade det för förta gången i en ung ålder. Jag och mina kompisar var bara 16 då och gick i skolan. Det var helt annorlunda att gamea då, man hade inga åttaganden och bättre fantasi mm.

Många personer som säger "WoW suger" är precis samma sak som alltid när folk säger att "Det var bättre förr". Det är nostalgiskt tänkande. Även fast blizzard släpper en vanilla server så kommer det inte bli samma som förr på grund av att dom som spelar spelen förändras. Jag och mina kompisar är inte samma personer som vi var för 10 år sen och det som funkade då funkar inte nu. Samt att MMORPG är inget nytt längre, känslan man hade då går inte att få tillbaka.

Håller inte riktigt med. Innan WoW hade jag spelat två andra MMOs, så WoW var inte nytt för mig, men endå var WoW vanilla rätt speciellt.

Det som gjorde det speciellt var gemenskapen genom dungeons, och att det hade Blizzards snygga polerade GUI och intressanta olika klasser med unika egenskaper.

Acheron's Call kommer jag aldrig glömma eftersom det var mitt första MMORPG.

Skrivet av Komured:

Antagligen för att lvl 40-50 saknade content vilket gjorde att man fick grinda mobbs till stor del för att levlaupp till nästa nivå så man kunde köra nästa lilla klump quests innan det var dags att grinda igen. lvl 40-50 var ju ökända tråkmurar på den tiden.

Nej du spenderade nog mindre tid på questande och mer på grindande, majoriteten av questsen var ju bara grind för att hitta en item så man kunde påbörja nästa grind.

Endgame handlade mångt å mycket bara om att grinda recourses så du kunde raida. Antingen det eller grinda pvp så man kunde få sin Alterac Get.

Vanilla var långt ifrån guld å gröna skogar och mycket förbättrades iom TBC och WOTLK imo.

Själv röstade jag på WOTLK och anledningarna har nämnts av andra innan.

Men jag upplevde aldrig någon större brist på content även vid 40-50 vanilla eftersom allt var nytt och man hade en hel värld samt professions att utforska tillsammans med vänner. Dessutom behövde man också oftast försöka ett par gånger per dungeon vilket gav viss XP extra, eller missade ett quest och fick göra den igen.

Om man missat en zon är det klart att man hamnade efter och du kunde man behöva grinda.

Men det gick i princip inte att bli lvl 60 och ha gjort exakt alla quests, så du hade en hel del att göra vid max lvl också. För att få "slut" på content eller saker att göra måste du typ vart top 5% på servern och inte rerollat några alts.

Medlem

Kanske skulle skicka omröstningen till blizz, och påminna dem om vilket bra jobb de har gjort med de senaste exp. till wow.

Medlem

Nu har jag inte spelat Vanilla, men jag slår härmed ett slag för TBC.

Det kändes som att det var en ganska lagom nivå. Heroics var bra nivå på (något som slog mig när WOTLK kom - du kunde mer eller mindre direkt plocka en paladin tank och AOE-tanka hela skiten). I Heroics var du tvungen att använda CC och jobba som ett lag (om du inte var övergearad - men inte ens med T5 gear kunde du rusha igenom instansen utan var tvungen att ha viss finess).

Vidare fanns det en naturlig progression. Alla instanser levde igenom HELA spelet. Kom du in som nydingad 70 så fick du först göra heroics, sedan gå Kara och vidare till tyngre raids - och ofta stannade du med din guild genom allt detta (eller åtminstone gör en längre tid). En guild-jumper blev ofta inte särskilt populär, nämligen. Allt detta samtidigt (av vad jag fått för mig) utan att vara FÖR mycket grind - även om det fanns en del av det.

Däremot måste jag säga att vad gäller raids så har mechanics blivit mer sofistikerade med tiden. Sunwell var en svår raid - men tittar vi på vad som faktiskt hände så var det mest gear som behövdes (eller chain drums eller båda två). Du kunde helt enkelt inte ta dig förbi Brutallus och M'uru på enbart taktiker - den enda anledningen att top guilds klarade av Sunwell så snabbt var att de grindade Black Temple och Hyjal i ett halvår. Medan vi som ganska nyligen dödat Illidan för första gången när sunwell patchen kom hade det riktigt tufft.

Jag håller med om att flying hade vi nog kunnat skippa - jag själv hade bara ett 60% genom hela expansionen för jag använde allt mitt guld till raid mats.

Communityt: Jag personligen kände nog varenda hunter i de bättre guilderna på servern och delade erfarenheter med dessa dagligen kring spelstilar, hur det gick för oss, sa grattis när de också gjorde progress. Man kände så mycket folk, whisper gick ju på högvarv och guild chatten användes för så mycket mer än "MOTD: Raid invites klockan 19 glöm inte consumes och kolla kalendern för nästa raid. Var redo att ta summon"

På sättet professions var uppbygt var du tvungen att hitta "your guy" på servern som hade det du behövde - "shit, har du min leg enchant, får jag lägga till dig på min friends list så hör jag av mig när jag har alla mats och nya byxor?"

Det blev en längre rant än beräknat. Jag hoppas mina rader sammanfattar på ett bra sätt varför det var "lagom". Oavsett vad så talar ju pollen tydligt för vilken era av WoW som var bäst. Vanilla --> WOTLK. Det var här spelet hade sin peak av players. Det var här spelet fortfarande erbjöd något för alla. Vi får acceptera att de av oss som är mest hardcore grinders troligtvis gillar vanilla bäst och andra lite bekvämare WOTLK. Men efter WOTLK börjar inte ens den stora massan uppskatta "convenience".

123
Skriv svar