Master of Orion

Robot
Master of Orion

Avgrundsdjup 90-talsstrategi förenklas för att passa en otåligare gamergeneration. Helgerån? FZ har provspelat.

#master-of-orion, #ngd-studios, #wargaming, #sins-of-a-solar-empire


Medlem
Master of Orion

bra beskriving av spelet, men gillade Marcus Grönskog spelet?

Medlem

Master of Orion 2 är fortfarande spelbart och är guld.

Medlem

Har provat spelet en del och gillar det. Särskilt bra tycker jag om hur dom gjort med striderna och shipbuildern som ger bra med valmöjligheter. Tvärt emot vad som sägs här över så har jag inget emot att se striden utspela sig själv, men det ges ändå valmöjligheten att styra varje enskilt skepp. Slagen i detta spel tycker jag inte skall ses som vändpunkterna, de är mer den belöning eller hemläxa man får på allt det man gjort som lett fram till det. De fungerar också som en trevlig showcase om man lyckats med sina designer i shipbuildern som jag anser är spelets höjdpunkt.

Vad som inte är så bra för tillfället tycker jag är att differentieringen mellan omgångarna man spelar är ganska liten, det finns för tillfället få oförutsedda händelser som skulle ändra hur man optimalt spelar.
En andra sak är att alla raser vill åt samma typer av planeter, terrestrial är bäst för alla raser om man nu inte hittar en gaia-planet.
Tredje punkten skulle vara att AI-spelarna är lite väl lätta men det borde inte vara så svårt för dem att tweeka.

Som slutkläm skulle jag säga att det är ett trevligt och väl genomtänkt spel som är värt sina 20 timmar, efter det så kan spelet börja kännas repetativt i sin nuvarande utgåva. För att vara ett early access så tycker jag det varit få crasher vilket är ett plus.

Medlem

När man köper detta MoO så följer de gamla spelen med på köpet.
MoO på Steam

Medlem

Eller så köper man MoO2 på Gog för någon femtiolapp. Fortfarande fantastiskt.

Medlem

Någon som testat både MoO och Stellaris och kan jämföra de båda?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Någon som testat både MoO och Stellaris och kan jämföra de båda?

I mina ögon är Stellaris ett mycket bättre och öppet spel med mer frihet och större universum som går att spela i. Dessutom att dina fiender alltid slumpmässigt genereras skapar det nya situationer för varje spelgång. 32 player MP, 1000 solsystem med slumpmässigt antal planeter per solsystem. Och mod vänligt som tusan. Dessutom ät Tech-trät inte lika bestämt, utan det är mer slumpmässigt vad du kan forska fram för stunden, det för mig skapar ett mycket mer intressant spel.

I MoO så känner jag mig begränsad i vad jag kan göra. Litet universum från vad jag sett, går för fort fram och begränsat antal spelare till 8 (har jag för mig) och från vad jag sett så är alla raser pre-made med bestämda traits etc. Jag har inte kört MoO så värst länge dock, tröttnade ganska snabbt. Snygg grafik om inget annat.

1
Skriv svar