Test – Så mycket snabbare blir din PS4 av en SSD

Robot
Test – Så mycket snabbare blir din PS4 av en SSD

Att ersätta en trött Playstation 4-hårddisk med pigg SSD-lagring är en lätt match. Men det är inte självklart att det alltid är värt kostnaden.

#metro-redux, #wolfenstein-the-new-order


Medlem
Test – Så mycket snabbare blir din PS4 av en SSD

Viktigt att nämna är väl att du måste på något sätt föra över sparfiler från diverse spel från gamla HDDn först... annars får du lira om Dark Souls 3 å gråta tårar av blod!

Medlem

Kan man ha 2 hårddiskar i samtidigt? Ett för "operativsystemet" och mindre krävande spel och ett för mer krävande.

Medlem
Skrivet av Keneralen:

Kan man ha 2 hårddiskar i samtidigt? Ett för "operativsystemet" och mindre krävande spel och ett för mer krävande.

Nej, du har endast en lagringsplats i ett PS4. Däremot har Xbox One den möjligheten. Precis som på PS4 så har Xbox One endast en intern lagringsplats, men du kan dock koppla in extern HDD/SSD via USB (precis som på en dator) - detta går förvisso med en PS4 med, men till skillnad från Xbox one så kan du kan inte lagra spel på den externa lagringsenheten som är kopplat till en PS4, endast bilder/musik/film.

Medlem

Kul test, bra info! PC'n mekar jag med, men har faktiskt aldrig övervägt att uppgradera konsolldiskarna till ssd.

Medlem
Skrivet av Keneralen:

Kan man ha 2 hårddiskar i samtidigt? Ett för "operativsystemet" och mindre krävande spel och ett för mer krävande.

Jag tror att det bara finns plats för en hårddisk i PS4.

Skrivet av isma:

Viktigt att nämna är väl att du måste på något sätt föra över sparfiler från diverse spel från gamla HDDn först... annars får du lira om Dark Souls 3 å gråta tårar av blod!

Har man PS+ kan det vara vettigt att backa upp sparfilerna online. Jag gör det efter varje session.
USB-minne fungerar utmärkt också.

Medlem

Hade varit kul med en SSHD också, men ett intressant test!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Installerade själv en SSHD i min PS4 dag 1.

Sparade själv ett par liv när man hade halverad laddningstid i Bloodborne som ett praktiskt exempel.

Medlem

Vilken version av PS4a har ni testat på?
CUH-1100 har ju bara SATA 2 av någon dum anledning...
Den senaste CUH-1200 har kanske SATA 3?

Medlem
Skrivet av warh0g:

Hade varit kul med en SSHD också, men ett intressant test!

Känns helt klart som ett mer rimligt alternativ. Att trycka i en 0.5-1TB SSD i en konsol känns ganska onödigt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Ligger operativsystemet på hårddisken? Och isf hur får man över det till nya disken?

Medlem

protip, tryck in ssd i din dator istället

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Ligger operativsystemet på hårddisken? Och isf hur får man över det till nya disken?

Precis som i PS3 ligger OS på en egen separat lagring. Hur enkelt som helst att byta disk
Jag körde backup till en usb-disk och läste sedan tillbaka den på Ps3 efter diskbyte.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av warh0g:

Hade varit kul med en SSHD också, men ett intressant test!

Känns helt klart som ett mer rimligt alternativ. Att trycka i en 0.5-1TB SSD i en konsol känns ganska onödigt.

Har en 2,5" 1TB i min HTPC, kanske ska pensionera HTPC och flytta disken till PS4 istället


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

protip, tryck in ssd i din dator istället

Shit. Blir PS4an snabbare då? Vilka möjligheter som uppstår!

Medlem

Då är bara frågan om en SSD skulle göra Bloodborne spelbart (utöver den horribla bilduppdateringen).

Medlem

Har PS4 TRIM-stöd? Annars lär det bli väldigt segt efter ett tag...

Medlem

Har testerna utgått från fysiska kopior av spelen eller digitalt nedladdade? Har hör att det inte gör så stor skillnad alls med fysiska spel, för där måste skivan givetvis läsas?

Kan ha fel dock

Medlem
Skrivet av warh0g:

Precis som i PS3 ligger OS på en egen separat lagring. Hur enkelt som helst att byta disk
Jag körde backup till en usb-disk och läste sedan tillbaka den på Ps3 efter diskbyte.

Precis som i PS3 så ligger OS o.s.v på samma HD som allt annat.

Samma gäller PS3, även PS3 slim som har 12GB flash minne, installerar du en HD i denna så slutar PS3'an att använda flash minnet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Då är bara frågan om en SSD skulle göra Bloodborne spelbart (utöver den horribla bilduppdateringen).

Laddningstiderna blev rejält reducerade av en patch som släpptes någon månad efter spelet.
Sedan kan du ju försöka att dö mindre, höhö.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

protip, tryck in ssd i din dator istället

Fast vad hjälper det om man spelar på PS4:an?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av kebbe:

Då är bara frågan om en SSD skulle göra Bloodborne spelbart (utöver den horribla bilduppdateringen).

Laddningstiderna blev rejält reducerade av en patch som släpptes någon månad efter spelet.
Sedan kan du ju försöka att dö mindre, höhö.

Fast mycket i svårigheten i spelet ligger ju i att det är så hög inputlag, pga den låga fps:en. Blir också ännu svårare att få bra flow i spelet om man måste vänta så länge på långa laddningstider. Skapar bara onödig frustration, inte spelgläjde. Tror knappast lika många skulle uppskatta Super Meat Boy eller Hotline Miami om dem spelen också hade långa avbrott emellanåt och var lika sega.

Medlem

Modermodemet säger syntax error, vad gör jag nu..

Medlem

Tack för bra artikel! Dags för diskbyte insåg jag...

Medlem

Riktigt bra och informationsrik artikel, bra jobbat! Blev lite sugen på att beställa en SSD nu!

Medlem

Tack för bra artikel!

Medlem

Tråkigt att testet inte tog med SSHD. Kör själv med en 4TB SSHD i min PS4.
Inte lika snabb som en SSD men inte heller speciellt långt ifrån. Huvudsaken är att jag får 4TB diskutrymme vilket skulle vara jävligt dyrt med SSD.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Älskar att ha rätt när det kommer till FZ och deras förkärlek för en värdelös konsoll, haha. Har sagt det förr, säger det igen.. FZ älskar att polera konsollen med positiva artiklar. Notera hur det är PS4 mer än "andra konsoller".

Tacka vet jag PC.

Medlem
Skrivet av Keza:

Älskar att ha rätt när det kommer till FZ och deras förkärlek för en värdelös konsoll, haha. Har sagt det förr, säger det igen.. FZ älskar att polera konsollen med positiva artiklar. Notera hur det är PS4 mer än "andra konsoller".

Tacka vet jag PC.

Ett hett tips är att klicka på PC knappen i på toppen av sidan så ser du bara PC nyheter.
Då behöver du inte få dina känslor sårade.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kommer skaffa en SSD till PS4 när priset sjunker ytterligare. Det kanske blir värt när PS5 kommer istället och förhoppningsvis bättre stöd för SSD.

12
Skriv svar