EA-chef: i framtiden finns kanske inte konsoler längre

Robot
EA-chef: i framtiden finns kanske inte konsoler längre
Medlem
Skrivet av anon_178365:

Beräkningskraften måste ju ändå finnas nånstans, jag har den hellre hemma hos mig där jag har någon form av kontroll av den istället för på någon server som ej är tillgänglig hälften av tiden.

Lite roligt att detta uttalande dessutom kommer från EA som hade helt fruktansvärda loginservrar mot Sim City, hur hade dom då tänkt att lyckas ha bandbredden för detta med vettig uptime om dom inte klarar av det?

Att säga att de har dåliga serverar i 'idag' när han snackar om 'framtiden' är lite skevt...

Medlem

Den dag ett spel som jag vill ha bara finns tillgängligt genom streaming är den dagen jag slutar spela. Oavsett vilket spel och hur bra det är.

Jag vill ha spelet på min dator så jag kan installera, avinstallera och modda, etc. Dessutom vill jag inte behöva förlita mig på en internetuppkoppling. Inte mer än jag redan gör dvs.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Beräkningskraften måste ju ändå finnas nånstans, jag har den hellre hemma hos mig där jag har någon form av kontroll av den istället för på någon server som ej är tillgänglig hälften av tiden.

Lite roligt att detta uttalande dessutom kommer från EA som hade helt fruktansvärda loginservrar mot Sim City, hur hade dom då tänkt att lyckas ha bandbredden för detta med vettig uptime om dom inte klarar av det?

Ptja, det är ju dock ingenting konkret som säger att det ska streamas från deras servrar. I framtiden kanske det räcker med beräkningskraften i telefonen för att spela sina spel, då streamar man ju bara till ens lokala skärm i samma stuk som Chromecast.

Medlem

"Games will be accessed by streaming technology"

Well...... BYE! .gif


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Twiggeh:
Skrivet av pinalina:

Beräkningskraften måste ju ändå finnas nånstans, jag har den hellre hemma hos mig där jag har någon form av kontroll av den istället för på någon server som ej är tillgänglig hälften av tiden.

Lite roligt att detta uttalande dessutom kommer från EA som hade helt fruktansvärda loginservrar mot Sim City, hur hade dom då tänkt att lyckas ha bandbredden för detta med vettig uptime om dom inte klarar av det?

Ptja, det är ju dock ingenting konkret som säger att det ska streamas från deras servrar. I framtiden kanske det räcker med beräkningskraften i telefonen för att spela sina spel, då streamar man ju bara till ens lokala skärm i samma stuk som Chromecast.

Det är inte det EA menar. Det vet du va? Vad de snackar om här är att det blir mer extremt än vad Steam är nu. På steam köper man egentligen bara en licens att spela så länge Steam/tillverkaren erbjuder spelet. Nästa steg är att du inte ens har Steam med all speldata på din hårddisk utan att allt det ligger på en server och spelet "spelas" från servern och skickas till din skärm via internet. Galet!


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Struntprat, det här är framtiden.

Medlem

Men med streaming är ju risken alltid stor att spelet har låg och ostabilt flyt, något en konsol-spelare aldrig... oh yeah, nevermind.

KoP
Medlem

Tja varför inte? Karln är väl inte helt ute och cyklar. Det är väl ganska självklart att utvecklingen kommer att gå framåt och att vi kommer att få se lösningar såsom streaming av spel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men med streaming är ju risken alltid stor att spelet har låg och ostabilt flyt, något en konsol-spelare aldrig... oh yeah, nevermind.

Medlem

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Med 30 fps så har du redan ca 33ms inputlag, så mycket möjligt att det kan konkurrera ut konsoler.

Medlem

denna envishet med att inte gå helt över till pc industrin och dra ner kostnaden på delar till datorer skulle även hända dvs att spel skulle bli billigare att utveckla, mer försäljning, billigare delare.

bättre grafik ja you name it, problemet är ju att fakking microsoft nintendo och sony vägrar komma överens så istället slits vi med denna skiten.

Det är exakt samma veva som film industrin vägrar gå ihopa och skapa en streaming site och ist finns där 5 st som kostar 250kr + i månaden konstigt att folk fortf tankar film och köper boxarna vars filmer dom uppskattade för stötta det.

giriga kräk.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Du utgår från dagens teknik, inte framtidens. Om vi går över till någon form av optisk överföring så elimineras allt sånt.

Ambassadör
Xbox

Eller hur.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Du utgår från dagens teknik, inte framtidens. Om vi går över till någon form av optisk överföring så elimineras allt sånt.

Ehm, men man måste ju fortfarande anpassa sig efter ljusets hastighet. Enda sättet jag kan se man kan gå runt det är väl någon form av kvantöverförings teknik, tvivlar dock på att vi kommer få se något sådant inom snar framtid.

Medlem

Tråkigt, var roligare förr då man kände att konsolerna betydde mer. Varför ska alltid konsol jämföras med pc??? konsolen kändes mer special,man tänkte aldrig på att datorerna var bättre, det kanske var bäst då hehe. konsol borde jämföras med konsoler. Folk håller på och tjatar att Pc är så mycket bättre, de vill övertyga sig själva om att de har de bättre, hahaha. Men aaa fett synd.

Medlem
Skrivet av rosski:
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Med 30 fps så har du redan ca 33ms inputlag, så mycket möjligt att det kan konkurrera ut konsoler.

Hur kul är 30fps även i framtiden?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Ofrånkomligen.
Vi är på väg mot ett samhälle där vi jackar in oss via en konsol/skärm där beräkningen sker centralt.

Superkraftiga gridnät som företag hyr in sig på.

Medlem

Tror konsoler kommer försvinna, men däremot ersättas av datorer (HTPC´s) som är antingen inbyggda i TVn eller vid sidan av. Streaming kommer vara en del av branchen men den kommer inte ta över hela industrin. Det ser jag vara låååååååååångt ifrån, speciellt med tanke på VR och all annan teknologi som kommer (Hololens etc.)


signatur

Nämen!

Medlem

Jag tänkte mer att konsolen inte behövs eftersom TV-hårdvaran i sig till slut kan göras tillräckligt snabbt. Säg att de flesta kör med Android så då är utvecklingsplatformen färdig.

Medlem

Teorin undervärderar utvecklingen av hårdvara och spelprestanda (upplösning, fps, Hz etc).
Bara för att spel idag skulle kunna köras över internet behöver det inte betyda att det i framtiden kommer vara möjligt.

Jag tvivlar t.ex. på att strömmingstekniken kommer hålla jämna steg med upplösningarna. Jag vill kanske spela mina spel i 150Hz i 5k upplösning i framtiden. Det är ju redan idag närapå omöjligt att strömma 4k över 100 meter (utan förstärkare), och jag har svårt att se strömningstekniken skulle utvecklas snabbare än annan hårdvara helt plötsligt.

Men det är lätt att förstå att en konsolbransch som förespråkar en långsammare hårdvaruutvecklingstakt skulle se på framtiden såhär.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Ambassadör
Xbox

I framtiden finns kanske inte EA längre.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

I framtiden finns kanske inte EA längre.

Man kan ju hoppas. Det här är företaget som inte ens stödjer rattar till NFS-spelen, så några brain kids har de ju aldrig varit.

Med tanke på hårdvarukraven för VR, augumented reality osv så kan det väl onekligen bli intressant att se hur det skulle gå utan hårdvara "på plats". Å andra sidan är jag nöjd med hur Steam Link fungerar. I min ålder "laggar" min hjärna och reflexer mer än andra "felkällor". Kan mycket väl tänka mig "hemmastreaming" från en dedikerad "serverdator" till övriga huset. Ett gemensamt "operativsystem" på dator, mobil, kyl, TV, badrumsspegel osv.

Medlem

Så länge konsolerna säljer så pass bra som dom gör så kommer de att finnas kvar.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Du utgår från dagens teknik, inte framtidens. Om vi går över till någon form av optisk överföring så elimineras allt sånt.

Ehm, men man måste ju fortfarande anpassa sig efter ljusets hastighet. Enda sättet jag kan se man kan gå runt det är väl någon form av kvantöverförings teknik, tvivlar dock på att vi kommer få se något sådant inom snar framtid.

Jag tror inte du har världens bästa uppfattning om ljusets hastighet...du kan idag skicka och ta emot data till andra sidan atlanten på runt en halv sekund och då är överföringen ändå inte helt optisk utan passerar via en rad elektroniska slussar.

Medlem

Som jag ser det så är redan konsolerna idag pc. Så jag har fått precis det jag ville en pc för spel! Sen så är det ju rätt roligt med framtiden är den om 5 eller 100,1000år i det här fallet? Jag gissar groft på 50år får se vem som har rätt

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Du utgår från dagens teknik, inte framtidens. Om vi går över till någon form av optisk överföring så elimineras allt sånt.

Ehm, men man måste ju fortfarande anpassa sig efter ljusets hastighet. Enda sättet jag kan se man kan gå runt det är väl någon form av kvantöverförings teknik, tvivlar dock på att vi kommer få se något sådant inom snar framtid.

Jag tror inte du har världens bästa uppfattning om ljusets hastighet...du kan idag skicka och ta emot data till andra sidan atlanten på runt en halv sekund och då är överföringen ändå inte helt optisk utan passerar via en rad elektroniska slussar.

En halv sekund vilket motsvarar 500ms input delay.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

I framtiden finns inte EA, kanske.
Lägger man på kanske kan alla möjliga påhitt funka.

Medlem

Streamade spel har ingen framtid, I alla fall inte för mig.
Inget kommer någonsin få mig att betala för ett streamat spel, aldrig.
Jag är inte ens förtjust I att köpa spel digitalt, då dom ofta smyger förbi äganderätten, vilket är varför jag bara gör det när dom är sjukt billiga eller DRM fria.

12
Skriv svar