EA-chef: i framtiden finns kanske inte konsoler längre

Medlem

Vist möjligen konsoler kan ersättas, men PC lär bli svårt.

Många som spelar på PC kräver ju högre FPS och bättre grafik. Ska man spela online så måste det vara låg MS.

Som tekniken är idag är det omöjligt att få till det om man inte ska ha en server i varje stad.

Medlem

Om det ska vara över nätet måste ISPer bli bättre på att prioritera ping och sluta upp med sitt monopol liknande trams i Amerika, något jag inte kan tänka mig händer inom den närmaste 10 åren.

Snackar han lokal streaming så har vi väl redan det.

Är mest nyfiken på var PC hamnar i hans framtid då jag har svårt att se mobila plattformer någonsin kan komma i kapp om dom inte lägger ner entusiast hårdvara pga svalt intresse.

Konsoler kan jag absolut se försvinna dock då dom inte hinner med i utvecklingen redan idag.

Medlem

Om han menar streama allt via nätet så tror jag att uppkopplingen sätter stora begränsningar. Vet dock inte hur mycket kapacitet det tar jämfört med t ex HD-/BlueRay-film. Men som en del har varit inne på så är det ju synket samt input och därmed "data åt båda hållen" som bidrar.

Men om man kan ha en hårdvara som processar allt det tyngre och streamar lokalt i kombination med att synka spelarpositioner, hitboxes och anti-fusk via nätet så tror jag det kan fungera bra. Det är ju redan så, fast det är i begränsad form, av olika anledningar.

Det hade varit najs med en dosa som man sätter i valfri enhet med beräkningskraft och en dosa/dongel á la ChromeCast som bara tar emot signalen och visar den på valfri skärm, samt vidarebefordrar input från det man väljer att spela med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om man inte har råd med en PC låter detta som en mycket bra idé!

Medlem

Ja men då måste de nog åtgärda mitt ADSL på 8/1 som tappar sync ibland och som inte fungerar när det regnar mycket... Och som dessutom är enda alternativet då 4G-täckningen är för dålig för att använda och datapotter är ju verkligen bra om man ska ha en streamad framtid...

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av ivanhoe68:

Jag kan med all säkerhet säga att genom att streama ett spel så finns det inte en chans att det inte blir inputlag. Ett knapptryck ska skickas från handkontroll>>>>>>>server>>>>>skärm, det går ej att komma undan detta.

Du utgår från dagens teknik, inte framtidens. Om vi går över till någon form av optisk överföring så elimineras allt sånt.

Ehm, men man måste ju fortfarande anpassa sig efter ljusets hastighet. Enda sättet jag kan se man kan gå runt det är väl någon form av kvantöverförings teknik, tvivlar dock på att vi kommer få se något sådant inom snar framtid.

Jag tror inte du har världens bästa uppfattning om ljusets hastighet...du kan idag skicka och ta emot data till andra sidan atlanten på runt en halv sekund och då är överföringen ändå inte helt optisk utan passerar via en rad elektroniska slussar.

Men du uttryckte dig som att inputlag kan elimineras helt och hållet. 500ms vore också som att spela i 2fps.Visst teoritiskt sett kan man på nästan 30mils avstånd få 2ms, fram och tillbaka. Men realistiskt sett när allt ska skickas, komprimeras-ner och upp, tja jag har svårt att tro det kommer bli smärtfritt. Och det blir bara värre desstu längre ifrån beräkningsstationen man bor.

Inte som att framtidens spel kommmer bli mindre krävande heller, dvs ännu mer data som konstant ska skickas och tas emot.

Kan mycket väl bli en lösning i framtiden men tekniken kommer dock alltid ha problem med inputlag, Därför kommer det heller aldrig fungera vettigt i snabbare spel eller VR-spel som spelas i 90fps eller mer, där även en 2-4ms skillnad kan vara väldigt påtaglig.

Medlem

Finns ett annat stort problem med streamade spel, närmast omöjliga att modda.

Medlem

blir en flopp innan dom ens hunnit tänka klart tanken säger ja

Medlem

I framtiden så finns det inte chefer längre utan allt styrs av lagar och data program som används via en liten armbandsurs liknande PlayStation 6.

Gnällkuk
Skrivet av Kaleid:

Finns ett annat stort problem med streamade spel, närmast omöjliga att modda.

Jag ser det snarare som att det kan vara bra. Hybridstreaming, blandar delar med lokal klient och streamingmetoder för att göra det än svårare eller kanske tom omöjligt för fuskare i spel mot andra online.

Framtiden är imorgon eller om hundra år. Tror dock det kommer att ta väldigt lång tid innan det blir verklighet. För att det ska fungera så smärtfritt som möjligt ställer det enorma krav på uppkopplingen så det blir nog först i mindre skala det blir tillgängligt i typ storstäder där infrastrukturen är tillräckligt utbyggd.

Sen behöver kanske inte allt vara streamat. Folk kommer fortfarande vilja ha möjligheter att modda sina spel i framtiden. Att lansera ett Skyrim i framtiden utan dessa möjligheter skulle nog begränsa försäljningen en del.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Kaleid:

Finns ett annat stort problem med streamade spel, närmast omöjliga att modda.

Jag ser det snarare som att det kan vara bra. Hybridstreaming, blandar delar med lokal klient och streamingmetoder för att göra det än svårare eller kanske tom omöjligt för fuskare i spel mot andra online.

Framtiden är imorgon eller om hundra år. Tror dock det kommer att ta väldigt lång tid innan det blir verklighet. För att det ska fungera så smärtfritt som möjligt ställer det enorma krav på uppkopplingen så det blir nog först i mindre skala det blir tillgängligt i typ storstäder där infrastrukturen är tillräckligt utbyggd.

Sen behöver kanske inte allt vara streamat. Folk kommer fortfarande vilja ha möjligheter att modda sina spel i framtiden. Att lansera ett Skyrim i framtiden utan dessa möjligheter skulle nog begränsa försäljningen en del.

Själv tycker jag det är lite trist om det måste vara antingen eller. Det vore najs om de som ville spela ett MP-spel med bättre anti-fusk att streama. De som vill köra SP och modda (eller har kass uppkoppling) borde kunna ha en offline-version.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av conthox:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Kaleid:

Finns ett annat stort problem med streamade spel, närmast omöjliga att modda.

Jag ser det snarare som att det kan vara bra. Hybridstreaming, blandar delar med lokal klient och streamingmetoder för att göra det än svårare eller kanske tom omöjligt för fuskare i spel mot andra online.

Framtiden är imorgon eller om hundra år. Tror dock det kommer att ta väldigt lång tid innan det blir verklighet. För att det ska fungera så smärtfritt som möjligt ställer det enorma krav på uppkopplingen så det blir nog först i mindre skala det blir tillgängligt i typ storstäder där infrastrukturen är tillräckligt utbyggd.

Sen behöver kanske inte allt vara streamat. Folk kommer fortfarande vilja ha möjligheter att modda sina spel i framtiden. Att lansera ett Skyrim i framtiden utan dessa möjligheter skulle nog begränsa försäljningen en del.

Själv tycker jag det är lite trist om det måste vara antingen eller. Det vore najs om de som ville spela ett MP-spel med bättre anti-fusk att streama. De som vill köra SP och modda (eller har kass uppkoppling) borde kunna ha en offline-version.

Precis det jag menade, det ena behöver inte utesluta det andra


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Kaleid:

Finns ett annat stort problem med streamade spel, närmast omöjliga att modda.

Jag ser det snarare som att det kan vara bra. Hybridstreaming, blandar delar med lokal klient och streamingmetoder för att göra det än svårare eller kanske tom omöjligt för fuskare i spel mot andra online.

Framtiden är imorgon eller om hundra år. Tror dock det kommer att ta väldigt lång tid innan det blir verklighet. För att det ska fungera så smärtfritt som möjligt ställer det enorma krav på uppkopplingen så det blir nog först i mindre skala det blir tillgängligt i typ storstäder där infrastrukturen är tillräckligt utbyggd.

Sen behöver kanske inte allt vara streamat. Folk kommer fortfarande vilja ha möjligheter att modda sina spel i framtiden. Att lansera ett Skyrim i framtiden utan dessa möjligheter skulle nog begränsa försäljningen en del.

I MP så kanske det behövs att man inte kan modda hur enkelt som helst, men i många SP spel så är det närmast ett måste. Personligen gillar jag inte ens att streama musik, slöseri med bandbredd..

12
Skriv svar