Windows 10 inte gratis så länge till (men det slutar tjata)

Robot
Windows 10 inte gratis så länge till (men det slutar tjata)

Gratiserbjudandet aktivt i ett år.


Medlem
Windows 10 inte gratis så länge till (men det slutar tjata)

Inga problem, Windows 11 om ett år och tjatet tar vid där...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Trevligt med litet respit dock.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Inga problem, Windows 11 om ett år och tjatet tar vid där...

Fast sa inte Microsoft att det inte blir fler "windows" efter detta, bara uppdateringar?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Windows 10 har varit min bästa uppgradering någonsin, dock så köpte jag pro, för det känns alldeles för Svensson att ha home.

Medlem

Hos en del människors datorer så tjatar inte ens systemet, det smyger in sig själv som rekommenderade uppdateringar. Microsoft har verkligen visat hur man inte ska göra.
Tänker hålla i mig vid Windows 7 så länge det uppdateras, finns inget mer pedagogiskt operativsystem. Älskar dessutom Aero lite för mycket.

ZF
Medlem

Uppgraderade Linuxet, det hade samma meny som Windows 10 redan innan Windows 7. Och har fortfarande.

Medlem

Haft så jag kan uppdaterat sen 1 år tillbaka(?). Antar det är dags snart. Har Windows 8.1.

Vad tycker ni? Jag orkar fasikken inte med en hel omformatering där jag förlorar alla program. Blir nog som en enkel uppdatering.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Kan man uppgradera gratis?!

Ambassadör
Xbox

Dags att uppgradera nu då!


signatur

Jump in.

Medlem

Varför tror ni tjatet skulle upphöra? Det är Microsoft vi talar om här.

Medlem

Problemet är att de sabbat Win 7 också. Det går inte att lita på dem. Därför Linux.

Medlem

Ja w måste införa aero igen (ev. 3rd party är totalt ointressant), fast en aning fetare ögongodis hade inte suttit fel som val. (face it.. Aero är rätt snällt och likt TRÅK-basic ändå).

Finns inte ens möjlighet att ändra looken.. tänker typ marmor eller trälook osv. Hade vart mycket trevligt.

(w7 tills vidare)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Kan man uppgradera gratis?!

Javisst, det har man kunnat sedan en lång tid tillbaks.

Medlem

De som redan har Windows 10, kan de fortsätta att omformatera/ominstallera Windows 10 på sina datorer, eller måste de köpa en licens för det efter den 29:e juli?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

De som redan har Windows 10, kan de fortsätta att omformatera/ominstallera Windows 10 på sina datorer, eller måste de köpa en licens för det efter den 29:e juli?

Tror det är länkat till ditt microsoft konto, om du loggar in med det så borde du ha licensen.

Medlem

[Whispers to himself] "I've put this off for far too long."

Får avsätta tid för det snart då.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

De som redan har Windows 10, kan de fortsätta att omformatera/ominstallera Windows 10 på sina datorer, eller måste de köpa en licens för det efter den 29:e juli?

Du kan återställa/formatera genom Win 10. Dvs du behöver ingen skiva eller usb-sticka. Köper du ny dator med ny hårddisk och hela rasket så antar jag väl att det går genom ditt ms konto.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan man uppgradera gratis?!

"uppgradera" är väl diskutabelt, men ja, det är kostnadsfritt om du ÄGER win 7 eller 8


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Inga problem, Windows 11 om ett år och tjatet tar vid där...

Föga förvånande att okunskapen om Win10 går hand i hand med motståndet. Det blir inget Windows 11, det har MS sagt från start. Detta är det sista Windows, som kommer byggas ut/om med uppdateringar istället för att det kommer en helt ny version.

Skrivet av LoffeLuff:

Problemet är att de sabbat Win 7 också. Det går inte att lita på dem. Därför Linux.

Hur går det med spelandet på Linux? Jag förstår om man hellre använder Linux till annat, men är väl inte så bra spelplattform?

Skrivet av Mortaigne:

Dags att uppgradera nu då!

Japp!

Skrivet av Remus:

Vad tycker ni? Jag orkar fasikken inte med en hel omformatering där jag förlorar alla program. Blir nog som en enkel uppdatering.

Det går att uppgradera utan att förlora en enda sak. (Möjligen om det finns inkompatibla program då, men alla filer skall vara kvar intakta.) Går till och med att återgå till tidigare version, om man ångrar sig.

Skrivet av Nelfie:

Windows 10 har varit min bästa uppgradering någonsin, dock så köpte jag pro, för det känns alldeles för Svensson att ha home.

Indeed. Win10 är den bästa versionen hittills och jag förundras varje gång man läser om folk som antingen inte vet varför man skall uppgradera, eller överdriver de negativa aspekterna. Många "nackdelar" man läst, som baseras på att dom inte vet hur det fungerar. T ex kommer åt inställningar och anpassar efter egen smak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

För mig så blev jag positivt överraskad när jag fick förfrågan att ta del av Windows Insight/W10 betan. Visst fanns det buggar, och gör än(dock inget jag stött på) men jag tycker att W10 är den bekvämaste versionen sen XP.

Medlem

Jag gillar Win10, men tycker att Win 8.1 är det snyggaste av alla.
Win10 ser för enkel och tråkig ut. Fast det är ju smidigt.
Man vänjer sig väl...


signatur

autograph

Fick mail från MS att de minskar OneDrive från 15GB till 5GB för att klara trycket i framtiden.
Det spelar inte mig någon roll men verkar vara lite dålig planering.
Kör Win 8.1 Pro och glad att slippa tjatet om Win 10.

Medlem

Fast annars så kan man ju klicka på rutan i aktivitetsfältet,
så får du upp alternativ, och bland dom så finns "nej tack"!
Rutan finns kvar, men den låter bli att tjata.
Och man kan ändra sig.


signatur

autograph

Medlem

har sökt interwebsen mellan himmer o jord!
har en fråga som jag inte kan hitta svaret till.

- kan man säkra sin kopia utan att uppdatera? isfl hur? sätter stor pris på om någon vet svaret.

jag vill förr eller senare uppgradera till Windows 10 från min nuvarande 8.1...dock inte nu, inte än.
saken är den att min PC har inte hängt sig eller fått BlueScreen eller ens krånglat en enda gång sedan 2013, har aldrig upplevd en PC bete sig så stabilt i alla mina 20år med Windows.

Medlem
Skrivet av makedonii:

har sökt interwebsen mellan himmer o jord!
har en fråga som jag inte kan hitta svaret till.

- kan man säkra sin kopia utan att uppdatera? isfl hur? sätter stor pris på om någon vet svaret.

jag vill förr eller senare uppgradera till Windows 10 från min nuvarande 8.1...dock inte nu, inte än.
saken är den att min PC har inte hängt sig eller fått BlueScreen eller ens krånglat en enda gång sedan 2013, har aldrig upplevd en PC bete sig så stabilt i alla mina 20år med Windows.

Bra fråga. Men laddar du ner Win10 nu, innan den kostar, så är den väl din, gratis?
Men jag är inte säker.
Kanske måste du installera den ändå före sista juli? Någon som vet?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av makedonii:

har sökt interwebsen mellan himmer o jord!
har en fråga som jag inte kan hitta svaret till.

- kan man säkra sin kopia utan att uppdatera? isfl hur? sätter stor pris på om någon vet svaret.

jag vill förr eller senare uppgradera till Windows 10 från min nuvarande 8.1...dock inte nu, inte än.
saken är den att min PC har inte hängt sig eller fått BlueScreen eller ens krånglat en enda gång sedan 2013, har aldrig upplevd en PC bete sig så stabilt i alla mina 20år med Windows.

Bra fråga. Men laddar du ner Win10 nu, innan den kostar, så är den väl din, gratis?
Men jag är inte säker.
Kanske måste du installera den ändå före sista juli? Någon som vet?

Det jag tror är att man måste installera och aktivera, väl inne i windowset.
Det har med andra ord inget med nedladningen att göra.
Det är utifrån det lilla jag kunde samla ihop från interwebsen.
Får se, får väl hålla ut till 29e Juli sen i värsta fall uppdatera.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:
Skrivet av Hipshot:

Inga problem, Windows 11 om ett år och tjatet tar vid där...

Fast sa inte Microsoft att det inte blir fler "windows" efter detta, bara uppdateringar?

Litar du på allt dom säger?

ZK
Medlem

Läste att folk har problem då det stod i användaravtalet att licensen gäller datorns livstid, så uppgraderar du något så anses den förbrukad och går inte att köra längre.

12
Skriv svar