Motstånd är lönlöst – här är lanseringstrailern för Stellaris

Robot
Motstånd är lönlöst – här är lanseringstrailern för Stellaris
Medlem
Motstånd är lönlöst – här är lanseringstrailern för Stellaris

Ser ju rätt trevligt ut. Ska bara gå igenom några års backlog, så lagom till en Steam-rea....

Medlem

När kommer FZ's recension?

Medlem

Man kan tydligen tanka hem Blorg som en spelbar ras. Haha alltså jag kan inte få nog av det namnet. Blorg! ALL HAIL MIGHTY BLORG!

Medlem

Ser bra ut, blir ett köp för mig.

Medlem

Köpte det och gav tillbaka det. Kanske senare i framtiden

Medlem

Rymden, nej tack hej!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Köpt. 25 % rabatt på GMG. Så extremt sugen på detta. <3


signatur

Nämen!

ELF
Medlem

Kan inte bestämma mig om det är något jag vill ha eller ej. Känns som att det är för plottrigt för mig. Sins of a Solar Empire och CIV6 är nog mer i min nivå vad gäller plottrighet
Får väl bli på någon rea i framtiden när alla andra har tröttnat på det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Kan inte bestämma mig om det är något jag vill ha eller ej. Känns som att det är för plottrigt för mig. Sins of a Solar Empire och CIV6 är nog mer i min nivå vad gäller plottrighet
Får väl bli på någon rea i framtiden när alla andra har tröttnat på det.

Tyckte det var helt i klass med Civ både vad gäller hur lätt det är att sätta sig in i, och hur djupt det är

Paradox har ju sitt egna spännade system också som styr lite mer strikt vad du kan genomföra för lagar/handlingar utan att göra halva din befolkning skitsur, men jag kände det mesta var rätt tydligt förklarat.

Kändes väldigt mkt som RTS Civ i rymden.

Medlem

Fantastiskt spel!

Medlem

Någon kunnig som kan ge en jämförelse med Galactiv Civ 3? Eller det kanske är fel spel att jämföra med?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Någon kunnig som kan ge en jämförelse med Galactiv Civ 3? Eller det kanske är fel spel att jämföra med?

Skulle vara kul att veta då jag spelat en del Gal Civ 3, nu har jag iofs redan köpt Stellaris men har inte hunnit testa.

Medlem
Skrivet av conthox:

Någon kunnig som kan ge en jämförelse med Galactiv Civ 3? Eller det kanske är fel spel att jämföra med?

Jag kan göra ett försök eftersom jag spelat båda, men det är lite klurigt att beskriva skillnaderna med ord. Jag tycker mycket av det som skiljer det två åt handlar om upplevelse, känslor och scope snarare än rent gameplay.

Till att börja med - båda spelen är 4X-spel där GalCiv 3 känns mer "klassiskt" 4X och Stellaris lutar sig mer åt "Grand Strategy" (Europa Universalis t.ex.) hållet. Samma gameplay finns att hitta i båda spelen (Bygga, Expandera, Utforska, Kriga) men jag tycker Stellaris förmedlar en känsla av utforskande och storlek på ett mycket mysigare sätt. Galaxen känns större, spännande och farlig på ett annat sätt än i GalCiv.

Krig är något som skiljer de två åt mer konkret. I GalCiv är det väldigt straight forward - anfall - ta över - gå vidare. I Stellaris avhandlas din belöning för ett lyckat (eller straff för ett misslyckat) krig via avtal med motståndare, beroende på vad du satte för mål med kriget. Överlag är diplomati något man generellt vill pyssla med, både för att samla vänner och fiender.

Same same, but very different. Typ. Jag gillar Stellaris skarpt.

Redaktör
Skrivet av ShciZo:

När kommer FZ&#039;s recension?

I slutet av veckan.


signatur
Medlem
Skrivet av iNemeq:
Skrivet av conthox:

Någon kunnig som kan ge en jämförelse med Galactiv Civ 3? Eller det kanske är fel spel att jämföra med?

Jag kan göra ett försök eftersom jag spelat båda, men det är lite klurigt att beskriva skillnaderna med ord. Jag tycker mycket av det som skiljer det två åt handlar om upplevelse, känslor och scope snarare än rent gameplay.

Till att börja med - båda spelen är 4X-spel där GalCiv 3 känns mer "klassiskt" 4X och Stellaris lutar sig mer åt "Grand Strategy" (Europa Universalis t.ex.) hållet. Samma gameplay finns att hitta i båda spelen (Bygga, Expandera, Utforska, Kriga) men jag tycker Stellaris förmedlar en känsla av utforskande och storlek på ett mycket mysigare sätt. Galaxen känns större, spännande och farlig på ett annat sätt än i GalCiv.

Krig är något som skiljer de två åt mer konkret. I GalCiv är det väldigt straight forward - anfall - ta över - gå vidare. I Stellaris avhandlas din belöning för ett lyckat (eller straff för ett misslyckat) krig via avtal med motståndare, beroende på vad du satte för mål med kriget. Överlag är diplomati något man generellt vill pyssla med, både för att samla vänner och fiender.

Same same, but very different. Typ. Jag gillar Stellaris skarpt.

Ah, stort tack för bra svar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alltså allt jag kan säga är detta är det bästa rymd strategi spelet jag kört utan tvekan. Det har allt i sig kul o hitta anomolies eller hur de stavas man blir sjukt nyfiken vad det är medans man väntar på forskarna till o ta reda på avd det är. Rymden e riktigt vacker och allt flyter super bra. Riktig bra känsla mycket mindre komplicerat än crusader kings 2 och EU4. Paradox vet vad de pyssla med så gilla du strategi och rymden då är detta ett måste.

Medlem

Mindre komplicerat än EU4? Som inte ens är komplicerat... CK2 är ju hästlängdet mer omständigt dock.

Men om det är simplare än Eu4 känns det nästan .. för simpelt, nerdummat då?

Medlem

Min recension.

Startade spelet direkt efter det installerats. Slutade spela när jag började höra fåglarna kvittra runt halv fem snåret.

Mer behövs inte sägas.

fattar inte varför? känns som copy kat på allt annat civ osv


signatur

New life, New hope

Medlem

deta är mycket bättre än cib i min mening. Och det jag menar med lättare än eu4 är att många nya fatta inte ett dugg i början på eu4 visst alla kan flytta runt saker men riktigt förstå eu4 på djupet är svårare. Detta är mer menat för en större publik. Men kika lite gameplay etc tveka du så är det kanske inte för dig. Jag sj bestämde mig första dagen jag såg först gameplay för länge sedan Och nu kan jag inte sluta spela bästa spelet i år än.

Medlem

Finns det något najs rymd spel , där det inte är så "krig" baserat?

Jot
Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Finns det något najs rymd spel , där det inte är så "krig" baserat?

Distant Worlds kommer jag att tänka på. Dock vill jag minnas en rätt brant inlärningströskel.
Sedan har du ju Offworld trading company, men inte så mycket rymd där. Mer science fiction? Dunno.


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Medlem
Skrivet av Jot:
Skrivet av UggleMannen:

Finns det något najs rymd spel , där det inte är så "krig" baserat?

Distant Worlds kommer jag att tänka på. Dock vill jag minnas en rätt brant inlärningströskel.
Sedan har du ju Offworld trading company, men inte så mycket rymd där. Mer science fiction? Dunno.

Tackar, skall kolla på dom.

Gnällkuk

Trailern var ju rätt meningslös, sa mig i princip noll om spelet. Att behöva kika en introduktionsfilm på en timme(!) känns också rätt extremt. Det kan ju knappast vara ett enkelt spel då? Lite intresserad men känner mig avtrubbad om det ska vara så pass klurigt att ens lära sig grunderna.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Finns det något najs rymd spel , där det inte är så "krig" baserat?

Testa FreeOrion! Riktigt rymdschack!
Jag fastnade för detta i januari och kör på nybörjarnivå fortfarande. Trevligt tänkarspel med oändliga möjligheter, lite battaljer naturligtvis, men mest strategi.

Medlem
Skrivet av tricky:

Trailern var ju rätt meningslös, sa mig i princip noll om spelet. Att behöva kika en introduktionsfilm på en timme(!) känns också rätt extremt. Det kan ju knappast vara ett enkelt spel då? Lite intresserad men känner mig avtrubbad om det ska vara så pass klurigt att ens lära sig grunderna.

Jag tycker Stellaris var väldigt lätt att sätta sig in i, det finns ett otroligt djup men det gick fort att komma in i spelet och förstå allt. Nu är det här såklart *min* uppfattning, jag har rätt många timmar spelandes den här typen av spel i ryggen så att jag tycker det är enkelt och intuitivt får man värdera med den vetskapen utifrån sitt eget perspektiv.

Det sagt, jag försökte ta det väldigt lugnt i början - läste och följde tutorial informationen som ploppar upp och tyckte den var lagom bra. Den ploppar dessutom upp nya rutor när du öppnar upp menyer och dylikt du inte varit i förut och förklarar vad dessa gör. Hade det varit bättre för spelare med mindre erfarenhet att ha ett regelrätt tutorial scenario man kan spela igenom lite snabbt? Det tror jag nog, men för mig räckte det här.

Jag tror vem som helst kan sätta sig in i Stellaris relativt fort, det är inte alls så komplicerat som det kan verka, tycker det finns en bra balans mellan djup och enkelhet.

YMMV.

Gnällkuk
Skrivet av iNemeq:
Skrivet av tricky:

Trailern var ju rätt meningslös, sa mig i princip noll om spelet. Att behöva kika en introduktionsfilm på en timme(!) känns också rätt extremt. Det kan ju knappast vara ett enkelt spel då? Lite intresserad men känner mig avtrubbad om det ska vara så pass klurigt att ens lära sig grunderna.

Jag tycker Stellaris var väldigt lätt att sätta sig in i, det finns ett otroligt djup men det gick fort att komma in i spelet och förstå allt. Nu är det här såklart *min* uppfattning, jag har rätt många timmar spelandes den här typen av spel i ryggen så att jag tycker det är enkelt och intuitivt får man värdera med den vetskapen utifrån sitt eget perspektiv.

Det sagt, jag försökte ta det väldigt lugnt i början - läste och följde tutorial informationen som ploppar upp och tyckte den var lagom bra. Den ploppar dessutom upp nya rutor när du öppnar upp menyer och dylikt du inte varit i förut och förklarar vad dessa gör. Hade det varit bättre för spelare med mindre erfarenhet att ha ett regelrätt tutorial scenario man kan spela igenom lite snabbt? Det tror jag nog, men för mig räckte det här.

Jag tror vem som helst kan sätta sig in i Stellaris relativt fort, det är inte alls så komplicerat som det kan verka, tycker det finns en bra balans mellan djup och enkelhet.

YMMV.

Tack för ett bra och utförligt svar! Inväntar recensionen här på FZ så får jag se om jag omvärderar det hela. Har inte spelat något spel tidigare från Paradox tyvärr så det är lite svårt när folk ger referenser till andra spel från dom


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Jot
Medlem

Känslan när man känner sig o-övervinnerlig med sin enda flotta på 2K power, få en wardec från den tidigare så tysta grannen och denne dundrar över med 2 5K flottor. Hela jäkla korthuset föll pladask. Oh well, nya tag i runda 3 imorrn


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

1
Skriv svar