Recension – Uncharted 4: A Thief's End

Robot
Recension – Uncharted 4: A Thief's End

FZ sätter det definitiva betyget på den definitiva finalen för Uncharted-sagan. En resa till Skattkammarön, men också tillbaka till en ungdom där allt fortfarande var ett oskrivet vykort från fjärran stränder.


Moderator | Testpilot
Uncharted 4: A Thief's End

Looking good, som man säger i Amerika!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser bra ut, som man säger i Polen. Fast på polska då.

Medlem

Gaaaah, måste hålla mig ifrån att köpa ett PS4, men detta gör kampen svår!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

SoL
Medlem

Kan man stänga av den grå/gula auran runt fienderna?

Medlem

Man blir ju sugen. Men måste man spela dom tre första spelen för att hänga med i storyn?

Medlem
Skrivet av 80sGlamRock:

Man blir ju sugen. Men måste man spela dom tre första spelen för att hänga med i storyn?

Oavsett om man behöver göra det så tycker jag du ska testa de första 3-spelen. De är riktigt bra i mitt tycke och passande nog finns de i en HD-collection till PS4. Har inte testat HD-versionerna men till PS3 var de snygga och roliga.

Medlem

Först och främst - jag kommer inte ifrågasätta betyget eller recensionen för jag tycker 4/5 är fantastiskt och recensionen väldigt välskriven

men

Är det så att eftersom de flesta bitarna är så otroligt fantastiska att man letar fel på ett helt annat sätt än jämfört med andra titlar, typ mer noggrant? Att man bestämt "Jo, det här är ju amazing, MEN nu åker jag bara bil i öken i 10 minuter. Borde varit lika amazing. Minus". Det hade kanske inte gjort så mycket i övriga spel, men nu när man förväntar sig att bli hänförd hela speltiden så blir det till ett minus trots det är väldigt bra.

Igen, klagar absolut inte! Bara undrar om det är någonting ni känner igen. Man är mer förlåtande när det är spel som inte förväntas vara super och letar detaljer att klaga på vid förväntade superspel.


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem

Okej Pinky ja får se vad ja gör. Men bra att de finns hd version till ps4

Medlem
Skrivet av pinky:
Skrivet av 80sGlamRock:

Man blir ju sugen. Men måste man spela dom tre första spelen för att hänga med i storyn?

Oavsett om man behöver göra det så tycker jag du ska testa de första 3-spelen. De är riktigt bra i mitt tycke och passande nog finns de i en HD-collection till PS4. Har inte testat HD-versionerna men till PS3 var de snygga och roliga.

Remaster-versionerna är egentligen exakt samma sak som de gamla bara att det är lite bättre grafik och det flyter på lite bättre, med tanke på prislappen för alla tre tidigare spel tillsammans tycker jag definitivt att det är värt att köpa! Har man lirat de tidigare spelen så vet jag inte om det är värt det pga att det är exakt samma sak. Ingenting jag har spelat slår Uncharted 2 t.ex. vilket gjorde att jag ville uppleva det som remaster. (Lirade även 1an och 3an) Störst skillnad är dock 1an så klart.

Medlem

Hade velat se en 5/5 på det här spelet! Förväntningarna är ju skyhöga, vilket gör att bedömningen måste vara hård. Dock kan jag hålla med Hittebarn om att man verkar leta fel istället för att förstå hur fantastiskt spelet egentligen är. Att sätta minus för att det är för långa transportsträckor känns ju onödigt då det har varit en del av spelet hela tiden...

Medlem

Det är en no-brainer att förbeställa tycker jag, även utan att ha läst recensionen.
Intressant att se vad olika sajter ger för negativ feedback. Det positiva är i stort sett likadant överallt, men inte det negativa, som om man behövde hitta på ngt?

Medlem

Ser en "Left behind"-liknade DLC med unge Nathan i framtiden.

En annan fråga, jag har inte lirat dom andra spelen tidigare (ägt Xbox, skjut mig) är det värt att spela spelet ändå eller missar man mycket? Svårt för någon som spelat dom tidigare spelen att svara på, men ändå

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Ser en "Left behind"-liknade DLC med unge Nathan i framtiden.

En annan fråga, jag har inte lirat dom andra spelen tidigare (ägt Xbox, skjut mig) är det värt att spela spelet ändå eller missar man mycket? Svårt för någon som spelat dom tidigare spelen att svara på, men ändå

Varje story är stand alone, men du missar mycket av karaktärernas utveckling och framförallt väääääldigt bra spel. De kan också mycket väl referera till tidigare händelser i spelstoryn samt gruffa lite mellan varandra för saker som skett. Om du är väldigt nyfiken finns det säkert någon youtube-snubbe som berättar storyn och visar klipp fram till U4, men du behöver inte känna dig orolig att "missa" ett bra spel om du ej spelat alla innan.

Som Pinky skrev längre upp så skulle jag rekommendera att kirra remastered versionerna enbart för det är fantastiska spel som håller gott och väl idag.


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Ser en "Left behind"-liknade DLC med unge Nathan i framtiden.

En annan fråga, jag har inte lirat dom andra spelen tidigare (ägt Xbox, skjut mig) är det värt att spela spelet ändå eller missar man mycket? Svårt för någon som spelat dom tidigare spelen att svara på, men ändå

Köp remaster-versionen, du kommer inte ångra dig spelmässigt, du kanske bara får ångest för att du lägger ned så mycket tid på det haha... I varje fall får du tre spel till priset av ett, och om du inte gillar det så behöver du inte köpa 4an. Värt att notera dock är att 1an är inte det starkaste av de tre första så ge inte upp efter det. Själv tycker jag att 2an är ett spel som alla gamers bör eller borde ha spelat.

ZF
Medlem
Citat:

Jag får följa med en ung Nathan och hans bror Sam på nattliga äventyr över hustaken. Jag dyker i de vackraste vatten. Jag spelar Crash Bandicoot (meta!) med min tjej på en gammal Playstation 1.

Humm.. borde det inte vara en ganska ny Playstation?

Skrivet av SkogsTrollet:

Ser en "Left behind"-liknade DLC med unge Nathan i framtiden.

En annan fråga, jag har inte lirat dom andra spelen tidigare (ägt Xbox, skjut mig) är det värt att spela spelet ändå eller missar man mycket? Svårt för någon som spelat dom tidigare spelen att svara på, men ändå

Tveksamt. I TLoU var det en händelse som antyddes men inte berättades i spelet. I UC3 och, gissar jag, UC4 så är det redan med i spelet. Troligare är nog en hel nystart i ett nytt spel. Typ Indiana Jones Chroicles.

Ja, förutom att det är som en massa karaktärsintroduktioner som inte kommer bli desamma om du bara hoppar in så förklaras även, mest i del 3, Drakes bakgrund och varför han är så besatt av skattletandet. Det i sin tur förklarar också motivationen till viss del det som Bennet har problem med i kontrasten mellan spel/handling.

Frilansare
Skrivet av SoL:

Kan man stänga av den grå/gula auran runt fienderna?

Såg ingen aura runt mina fiender!

Frilansare
Skrivet av Hittebarn:

Först och främst - jag kommer inte ifrågasätta betyget eller recensionen för jag tycker 4/5 är fantastiskt och recensionen väldigt välskriven

men

Är det så att eftersom de flesta bitarna är så otroligt fantastiska att man letar fel på ett helt annat sätt än jämfört med andra titlar, typ mer noggrant? Att man bestämt "Jo, det här är ju amazing, MEN nu åker jag bara bil i öken i 10 minuter. Borde varit lika amazing. Minus". Det hade kanske inte gjort så mycket i övriga spel, men nu när man förväntar sig att bli hänförd hela speltiden så blir det till ett minus trots det är väldigt bra.

Igen, klagar absolut inte! Bara undrar om det är någonting ni känner igen. Man är mer förlåtande när det är spel som inte förväntas vara super och letar detaljer att klaga på vid förväntade superspel.

Bilåkning var awesome. Och jag klagar alltid på detaljer, men såklart enklare att sätta tummen på dem i ett bra spel.Ett kasst spel är ju per definition kasst.

Frilansare
Skrivet av Sandzz23:

Att sätta minus för att det är för långa transportsträckor känns ju onödigt då det har varit en del av spelet hela tiden...

Kanske var otydlig. Hela kapitel känns som transportsträckor, inte bara de sträckor där man transporterar sig. Sträckor där man faktiskt transporterar sig, men bil eller bår, är som jag sa ovan awesome.

Frilansare
Skrivet av ZF:

Ja, förutom att det är som en massa karaktärsintroduktioner som inte kommer bli desamma om du bara hoppar in så förklaras även, mest i del 3, Drakes bakgrund och varför han är så besatt av skattletandet. Det i sin tur förklarar också motivationen till viss del det som Bennet har problem med i kontrasten mellan spel/handling.

Nja, jag menar ju att gameplay inte rimmar med berättande. Har inget med den faktiska handlingen eller karaktärer att göra.

Medlem

Jag är ganska ljummen på Uncharted, men känns ändå som man borde spela detta.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

ZF
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av ZF:

Ja, förutom att det är som en massa karaktärsintroduktioner som inte kommer bli desamma om du bara hoppar in så förklaras även, mest i del 3, Drakes bakgrund och varför han är så besatt av skattletandet. Det i sin tur förklarar också motivationen till viss del det som Bennet har problem med i kontrasten mellan spel/handling.

Nja, jag menar ju att gameplay inte rimmar med berättande. Har inget med den faktiska handlingen eller karaktärer att göra.

Kanske missuppfattade men jag trodde det handlade om det där vanliga käpphästen bland recensenter att det är svårt att få ihop "käcke Drake" med "krigsförbrytaren Drake". (borde finnas en trofé för det) Eftersom det där med +600 belystes påtagligt.

Det är för all del en sak jag håller med om mer än till viss del. Men, det är också en betydligt rimligare förklaring för Drake än Lara, (när det nu på senare förklarats) vilket var vad jag menade med att bakgrunden i UC3 förklarar, bland skurkar sattes spelets regler tidigt. Samt att Drake ju inte är Lara, även om just det dessutom är en fantasi eller roll för honom, uppenbarligen.

Men det vore fint med mer spelmoment där man inte absolut måste lösa saker med massmord, men det är inte många spelutvecklare som litar på att de kan hålla intresset utan denna i det närmast standardmekaniken idag.

Å andra sidan blir antagligen siffran absurt hög om någon skulle börja räkna skallar i inspirationen Jones också, så kanske behövs mängden ökas motsvarande utspritt på en såpass mycket längre "speltid" än filmerna spelen har.

Medlem

Tråkigt att man inte kan falla ner när man klättrar. Aldrig fattat varför man gör så, det tar såklart bort all inlevelse från detta spelmoment.

Lika bra dom lägger till så att man automatiskt duckar för kulor också, för de måste ju vara konsekventa? Man får anta att de kommit fram till att deras fans tycker det är "irriterande" när dom dör och att de helst ska vara hållna i handen rakt igenom hela spelet för bästa och minst frustrerande upplevelsen.


signatur
Medlem
Skrivet av 80sGlamRock:

Man blir ju sugen. Men måste man spela dom tre första spelen för att hänga med i storyn?

Jag är inte riktigt säker hur 4:e delen flätar ihop de tidigare spelen, om man får en såkallad wrap up.. Men jag rekommenderar starkt att du spelar de tidiga spelen, dels för att de är riktigt bra men också för känna till karaktärerna inför 4:an

Medlem
Skrivet av vurt:

Tråkigt att man inte kan falla ner när man klättrar. Aldrig fattat varför man gör så, det tar såklart bort all inlevelse från detta spelmoment.

Lika bra dom lägger till så att man automatiskt duckar för kulor också, för de måste ju vara konsekventa? Man får anta att de kommit fram till att deras fans tycker det är "irriterande" när dom dör och att de helst ska vara hållna i handen rakt igenom hela spelet för bästa och minst frustrerande upplevelsen.

Fansen är ju konsolspelare, så det är väl inte så konstigt?

Det blir ett framtida köp när tiden räcker till.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Tomtampong:

Fansen är ju konsolspelare, så det är väl inte så konstigt?

Ja de har blivit invaggade i denna trygghet från många andra spel tyvärr, gissar att de gjorde bedömningen att dessa spelare skulle bli irriterade om de dör i ett moment som inte brukar kunna leda till det.

Hade de haft lite ballar skulle de istället brutit denna löjliga trend, det tillför ju inte spelmomentet något ifall du aldrig känner att du är i fara, det är ju som att ha strider med du kan inte bli besegrad, då har man ju förstört det. I ett spel som redan lider av ganska få spelmoment så är det ju rent idiotiskt att förstöra klättringen på detta sätt.


signatur
Frilansare
Skrivet av vurt:

Tråkigt att man inte kan falla ner när man klättrar. Aldrig fattat varför man gör så, det tar såklart bort all inlevelse från detta spelmoment.

Lika bra dom lägger till så att man automatiskt duckar för kulor också, för de måste ju vara konsekventa? Man får anta att de kommit fram till att deras fans tycker det är "irriterande" när dom dör och att de helst ska vara hållna i handen rakt igenom hela spelet för bästa och minst frustrerande upplevelsen.

Man KAN falla, men det är fan inte lätt. Händer i stort sett bara om du hamrar "drop"-knappen på fel stället

Medlem
Skrivet av Sandzz23:
Skrivet av pinky:
Skrivet av 80sGlamRock:

Man blir ju sugen. Men måste man spela dom tre första spelen för att hänga med i storyn?

Oavsett om man behöver göra det så tycker jag du ska testa de första 3-spelen. De är riktigt bra i mitt tycke och passande nog finns de i en HD-collection till PS4. Har inte testat HD-versionerna men till PS3 var de snygga och roliga.

Remaster-versionerna är egentligen exakt samma sak som de gamla bara att det är lite bättre grafik och det flyter på lite bättre, med tanke på prislappen för alla tre tidigare spel tillsammans tycker jag definitivt att det är värt att köpa! Har man lirat de tidigare spelen så vet jag inte om det är värt det pga att det är exakt samma sak. Ingenting jag har spelat slår Uncharted 2 t.ex. vilket gjorde att jag ville uppleva det som remaster. (Lirade även 1an och 3an) Störst skillnad är dock 1an så klart.

spelar uncharted 2 just nu (är i slutet). Visst är det bra! Men naughty dogs mästerverk är ju last of us.

ZF
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Tomtampong:

Fansen är ju konsolspelare, så det är väl inte så konstigt?

Ja de har blivit invaggade i denna trygghet från många andra spel tyvärr, gissar att de gjorde bedömningen att dessa spelare skulle bli irriterade om de dör i ett moment som inte brukar kunna leda till det.

Hade de haft lite ballar skulle de istället brutit denna löjliga trend, det tillför ju inte spelmomentet något ifall du aldrig känner att du är i fara, det är ju som att ha strider med du kan inte bli besegrad, då har man ju förstört det. I ett spel som redan lider av ganska få spelmoment så är det ju rent idiotiskt att förstöra klättringen på detta sätt.

Jag vet, vi gör en lista på hyfsat spelvärda exklusiva titlar i tredjeperson där det är lätt att falla när man klättrar!

Jag börjar: 1. Ico.

Playstation wins!

Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av vurt:

Tråkigt att man inte kan falla ner när man klättrar. Aldrig fattat varför man gör så, det tar såklart bort all inlevelse från detta spelmoment.

Lika bra dom lägger till så att man automatiskt duckar för kulor också, för de måste ju vara konsekventa? Man får anta att de kommit fram till att deras fans tycker det är "irriterande" när dom dör och att de helst ska vara hållna i handen rakt igenom hela spelet för bästa och minst frustrerande upplevelsen.

Man KAN falla, men det är fan inte lätt. Händer i stort sett bara om du hamrar "drop"-knappen på fel stället

Det finns inga lösa stenar längre alltså?

I övrigt ser jag inte riktigt vad det tilför i de här "fallen" att en knapp måste hållas in istället för tryckas för att släppa. Det finns ju spel där den automatiska klätterapan blir ett spelmässigt hinder, men i UC-pusslen har det inte varit så vad jag sett. (ännu) Däremot skulle det uppenbart krångla till annat om det inte alls funkade så.

12
Skriv svar